Netwerkkabel buiten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jellek
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2020, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Om wifi in de tuin te maken moet ik netwerkkabels voorzien.

vragen:

Welk type categorie netwerkkabel?
Welke afscherming is nodig, want ik zie in buitenkabel niet veel aanbod

Wat is de isolatiewaarde van netwerkkabels? Geen enkele webshop meld dit
(Mag het mee in een grondbuis van 3x400+N)

Een kabel zal na de grondbuis tegen een tuinmuur langs buiten naar omhoog komen, zet ik daar op het einde een fiche op (welke tang kopen, hoe?)
of laat ik die in een doosje met niko hydro met insteekcontact uitkomen om dan met een korte gekochte kabel naar de wifi te gaan?

Een andere kabel gaat via een gat in de muur van binnen naar buiten komen, ook daar: fiche opzetten of met doosje werken?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

FYI, als je een alternatief wil. Zelf gebruik ik de Mikrotik Wireless Wire om een Gbit verbinding draadloos te hebben naar mijn achterbouw. Van daaruit ga ik naar een switch waar mijn thuiskantoor, ap ... e.d. op zitten. Werkt perfect en retestabiel, ook bij regen/sneeuw/storm/ ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik heb deze liggen: https://www.onlinekabelshop.nl/f-utp-ca ... -100-meter

Heb er twee door grijze flexibel gestoken, door energiebocht en dan in rode buitenbuis naar vanachter laten leggen door tuinaannemer.

Plan is om ze dan in te werken in Legrand DLP in tuinhuis.

Maar moet nog ff wachten omdat ze maandag aan tuinhuis beginnen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Is het op 1 plaats waar je die kabel nodig hebt?
Of wil je deze op meerdere plaatsen uit de grond laten komen ifv een aantal AP's?

In geval van 1 plaats: opteer voor fiber.

Als je echt koper wilt (als je meerdere AP's wenst bijvoorbeeld):
Neem outdoor cat6 S/FTP kabel.
Cat6 zou ik tegenwoordig als minimum nemen, cat5e is passé.
S/FTP zodat deze afgeschermd is, aangezien je deze naast een stroomkabel zult leggen (dit wordt tegenwoordig ook wel PIMF genoemd).
Vergeet die kabel wel niet aan de aarding te leggen (binnenshuis).

Waterdichte fiches zijn een must lijkt mij, maar zijn ook niet zo goedkoop natuurlijk.
Of je werkt inderdaad met zo'n doos, en een korte patch-kabel, maar weet wel dat die kabel snel kan vervallen (tenzij je ook hier terug een duurdere outdoor kabel zou gebruiken).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jellek schreef:Wat is de isolatiewaarde van netwerkkabels? Geen enkele webshop meld dit
(Mag het mee in een grondbuis van 3x400+N)
In dat geval zou ik kiezen voor een S/FTP of SF/UTP kabel.
Jellek schreef:om dan met een korte gekochte kabel naar de wifi te gaan?
Als je kabel naar een AP moet dat buiten hangt dan sluit je de kabel best in één keer hierop aan... dergelijke AP's zijn voorzien van de juiste sealing.

Iedere onderbreking van je kabel is een extra plaats waar het kan misgaan.
Jellek
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2020, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Sasuke schreef:FYI, als je een alternatief wil. Zelf gebruik ik de Mikrotik Wireless Wire om een Gbit verbinding draadloos te hebben naar mijn achterbouw.
Hiervoor is een volledig zicht nodig vermoed ik?
Zonder een paal te plaatsen op het tuinhuis zal dat niet lukken, er staan enkele hoge struiken, hagen en muurtjes om de tuin op te delen.
Ramaht schreef:Ik heb deze liggen: https://www.onlinekabelshop.nl/f-utp-ca ... -100-meter

Heb er twee door grijze flexibel gestoken, door energiebocht en dan in rode buitenbuis naar vanachter laten leggen door tuinaannemer.
Grijze flex bij in de buitenbuis is ook een mogelijkheid, ik vermoed dat dan aan de eis van isolatie wel voldoen zal zijn?
blaatpraat schreef:Is het op 1 plaats waar je die kabel nodig hebt?
Of wil je deze op meerdere plaatsen uit de grond laten komen ifv een aantal AP's?

In geval van 1 plaats: opteer voor fiber.
Het is voor op meerdere plaatsen, de grootte en inrichting maakt dit noodzakelijk.
blaatpraat schreef: Als je echt koper wilt (als je meerdere AP's wenst bijvoorbeeld):
Neem outdoor cat6 S/FTP kabel.
Cat6 zou ik tegenwoordig als minimum nemen, cat5e is passé.
S/FTP zodat deze afgeschermd is, aangezien je deze naast een stroomkabel zult leggen (dit wordt tegenwoordig ook wel PIMF genoemd).
Vergeet die kabel wel niet aan de aarding te leggen (binnenshuis).
Gewoon aan de equipotentiaal verbinden?
blaatpraat schreef: Waterdichte fiches zijn een must lijkt mij, maar zijn ook niet zo goedkoop natuurlijk.
Of je werkt inderdaad met zo'n doos, en een korte patch-kabel, maar weet wel dat die kabel snel kan vervallen (tenzij je ook hier terug een duurdere outdoor kabel zou gebruiken).
Heb je een referentie voor waterdichte fiches?
En hoe deze correct door een leek te plaatsen.

Bestaan er outdoor patch kabels?
DarkV schreef:
Jellek schreef:om dan met een korte gekochte kabel naar de wifi te gaan?

Iedere onderbreking van je kabel is een extra plaats waar het kan misgaan.
Klopt, is een voorstel omdat ik wel zo een doosje al heb aangesloten,
maar geen ervaring met een fiche op een netwerkkabel te zetten.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Er is inderdaad vrij zicht nodig voor de wireless wire, het is wel een gerichte bundel. Dus ze moeten wel, ongeveer (er is wat speling mogelijk) , naar elkaar gericht staan.

Desnoods op een paal ? Ze zijn weer/wind/vries bestendig en PoE powered, dus ik vond het zeer handig. Zeker als de afstand meer dan 90m kabel bedraagt is het goedkoper dan fiber leggen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jellek schreef:Klopt, is een voorstel omdat ik wel zo een doosje al heb aangesloten,
maar geen ervaring met een fiche op een netwerkkabel te zetten.
Nu ben ik niet meer mee... je komt hier vragen welke kabel je nodig hebt maar je hebt al een doosje aangesloten ?
Jellek
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2020, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Binnen in het huis heb ik wel al eens doosjes opnieuw aangesloten omdat deze slecht contact hadden.

Maar van niks vertrokken en fiches gezet heb ik nog nooit gedaan
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fiches zetten is geen enkel probleem... je moet alleen een speciale tang hebben.

Hoe je de draadjes moet aansluiten kan je vinden als je Google'd op UTP T-568B (de A standaard wordt hier minder gebruikt).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ikzelf heb een oude AP in het tuinhuis hangen, verder is deze verbonden via powerline.
Geen topprestaties uiteraard maar ruim voldoende om een muziekje etc. te streamen op de smartphone.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb deze liggen naar mijn tuinhuis en IP cam's buiten:

https://www.utp-kabel.nl/buitenkabel/

Shielded is mss wel aan te raden als je naast stroomleidingen gaat leggen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:25, in totaal 1 gewijzigd.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Zorg idd dat je kabel een PE mantel heeft (water en uv proof - meestal zwart van kleur), en blijf weg van CCA kabels, gebruik een vaste kern
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Waar zou je die PE hulzen vinden? Ik heb gewone utp aan de muur in de zon hangen, nu sinds een jaar. Met stroom erover. Misschien toch maar in huls steken.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

rtl schreef:Zorg idd dat je kabel een PE mantel heeft (water en uv proof - meestal zwart van kleur), en blijf weg van CCA kabels, gebruik een vaste kern
Helaas is CCA tegenwoordig een dubbele betekenis.

enerzijds gaat het over "Copper Cladded Aluminium" ==> Brol dus.
Anderzijds is dit een rating van brandbestendigheid ==> een must dus.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Waar zou je die PE hulzen vinden? Ik heb gewone utp aan de muur in de zon hangen, nu sinds een jaar. Met stroom erover. Misschien toch maar in huls steken.
Steek alles ook in een buis: oogt veel netter dan een "hangende" kabel en bijkomende fysieke bescherming: zowel tegen straling als tegen (accidentele) beschadiging.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

profke schreef: enerzijds gaat het over "Copper Cladded Aluminium" ==> Brol dus.
Is CCA brol omdat het sneller breekt ?
Koper zal wel beter geleiden, maar verschil op kortere afstanden zal toch niet enorm zijn ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:Ik heb gewone utp aan de muur in de zon hangen
Best ondergronds leggen en/of shielded en aan de aarding... je zal maar eens een blikseminslag in de buurt hebben en alles is geroosterd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wel, de utp komt uit de muur en dat stukje tot aan de plaats op de muur waar de wifi unifi ac mesh hangt is niet beschermd.

Die aarding... Er is niks in de buurt. Hoe pak je dat aan?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor een klein stukje is het vermoedelijk geen probleem... maar heb ooit gezien waar men een kabel van het ene gebouw tot aan het andere gebouw door de lucht liep lopen... bij het eerst volgende onweer was het prijs en waren de switches langs beide kanten defect.

Je moet niet aarden langs beide kanten.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

profke schreef:
rtl schreef:Zorg idd dat je kabel een PE mantel heeft (water en uv proof - meestal zwart van kleur), en blijf weg van CCA kabels, gebruik een vaste kern
Helaas is CCA tegenwoordig een dubbele betekenis.

enerzijds gaat het over "Copper Cladded Aluminium" ==> Brol dus.
Anderzijds is dit een rating van brandbestendigheid ==> een must dus.
klopt want de meeste XVB staat nu ook CCA op ....

met UTP/FTP zou ik op letten zeker asl de prijs heeel goedkoop lijkt .. op lange afstanden ga je toch hinder ondervinden ..
Je kan zit gemakkelijk zien met breekmesje kan je het koper afschrapen en dan hen je alu draad ... bij veel utp/ftp stat het erbij Full copper meestal .
Jellek
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2020, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

DarkV schreef:Fiches zetten is geen enkel probleem... je moet alleen een speciale tang hebben.

Hoe je de draadjes moet aansluiten kan je vinden als je Google'd op UTP T-568B (de A standaard wordt hier minder gebruikt).
Zijn er bepaalde tangen een aanrader, want de prijzen variëren heel sterk per merk
Tim.Bracquez schreef:Let op met kabel voor buiten (en ook indoor)

* Leg FTP cable, die is shielded
* Als deze buiten op de muur ligt gebruik je UV protected cable
* Het is beter een full koper kabel te kopen voor lange stukken dan een hogere CAT cable! Geen Copper Clad Aluminum(CCA) brol kopen, zeker niet als je ooit hierover power wilt sturen. Het is beter een goede CAT5e cable te kopen dan een CCA CAT7
https://data.kommago.nl/files/pdf/tough ... asheet.pdf

Met wat zoeken zag ik dat ubiquiti ook afgeschermde buitenkabel verkoopt, enkel in cat5e.
Is het omwille van de kwaliteit dat ze onder hun merk geen hogere cat klasse verkopen?

Zijn er goede merken te onderscheiden op de markt?
Want de meeste bieden naamloze producten aan voor netwerkkabel
Tim.Bracquez schreef: * Wil/kan je geen kopjes er op zetten, gebruik gewoon keystones, kost niets en kan je mooi met afdekplaatje inbouwen. Vanaf daar leg je dan een patchcable naar jouw device. Zo kan je nooit aan je vaste kabel trekken!
Kan je een merk van keystones aanraden dewelke compatibel zijn met niko hydro of legrand plexo.
DarkV schreef:
liegebeestig schreef:Ik heb gewone utp aan de muur in de zon hangen
Best ondergronds leggen en/of shielded en aan de aarding... je zal maar eens een blikseminslag in de buurt hebben en alles is geroosterd.
Leg je dan de shielding aan de aarde of de ‘drain wire’ als die er is?
Of werk je met metalen fiches die dan langs de buitenzijde ergens aan geaard worden?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ikzelf heb "een goedkoop tangeske" gekocht. Goed genoeg voor mij.

MAAR: ik heb wel de bewuste keuze gemaakt om structured cabling (en degene die jij wil leggen lijkt er me zo eentje) NIET met fichekes aan te sluiten, maar op een "socket". https://www.niko.eu/nl-be/producten/sch ... afebda2677

die vereist geen gereedschap, het zorgt ook voor een langere levensduur van die kabel (je kan er niet aan blijven "hangen" bijvoorbeeld).

ik heb zo ook een kabel naar mijn garage gelegd. De nico socket "in" de garage (wind& waterdicht). Dan een gaatje naar buiten geboord, en met 1.5m utp partchcord mijn webcam aangesloten.

mijn "lange, vaste" utp kabel zit op deze manier overal in een buis, en er komt niets aan. Mocht de draad naar mijn webcam stuk gaan, dan vervang ik enkel die 1.5m kabel en niet de andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jellek schreef:Leg je dan de shielding aan de aarde of de ‘drain wire’ als die er is?
Of werk je met metalen fiches die dan langs de buitenzijde ergens aan geaard worden?
Hier kan je onderaan rechts op de pagina de grounded RJ45 connectors zien... https://www.ui.com/accessories/toughcable/

Hier heb je nog betere foto's...

Ubiquiti heeft trouwens ook ESD protectors... https://www.ui.com/accessories/ethernet ... protector/
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”