Ethernetkabel aansluiten op connector

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Deze Cat7 kabel is te stug en te dik om genoeg plaats/speling te hebben tussen de connector en de wandcontactdoos, als ik de mantel tot de connector doortrek.
Gezien dit alles wil ik herbeginnnen vanaf 0 met een deftige afwerking deze keer, zou een Cat6 beter zijn?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een Cat6 kabel?
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Ik zie je vraag over het verwijderen van CAT7 naar CAT6 altijd maar terugkeren en iedereen lijkt deze vraag te ontwijken dus ik doe een poging: het moet niet maar als je het moeilijk vindt werken wegens te stug of iets dergelijks, kan je de kabel vervangen door CAT6 zonder nadelige effecten op de snelheid die je in een gemiddeld thuisnetwerk kan bereiken en dit voor de komende jaren. Gaat CAT6 makkelijker te manipuleren zijn? Vermoedelijk een beetje maar het probleem zit, voor zo ver we hier op het forum kunnen inschatten, zeker niet in de kabel maar op de kabeluiteindes en vooral de montage hiervan. Ik vermoed dan ook dat je hetzelfde probleem gaat tegenkomen als je de CAT7 gewisseld hebt naar een CAT6 omdat de montage van de RJ-45-connector onder welke vorm dan ook, minutieus dient uit te voeren met wat basic tools zoals die hoger beschreven zijn.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Razornord schreef:Ik zie je vraag over het verwijderen van CAT7 naar CAT6 altijd maar terugkeren en iedereen lijkt deze vraag te ontwijken dus ik doe een poging: het moet niet maar als je het moeilijk vindt werken wegens te stug of iets dergelijks, kan je de kabel vervangen door CAT6 zonder nadelige effecten op de snelheid die je in een gemiddeld thuisnetwerk kan bereiken en dit voor de komende jaren. Gaat CAT6 makkelijker te manipuleren zijn? Vermoedelijk een beetje maar het probleem zit, voor zo ver we hier op het forum kunnen inschatten, zeker niet in de kabel maar op de kabeluiteindes en vooral de montage hiervan. Ik vermoed dan ook dat je hetzelfde probleem gaat tegenkomen als je de CAT7 gewisseld hebt naar een CAT6 omdat de montage van de RJ-45-connector onder welke vorm dan ook, minutieus dient uit te voeren met wat basic tools zoals die hoger beschreven zijn.
Ik ga het nog een keertje proberen met Cat7.
Maar als ik een Cat6 wil aanschaffen, waar moet ik dan op letten?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

rtl schreef:MAAR, de meerwaarde is idd nihil als je toch maar 1Gbps nodig hebt.
Vandaag nog wel, maar binnen 5, 10, 20 jaar.. is 10GBps misschien betaalbaar en gemeengoed en kan je er wel goed gebruik van maken. Ga je dan even snel upgraden naar CAT7? De max internet snelheden liggen vandaag al op 1Gbps en je ziet bij veel mensen dat de kabel of apparatuur nu al een kleine bottleneck begint te vormen.
Je moet tenslotte ook met iets beginnen. Ga je 2,5Gbps+ apparatuur kopen als je kabels maar 1Gbps aankunnen? Dat heeft ook geen meerwaarde, en zo kan je eindeloos bij hetzelfde blijven :)

Mijn advies aan de TS is dan ook: als je die CAT7 kabels toch al hebt, probeer het met die in orde te krijgen. Er is hier al goede info gepasseerd ofwel met externe hulp? Overschakelen naar CAT6 zou ik echt als allerlaatste optie gebruiken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

HONcircle schreef:Deze Cat7 kabel is te stug en te dik om genoeg plaats/speling te hebben tussen de connector en de wandcontactdoos, als ik de mantel tot de connector doortrek.
Ik weet niet hoe je behuizing/inbouwplaats er uitziet maar je kunt misschien eens uitkijken naar connectors met kabelinvoer op de zijkant als je achteraan niet genoeg plaats hebt door het feit dat de kabel te stug is .... dit is maar een idee he! want mogelijks heb je zijwaarts maar evenveel of nog minder plaats...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

HONcircle schreef:Deze Cat7 kabel is te stug en te dik om genoeg plaats/speling te hebben tussen de connector en de wandcontactdoos, als ik de mantel tot de connector doortrek.
Gezien dit alles wil ik herbeginnnen vanaf 0 met een deftige afwerking deze keer, zou een Cat6 beter zijn?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een Cat6 kabel?
Dat kan inderdaad een beperkende factor zijn om alles netjes kunnen af te werken.
CAT7 is veel stugger én de minimale bend radius is groter.
Hier bots jij op een probleem allicht.
CAT7 (én sommige CAT6, zelfs een enkele CAT5e met shielding) krijg je soms onmogelijk in sommige behuizingen geplaatst zonder iets te forceren.
Het resultaat is dan simpelweg onbetrouwbaar...
Probleem is niet nieuw: 25 jaar terug bestond dit ook al met "simpele" CAT5 bekabeling/behuizing...

Dan zijn er niet zoveel mogelijkheden:
  • minder stugge kabel met een kleinere bend radius (hopelijk kan dit wél in jouw connector...);
  • andere connectoren die wel voldoende plaats bieden voor de kabel met een grotere bend radius.
Indien je voorkeur gaat naar een soepelere CAT6 installatie kabel (met kleinere bend radius):
  • vol koperen kern (één ader per kabeltje)
  • voldoende dikte van de aders: liefst 23AWG
  • minimum 250MHz bandbreedte
  • zonder shielding (U/UTP) heeft normaliter de kleinste bend radius en voelt het minst stug aan.
Deze lijst is slechts een erg korte samenvatting van de beschikbare informatie.
Een minimum dus.

Enkele voorbeelden van kabelshop: Alle drie met PVC buitenmantel: dat is bijna altijd minder stug (meer soepel) dan de vlamvertragende versies.
Laatst gewijzigd door Ordon 21 aug 2020, 15:35, in totaal 1 gewijzigd.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Twee keer geprobeerd en deftig afgewerkt, nog steeds kabel mismatch, maar wel 1 Gbps.
Zo laten?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Bij CAT7 zijn de witte kabeltjes allemaal vol wit, dus niet wit/orange, wit/bruin, wit/blauw of wit/groen.
Heb je daar mogelijks een foutje gemaakt?
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:Bij CAT7 zijn de witte kabeltjes allemaal vol wit, dus niet wit/orange, wit/bruin, wit/blauw of wit/groen.
Heb je daar mogelijks geen foutje gemaakt?
Dat weet ik, en daar heb ik op gelet. Kabeltester duidt ook aan dat de kabels correct zijn aangesloten.
Enkel G brand niet bij de kabeltester
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

HONcircle schreef:Netgear switch == > 20 meter ethernet cat7 == >connector cat 6A ==> 2 meter cat 6 =====> cable mismatch
Idem maar eindigend met 5 meter cat7 ===> cable OK

Netgear switch ==> 5 meter ethernet cat7 ==> connector cat6A ==> 5 meter Cat7 ===> cable mismatch, maar wel 1 Gbps verbinding.
Hoe ga jij van de Netgear switch rechtstreeks naar CAT7?
Met een RJ45 connector die je op de CAT7 hebt geïnstalleerd?
Of is dit een gekochte "CAT7" kabel met RJ45 connectoren?
HONcircle schreef:Enkel G brand niet bij de kabeltester
Dus één kabeltje heeft dan geen connectie?
Klopt dat?
Of heeft G een andere betekenis op jouw kabeltester?
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:
HONcircle schreef:Netgear switch == > 20 meter ethernet cat7 == >connector cat 6A ==> 2 meter cat 6 =====> cable mismatch
Idem maar eindigend met 5 meter cat7 ===> cable OK

Netgear switch ==> 5 meter ethernet cat7 ==> connector cat6A ==> 5 meter Cat7 ===> cable mismatch, maar wel 1 Gbps verbinding.
Hoe ga jij van de Netgear switch rechtstreeks naar CAT7?
Met een RJ45 connector die je op de CAT7 hebt geïnstalleerd?
Of is dit een gekochte "CAT7" kabel met RJ45 connectoren?
HONcircle schreef:Enkel G brand niet bij de kabeltester
Dus één kabeltje heeft dan geen connectie?
Klopt dat?
Of heeft G een andere betekenis op jouw kabeltester?
Dit is een gekochte Cat7 waar de RJ-45 connectoren erop zaten, een patchkabel. Een kant moet de mannelijker RJ-45 eraf om verbonden te worden aan een vrouwelijk RJ-45 connector.

G staat voor Ground.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Patch kabel is stranded (7 à 8 kabeltjes per ader).
Installatiekabel en de connectoren die jij gebruikt zijn voor één kabel per ader, wil je goed contact.
Daar zit je quasi zeker verkeerd...
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:Patch kabel is stranded (7 à 8 kabeltjes per ader).
Installatiekabel en de connectoren die jij gebruikt zijn voor één kabel per ader, wil je goed contact.
Daar zit je quasi zeker verkeerd...
Dit is de kabel, waar ik een uiteinde heb afgeknipt.
https://www.amazon.de/CSL-Computer-Netz ... B0119GJVO4

En dit is de connector die ik erop wil zetten
https://www.hirschmann-multimedia.com/n ... +a+nr+view
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ondersteunde kern types: Solid core
En jij gebruikt patch kabel ... die heeft geen solid core.
Meer, vaak zijn deze patchkabels opgebouwd met aders die dunner zijn: vb 27AWG.
Met slechte contacten tot gevolg, zeker in het hoogfrequente gebied!

Weer wat geleerd. :wink:
Laatst gewijzigd door Ordon 21 aug 2020, 16:30, in totaal 1 gewijzigd.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Ordon schreef:
Ondersteunde kern types: Solid core
En jij gebruikt patch kabel ... die heeft geen solid core.

Weer wat geleerd. :wink:

En wat had ik eerder al geschreven maar werd niet op gereageerd ;-)
de connectors die je gebruikt zijn enkel geschikt voor kabel met solide(volle) geleiders wat met de cat7 kabel die je gebruikt? heeft deze wel "volle" geleiders of niet. Indien niet dan zal deze wellicht slecht contact geven door het feit dat de vorkjes/mesjes niet goed door de mantel duwen omdat de kabel te flexibel is met als gevolg slechte verbindingen.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:
Ondersteunde kern types: Solid core
En jij gebruikt patch kabel ... die heeft geen solid core.

Weer wat geleerd. :wink:
Welke kabel moet ik dan aanschaffen om op deze connector aan te sluiten? En de andere kant van de kabel wordt aangesloten op de switch.

https://www.hirschmann-multimedia.com/n ... +a+nr+view
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Dat heb ik in mijn vorige berichten uitvoerig beschreven en vind je ook terug bij de specificaties van jouw keystones.

Wat jij nodig hebt is:

Netgear switch == > Patch kabel == > keystone ==> CAT6a (of 6) installatie kabel, solid core ==> keystone ==> patch kabel naar end device
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:Dat heb ik in mijn vorige berichten uitvoerig beschreven en vind je ook terug bij de specificaties van jouw keystones.

Wat jij nodig hebt is:

Netgear switch == > Patch kabel == > keystone ==> CAT6a (of 6) installatie kabel, solid core ==> keystone ==> patch kabel naar end device
En moet ik dan voor een soepele of stugge kern gaan?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Beiden.

Patchkabel heeft een soepele kern (vezeltjes, stranded). Altijd.
Deze kabels kunnen vele malen gebogen worden, maar hebben vaak minder goede elektrische eigenschappen over een lange afstand (in netwerken).

Installatiekabel heeft een stugge kern (één draadje, solid core). Altijd.
Deze kabels kunnen veel minder vaak gebogen worden (breuk!), maar hebben betere elektrische eigenschappen over een lange afstand (in netwerken).

De RJ45 connectie (connector+keystone) zorgt voor de overgang van soepel naar stug.

Jij probeerde een soort "binnenweg" te nemen ... en knipte een RJ45 connector van de patchkabel af om dan deze patchkabel met soepele kern (vezeltjes) te verbinden aan één keystone die enkel ontworpen is voor stugge kern kabeltjes (solid core).
Met het gekende resultaat.

Indien ik dit samenneem met de afwerking die te zien is op jouw foto's ben ik van mening dat je je best eens grondig inleest in de vereisten en installatietechnieken van netwerkbekabeling.
Niet slecht bedoelt hoor. Maar het is wat het is.

PS. De elektrische installatie in jouw huis is ook zo opgebouwd: stijve kabel (solid core) in de muur, soepele kabel (vezeltjes, stranded) aan de toestellen. Vergelijk de RJ45 connectie (connector+keystone) met stopcontact+stekker.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:Beiden.

Patchkabel heeft een soepele kern (vezeltjes, stranded). Altijd.
Deze kabels kunnen vele malen gebogen worden, maar hebben vaak minder goede elektrische eigenschappen over een lange afstand (in netwerken).

Installatiekabel heeft een stugge kern (één draadje, solid core). Altijd.
Deze kabels kunnen veel minder vaak gebogen worden (breuk!), maar hebben betere elektrische eigenschappen over een lange afstand (in netwerken).

De RJ45 connectie (connector+keystone) zorgt voor de overgang van soepel naar stug.

Jij probeerde een soort "binnenweg" te nemen ... en knipte een RJ45 connector van de patchkabel af om dan deze patchkabel met soepele kern (vezeltjes) te verbinden aan één keystone die enkel ontworpen is voor stugge kern kabeltjes (solid core).
Met het gekende resultaat.

Indien ik dit samenneem met de afwerking die te zien is op jouw foto's ben ik van mening dat je je best eens grondig inleest in de vereisten en installatietechnieken van netwerkbekabeling.
Niet slecht bedoelt hoor. Maar het is wat het is.

PS. De elektrische installatie in jouw huis is ook zo opgebouwd: stijve kabel (solid core) in de muur, soepele kabel (vezeltjes, stranded) aan de toestellen. Vergelijk de RJ45 connectie (connector+keystone) met stopcontact+stekker.
Mag dit dus ook als installatiekabel of enkel hiervoor eentje met stugge kern?

https://www.kabelshop.nl/Nedis-Netwerkk ... 26105.html

Enige links of leestips voor vereisten en installatietechnieken van netwerkbekabeling?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Voor installatiekabel gebruik je enkel stugge kern.
Jouw keystones ondersteunen ook enkel stugge kern.
Logisch. Toch? :wink:

En mocht je ooit keystones tegenkomen die stugge en soepele kern ondersteunen dan speelt het natuurlijk geen rol (qua kwaliteit van connectie).
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Dat patchkabels altijd een soepele kern hebben en installatiekabel altijd vast is niet waar hoor.
Maar het probleem lijkt zich idd in de soepele kern te bevinden (of cca rommel, ik zie het niet in de details staan wat de samenstelling is).

Waar moet je op letten:
De core moet vast zijn, niet soepel
De core moet van koper zijn (cu), geen cca (alu core)

Bij allekabels kan je per meter kopen. Deze bvb indien je 10Gbps in de toekomst wil: https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel ... cat6a.html
Edit: Dit is idd 27 AWG en dus te vermijden. Kies eentje met 24 AWG of lager

UTP volstaat, voorzie enkel shielded kabel als je er nood aan hebt (veel interferentie), en weet waar je mee bezig bent (hoe grounden). Zoniet heeft het een omgekeerd effect en kan je verbinding slechter zijn dan unshielded.

Akkoord dat er in de toekomst meer nood aan bw zal zijn, maar tegelijkertijd gaan we dan ook wel vooral op wifi verbonden zijn. Vandaar dat ik persoonlijk ook cat6a naar mijn access points voorzien heb hier, en cat6 voor de rest ;)
Laatst gewijzigd door rtl 23 aug 2020, 09:45, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

rtl schreef:Bij allekabels kan je per meter kopen. Deze bvb indien je 10Gbps in de toekomst wil: https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel ... cat6a.html
Veel succes met een dunne AWG 27/1 kabel aan te raden. 8)
Hopelijk zijn de keystones er mee compatibel...
Idem mogelijke PoE devices.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Edit: Kies idd eentje die 24 AWG of lager is
Laatst gewijzigd door rtl 23 aug 2020, 09:46, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Bewogen topic is dat hier wel vind ik.

Eerst een onomwonden f**ck-antwoord.
Een mod. die corrigerend moet tussenbeide komen.
Tonnen goede raad.

Het enige wat er niet bij was, was ook maar enige voorbereiding van de TS, dat vind ik eigenlijk wel een vereiste. Jammer dat dit hier ontbrak.
En nu bovendien nog twee members die dreigen te botsen. Alléz zeg.

Ik persoonlijk heb moreel afgehaakt toen de TS zei dat hij zijn werk goed gedaan had. Wat kan je dan eigenlijk nog meer gaan vertellen?

Slotje?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb nav dit topic eens gekeken naar de kabel die ik hier en daar gebruikt heb voor korte stukken, max 4 meter tussen switch en nas. Nu blijkt dat dit een cat6 cca is. Ik has toen enkel op uv bestendig enz gelet omdat er ook kabels buiten gebruikt zouden worden.

Is cca echt heel nadelig? Ik ondervond eigenlijk geen probleem.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ordon schreef:Voor installatiekabel gebruik je enkel stugge kern.
Jouw keystones ondersteunen ook enkel stugge kern.
Logisch. Toch? :wink:

En mocht je ooit keystones tegenkomen die stugge en soepele kern ondersteunen dan speelt het natuurlijk geen rol (qua kwaliteit van connectie).
Heeft het zin om voor de Cat6A keystones (die heb ik nu toch al in huis) een 20 meter lange Cat7 kabel te gebruiken, of zal dit conflicten geven?

Kan een stugge kabel solid core plooien aan langs muren en plinten (zie foto)? Want het is de bedoeling dat ik netwerkkabels trek naar verschillende kamers in mijn woonst.

En wat betreft Solid Core CU kabel, moet ik gaan voor UTP, FTP of S/FTP?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Hirschmann multimedia raadt voor jouw keystones hun INKA CAT 6 Dca-serie netwerkkabels aan.
Dat zijn Cat6 U/UTP kabels met aders van de juiste dikte (23AWG) en een buitendiameter van 5,8mm.
CAT7 is vaak 7 à 8mm (of meer).
De volledige specificaties van de Hirschmann multimedia kabels vind je hier (50m) en hier (20m).
De productpagina's hier (50m) en hier (20m).
Bij het plaatsen dien je volgens de productpagina's rekening te houden met:
  • een minimale buigradius (eenmalig) van 23,2mm
  • een minimale buigradius (meervoudig) van 46,4mm
Bij CAT7 kabels zal de buigradius zeker een heel deel groter zijn, dus bochten dienen nog groter te zijn.
Nooit de kabel knikken! Zachtjes de bocht nemen.

Cat7 kabel is geschikt om op jouw keystone een goed elektrisch contact te bewerkstelligen (de aders zijn van de juiste dikte) MAAR de diameter van CAT7 kabel is beduidend groter: dat kan (maar hoeft daarom niet) voor problemen zorgen met jouw keystones...
Je zou met een schuifpasser kunnen meten welk de maximale diameter is die nog in jouw keystones past.
Ook de buigradius is bij CAT7 groter wat het moeilijker maakt om bochten te nemen.
Bovendien zou je bij CAT7 ook nog rekening moeten houden met de shielding ... dat is voor jou op dit ogenblik een brug te ver, denk ik.

De CAT6 kabels van Hirschmann multimedia zullen zeker gemakkelijker te plaatsen zijn én zeker passen in jouw keystones.
Uiteraard kan je ook opteren voor CAT6 U/UTP kabel van een derde partij die dezelfde afmetingen heeft en elektrisch minimum gelijkwaardig is.

Cat7 zal een uitdaging zijn en allicht is het nog wat vroeg voor jou om nu al hiermee aan de slag te gaan.
Hou je voorlopig maar aan iets waarvan je op voorhand weet dat het zal werken. :wink:
En met zekerheid netjes af te werken valt...
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het hoogste wat gebruikt wordt in België zijn Cat 6A kabels. Cat 7 en Cat 7A worden niet gebruikt omdat ze niet voldoen aan de standaarden voor rj45 connectoren. voor cat 7 heb je andere speciale connectoren nodig die voor de bandbreedte van 1000MHz werken zoals de tera en de gg45 connectoren. De volgende categorie van kabel die wel met rj 45 connectoren werkt is de cat8 kabel maar deze kabel is in woningen niet nodig en worden enkel gebruikt in datacenters voor hogere snelheden dan 10gbps. In woningen word tegenwoordig cat6 getrokken.

wat ik hier nog wil meegeven voor mensen die dit nog lezen. Als u er geen verstand van heeft vraag het dan eerst even rond voordat u onnodige kosten doet die geen meerwaarde hebben en toch problemen opleverd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@Björn
Ik heb indertijd voor CAT7 S/FTP installatiekabel gekozen in plaats van CAT6a S/FTP omdat deze beduidend goedkoper aan te schaffen was.
Kon ik evenzeer feilloos aansluiten in het datarack (CAT6a) en de endpoints (CAT6a).
Wel mijn huiswerk gemaakt op voorhand natuurlijk. :wink:

Ik denk dat je er akkoord mee kan gaan dat er vaak meer dan één oplossing mogelijk is. Toch?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat gaat allemaal maar dan werkt hij maar zoals een cat6A kabel met een maximum bandbreedte van 500MHz.
En lees dit maar eens: https://www.flukenetworks.com/blog/cabl ... category-7
Artikel van meest bekende testapparatuur van netwerk kabels
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Akkoord, mijn 1000MHz S/FTP kabel (feitelijk CAT7a) gebruikt slechts 500MHz bandbreedte.
Helemaal correct.

Aan een lagere aankoopprijs, voor mij althans.

Dan zie ik ook geen enkel probleem: een betere kabel aan een lagere prijs.
Precies waar ik decennia terug ook altijd naar zocht: betere kabels aan een lagere (of gelijkwaardige) prijs (cfr mijn CAT5e kabel met 200MHz bandbreedte).
Dat heeft mij nooit in de problemen gebracht.

In tegenstelling tot anderen (ik bedoel jou niet hoor) die een kwalitatief minderwaardige kabel aankopen, soms zelfs nog aan een zeer hoge prijs, met alle problemen van dien...
Dat is iets van alle tijden. Bijvoorbeeld CAT3 (10Mbps of telefonie) gebruiken voor 100Mbps (in lang vervlogen tijden): en dan stonden ze verstomd dat er datacorruptie plaatsvond... Recenter: CCA of CCS kabel gebruiken, AWG27 of nog dunner, ...

Maar goed.
Zoals ik al zei: "Er zijn altijd meerdere goede oplossingen mogelijk."
En uiteraard voldoet jouw oplossing (CAT6a) ook.
No hard feelings. :wink:
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

HONcircle schreef: Heeft het zin om voor de Cat6A keystones (die heb ik nu toch al in huis) een 20 meter lange Cat7 kabel te gebruiken, of zal dit conflicten geven?
Dit is reeds beantwoord.
Kan een stugge kabel solid core plooien aan langs muren en plinten (zie foto)? Want het is de bedoeling dat ik netwerkkabels trek naar verschillende kamers in mijn woonst.
Amper. Indien je dit forceert en een knik veroorzaakt kan dit interferentie veroorzaken. Het is niet de bedoeling om jabels op die manier te installeren. Zie wat er reeds gezegd werd over bend radius.
En wat betreft Solid Core CU kabel, moet ik gaan voor UTP, FTP of S/FTP?
Ook dit is reeds beantwoord.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Utp met stugge kern mag tijdens installatie geplooit worden tot 8 keer de diameter en na installatie mag dit nog maar 4 keer de diameter zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eventjes half op inpikken.
Indertijd heb ik ook stugge kabel voorzien voor mijn installatie. 2 kabels lagen tot nu toe gewoon los in het vals plafond. Nu wil ik daar echter fichekes op zetten, maar was me niet echt bewust (of niet bij stilgestaan) dat er voor de rj45 connectoren verschil is tussen deze voor stugge en soepele kabel. En blijkbaar heb ik de verkeerde :| Iemand een idee waar ze zeker rj45 connectoren voor stugge kabel hebben (in het Kortrijkse)? Ideaal zou zijn mocht het vandaag open zijn. Vind het beetje onnozel om 10 fichekes via internet te bestellen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Koop RJ45 connectoren die voor beiden geschikt zijn (soepel en stug).
Let er op dat de RJ45 connectoren geschikt zijn voor jou kabeldikte (CAT5 of CAT6): buitendiameter en aderdikte.
Een dikke CAT6 kabel in een CAT5 connector wringen is nu eenmaal niet ideaal...
Noch een CAT5 kabel die "losjes" in een CAT6 connector zit.
RJ45.png
rtl schreef:Dat patchkabels altijd een soepele kern hebben en installatiekabel altijd vast is niet waar hoor.
Voor de eenvoud én gelet op de beperkte kennis van TS leek het me aangewezen niet op de uitzonderingen in te gaan (noem het minder voorkomende situaties zo je wil). Zo kunnen bijvoorbeeld patchkabels met een solid core blijvend betere resultaten opleveren op voorwaarde dat die patchkabels quasi niet bewogen worden. De demping van het elektrische signaal is in een solid core kabel immers kleiner. Hopelijk raakt de TS nu niet helemaal het noorden kwijt. :|


EDIT: Fotootje bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ordon 23 aug 2020, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

HONcircle schreef:
Ordon schreef:Voor installatiekabel gebruik je enkel stugge kern.
Jouw keystones ondersteunen ook enkel stugge kern.
Logisch. Toch? :wink:

En mocht je ooit keystones tegenkomen die stugge en soepele kern ondersteunen dan speelt het natuurlijk geen rol (qua kwaliteit van connectie).
Heeft het zin om voor de Cat6A keystones (die heb ik nu toch al in huis) een 20 meter lange Cat7 kabel te gebruiken, of zal dit conflicten geven?

Kan een stugge kabel solid core plooien aan langs muren en plinten (zie foto)? Want het is de bedoeling dat ik netwerkkabels trek naar verschillende kamers in mijn woonst.

En wat betreft Solid Core CU kabel, moet ik gaan voor UTP, FTP of S/FTP?
Ik herhaal, deze kabel moet de huidige ethernetkabel vervangen en dus langs plinten lopen. Waar moet ik op letten? Bend radius?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

HONcircle schreef:
HONcircle schreef:
Ordon schreef:Voor installatiekabel gebruik je enkel stugge kern.
Jouw keystones ondersteunen ook enkel stugge kern.
Logisch. Toch? :wink:

En mocht je ooit keystones tegenkomen die stugge en soepele kern ondersteunen dan speelt het natuurlijk geen rol (qua kwaliteit van connectie).
Heeft het zin om voor de Cat6A keystones (die heb ik nu toch al in huis) een 20 meter lange Cat7 kabel te gebruiken, of zal dit conflicten geven?

Kan een stugge kabel solid core plooien aan langs muren en plinten (zie foto)? Want het is de bedoeling dat ik netwerkkabels trek naar verschillende kamers in mijn woonst.

En wat betreft Solid Core CU kabel, moet ik gaan voor UTP, FTP of S/FTP?
Ik herhaal, deze kabel moet de huidige ethernetkabel vervangen en dus langs plinten lopen. Waar moet ik op letten? Bend radius?
ik herhaal utp met stugge kern heeft een bend radius tijdens installatie tot 8 keer de diameter en na installatie mag dit nog maar 4 keer de diameter zijn.

Kan u de installatie guide van de kabel die wij installeren geven daar staat alles in: https://www.excel-networking.com/upload ... educed.pdf
Laatst gewijzigd door Data technicus 23 aug 2020, 16:45, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

HONcircle schreef:Ik herhaal, deze kabel moet de huidige ethernetkabel vervangen en dus langs plinten lopen. Waar moet ik op letten? Bend radius?
Indien het je met deze informatie niet lukt, laat je de installatie best over aan een professional, denk ik.
Data technicus zal dit, zonder enige twijfel, perfect voor jou kunnen uitvoeren. 8)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nog een vraagje over s/ftp cat7 kabels: kun je die ook gebruiken om bijvoorbeeld de data van een temperatuursensor over te sturen. Dus geen ip maar enkel kleine meetsignalen of droogcontacten (max 3v)? Ik doe dat vaak met gewone utp maar nu zit ik erg dicht bij 230v kabels dus dacht ik om degelijke geshielde kabel te gebruiken...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”