NAS & UPS (noodvoeding)?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Baggioo
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo

Ik heb een nieuwe qnap NAS (met wd red nas schijven).

Eerste vraag: blijkbaar laat je die best 24u continu aanstaan?

Tweede vraag: hoe nuttig is het om een UPS noodvoeding te plaatsen bij die NAS?

Bedankt voor jullie raad :-)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Mijn NAS staat altijd aan.

Een UPS is zeer aan te raden vind ik. Een collega op het werk was zijn RAID aan het uitbreiden toen de stroom uitviel.
Heeft met Synology support het terug aan de praat gekregen.

De elektriciteit valt niet vaak uit. Kan wel op het slechtste moment.
De NAS op een goede manier laten afsluiten is sowieso beter.
Een UPS hoeft niet duur te zijn vanaf een 80€ heb je al een redelijke.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Kort:
nuttig: ja
nodig: normaal niet...

Hangt beetje van de betrouwbaarheid van de stroom af...
Elke keer stroom uitvalt is het wel beetje lotto en toch aan te raden om volledig shutdown uit te voeren als de panne gepland is. Huidige Syno heeft nog geen problemen gehad met onvoorzien opnieuw te moeten starten maar leuk vindt ze het niet.
UPS is ook bruikbaar om spanningspieken etc tegen te houden dus geen slechte investering, zeker als je merkt dat je regelmatig nieuwe voedingen etc moet aanschaffen :lol: .
(en zoals hierboven, uitval op slechte moment kan catastrofe zijn... maar daar heb je toch backups voor he :lol: )

Hier hing er vroeger APC tussen (kan je bij synology ook instellen dat die propere shutdown doet als batterij bijna leeg is maar nooit via syno zelf gebruikt). Kan je waarschijnlijk bij QNAP wel nakijken of er ook zoiets mogelijk is en met welke types.
Normaal (als je niet alles erop hangt) zou die wel voldoende stroom leveren om normale pannes van paar minuten te overbruggen en dan is deze functie niet zo kritiek. Duur zijn ze eigenlijk niet meer (zou er toch eens terug eentje moeten aanschaffen...)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een nas moet niet 24 uur per dag aanstaan. Hier gaat hij automatisch uit rond middernacht en staat dan vaak uit in de week. In het weekend wordt hij manueel opgestart indien nodig .

Een ups vind ik ook nodig. Niet alleen voor de nas, maar ook voor bijv de modem,router,switch en mss een kleine led-lamp in de technische ruimte.
Hier is onlangs de stroom uitgevallen door mijn stommiteit, terwijl de nas vlotjes bleef doorwerken. Hij schakelt wel uit als de stroom langer dan 10 minuten afwezig blijft. Ik ben niet bekend bij Qnap, maar ik verwacht dat je een ups via usb kan koppelen op je nas om deze te beheren ermee.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Absoluut aan te raden.
Niks erger als een power failure bij een data device dat net aan het writen was.

Mijn backup hdd dock dat ik op de laptop koppel hangt op een ups, want you never know.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Enige aanraders voor een kleine ups?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik had vroeger een Apc back-ups van ongeveer 500 watt, een plat model met 8 stekkers bovenaan en ongeveer 80 euro, maar deze was snel defect. Nadien naar de pro reeks gegaan voor rond de 250 EUR, waar ik tot nu toe geen spijt van heb. Deze is degelijker van kwaliteit. Je heb deze in verschillende vermogens, maar voor een kleine nas met twee schijven heb je niet veel nodig.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:32, in totaal 1 gewijzigd.
Baggioo
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

mailracer schreef:....Ik ben niet bekend bij Qnap, maar ik verwacht dat je een ups via usb kan koppelen op je nas om deze te beheren ermee.

Bedankt voor jullie bedenkingen en feedback. Net als bij Synology kan je dat bij Qnap via usb koppelen en instellen. :-D


Iemand nog koopadvies voor een kant en klare (simpele) ups?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wow! Die worden nog geproduceert met een seriële poort??!? Best opletten dat je dat niet koopt :lol:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@hierboven: in de industrie is er nog heel veel dat RS232 en RS422 gebruikt, zelfs nieuwe apparaten.
Maar particulier heb ik er inderdaad al in geen jaren meer gebruik van gemaakt, zoals quasi iedereen wellicht.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat klopt, wij hebben er op locatie dergelijk staan met een koperlijntje/SDH link. En een leased-line modem verbinding. Maar we zijn ze allemaal aan het opwaarderen met netwerkverbinding.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Tim.Bracquez schreef:Voor een NAS, check je power adapter welk voltage, meestal 12V, zoja koop zo iets:
https://www.ip-sa.com.pl/switching-powe ... -1484.html
En nog enkele 12V batterijen(meerdere mogelijk):
https://www.ip-sa.com.pl/battery-p-2193.html

Veel efficiënter dan een AC UPS, minder verlies(makkelijk dubbel zo lang op dezelfde batterij capaciteit) en kostprijs van dit alles is 50 euro met 2 x 7Ah batterijen (dus 1A/12Watt op 12V load kan dan minimaal 8+uur draaien)

Hier draait heel het huis op dergelijke setup en alles over POE. Cam's NAS, modems, ...

Op een andere locatie juist zelfde met 5x 7Ah batterij en alles op POE
2x unifi pro
1x orange femtocell
1x Mikrotik LGH 4G antenne
2x ethernet to coax converters
2x foscam HD cams
1x raspberry pi met 2x 32GB USB
1x Mikrotik omnitik
1x 5 port ethernet switch

10uur stroompanne mooi wifi gehad en alles werkende, totale kost 90 euro voor de UPS setup


al 10+ uur zonder stroom gezeten en alles werkte nog, uiteraard de verlichting niet :)
Hoe pak je dat aan? Voor elk apparaat zo een eigen geschakelde voeding? En dan interne voeding afsluiten? Elk apparaat dus open schroeven? Ik zou dit wel willen doen met de synology nas en de switch van unifi.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@liegebeestig: apparaten hoeven niet open hiervoor.
Dit toestel vervangt de adapter die je normaal bij je toestel hebt.

Dus je sluit daar een 230V lijntje op aan (met stekker, of met zekering), 2 outputs richting je toestel (daar zal je veeleer nog een fiche op moeten plaatsen. In feite kun je gewoon de kabel van je huidige adapter afknippen en de 2 uiteindes strippen, maar wees wel zeker over de polariteit van de kabels dan), 2 kabels richting de batterij(en).

Als je toestellen geen hoge stromen nodig hebben, kan je er meerdere op 1 voeding plaatsen (parallel).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

blaatpraat schreef:Als je toestellen geen hoge stromen nodig hebben, kan je er meerdere op 1 voeding plaatsen (parallel).
Inderdaad je uitleg is correct, al de AP's zijn zo met een POE injector 5 port verbonden zelfs. De voeding die ik heb doet 24A op 12V, dus power genoeg :-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK maar mijn synology en de switch hebben zo een pc stekker. Hoe gaat dat dan?

Alle AP hangen inderdaad al via poe aan de switch. Zelfs mijn raspberrys. Kleinere Dingen via een USB naar DC aansluiting.

Mijn doel is ook om er zo veel mogelijk ac voedingen uit te halen omdat die stroom eten. En dan misschien inderdaad een DC batterij erachter die langer meegaat dan mijn huidige ups op ac power.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ehm. Een UPS dient toch gewoon om netjes (en zo snel als mogelijk) uw NAS (in dit geval) een shutdown te laten doen? Meestal heb je (thuis) niets aan het uren op de UPS draaien van je toestellen?
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@liegebeestig: Die PC-stekker is 230V wisselstroom (AC), waar Krisken over spreekt is 12V gelijkstroom (DC). Alle toestellen die op een gelijk voltage werken kan je aan eenzelfde voeding hangen die dezelfde spanning geeft en voldoende krachtig is om alle apparaten (uitgedrukt in Ampère) van stroom te voorzien.
Je Synology en switch zal je dus niet (rechtstreeks) aan die 12V DC-voeding kunnen hangen.
Computer(k)nul
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sinna schreef:Je Synology en switch zal je dus niet (rechtstreeks) aan die 12V DC-voeding kunnen hangen.
Je kan gewoon zelf een kabeltje maken... de Synology heeft voor zover ik weet toch maar enkel 12V nodig.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als @liegebeestig meldt dat zijn Synology een PC-stekker heeft, dan zal dat geen 12V DC zijn, maar 230V AC.
@liegebeestig: over welke Synology gaat het hier? Kwestie van je geen verkeerde info te geven.
Computer(k)nul
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

DarkV schreef:Je kan gewoon zelf een kabeltje maken... de Synology heeft voor zover ik weet toch maar enkel 12V nodig.
Hangt van type af, bij de mijne is dat inderdaad adapter met eigen(?) plug (soort 5polige mini din)
https://www.synology.com/nl-nl/products ... odel=DS414 (4polig dus, eentje per disk :lol: )
Die zal je waarschijnlijk zonder al teveel moeite kunnen vervangen.

Zijn voorloper had wel interne voeding (vroege rackstation). Waarschijnlijk zijn die ook wel aan te passen.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

blaatpraat schreef:@hierboven: in de industrie is er nog heel veel dat RS232 en RS422 gebruikt, zelfs nieuwe apparaten.
Maar particulier heb ik er inderdaad al in geen jaren meer gebruik van gemaakt, zoals quasi iedereen wellicht.
Ik heb een oude 2de handse smart ups van APC, en die seriële verbinding is echt een PITA, onder andere door de niet standaard kabel.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Sinna schreef:Als @liegebeestig meldt dat zijn Synology een PC-stekker heeft, dan zal dat geen 12V DC zijn, maar 230V AC.
@liegebeestig: over welke Synology gaat het hier? Kwestie van je geen verkeerde info te geven.
Het gaat om een 1511+
Specs https://www.cnet.com/products/synology- ... lus/specs/
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De 1511+ heeft een PC-stekker (officiële term: C14) waar een kabel met aan de ene kant C13 in moet. Het toestel heeft dus een ingebouwde voeding.
Computer(k)nul
Baggioo
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Graag jullie mening over deze simpele ups (3 stopcontacten op batterij & 3 xtra beschermd) + usb

https://tweakers.net/product/404951/eaton-3s/

http://powerquality.eaton.com/Products- ... aspx?cx=76

Er is sprake van Schuko stopcontacten en de normale FR /BE stopcontacten... Maakt dit iets uit?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Natuurlijk maakt het uit welk type stopcontact hij heeft. Een C13 zal niet gebruikt kunnen worden voor een stroomadapter te voeden.

Een Franse/Belgische stekker hebben tov een schuko stekker het verschil van aarding-pen. Ofwel naast de stekker, ofwel een pin
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tim.Bracquez schreef:Inderdaad je uitleg is correct, al de AP's zijn zo met een POE injector 5 port verbonden zelfs. De voeding die ik heb doet 24A op 12V, dus power genoeg :-)
Dat is van een héél ander kaliber dan het toestel die je aanbeval in je vorige post (12V/55W met 2x 12V/7Ah batterijen) ... :-)

PS
Kan je zomaar àlle toestellen die op 12V werken, parallel op zo'n 12V DC lijntje hangen? Zonder dat dit storingen geeft?

Zo'n 12V DC centrale voeding (die dan alle individuele adapters vervangt), is waarschijnlijk ook veel zuiniger dan een gewone UPS (waarbij 230V AC eerst omgevormd naar een 12V gelijkspanning, dan terug omgevormd wordt naar 230V AC, om uiteindelijk terug omgevormd te worden naar 12V DC door de adapters van ieder toestel) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zo'n 12V DC centrale voeding kan zijn nut hebben, maar om te bepalen hoe zwaar ze moet zijn (qua stroomsterkte), kan je best even meten bij het aanschakelen van het individuele toestel. Ik vermoed dat de opgegeven stroomsterkte ruim gerekend is zodat bij degradatie van de voeding, het toestel toch nog voldoende stroom kan trekken.

Bedenk wel met zo'n centrale 12V-voeding dat als deze sneuvelt of in storing gaat, alle toestellen die eraan hangen zonder stroom vallen.
Computer(k)nul
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@philippe_d: klopt die thuis is zwaarder, had ik liggen, hangen dan ook 15+ devices op :-) Heb er zo op meerdere locaties.

Verbruikt enorm veel minder, stel je voor 15x AC -> DC en Dan nog een zoals je zegt AC-> DC batterij en terug naar AC, als je helft power terug hebt bij die goedkopere AC UPSjes mag je blij zijn

Nu zelfs met solar aan het kijken om gewoon in nacht puur op batterijen te draaien. (Dag nacht teller met terugdraaiende dag teller)

Ik heb thuis zelfs 12V naar 5V en naar 48V dc convertors (up/down) allemaal op zelfde voeding, geen enkel probleem, is wel propere voeding, een duurdere dan die ik aanbeveel, maar overkill voor meeste. Alles op DIN rail klemmen zodat ik extra kabels kan bij pluggen zonder heel de boel plat te leggen, vroeger zelfs nog de Telenet NUI direct 12V gegeven op de AC 12V lijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

@Tim kun je bevestigen wat hierboven gezegd werd: het kan niet voor een NAS met een ingebouwde voeding (met PC-kabel)? Ik ben zeer geïnteresseerd in je concept en doe het min of meer al door zo veel mogelijk voedingen te vervangen door USB-aansluitingen op bv de usb-poort van de router ofzo.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Alles kan, je gaat het open moeten halen, kijken of er enkel 12v uit komt of 12v en 5V (ATX voeding), dan lastiger maar kan ook
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Voor wat het waard is, mijn synology 1718+ heeft een kleine pc-voeding met volwaardige atx stekker, dus ook 3,3 volt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Inderdaad dat is lastig, zelf zo nog een server gemaakt met een picoPSU, verbruikt ook veel minder voor lage loads (Al zal vermoedelijk de voeding van die Synology wel aangepast zijn)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”