Router met betere WAN-LAN throughput

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Iemand advies voor een router die 1Gbit throughput haalt tussen WAN en LAN poort?

Meesten blijven onder de 900Mbps steken, of je moet naar routers voor bedrijven gaan kijken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Definieer een router.
Bedoel je dan echt een router, zoals wat men netwerktechnisch bedoelt?
Of bedoel je een all-in-one toestel met router, NAT, DHCP, DNS, switch, AP?

In geval van dat laatste (dat is hetgeen in mijn ogen een consumer router is) zal je er geen vinden die 1G haalt.
Snelste die ik momenteel zie in de testen, is ongeveer 940Mbps (Netgear Nighthawk X4S0).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

welk abbo heb jij dan om zulke router nodig te hebben?
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Dus indien je in bv Nederland glasvezel hebt, kan je met een eigen router niet de volledige snelheid benutten?
Een gat in de consumentenmarkt lijkt me dan?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

voor zover ik weet is in nederland de hoogste snelheid die je krijgt 750.
en dat is pas sinds dit jaar afaik.
nog steeds doenbaar met een consumentenrouter dus.

en de gemiddelde consument gaat echt niet lullen over 900 of 1000 mbps.
een groot deel van het internet hangt zelfs nog achter een lijn met max die snelheid.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Splitter schreef:voor zover ik weet is in nederland de hoogste snelheid die je krijgt 750.
https://tweakers.net/nieuws/109195/twea ... maand.html
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ha, ik was de lokale providers vergeten idd...
nouja als je dus het geluk hebt in 1 van die gebieden te zitten kan je dus idd een gigabit verbinding hebben.

geen idee wel niet welke router echt geschikt is ervoor....

maar als de verbinding binnenkomt via een converter kan je er gewoon in principe een zelfbouw-router achter steken die gelijk je firewall is.
dan heb je meer als genoeg keuze in hardware?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

De nieuwe generatie routers van de Edgemax lijn van Ubiquiti? Toch als je hardware offloading gebruikt - wat wel inhoudt dat zaken als QoS dan niet mogelijk zijn - en versie 1.x van de firmware ipv 2.x.

De ER-4 bijvoorbeeld ligt m.i. qua prijs in het bereik van de consument. Natuurlijk ga je geen 20 EUR betalen voor een router met de specs die je vraagt.

https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-4/
https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/ ... ter_DS.pdf
https://www.ui.com/edgemax/comparison/
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Is 940 a 960Mbit niet gewoon de limiet van Gbit eigenlijk? Ik kan me herinneren dat een direct link tussen 2 PC's (al is dat ~8j geleden gebeurd, akkoord) ik vaak maar max 940-960 haalde met programma's als iperf.
Als je daar dus de TCP overhead e.d. gaat aftrekken kom je vrij dicht tegen je Gbit aan denk ik.

Het is zeg maar hetzelfde verhaal alsdat je 100Mbit NIC's zou hebben en een 100Mbit internetverbinding. Als je geen Gbit verbinding hebt tussen modem en je PC zit je ook soms eerder tegen de limiet van je NIC aan dan van je internetverbinding.

Om daarvoor 10Gbit NIC's en switches e.d. te gaan kopen en installeren gaat wat duur zijn denk ik. Al helemaal als je naar routers gaat kijken die het aan zouden kunnen. Als je niet veel netwerk kennis hebt en zo'n "huis tuin keuken" ding wilt ga je nog harder je portemonneetje mogen open trekken geloof ik... (als die er al zijn)

Die 10Gbit van Tweak zitten ook wat haken en ogen aan bijvoorbeeld, staat zo ook in de promotional material.
Toen ze het introduceerden zat er een datalimiet op bijvoorbeeld, en ze gaven je enkel de kabel binnen, geen "provider geleverde modem/..." dus dat mocht je zelf voorzien.
Natuurlijk gaan niet veel mensen zonder kennis van zaken voor die 10Gbit connectie gaan maar het is iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk :P

EDIT: Bij de 1Gbit connectie voorzien ze ook geen modem dus blijkbaar. Nuja, zoals ik al zei is dat voor de mensen die voor dat abbo gaan geen probleem natuurlijk.
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

GuntherDW schreef:Is 940 a 960Mbit niet gewoon de limiet van Gbit eigenlijk? Ik kan me herinneren dat een direct link tussen 2 PC's (al is dat ~8j geleden gebeurd, akkoord) ik vaak maar max 940-960 haalde met programma's als iperf.
Als je daar dus de TCP overhead e.d. gaat aftrekken kom je vrij dicht tegen je Gbit aan denk ik.
Bij mijn weten wordt er van die GB dan nog een beperkt deel van de bandbreedte gereserveerd voor management door de provider.
Althans in het professionele marktsegment. (uitlezen counters, snmp etc...)
Dat is common knowledge, de max throughput haal je nooit.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”