Jullie mening over een backupsysteem dat bij mijn filosofie zou kunnen passen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

Heb net een nieuwe PC gekocht. Nu dit geregeld is, kan ik terug aan de slag met het opsporen van het ideale backup systeem. Mijn vorige pc herinnerde mij namelijk regelmàtig aan het belang van een backup....


Wat wil ik doen:
- hybrid backup: lokaal + cloud backup
- géén sync zoals bv. dropbox, om evidente redenen
- alle DVD's die ik heb via MakeMKV op de harde schijf zetten, om deze vervolgens via Kodi te kunnen bekijken (nvidia shieldgewijs) (dus een heel grote HDD ipv deze van vandaag)
- virtuele pc's eveneens kunnen... euhm... backuppen (wat niet langer mag bij crashplan)
- mijn huidig desktop systeem encrypteren via Veracrypt; Cloudberry Backup werkt minder goed gezien bij geëncrypteerde HDD's met Veracrypt, behalve de systeemschijf, VSS wordt uitgeschakeld, waar Cloudberry wel gebruik van maakt; zijzelf melden dus dat de betrouwbaarheid minder groot is.
- het moet ook geen fortuin kosten; bij Wasabi raak ik bij een berekening van het te beogen aantal TB's aan een slordige 1000 euro per jaar, wat uiteraard niet de bedoeling.
- op termijn moet de software ook compatibel zijn met Linux; bijna was ik vertrokken met Acronis, en dat bleek nu net niet op Linux te draaien



Jullie mening?

thx

Mortov Molotov
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wél cloud backup.
Een beetje computerliefhebber krijgt rcopy wel aan de praat om backups met encryptie automatisch te uploaden.
Ik gooi een mirror online op m'n gratis stack account van 1000 GB zo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

combinatie van nextcloud en syncthing icm een vps ergens en storage van hetzner erop gemount
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Niet vergeten dat cloud-synchronisatie niet per se versioning garandeert zoals een echt backupsysteem.

Backblaze B2 schijnt relatief goedkoop te zijn voor grote hoeveelheden data en sneller dan Amazon Glacier.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Twee FreeNAS systemen die hun snapshots synchroniseren met geencrypteerde volumes.
Tweede systeem zet je dan maar ergens bij een familielid of kennis of in een data center als je geld hebt (allen nadat je de initiële data snel over een lokaal netwerk hebt gesynchroniseerd).
Geen risico's hier door synchronisatie aangezien er versioning is.
Op lange termijn zeker goedkoper dan een cloudboer, zeker als je het tweede systeem bij een kennis kwijt kan.
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Goh, er zijn zoveel mogelijkheden. Ik ben zelf wel fan van borg, omdat je daarmee compact kan versionen (op block-based niveau, dus werkt met VMs e.d.), met heel fijnmazige controle over wat hoelang bewaard blijft. Vervolgens rsync (rclone feitelijk) ik die encrypted backup naar Backblaze, waar er nu zo'n 300GB staat voor $18/jaar. En belangrijk (voor mij), met borg mount (vanop de nas, of in combinatie met rclone mount) kan je heel gemakkelijk aan alle gebackupte bestanden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

mkv's (en waarschijnlijk andere media?) gaan normaal niet meer veranderen dus daar kan je weg komen met gewoon de nieuwe files erbij zetten. (eventueel opkuisen/aanpassen van tags). Gaat waarschijnlijk de grootste hoeveelheid zijn. Heeft het nut dat die ook bij de cloud komt?
Als je die enkel lokaal via kodi afspeelt kan je daarvoor mogelijk gewoon af en toe (maandelijks) een volledige dump naar een externe schijf doen, kwestie van de tijd om ze terug te rippen te besparen bij ramp. (zelfs met schijven roteren, wat ik wel aanraad om meer dan 1 copy te houden, zit je nog heel ver onder de 1000€).
Mogelijk is het overblijvende data dan veel haalbaarder met de andere backup oplossingen. Is waarschijnlijk vooral voor dit gedeelte dat je meer gaat hebben aan de extra features van backup programma's.

Voor OS kan het interessant zijn om naar autoinstalls/handsfree te kijken (enkel ervaring met ye olde jumpstart maar windows kan het ook) zodat je zelfs bij pc problemen vrij snel terug online bent. Op linux zijn er jumpstart achtige oplossingen, nadeel is dan wel dat je niet 100% hetzelfde systeem hebt (eerder een snelle reinstall). Voor windows weet ik niet hoe bv licentie gaat reageren als hardware veranderd is (het grote voordeel van deze vorm van 'backup', eerder geschikt voor cloning en upgrades).
Voor de windows kant zorg ik eigenlijk gewoon dat installers in de backup zitten en licentiesleutels (urgh) en registratie logins serienummers etc staan ook op papier (maar weinig backup en nog minder restore ervaringen). Een tijdje een netboot oplossing gebruikt om gewoon de hele disk te dumpen maar manueel werk en testen met restore naar andere hw waren toch niet altijd even succesvol (denk best te vergelijken met ghost toestanden). Teveel werk voor thuis en te onbetrouwbaar voor werk.
De paar overblijvende semi-virtuelen zijn bij mij niet zo groot en helemaal via netboot dus zitten gewoon tussen de gewone files (staan meestal offline dus in dit geval geen probleem, old crap 'hoe werkte dat nu weer'). Indien je de virtuele tijdelijk proper kan uitschakelen is dat probleem zo vrij snel opgelost.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Oh oh encryption = trouble.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik gebruik sinds een paar maanden Backblaze B2 en Restic... Geen idee hoe het zit met de veracrypt verhaal, maar voor de rest kan alles: backblaze is niet duur zolang je niet teveel download, restic is gratis (heeft me wel wat tijd gekost om het wat te begrijpen), en open source, dus ook geen beperkingen qua soort data dat je wil backuppen...
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dank iedereen, voor jullie advies.

Na wat te hebben doorgelezen over deze materie, jullie opmerkingen in rekening houdende, dacht ik aan de volgende setup:

- Synology DS418j als primaire backup
- Synology C2 Cloud voor privé data
- Tresorit Personal als sync tool


Mijn vraag aan de kenners hier is: ik weet dat bij Synology shared folders encrypted kunnen worden, maar wat met full disk encryption? Ik wil vooral mijden dat privé data bij evt. diefstal vd NAS te grabbel wordt gegooid.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

De Synology kan volledig geëncrypteerd worden.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je zo weigerachtig bent tegen cloud backup met goede encryptie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Mortov Molotov schreef: - Synology DS418j als primaire backup
- Synology C2 Cloud voor privé data
- Tresorit Personal als sync tool
Heb je al gewerkt met Syno? Daar zit namelijk ook een sync tool in die misschien voldoende is. (eerlijk gezegd, zelf geen fan)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”