Wifi verspringt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een tijd geleden mijn wifi vernieuwd, omdat de verbinding soms wegviel of totaal blokkeerde.
Concreet hebben we nu 2 SSID's en 3 AP's:
AP living + garge: SSID1 (beide Unifi UAP AC, controller 24/7 actief voor captive portal en stats) (APL = AP Living, APG = AP Garage)
AP slaapkamer: SSID2 (Fritzbox) (APS = AP Slaapkamer)
Telefoon: Nokia8 met Android9

Als ik in de living zit, waar ik op 6m van de AP zit, is de signaalsterkte van de "AP living" het sterkste. Maar nadat mijn telefoon enige tijd verbinding had met de APL, gaat ie telkens terug naar de APS, waarvan het signaal in living dus veel zwakker is. Zelfs als ik mijn telefoon forceer om op APL te verbinden, verspringt hij nog naar APS.
Op APL is er prima verbinding, er hangen meerdere toestellen aan (waaronder de wifi-printer die geen andere AP kent en dus niet kan switchen).

Hoe kom ik er achter wat het probleem is?
APL of Nokia?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Mijn Nokia 7 plus heeft sinds de laatste update ook wifiproblemen. Ik heb de indruk dat de 2,4 GHz radio soms "vastloopt". Na een reboot werkt het weer zoals het moet.
Overigens werkt de bluetooth handsfree optie in geen enkele wagen zoals het hoort, de telefoon geeft door dat hij geen signaal heeft terwijl hij dat wel heeft. Sommige auto's kunnen daarmee om, andere niet (bij uitgaande oproepen). Bluetooth audio werkt perfect.

Ik wil maar zeggen: Kans zit erin dat het aan uw Nokia ligt.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Al geprobeerd om de zwakkere AP's zo in te stellen dat ze enkel connecties vanaf een bepaalde RSSI / dBm accepteren?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nee.
En ik zou niet weten hoe ik dat op een Fritzbox moet instellen; dat is de APS, waar mijn Nokia8 telkens naartoe springt.

Gisterenavond nog een update geïnstalleerd van de Unifi controller (waarna hij de AP's opnieuw "geadopteerd" heeft), het uur nadien had ik geen verspringingen.
To be continued...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Eens kijken in de Unifi controller logs of er een bepaalde reden is waardoor het toestel erafgesmeten wordt.

Indien er niets vermeld staat zal het de Nokia zijn die zelf beslist om over te stappen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Gebruik gewoon dezelfde SSID overal, dan maakt het al minder uit op welke ap je zit.
Roaming is client gebaseerd, het probleem ligt dus aan je nokia toestel dat de 'verkeerde' AP verkiest. Desondanks is de enige oplossing om het signaal van de verre ap te verminderen, of een hogere minimumsterkte van clients in te stellen waardoor je er van in je living helemaal niet meer op kan verbinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

rtl schreef:dan maakt het al minder uit op welke ap je zit.
APL is wel ietske sterker als ik in de living zin.
Sowieso zou het me niet uitmaken, zou ik het zelf niet merken, maar de APS geeft te weinig snelheid tot in de living.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vermits het verschillende SSID's zijn zou ik denken dat er een prioriteitenlijst in je client zit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Vermits het verschillende SSID's zijn zou ik denken dat er een prioriteitenlijst in je client zit.
Suggesties onder Android?
Waar zit het prioriteitenlijstje en waar kan ik het aanpassen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Verwijder de ssid van de slaapkamer uit je gsm. En geef in je slaapkamer de ssid van je AP dezelfde naam, pw en beveiliging als deze van je leefruimte.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Voorzie een extra unifi AP en dan wifi uitschakelen op de fritzbox
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik had hier ook ssid van Fritz en unifi samen aanstaan. Gaf geen goed resultaat. Je zet het beste de wifi van de Fritz uit. En al zeker in de slaapkamer. Maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Je zet het beste de wifi van de Fritz uit. En al zeker in de slaapkamer. Maar dat is een ander verhaal.
De slaapkamer is te ver van de living, dus ik heb daar geen of nauwelijks nog signaal.
En ik lees 's ochtends de (digitale) krant in bed en zonder wifi wordt dat al wat lastiger. Ik weet dat er hier UB'ers zijn die allerlei exotische beweringen doen over wifi-signalen, maar ik vergelijk onze slaapkamer dan met een hotelkamer, gemiddelde (kantoor)werkplek of appartementsgebouw en dan hebben wij maar een fractie van de straling :).

Een UAP AC Lite kost €85, het leken me zotte kosten voor iets dat eigenlijk zou moeten werken (Nokia8 die gewoon op het sterkste signaal connect).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Twee unifi Ac pro coveren allebei beneden opgesteld, hier twee verdiepingen zonder problemen. Wel houten muren met gyproc.

De Fritz stoort de unifi op een of andere manier merkte ik zelf. Ik heb het hier zelfs niet over de alu hoedjes discussie.

Probeer eens met vaste kanalen op de unifi. Dat heb ik wel gedaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De PRO en de LR geraakt hier niet door 2 muren, dus ik moet bijna in elke kamer iets hangen om coverage te hebben.
Vaste kanalen zal ik straks eens instellen, ik heb al gemerkt dat ze soms om de paar minuten wisselen (1<>6 op 2,4G)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb uiteindelijk gewoon een Lite bijgekocht voor de slaapkamer en sindsdien heb ik nergens nog last van.
Nu heb ik wel een stroomverbruiker extra :-(
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het probleem was recent teruggekomen, vermoedelijk na een update, al kan ik dat niet hard maken.
De Wifi versprong niet van de Unifi naar de Fritzbox, maar wel van de Unifi naar mobiele data.
Ik was ei zo na van plan de Nokia8 buiten te flikkeren, er is bv jammer genoeg nog geen LineageOS versie van :? .

Maar het was ambiguer dan "de wifi doet het niet":
Mijn Nokia8 op het werk deed het prima: altijd wifi waar ik ook ben, dus ook met een batterij AP's.
Alle andere toestellen op het netwerk thuis doen het ook altijd prima (laptops, tablets, smartphones, ...): altijd wifi en roaming tussen de verschillende AP's.

Het was dus de combinatie Nokia8 + Unifi die iets deed, iets had, iets niet had, ... waardoor de wifi "vanzelf" af sprong en naar mobiele data ging.
Tot ik op een forum iets las over "short GI" (GI = Guard Interval) en Nokia 8 zou daar slecht mee overweg kunnen. Op de Unifi kan je dat niet (meer) instellen, maar als ik wat verder zocht, was die "short GI" iets voor legacy etc.
Gewoon om te proberen heb ik de kanaalbreedte van de wifi aangepast van 40 naar 20 (b/g/n) en van 80 naar 20 (ac). Sindsdien geen disconnects meer.

Voor mij werkt het dus, misschien dat ik er iemand anders ook mee geholpen heb.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”