VPN op Android phone via 4G: doenbaar?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Met steeds meer devices op een LAN vraag ik me af of het doenbaar is om 'permanente' VPN verbinding te hebben naar het thuisfront op een Android phone?
Uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid van 4G maar er van uitgaande dat die er is, kan die verbinding bv automatisch terug opgebouwd worden?
Heppie NY!
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ik denk dat dit kan met OpenVPN.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Werkt prima met OpenVpn
Je downloadsnelheid op je smartphone is dan natuurlijk beperkt tot de upload van je internetverbinding thuis.
Gebruik vpn overal behalve thuis, dit wordt geregeld met Tasker
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Dat werkt perfect met:
- de ingebouwde VPN van de Fritzbox via de MyFritz app (als je thuis bent gaat ie over op wifi)
- of evengoed met een manueel opgezette VPN met de Fritzbox

Ook in buitenland ideaal, één van mijn kids heeft deze zomer zo de Tour de France kunnen live volgen.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb dat geprobeerd met een L2TP/IPSek PSK VPN, vooral om via ZoiPer klanten te bellen met het vaste nummer van kantoor.
Het werkt wel maar dan werken dingen zoals Google Maps niet meer behoorlijk, want die denken dat je gewoon thuis zit.
Heb er niet veel mee geëxperimenteerd. Misschien kan je je locatie services wel aanpassen naar GPS only of zo.
Heb nu een shortcut naar mijn VPN instellingen op mijn homescreen staan.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vreemd, ik heb net mijn L2TP VPN opgestart en maps geeft wel de correcte locatie aan.
Als check nog even een niet gebruikte offline GPS opgestart die zich eerst p de thyislocatie positioneerde om meteen naar de werklocatie te fietsen (vliegen)
seagull schreef:Ik heb dat geprobeerd met een L2TP/IPSek PSK VPN, vooral om via ZoiPer klanten te bellen met het vaste nummer van kantoor.
Het werkt wel maar dan werken dingen zoals Google Maps niet meer behoorlijk, want die denken dat je gewoon thuis zit.
Heb er niet veel mee geëxperimenteerd. Misschien kan je je locatie services wel aanpassen naar GPS only of zo.
Heb nu een shortcut naar mijn VPN instellingen op mijn homescreen staan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet dat openvpn makkelijk is, maar als het met ipsec gaat is dat meestal aan te raden op gsm, omdat dat protocol native in android zit, terwijl openvpn een app moet draaien en dus zwaarder op je batterij is.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik gebruik VPN Client PRO op android.
Je kan hier ook OpenVPN mee doen en andere vpn tunnels.
Hier kan je dan zelf bepalen wat er door de VPN moet en wat niet.. Eigenlijk vrij uitgebreid..
Zelfs Connect on demand etc... zowel IPv4 ald ipv6 compatible.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef: en dus zwaarder op je batterij is.
Inderdaad. Op mn samsung galaxy s6 houdde die met openvpn altijd aan de batterij het een paar uur uit maximaal.
Ook vrij warme gsm door cpu usage. Dit terwijl een IPSEC (IKEv2) vpn de battery usage amper stijgt en dus ik de hele dag gewoon met 1 lading kan.

Nadeel wel is dat always on een IP wil, een hostname/dns naam is niet mogelijk. Dan moet je na een disconnect manueel opnieuw verbinden. "Uit veiligheid" zeggen ze...

Al kan dat met nieuwere android versies wel anders zijn. Ik zit met de officiele firmware nog "vast" op 7.0.1
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat "ik wil een IP" is idd dikke miserie.
Niet alleen bij always ons, maar bij site-to-site VPNs heeft ie dat ook.
En da's ambetant, want ik gebruik graag site-to-site voor tijdelijke setups enzo (liever 1x VPN setup voor all toestellen erachter dan per toestel een link); maar dat kan je dus vaak niet opzetten als je niet op voorhand weet welk IP de remote site zal hebben; een enórme tekortkoming als je het mij vraagt.
charmpigeon
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2019, 17:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Iedereen spreekt hier van OpenVPN, dat is inderdaad de klassieker.

Wireguard zou the next best thing zijn.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Moest je enige aandacht aan de thread gegeven hebben zou je zien dat het over een Android phone gaat. OpenVPN is dan niet de beste optie, laat staan wireguard.
Een usermode VPN is het laatste wat je in "always on mode" wil hebben staan op iets als een phone.
Tenzij je graag een thermonuclear phone welke op een uur of 2 z'n batterij draint in je zak hebt zitten.

Njagoed, je doet wat niet laten kunt natuurlijk, in de winter misschien wel handig zo'n broekverwarmer :p.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En wat was uw voorstel ook al weer?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

charmpigeon schreef:Iedereen spreekt hier van OpenVPN, dat is inderdaad de klassieker.
Wireguard zou the next best thing zijn.
Verwar aub niet "openvpn de service" met "openvpn het protocol".
Ik had het hier over het protocol openvpn, dat zich naast ipsec nestelt als een van de meest gebruikte vpn protocols.
Spijtig genoeg wordt dit protocol niet native door android ondersteund, waardoor je altijd een app moet runnen.
Een ipsec tunnel kan je via android zelf opbouwen, en is dus minder intensief op de batterij.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”