Nieuwbouw woning - Goede netwerk keuzes

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hallo UB'ers!

Wij kochten een nieuwbouwwoning: een BEN (bijna energieneutrale woning). Een woning met heel wat dikke isolatie / muren dus.

Gezien het een 'from scratch' project is, ligt het pad open naar het maken van enkel de beste keuzes :angel:

Woning en situatie
- Gelijkvloers, verdieping 1 en verdieping 2
- In de technische ruimte komt internet binnen (Telenet)
- Toestellen: 10-tal momenteel (smartphones, tablet, laptop, raspberry pi, ...) + smart home toestellen (slimme deurbel, smart lights)
- Oplevering is voorzien binnen 8-10 maanden, maar de keuzes van kabels etc moet natuurlijk vroeger gemaakt worden

Mijn vraag
- Hoeveel routers te voorzien, op elke verdieping eentje?
- Router tegen de muur, in een kast, aan plafond, ...?
- Zo discreet mogelijke apparatuur (tenzij dit absurd duur is), dus best PoE?
- Is het zo eenvoudig als: Telenet router in verbinding brengen met elk van de routers per verdieping? (Zelfde SSID voor smooth transition)
- Ergens anders op te letten? Ik zou CAT5e of CAT6 nemen als kabel bijvoorbeeld..

Eventueel kunnen een aantal mede-UB'ers hun set-up delen? :-)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Voorzie minstens 2 RJ45 aansluitingen per kamer
Alle bekabeling in technische ruimte laten uitkomen.
Daar voorzie je patch paneel, switch, router en je Telenet modem
Coax en telefoon niet vergeten (indien nodig)
Ik zou voor CAT6 gaan.
AP's plaats je waar nodig (voeding kan via PoE)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Minstens CAT6 en rekening houden met andere WAN-oplossingen voor de komende 40 jaar:
- VDSL2, FTTH
- mogelijkheid tot antenne op dak voor Wifi, 5G, satelliet
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

thomasv schreef:Hallo UB'ers!

Wij kochten een nieuwbouwwoning: een BEN (bijna energieneutrale woning). Een woning met heel wat dikke isolatie / muren dus.

Gezien het een 'from scratch' project is, ligt het pad open naar het maken van enkel de beste keuzes :angel:

Woning en situatie
- Gelijkvloers, verdieping 1 en verdieping 2
- In de technische ruimte komt internet binnen (Telenet)
- Toestellen: 10-tal momenteel (smartphones, tablet, laptop, raspberry pi, ...) + smart home toestellen (slimme deurbel, smart lights)
- Oplevering is voorzien binnen 8-10 maanden, maar de keuzes van kabels etc moet natuurlijk vroeger gemaakt worden

Mijn vraag
- Hoeveel routers te voorzien, op elke verdieping eentje?
- Router tegen de muur, in een kast, aan plafond, ...?
- Zo discreet mogelijke apparatuur (tenzij dit absurd duur is), dus best PoE?
- Is het zo eenvoudig als: Telenet router in verbinding brengen met elk van de routers per verdieping? (Zelfde SSID voor smooth transition)
- Ergens anders op te letten? Ik zou CAT5e of CAT6 nemen als kabel bijvoorbeeld..

Eventueel kunnen een aantal mede-UB'ers hun set-up delen? :-)
Grotendeels wat Remus al zei:

Zeker 2 rj45's in iedere kamer.
Probeer ook RJ45 aansluiting te hebben in meerdere hoeken van sommige kamers, dan kan je makkelijk de indeling nog veranderen.
Voorzie een kleine patchkast met patch paneel & dan switch + telenet router hier in.
Laat ook zeker telefoon/fiber prep doen door Proximus.
Gemakkelijke oplossing is Telenet router -> Ubiquiti switch met PoE + Cloud Key -> Ubiquiti AC pro's op ieder verdiep + eventueel 1 voor veranda/tuin.
-> voorzie ook ethernet kabel naar strategische locaties in plafond.

Vergeet eventueel ook home security niet, liever die kabels nu leggen dan achteraf voor eventuele camera's etc.

Niet besparen op die kabels, cat5e is ok maar zou ik nu niet meer leggen, gewoon voor cat6 gaan.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

  • Telefoon zou ik ook op UTP-kabel zetten (geen afzonderlijke kabel voor trekken).
  • Geen routers maar AP's voorzien, inderdaad via PoE gevoed. Je hebt tegenwoordig modellen die op brandmelders lijken (en die dus een plafondaansluiting van doen hebben).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

En voeding en bekabeling aan de voordeur (en de achterdeur) voor een videofoon en een degelijk elektrisch slot. :-)
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Zorg vooral voor verticaal een technische schacht door de hele woning en horizontaal een aantal strategisch geplaatste wachtbuizen of valse plafonds met toegangsluiken naar deze schacht.

Verder dubbele cat7 naar zoveel mogelijk plaatsen. coax is EOL binnen de woning (volgende generatie digiboxen zullen full ip zijn). je kan perfect coax tv signaal over de cat7 sturen. Hierdoor krijg je meteen de vrijheid om je tv gemakkelijk ergens anders aan te sluiten.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

cybersurfr schreef:Zorg vooral voor verticaal een technische schacht door de hele woning en horizontaal een aantal strategisch geplaatste wachtbuizen of valse plafonds met toegangsluiken naar deze schacht.

Verder dubbele cat7 naar zoveel mogelijk plaatsen. coax is EOL binnen de woning (volgende generatie digiboxen zullen full ip zijn). je kan perfect coax tv signaal over de cat7 sturen. Hierdoor krijg je meteen de vrijheid om je tv gemakkelijk ergens anders aan te sluiten.
Dit, ik heb al gezien dat mensen kabel leggen in de muur en dit dan dichtplakken .... . Wachtbuizen en je hebt alle gemak en vrijheid voor later :-).
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Ik zou me iets meer focussen op wifi dan zomaar in elke kamer op een random plaats een dubbele rj45 te voorzien.
Voorzie cat6a of hoger naar de plaatsen waar je een wifi antenne wil plaatsen, en extra rj45 naar de plaatsen waar dit echt nodig is. Daarmee bedoel ik punten waar iets aangesloten kan worden dat niet mobiel is/of poe nodig heeft (tv, digicorder, desktop pc, printer, camera’s, etc). Voor je wifi antennes moet dit zoals gezegd op tactische plaatsen zijn, dus niet ergens in een hoekje. Wifi signaal is een cirkel, dus hoe centraler hoe beter (zeer kort samengevat).

Alle kabels naar 1 punt leiden (technische ruimte/kelder/garage) en daar samen op 1 switch steken is beter dan aparte switches per verdiep. Lees het verschil tussen een router en een switch ook eens na.

PS: De kabels mogen niet langer zijn dan 100m end-to-end
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

We mogen ook niet overdrijven in alles natuurlijk.
Maar zie dat je op elk verdiep een aansluiting hebt voor AP te zetten - wij waren dat vergeten maar gelukkig nog kabel van berging beneden naar die boven kunnen trekken langs een ventilatiebuis, voor we boven vloer gelegd hebben.

Op de kinderkamers zit telkens 1 aansluiting klaar. Al zie ik die sneller laptop/tablet hebben dan vaste pc.
Op de bureau ook, en daar zit tweede switch 5-Ports. Anders had ik 4 kabels moeten laten trekken (laptop-dock, printer, privé pc en een op overschot).
Ja aan TV zijn twee utp’s handig, zeker omwille van de policy om die settopboxen verplicht direct op de modem te hangen. Wij hebben maar 1 aansluiting daar, maar geen klassieke tv en de mibox werkt over WiFi. Heb wel nog switch op overschot liggen voor als daar toch meerdere utp devices zouden komen.
Centrale switch en de andere twee kunnen met vlan overweg.


En niet vergeten, leg een kabel naar buiten die lang genoeg is voor naar je eventuele tuinhuis te gaan.
Wij hebben bij tuinaanleg nog 2 kabels door de energiebocht getrokken richting tuinhuis voor een AP daar en een Sonos in de zithoek daar.
Wel speciale buiten/grond kabel gebruikt, in dikke rode wachtbuis, en de kabel aangesloten op de aarding.
Op die moment ook wachtbuis van energiebocht naar carport laten leggen voor eventuele EV-lader, dan moeten ze enkel putje vooraan graven en moet niet heel onze oprit open.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Haal je CAT6 UTP bij Ceratec in Ploegsteert. Zij kopen die massaal in voor hun eigen plaatsingen en verkopen die goedkoper dan gewone CAT5!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Trek een coax naar het midden van uw woning en plaats daar je modem, dan heb je overal Wifree in huis. Wifree kan je nl niet doorgeven via een booster

Voor de rest zou ik zeggen niet overdrijven met kabels die je later toch nooit gaat gebruiken. Vroeger trokken de mensen overal telefoon, wat zie je nu: 1 draadloze telefoon....
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

thomasv schreef:Mijn vraag
- Hoeveel routers te voorzien, op elke verdieping eentje?
- Router tegen de muur, in een kast, aan plafond, ...?
- Zo discreet mogelijke apparatuur (tenzij dit absurd duur is), dus best PoE?
- Is het zo eenvoudig als: Telenet router in verbinding brengen met elk van de routers per verdieping? (Zelfde SSID voor smooth transition)
- Ergens anders op te letten? Ik zou CAT5e of CAT6 nemen als kabel bijvoorbeeld..
- Afhankelijk van de afstanden en dikte muren etc...
- Altijd zo vrij mogelijk, dus best als het nieuwbouw is : plafond of in de hoogte tegen de muur.
- MikroTik, Ubiquiti,...
- Best je eigen switch hebben, en eigen router met daarachter de Telenet router, op je PoE switch sluit je de AP's aan.
- Minimum CAT6, CAT7 lijkt me wat overkill en nog steeds redelijk duur en vooral bedoeld voor gestructureerde bekabeling in professionele industriële omgevingen, maar dat was CAT6 zoveel jaar geleden ook... Dit lijkt me eerder een financiële kwestie, en op dit moment is CAT6 toch redelijk voldoende als je weet dat de meeste elektriciens de dag van vandaag, tot mijn grote ergernis, nog steeds CAT5E plaatsen... Zolang het minimum CAT6 is, en vooral full copper en geen CCA (copper clad alu) kabel is, ben je goed voor lange jaren gebruik.
Als je budget het niet toelaat en je twijfels hebt over wat je met een bepaalde ruimte later nog zou doen, eventueel wachtbuizen met trekkabel voorzien i.p.v. effectief kabels. Dan kan je later nog altijd kiezen.

Praktische voorzieningen :
1 of meerdere betonplex platen in de technische ruimte waarop je datarack monteert en plaats voorziet voor alle aansluitingen die de Telenet/Proximus techniekers zullen nodig hebben (Telenet : voor versterker & modem, Proximus NTP + modem + fiber).
1 x eventuele aparte etagère voor een UPS waarop je alle netwerkapparatuur kan aansluiten (indien je deze niet in de datarack voorziet)

Externe databekabeling :
van rooilijn (of gevel indien Telenet) tot naast datarack, minimaal 60cm diep in wachtbuis
1 x Proximus Smarttube
1 x Telenet Coax kabel
-Coax kabel KOKA PE6 7mm buiten <30m 75 ohm Telenet Voo Fca
-Coax kabel PE11 TRI11 11mm buiten 30<>50m 75 ohm Telenet Voo Fca
-Coax kabel PE14 14mm buiten 50<>80m 75 ohm Telenet Voo

Interne minimum bekabeling elektriciteit :
1 x CAT6 naar elektriciteitskast
1 x dubbel stopcontact in datarack
1 x dubbel stopcontact voor Telenet versterker + modem
1 x dubbel stopcontact reserve voor Proximus of andere toestellen
1 x dubbel stopcontact in de zolder voor eventuele modem/antenne/ sat/5G...

Passieve hardware :
1 x 19" datarack waarin alle bekabeling centraal toekomt
1 x 19" power strip met 8 stopcontacten (switch + router + eventuele andere toestellen)
1 x 19" keystone patchpaneel (of extra indien meer dan 24 kabels)
Deftige CAT6 keystones & CAT6 inbouwramen gebruiken (bv. Niko/Bticino of andere deftige merken)

Interne bekabeling data/algemeen :
2 x CAT6 per slaap-/woonkamer/bureau (eventueel meer in een bureau, afhankelijk van het aantal gebruikers, 2 per persoon)
1 x CAT6 op 'elke' centrale plaats waar goed WiFi bereik nodig is met een minimum aan overlapping.
Kabel laten uitkomen in plafond of indien in wandmontage minstens in de hoogte op enkele cm van het plafond, afhankelijk van de grootte zou 1 kabel in de gang gelijksvloers, verdieping 1 en verdieping 2 voldoende moeten zijn. Het is belangrijk van ze in de hoogte te plaatsen.

1 x CAT6 naar de eventuele locatie omvormer voor zonnepanelen
1 x CAT6 naar de eventuele locatie koelkast/keuken (in geval je later
1 x Wachtbuis met trekdraad van datarack naar zolder 5m reserve laten (voor eventuele toekomstige 5G tech / antenne of sat waarin je dan een coax/netwerkkabel kan trekken)

Interne bekabeling data/multimedia :
1 x CAT6 naar locatie DTV/gaming box
1 x HDMI van locatie DTV/gaming box naar TV (eventueel extra HDMI kabels voorzien naargelang het aantal toestellen, zodat er geen HDMI switch nodig is)
(Optioneel 1 x Coax naar eventuele belangrijkste ruimtes waar TV zou gebruikt worden)
Als je de DTV boxen en andere apparatuur zoal bv. Playstation, Xbox e.d. niet teveel in je zicht wenst rondom je TV('s) (in bv. living of slaapkamer), dan kan je die perfect wegwerken in een meubel. Daarvoor dus eventueel ruimte voorzien in een meubel waarin ook datakabels toekomen + HDMI, eventueel IR extender voor afstandsbedieningen enz...

Interne bekabeling data/domotica :
1 x CAT6 naar locatie domotica server/controller indien niet in datarack
1 x CAT6 naar locatie domotica controlpanel/monitor (deze werken hedendaags meer en meer via PoE)
... verdere bekabeling te bekijken met een installateur naargelang de noden...

Interne bekabeling data/camerabewaking :
1 x CAT6 naar iedere camera locatie (conceptie laten uitvoeren door een erkende camera onderneming)
1 x CAT6 naar eventuele locatie network video recorder (NVR) indien deze niet in de datarack komt

Interne bekabeling data/alarmsysteem :
1 x CAT6 naar locatie alarmcentrale
1 x Alarmkabel 6X0,22mm² + 2X0,75mm² naar iedere PIR detector en/of andere alarm componenten (conceptie laten uitvoeren door een erkende alarm onderneming)
1 x Alarmkabel 6X0,22mm² + 2X0,75mm² naar iedere rookdetector (conceptie 'best' laten uitvoeren door een erkende alarm onderneming)

Interne bekabeling data/videoparlofoon :
1 x CAT6 videoparlofoon buitenpost
1 x CAT6 videoparlofoon binnenpost(en)
1 x CAT6 videoparlofoon aparte bel(len)

Actieve hardware :
1 x 19" deftige router zonder WiFi voor het intern netwerk, waarop de switch aangesloten is.
Zo heb je altijd je eigen intern netwerk, en ben je niet afhankelijk van de router van eender welke provider.
1 x 19" gigabit managed 24-poort PoE switch (+ 1 extra indien je bepaalde onderdelen van het netwerk wenst op te splitsen zoals bv. Telenet digibox, toestellen die enkel Internet nodig hebben zonder het interne netwerk te moeten zien etc.)
3 x WiFi Access point PoE 2.4/5GHz ac
1 x UPS 1000VA of hoger, om je netwerk +/- 10 à 15min online te kunnen houden in geval van stroompanne.


Afbeelding

Afbeelding


Als je dat wenst kom ik graag langs voor een vrijblijvende offerte voor actieve hardware netwerk + videoparlfoon + camerabewaking + alarmsysteem.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Met betrekking tot die switches per verdieping vs 1 grote switch: is het niet kosteneffectiever/modulairder om per fysieke poort van je router (waarschijnlijk 4 in de meeste consumer grade gevallen) een simpele gigabit switch te steken van 4-8 poorten, om zo het verkeer beter te verdelen?

Zo ga je de link router-switch niet satureren met down en upstream trafiek (bij bijvoorbeeld kopiëren tussen computers aangesloten aan dezelfde switch) of mis ik hier een cruciaal iets over hoe ethernet werkt en is dit helemaal irrelevant?
In ieder geval is het dan wel goedkoper om extra poorten "bij te kopen": je moet je hele switch niet gaan vervangen als je poorten op zijn. En je moet initieel niet zo'n grote switch aankopen.
Je kan dan ook fysiek je VLANs scheiden per poort op je router (misschien een beetje kromme redenering?)
Nu, toegegeven, ik ben een cheapskate als het op netwerkapparatuur aankomt (heb een 8-poorts Dlink gigabit switch van ochot €20 staan voor zowat alles beneden).
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

rtl schreef: PS: De kabels mogen niet langer zijn dan 100m end-to-end
Utp mag niet langer dan 90m zijn enkel bij POE toestellen kun je er verder mee gaan dan 100m.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

de 90m richtlijn is omdat er dan nog ruimte is om 2* 5m als eind patchkabel te voorzien
vandaar end-to-end ;)

van waar haal je dat poe verder kan gaan? omwille van de stroom op de kabel is dit net gevoeliger..
Laatst gewijzigd door rtl 08 sep 2020, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
Joni
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2020, 20:21

Meer dan 100 meter is geen probleem met een repeater

MikroTik Gigabit Passive Ethernet Repeater

https://mikrotik.com/product/gper

Werkt zeer goed, wel zorgen dat ze bereikbaar zijn om te vervangen bij defect
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Enorm bedankt iedereen om zo diepgaand mee te denken - super om deel uit te maken van UB :-)
Gezien jullie de tijd namen op mij van een antwoord te voorzien, zal ik ook zorgvuldig antwoorden op jullie berichten.

Ik merk op dat ik eigenlijk maar een simpele gebruiker ben. Op dit moment is mijn setup zeer eenvoudig.
- Telenet modem is via kabel verbonden met tv digicorder + Ikea Smart home hub
- Telenet modem is draadloos verbonden met: Apple TV, Honeywell smart thermostaat, en allerhande consumer devices (smartphone, tablet, laptop)
- Ik voeg ook even toe een 100Mbit down en 10up te hebben bij Telenet, met een 150GB limiet. Mogelijk stijgt dit nog, maar voorlopig is dus de kwaliteit van de verbinding belangrijker dan de bandbreedte (i.e. overal goede ontvangst + ten volle van de 100Mbit kunnen genieten minstens)
- Geen vaste telefoon, geen Synology, geen game consoles, geen VoIP server, geen hosting server, ...

Aangezien we huidig in een 1-verdiepingswoonst leven met houten muren, is mijn ontvangst zeer goed overal met deze eenvoudige setup. Maar nu komt de oefening om verder te denken + meer toekomstgericht in termen van technologie vooruitgang.

Jullie hebben me al overtuigd voor CAT6 te kiezen: check. :beerchug:
remus schreef:Voorzie minstens 2 RJ45 aansluitingen per kamer
Gezien hier alles via Wi-Fi werkt, zie ik vooral meerwaarde in een aansluiting waar ik de access points ga plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?
We hebben hier geen vaste computers meer, enkel laptops en andere mobiele toestellen.
remus schreef:Daar voorzie je patch paneel, switch, router en je Telenet modem
Devilzown schreef:Voorzie een kleine patchkast met patch paneel & dan switch + telenet router hier in.
Wat is het voordeel van een patch paneel?
Kan ik niet enkel werken met een switch (die PoE ondersteunt)?
remus schreef:Gemakkelijke oplossing is Telenet router -> Ubiquiti switch met PoE + Cloud Key -> Ubiquiti AC pro's op ieder verdiep + eventueel 1 voor veranda/tuin.
-> voorzie ook ethernet kabel naar strategische locaties in plafond.
Ik leer iets bij :-) Die Cloud Key staat sowieso op mijn verlanglijstje.
Via bol.com zie ik ook Ubiquiti AC Lite, dewelke iets minder kosten en vergelijkbare specs hebben. De moeite om paar tientallen euro's uit te sparen?
seagull schreef:En voeding en bekabeling aan de voordeur (en de achterdeur) voor een videofoon en een degelijk elektrisch slot. :-)
Voeding wordt zeker voorzien, aangezien ik idd plan om een slimme deurbel te hangen met video (via Apple HomeKit).
De meeste (zonet alle?) modellen werken met Wi-Fi, dus geen kabel nodig?

Ramaht schreef:En niet vergeten, leg een kabel naar buiten die lang genoeg is voor naar je eventuele tuinhuis te gaan.
Wij hebben bij tuinaanleg nog 2 kabels door de energiebocht getrokken richting tuinhuis voor een AP daar en een Sonos in de zithoek daar.
Wel speciale buiten/grond kabel gebruikt, in dikke rode wachtbuis, en de kabel aangesloten op de aarding.
Op die moment ook wachtbuis van energiebocht naar carport laten leggen voor eventuele EV-lader, dan moeten ze enkel putje vooraan graven en moet niet heel onze oprit open.
Zeer goede opmerking, neem ik zeker mee :-D Lijkt me no-brainer om idd EV-lader te kunnen plaatsen. Mijn leasing eindigt volgend jaar, wie weet, of nog eens 4 jaar later. De keuze voor een EV komt er zeker aan.
KRL100 schreef:Haal je CAT6 UTP bij Ceratec in Ploegsteert. Zij kopen die massaal in voor hun eigen plaatsingen en verkopen die goedkoper dan gewone CAT5!
Merci voor de tip. Het betreft hier een SOD (sleutel op de deur) woning. Ik moet dus weinig zelf doen (joepie!), maar ben gebonden aan de keuzes van de bouwfirma (boe!).
kaarsenbril schreef:Voor de rest zou ik zeggen niet overdrijven met kabels die je later toch nooit gaat gebruiken. Vroeger trokken de mensen overal telefoon, wat zie je nu: 1 draadloze telefoon....
Wij hebben zelfs geen telefoon, enkel vast nummer elk.
Ken schreef:[...]
Zeer interessant en uitgebreid. Al denk ik dat veel van de zaken die voorgesteld zijn mogelijk toch overkill kunnen zijn in onze situatie, of niet relevant (alarmsysteem, NVR).
- Ik wist niet dat een omvormer van zonnepanelen een CAT kabel nodig had?
- Zeer mooie en duidelijke visuals wat betreft de Wi-Fi, veel dank



--

Is volgende opstelling correct? Even visualiseren voor mezelf ;-) De visuele 'fysieke' plaatsing binnen de woning (per verdieping en ruimte) is dan de volgende stap.

Afbeelding
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Afhankelijk van het hobby niveau misschien ook fiber voorzien tussen locatie waar eventuele NAS/server komt en bureau(’s). SFP+ en nieuwer worden echt meer de standaard op betaalbare switches voor thuis en kleine bedrijven. Een goede glasvezel biedt ook de nodige marge naar de toekomst, bij koper zou ik daar minder op rekenen. Koper is dan wel weer handig voor PoE toepassingen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

thomasv schreef:
remus schreef:Daar voorzie je patch paneel, switch, router en je Telenet modem
Devilzown schreef:Voorzie een kleine patchkast met patch paneel & dan switch + telenet router hier in.
Wat is het voordeel van een patch paneel?
Kan ik niet enkel werken met een switch (die PoE ondersteunt)?
Ik heb ook router => switch met PoE => AP's gestoken en dat is voor een modale gebruiker meer dan voldoende.
thomasv schreef:
remus schreef:Gemakkelijke oplossing is Telenet router -> Ubiquiti switch met PoE + Cloud Key -> Ubiquiti AC pro's op ieder verdiep + eventueel 1 voor veranda/tuin.
-> voorzie ook ethernet kabel naar strategische locaties in plafond.
Ik leer iets bij :-) Die Cloud Key staat sowieso op mijn verlanglijstje.
Via bol.com zie ik ook Ubiquiti AC Lite, dewelke iets minder kosten en vergelijkbare specs hebben. De moeite om paar tientallen euro's uit te sparen?
Ik heb daar ook lang op zitten kijken, zelfs met de nanoHD er ook nog eens bij. De Lite zou ik niet nemen: ok meestal is die voldoende, maar er komen alleen maar apparaten bij en dan zijn de 3x3 antennes beter van de Pro dan de 2x2 antennes van de Lite versie. De NanoHD is een combinatie van 4x4 5Ghz en 2x2 2,3 Ghz antennes. Ik heb die laatste niet gekozen omdat ik de 3x3 2,3Ghz antennes meer nuttig gebruik dan de 4x4 5Ghz.

In praktijk staan er hier 5 Pro's (2 op GLV, 1 op 1e verd, 1 op 2e verd en 1 in de tuinberging) in cominatie met de Cloud Key Gen 2 en een Gen 2 16 port switch. Heel tevreden van, wel een 1.200€ investering (excl kabels).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je Sonos overweegt zou ik zeker ook utp tot de meeste boxen overwegen. SonosNet is over 2.4Ghz.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

thomasv schreef:Gezien hier alles via Wi-Fi werkt, zie ik vooral meerwaarde in een aansluiting waar ik de access points ga plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?
Een 8K-tv, Google Stadia 4K-gaming zal toch altijd beter werken via netwerkkabel dan via een storingsgevoelig medium als Wifi. Hou ook rekening met toepassingen die pas uitgevonden zullen worden na 2030 en meer dan 1 Gbps bandbreedte zullen nodig hebben.

Een woning zal je misschien op een later moment in je leven willen verkopen of verhuren. Zorg dus gewoon dat je woning ook geschikt is voor bekabelde data-toepassingen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Hi
Wat doen bij het volgende lauter terinformatie
Aan gesloten bij telenet voor alles tv internet telefoon.
Wat dan trekken naar
De living tv internet telefoon
De bureau telefoon internet.
kinderkamer tv internet telefoon

Ik las hier in een eerdere post dat je oax kunt doen ovedr ip.
Dus per tv/digicorder 2 omvormers nodig aan -+25 € is 50 € / tv wat wel duur is niet ?
Wat met de telefoon welke kabel.
Viop kan niet als particulier of wel business moeten nemen daarvoor bij telenet?
Of ander voip provider welke ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Minimum volgende bekabeling voor Telenet:
glda19 schreef:De living tv internet telefoon
televisie: 1 UTP, 1 coax
internet: 1 UTP
telefoon: 1 UTP
glda19 schreef:De bureau telefoon internet.
telefoon: 1 UTP
internet: 1 UTP
glda19 schreef:kinderkamer tv internet telefoon
televisie: 1 UTP, 1 coax
internet: 1 UTP
telefoon: 1 UTP
glda19 schreef:Ik las hier in een eerdere post dat je coax kunt doen over ip.
Telenet raadt steeds coax aan want die is afgeschermd tegen storingen. Andere oplossingen zijn op eigen risico.
glda19 schreef:Wat met de telefoon welke kabel.
Gebruik dezelfde kabel als voor internet: UTP categorie 6

Alle informatie hierover vind je in de kabelbrochure: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf
glda19 schreef:Of ander voip provider welke ?
Ik ben tevreden van de Franse operator OVH: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/vo ... uverte.xml
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Dus eigenlijk 3 utp kabels ter kamer
Dus via ovh betaal je maandelijks 0,99 € en gratis naar vaste lijn. Wat met bellen naar gsm.
Waarom nog vaste telefoon als je onbeperkt belt met gsm?
En wat als je telefoon neemt bij telenet
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Cat5E zou normaal gezien 2,5Gbps ethernet moeten aankunnen.

Cat6 is vooral 5Gbps en 10Gbps ethernet, waarbij die laatste wel vrij strenge eisen heeft aan je bedraad netwerk; ik heb gehoord dat Cat6A een veiligere keuze is om overal een stabiele 10Gbps-verbinding te kunnen gebruiken in huis.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

glda19 schreef:Dus eigenlijk 3 utp kabels ter kamer
Per (vast) toestel of Wifi-toegangspunt een UTP-kabel.
Per tv een combinatie UTP/coax voor decoder en een extra UTP-kabel voor streaming op smart-tv's/Android TV/Apple TV.
glda19 schreef:Dus via ovh betaal je maandelijks 0,99 € en gratis naar vaste lijn.
In Frankrijk zit de BTW niet in de geafficheerde prijs, dus + BTW = 1,20 euro/maand
glda19 schreef:Wat met bellen naar gsm.
3,1 eurocent per minuut maar per seconde gefactureerd. Een uur bellen met een gsm kost dus 1,9 euro
glda19 schreef:Waarom nog vaste telefoon als je onbeperkt belt met gsm?
Vaak goedkoper als je veel naar het buitenland moet bellen en steeds perfecte verbinding. Geen last van slechte ontvangst.
glda19 schreef:En wat als je telefoon neemt bij telenet
Vaste lijn bij Telenet is niet goedkoop als je buiten de inbegrepen formule belt. Nummerweergave of andere extra diensten zijn ook betalend.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Patchpaneel eigenlijk vooral voor properdere oplossing dan gewoon kabels die uit de muur komen. Echt nodig is het niet. Je hebt hier ook kleinere varianten dan 19" als plek echt probleem is (12"? weet formaat niet zeker meer en beperktere keuze bij switches etc). Wat prijs betreft zijn de kabels duurder dan het paneel :lol:

Is vooral simpeler en overzichtelijker als je over meerdere switches gaat verdelen en problemen vinden, alles wifi en enkel wired naar de access points is die kans vrij klein maar is nu wel de moment om alles proper op te bouwen. Ook zeer interessant voor dymo/labelfetishists :oops:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

thomasv schreef:
Ken schreef:[...]
Zeer interessant en uitgebreid. Al denk ik dat veel van de zaken die voorgesteld zijn mogelijk toch overkill kunnen zijn in onze situatie, of niet relevant (alarmsysteem, NVR).
- Ik wist niet dat een omvormer van zonnepanelen een CAT kabel nodig had?
- Zeer mooie en duidelijke visuals wat betreft de Wi-Fi, veel dank
Overkill in uw situatie, maar ook volledig aanpasbaar naargelang het gebruik van iedere ruimte.
Misschien niet relevant, maar heel wat mensen die ik tegenkom hebben er dan achteraf steeds spijt van dat ze er niet eerder aan hadden gedacht om tijdens verbouwingswerken of nieuwbouw deze kabels al te leggen, of minstens een wachtbuis. Ja, ook na 1 jaar al.
Nu boeit het u misschien wat minder onder het mom van 'overkill' en het 'prijskaartje', maar binnen een jaar of 5-10 zal je blij zijn dat je ze er liggen, of makkelijk gelegd kunnen worden.

Een alarm is nu misschien niet relevant, tot er op een dag een inbreker in uw huis aan het werk is, terwijl je aan het slapen bent, en het huis ongemerkt leeg haalt. Dan zal je zeer blij zijn dat de kabels of wachtbuizen al klaar liggen om het alarm en/of camerasysteem in 1-2-3 te kunnen plaatsen zonder al teveel kosten voor de bekabeling op zich, want dat is meestal net de grootste kost, de hardware is het kleinste deel, afhankelijk van wat de wensen zijn.
Een draadloos alarmsysteem en/of camera's zal je me dan zeggen... Wel ja, ok, voor de huis/tuin/keuken gebruiker zal dit wel voldoende zijn. Maar inbrekers wandelen tegenwoordig rond met hardware op zak die deze 'draadloze' alarmsystemen & camera's compleet nutteloos maken.
http://jammers4u.com/jammer

Zie het ook als een troef, als je het nu wel doet, en ooit verkoopt, dit een meerwaarde kan zijn voor een potentiële koper die er gerust wat voor wil bijleggen.

En draadloos is maar draadloos... Storingsgevoelig, en bij de minste aanpassing van de SSID, mag je al je toestellen terug instellen.

Een kabel :
1. Minder energie = passief.
2. Minder gevoelig voor storing van buitenaf.
3. Meer bandbreedte & snelheid (lage latency).
4. Niet gevoelig aan nieuwe technologie, bv. sommige oude WiFi toestellen werken enkel nog op 2.4 GHz b/g/n.
Als je dan een AP plaatst van de nieuwste generatie die bv. niet backwards 802.11 b/g/n compatible is, mag je uw apparaat wegsmijten ofwel een compatibel verouderde AP blijven gebruiken voor dat ene toestel.
5. Gebruiksgemak, plug & play...

Wat betreft de omvormer, de omvormer op zich niet, maar wel de communicatiemodule zodat je op afstand alles kan 'bedienen/aflezen', en de meeste hebben de mogelijkheid om zowel WiFi als bekabeld te werken.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Voor een AP moet je dan eigenlijk ook al op voorhand bepalen waar je die wil hangen om daar in de plafond de utp kabel te laten uitkomen?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

springfield schreef:Voor een AP moet je dan eigenlijk ook al op voorhand bepalen waar je die wil hangen om daar in de plafond de utp kabel te laten uitkomen?
Inderdaad.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Muurbekabeling altijd op wallpanel of patch panel.
RJ45 fiches zijn fragiel en je kan de kabels niet eeuwig herfichen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ken schreef:en bij de minste aanpassing van de SSID, mag je al je toestellen terug instellen.
Blijkbaar nog nooit gehoord van controller gebasseerde configuratie ? (bv. Unifi reeks)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Moet je toch nog de clients aanpassen? (maar ssid veranderd toch niet teveel? is hier nog altijd ivm domain dat ik al paar jaar niet meer heb :lol: )
Misschien privé/verborgen ssid's regelmatig aanpassen, mijn is gewoon zichtbaar maar hou wel in het oog wat er op en over komt.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

DarkV schreef:
Ken schreef:en bij de minste aanpassing van de SSID, mag je al je toestellen terug instellen.
Blijkbaar nog nooit gehoord van controller gebasseerde configuratie ? (bv. Unifi reeks)
Natuurlijk wel, maar welke huis-tuin-keuken gebruiker zal dure Unify toestellen gebruiken die dit kunnen?
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een Unifi AC Lite heb je reeds vanaf 75 euro (het hoeft heus geen AC Pro te zijn in huiselijke kring).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb alles hierboven niet gelezen, juist de beginpost.

Hoe ik het zou aanpakken:
- Bepaal op voorhand waar je verschillende tv's wilt zetten. Slaapkamers? Keuken? Hobbykamer? Living? Etc. Als je er nog maar aan denkt om er iets te zetten, trek dan minimaal 2 UTP kabels naar daar en een coaxkabel. Zo kan je daar steeds gebruik maken van zowel Telenet/Orange maar ook mocht je richting Proximus gaan.

- Je hebt slechts één router nodig. In dit geval volstaat die van Telenet ruimschoots. Die staat dus in je technische ruimte.

- Per kamer voorzie je minimaal 2 UTP kabels. In een bureau etc kan je overwegen om er meer te zetten.

- Voorzie per verdiep, zo centraal mogelijk (bvb in de gang) een WiFi AP. Daarvoor heb je een UTP kabel nodig

- Laat alle UTP kabels toekomen op een patchpaneel in je technische ruimte

- In je technische ruimte voorzie je daarna patchkabeltjes tussen je switch en je patchpaneel

- Als je een tuinhuis of een serre ga zetten : voorzie alvast ook een UTP kabel naar daar. Kan altijd van pas komen.

- Op de buitenmuren (achteraan je huis) voorzie je best ook een WiFi AP zodat je op je terras of vanuit je tuin ook gebruik kan maken van je WiFi netwerk

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”