ipv4 connectie, beperkte verbinding op synology RT1900ac bij gigabit

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hier thuis een e-router van telenet met bridging actief naar een synology router RT1900ac (het eerste model).

Op onregelmatige tijdstippen gebeurd het dat de ipv4 connectie er plots mee ophoud. Ik merk dan in de beheertool van de router (netwerkcenter) dat de internetverbinding op ipv4 alle instellingen behoudt zoals ip adres/gateway en dns server (pi-hole), maar beperkte verbinding geeft. na een aantal minuten start deze weer normaal op alsof er niets aan de hand is. De ipv6 connectie blijft steeds behouden.

ik denk eraan om een andere router aan te schaffen, maar ben niet zeker of dat wel een oplossing is. ik zou dan de rt2600ac kopen met het idee dat deze betere performance heeft. maar klopt dit wel ?
Laatst gewijzigd door mailracer 01 dec 2020, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

even dit topic ophalen omdat het niet opgelost geraakte door een nieuwe router aan te schaffen. Het probleem ligt/lag wel degelijk bij telenet.
Het bericht is op netweters verschenen en kan je dus eerst eens doorlezen om het probleem te kennen.

https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... d-p/108642

Het komt erop neer dat een client op de e-router (met of zonder bridging) er de IPV4 connectie van tussen uit vliegt, als deze te zwaar belast wordt.
IPV6 blijft wel zijn connectie behouden. De nieuwe eigen router is een synology RT2600ac.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat is echt vreemd. Hier een DS1517+ via TPlink 5 poort el cheapo switchen via een Airport Extreme verbonden met een modem only 300mbps. Nooit zulke problemen gehad.

Misschien de netwerkkabels en switchen eens uitsluiten en even tijdelijk alles op de telenet router aansluiten?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

het is bij een speedboost. Als de snelheid tot boven de 900 Mbit gaat, dan crashed de modem en valt enkel de IPV4 connectie uit. De testen die ik heb gedaan vind je terug in het topic van netweters. Maar het is dus met zekerheid een probleem op de e-router of het netwerk van telenet.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Kan je even een linkje posten naar het topic bij netweters? Dankje!
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

zie 3 posts hoger :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zou het probleem mss niet aan de wijkcapaciteit liggen.

Inmiddels is kabelinternet doorgaans sneller dan ADSL. Kabelinternetproviders maken gebruik van de EuroDOCSIS-standaard (3.1) waardoor downloadsnelheden van meer dan 4000 Mb/s mogelijk zijn (eind 2019 was de maximale snelheid die commercieel werd aangeboden 1000 Mb/s).[1] . De capaciteit (bandbreedte) die wordt geleverd is veel hoger (2000-4000 Mb/s per wijk), maar deze capaciteit wordt verdeeld over alle internet gebruikers (kabelmodems) in een wijk. Het kabelmodem van een individuele internetgebruiker is begrensd op maximaal 1000 Mb/s en kan daarmee maximaal 50% van de beschikbare capaciteit gebruiken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:Misschien de netwerkkabels en switchen eens uitsluiten en even tijdelijk alles op de telenet router aansluiten?
dit heb ik dus gedaan. client 1 PC en client 2 eigen router in bridge. beide op de e-router.

wanneer de PC op zijn max zat, viel hiervan het internet weg voor ipv4. De eigen router hield op dat moment wel zijn volledige connectie met het netwerk. De connectie herstelde zich na een aantal minuten.
Het maakt niet uit of deze een ip kreeg van de telenet router, of dat deze via de bridging met het internet verbonden was.
Het probleem is te omzeilen als je de snelheid laag houdt. nu to 800 Mbit begrenst in de eigen router.
Data technicus schreef:Zou het probleem mss niet aan de wijkcapaciteit liggen.
dan zou ik verwachten dat je snelheid lager is, ipv van dat de modem crashed. De tech die het opvolgde had in de logs wel degelijk een probleem van die aard gevonden. het is nu wel al een maand geleden en mss opgelost, alleen horen we daar niets meer van.
Zijn er gegadigde die het kunnen testen ?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

U modem chrased toch niet enkel de ipv4 valt weg en de ipv6 blijft wel actief.Want als u modem chrased heeft u ook geen ipv6 meer.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Data technicus schreef:U modem chrased toch niet enkel de ipv4 valt weg en de ipv6 blijft wel actief.
:oops:

klopt. Laten we het houden dat de tech van telenet in de logs kon vaststellen dat er een probleem was.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kunt mss eens bij de buren gaan horen of zij nog via ipv4 op internet kunnen als u ipv4 weg valt. Dan weet je ook of het probleem alleen bij u is of ook verder in de straat.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

zoals ik eerder vertelde ligt enkel de client eruit die het probleem veroorzaakt. De andere zaken die op de router aangesloten zijn blijven werken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Staat ook allemaal uitgelegd in de netweters post die je gelinkt hebt inderdaad.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Data technicus schreef:De capaciteit (bandbreedte) die wordt geleverd is veel hoger (2000-4000 Mb/s per wijk), maar deze capaciteit wordt verdeeld over alle internet gebruikers (kabelmodems) in een wijk.
sorry als dit off-topic gaat (dan misschien verwijderen), maar ik ben echt curieus: hoeveel capaciteit zit er op een node?
Vorig jaar las ik nog een rapport van ziggo volgens mij dat dit maar 1,2 gb/s was ofzo, verdeeld over 400 klanten.... als dat echt zo zou zijn, snap ik niet hoe dit zo kan blijven goed gaan, zeker omdat ik destijds met kabel bijna nooit een echt merkbaar snelheidsverlies had tijdens piekuren
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Indigiswe schreef:als dat echt zo zou zijn, snap ik niet hoe dit zo kan blijven goed gaan, zeker omdat ik destijds met kabel bijna nooit een echt merkbaar snelheidsverlies had tijdens piekuren
Ondertussen heeft TN reeds veel "wijkcentrales" gesplitst zodat de capaciteit toeneemt.

Langs de andere kant overschatten mensen op dit forum het gebruik van de gemiddelde klant enorm (niet iedereen is maw constant aan het downloaden of streamen).
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

DarkV schreef:Ondertussen heeft TN reeds veel "wijkcentrales" gesplitst zodat de capaciteit toeneemt.
Ik denk ook dat het gebruik , zeker nu met streamen, overschat wordt .. maar hoeveel klanten delen dan hoeveel bandbreedte ongeveer op één node?
eigenlijk gek dat ze zo adverteren met iets waarvan ze niet zeker zijn of ze het kunnen aanbieden ;) zou tof zijn als ze gewoon de beschikbare capaciteit altijd onder de klanten verdelen, dan verwacht niemand iets en heb je altijd de snelst mogelijke verbinding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Indigiswe schreef:eigenlijk gek dat ze zo adverteren met iets waarvan ze niet zeker zijn of ze het kunnen aanbieden ;)
Gegarandeerde bandbreedte is gewoon onbetaalbaar voor een consument... het is zoiets als nooit file op de autostrade.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”