RT-AC68u : snelheid LAN

Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 29 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

RT-AC68u : snelheid LAN

Berichtdoor Uzzi » 10 Okt 2019, 11:24

Nu mijn Telenet modem vervangen is (Zie 'Telenet 23/09 nieuwe snelheden' topic) ben ik wat aan het testen met mijn 'intern netwerk' (als het al die naam waardig is).

Tijdens mijn testen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn RT-AC68u router een serieus vertragende factor is : zo gauw deze er tussen zit daalt mijn internet downloadsnelheid van pakweg 280mbit/s naar 190mbit/s

Wat heb ik al getest :
* Getest met verschillende kabels. Aan de kabels ligt het zeker niet
* Heb de settings van de RT-AC68u bekeken (met mijn beperkte kennis ter zake) : dingen zoals QOS zijn uitgeschakeld. Ik heb nooit iets van speed management (of dergelijke zaken) geconfigureerd. De router draait de Merlin 384.13 firmware
* Tijdens de testen hingen er geen andere apparaten aan de router en was er ook niets aan het downloaden via WIFI of zo

Iemand een idee waaraan dit kan liggen ? De RT-AC68i is niet meer van de jongste maar is toch ook geen pruts-router die geen 280mbit/s aankan ?

Thx !

Uzzi

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 222 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Re: RT-AC68u : snelheid LAN

Berichtdoor CCatalyst » 10 Okt 2019, 13:22

Hoe meet je dit precies?

Via kabel of via Wi-Fi?

Welke methode gebruik je om dit te meten?

Ik zou iig ook eens proberen met de stock Asus firmware (die factory gereset is).

FRDDP
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor FRDDP » 10 Okt 2019, 16:17

Ik heb een RT-AC68U en heb jarenlang Merlin firmware er op gedraaid met regelmatig updaten ook. Bij toen de laatste Merlin firmware vond ik de stabiliteit niet echt meer optimaal en op m’n toen Fibernet 200 met speedboost naar 400 merkte ik al op dat de doorvoersnelheid over WiFi tenminste alles behalve stabiel en voldoende snel was. Uiteraard weet ik dat er andere factoren voor WiFi meespelen maar had deze echt wel heel optimaal geconfigureerd. Na installeren van laatste nieuwe originele firmware was dat allemaal van de baan en viel het me ook op dat de Web UI serieus veel vlotter reageerde. Ik haalde bijna tegen de 400Mbit over mijn 5GHz WiFi en ook bekabeld was er geen enkele vertraging te merken. Uiteindelijk bij een van de originele firmware updates was er wel plots een issue met 5GHz netwerken als de DFS kanalen aanstonden maar dat is nu ook al enkele weken verholpen.

Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 29 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor Uzzi » 10 Okt 2019, 16:32

Alle testen zijn volledig bekabeld verlopen. Qua testen gebruik ik de speedtests van Telenet en van Ookla. Ik heb telkens meerdere runs gedaan om zeker te zijn dat er geen externe factoren zijn. Bij downloaden uit nieuwsgroepen zie ik dezelfde resultaten.

Misschien toch maar eens naar de laatste Asus firmware flashen en kijken wat dat geeft ...

Update : bingo ! Asus firmware geflasht en snelheidsverlies is verdwenen ...

Afbeelding

Thx voor jullie hulp !!

Terug naar “Netwerken en Security”