15 jaar fritzbox

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat waren nogal tijden:
Beginjaren ADSL 8 mbit/s download / 1 mbps upload.

Wat al een gigantsiche snelheid was, in vergelijking met de toenmalige inbelverbindingen (x 125):
  • - analoog 56 kbps
    - digitaal (ISDN) 64 kbps (of 128 kbps bij kanaalbundeling)
Mijn eerste Fritz!Box was de 7050 (2006?). Eindelijk verlost van het vaste-lijn monopolie van Belgacom ...

Veel veranderd in 15 jaar :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Philippe, je was me net voor. Ik heb mijn eerste 2dehands 7050 (zwarte 1&1) aangekocht in februari 2007 op ebay.de voor 61 EUR. Als ik nu lees dat de eerste FB in 2004 op de markt kwam, was ik er nog redelijk snel bij. Ik had het idee dat ie al langer dan 3 jaar op de markt was.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Inderdaad, hier ook vrij vroeg: eerste 7050 in september 2006 en daarna de 7140. En nog steeds aan de fritzbox, nu de 7590.

Ergens onderweg, en al heel snel, van de dure vaste lijn overgestapt naar VoIP. De huisgenoten hebben eigenlijk nooit een verschil gemerkt. Zalig bedrijf ook in het begin, als je leest in oude mails hoe die mij vooruit hielpen in de begindagen.

Edit: ik heb me vergist: ik had al de Fritz!box Fon in 2006, niet de 7050. Die is in belgie volgens mij nooit verkocht. Ik heb die Fon trouwens nog ergens liggen denk ik. Ik mailde toen de vertegenwoordiger omdat er een ‘bitte watten sie’ te horen was bij wachtmuziek. De man antwoordde dat hij het ging aankaarten in Berlijn en dat er ook nog een optie voor het Duitse volkslied mogelijk was ;)

Eind januari 2007 kwam de 7140 op de Belgische markt. Met een eerste poging tot samenwerking met Dommel. Die afgeremd werd door... het BIPT.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Ja, wat een verademing naar eenvoud en stabiliteit zijn de Fritzboxen geweest, heb in mijn VOIP beginjaren nog met Draytek gewerkt: niets dan miserie en toestel stuk na 3 jaar. Al de toestellen van Fritzbox (7113, 7390, 7490) die ik ooit gekocht heb, werken nog allemaal... En eenmaal geconfigureerd, heb ik er eigenlijk nooit meer omkijken naar gehad... Eigenlijk triestig dat Proximus, Telenet en het BIPT dat allemaal zo gedwarsboomd hebben, deze toestellen hebben me ondertussen duizenden euro's bespaard over de jaren. Wij Belgen zijn - in tegenstelling tot de zuinige Nederlanders - dan ook vaak te gemakzuchtig om het allemaal uit te pluizen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Grigri schreef:Draytek
Ik heb een tijdlang (+/- 2001) ADSL met een USRobotics geregeld op een Scarlet lijn, dat was ook een feestje.
Als je wat torrents gebruikt had, was je zeker dat ie ging crashen.
Idem na een bepaald volume (Gb), als ik meer dan 50Gb per maand verzette (toen werkte de volumemeter bij Scarlet nog niet), draaide ie kort nadien de soep in.

ik weet niet of ze nu nog bestaan, maar ever since geen USR meer gewild.
De FB is wel zo aangenaam: je kan alles zelf instellen!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat de FB goed is zie je in een beschaafd land als Nederland of vooral ook Duitsland: daar gebruikt iedereen een Fritz omdat de operatoren daar niet zo hebberig zijn als in ons apenland en je dus de vrije keuze hardware laten. Het toffe is dat die Fritzbox instelbaar is als je wil, maar even goed begrijpbaar voor niet technische mensen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Zo veel meer beschaafd dan ons zou ik Nederland niet meer noemen gelet op de verkiezingsuitslag deze morgen :-)
On topic: inderdaad goede modemrouters die fritzboxen. Zelf begonnen met een 7140 en nu al jaren de 7360.
Ook de proximus installateur bevestigde 2 jaar geleden dat die fritzboxrouters weinig problemen gaven !

Als je met oudere firmware zit (7360 v1) zit je wel nog met de naar mijn mening wat warrige interface maar voor de rest prima toestellen met bijzonder veel mogelijkheden
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Mijn eerste adsl modem was zo'n grote zwarte Alcatel ethernet. Kon zelf nog geen PPP sessie opbouwen, dat moest vanaf de pc. En dan met 1.1 mbps / 128 kbps, en daar zo blij mee zijn ;)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: Wat al een gigantsiche snelheid was, in vergelijking met de toenmalige inbelverbindingen (x 125):
  • - analoog 56 kbps
Hier ook begonnen met 56k inbelmodem. Het grote probleem voor mij toen was niet zozeer de snelheid, maar het feit dat de telefoonlijn bezet was en de telefoonrekening die plots tot 10x zo hoog kon zijn.

Wel een interessante evolutie: vroeger ging je internet over een telefoonlijn, vandaag gaat je telefoon over je 'internetlijn'.
heist_175 schreef: Ik heb een tijdlang (+/- 2001) ADSL met een USRobotics geregeld op een Scarlet lijn, dat was ook een feestje.
Als je wat torrents gebruikt had, was je zeker dat ie ging crashen.
Idem na een bepaald volume (Gb), als ik meer dan 50Gb per maand verzette (toen werkte de volumemeter bij Scarlet nog niet), draaide ie kort nadien de soep in.
Kan ik ook van meespreken.
Toen het eerste internetabonnement binnenkwam en het niet lang duurde eer een tweede PC internettoegang nodig had, kwam de eerste router in huis. Een draadloos modelletje van USRobotics inclusief USB-ontvanger, want niet alleen moest die tweede PC tegelijk op internet kunnen maar dat moest ook draadloos want er was geen UTP kabel. Twee problemen daarmee: het draadloos bereik was miserabel en het ding durfde nogal eens vastlopen bij 'intensief' gebruik. De maandlimiet toen was 10GB dus je begrijpt wel dat 'intensief' ook niets voorstelde.

Maarja, het mocht ook niet te duur zijn want de schrik zat er bij velen toen nog in dat ze illegaal bezig waren als ze een router gebruikten. Je kon dan immers 2 of meer toestellen tegelijk op internet laten gaan met een abonnement dat 'maar 1 toestel' toeliet (je kreeg 1 publiek IP-adres).
liegebeestig schreef:Dat de FB goed is zie je in een beschaafd land als Nederland of vooral ook Duitsland: daar gebruikt iedereen een Fritz omdat de operatoren daar niet zo hebberig zijn als in ons apenland en je dus de vrije keuze hardware laten.
De operatoren zijn daar even hebberig als hier hoor. Alleen hebben de regelgevende instanties daar wel al ingezien wat dat er geen goede argumenten te vinden zijn om de vrije hardwarekeuze te beperken door de operatoren, terwijl dat wel enorm nadelig is voor de consument.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Mooie verjaardag, wist niet dat ze al zo lang meegaan.
Mijn eerste ADSL modem was de alcatel speedtouch usb (groene kwal)
https://tweakers.net/nieuws/11230/kpn-p ... odems.html
Maximum snelheid bij Belgacom was voor ADSL toen 1Mbit met 1GB volume, was 2001

Mijn eerste FRITZ!Box was de 7390 in 2010. Gekocht op een voorstelling van AVM in Brecht, we waren toen met een aantal Userbasers in Brecht voor de voorstelling, weet nog dat philippe_d er bij was, weet niet meer wie nog.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik was er inderdaad ook.

Speciaal naar Brecht gereden (andere kant van de wereld vanuit West-Vl :-) ) om een demonstratie te zien van VDSL2 en de Fritz!Box 7390, en hoe deze ook op het Belgische net kon gebruikt worden, mits het laden van een meegeleverd configuratiebestand (wegens andere VLAN in België).

Groot was echter de ontgoocheling toen we in Brecht aankwamen: ze waren er niet eens in geslaagd om er een tijdig VDSL2 lijn te krijgen. Het werd dus een "demo" van de Fritz!Box 7390 zonder VDSL2 :-( .

4 uur rijden om niets te zien :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

qless schreef:Mijn eerste adsl modem was zo'n grote zwarte Alcatel ethernet. Kon zelf nog geen PPP sessie opbouwen, dat moest vanaf de pc. En dan met 1.1 mbps / 128 kbps, en daar zo blij mee zijn ;)
Alcatel - 1000 ADSL modem (1).gif
Ter info:
ADSL zag het levenslicht in 1998, de foto hierboven was de 1ste ADSL modem.
Was met mondjesmaat in enkele steden waaronder: Brussel, Gent, Oostende, Charleroi, Luik ... en je mocht toen niet verder dan 400 meter wonen van de LEX met een DSLAM van Alcatel !

De enkele Belgacom ADSL techniekers die speciaal waren opgeleid hadden heel België als grondgebied en hier en dan deed men eens één klant !
ADSL kreeg als naam voor de klanten: Turboline.be , deze dienst had reeds een eigen site op het internet.
En elke klant die in dienst gezet werd kreeg een dikke ringboek als cadeau met alle ditjes en datjes, tips bij problemen met ADSL, enz.
Het is maar na 2000 dat ze de markt openbreken, van dan keken ze niet meer naar die 400 meter !

Toen in 2005 Belgacom TV op de markt kwam begon er voor een deel de miserie van die afstand terug, de fameuze blokjes op het scherm 8)
philippe_d schreef: analoog 56 kbps
digitaal (ISDN) 64 kbps (of 128 kbps bij kanaalbundeling)
Toen de V.90 standaard nog niet was vrijgegeven had je twee soorten: 56 kbps X2 en 56 kbps Flex, moest je nog aan de ISP vragen welke ze steunde (ik dacht bij Skynet Flex ?) want die waren niet compatibel onder elkaar.
En op de koop toe deed de afstand naar de LEX ook zijn zegje, 56 kbps werd feitelijk nooit echt gehaald (met 40 kbps mocht je al blij zijn) !
Was de tijd dat je niet te veel ging vragen in de meeste winkels die dat verkochte, ze verkochte dozen ... wat er in zat en hoe het werkte was al een brug te ver, meestal belde je dan naar de technische dienst van de invoerder :wink:

Kanaalbundeling was weer zo iets leuk met ISDN, heb eens een Video-Conferentie gezien dat was uitgerust met kanaalbundeling met 3 ISDN lijnen
(6 kanalen) het beeld was van zeer goed tot pover, was een verbinding tussen Gent en Brussel.

Belgacom corporate had toen daarvoor video systemen voor dit markt segment , was duur apparatuur van Firma Tandberg !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Mooie evolutie als je ziet wat een Fritzbox tegenwoordig allemaal kan...

Destijds betaalde ik 9000BEF voor een Alcatal SpeedTouch Home modem. Via raspppoe of enternet300 werd dan de pppoe sessie opgezet via een computer. Via een firmware reflash kon je de SpeedTouch Home omtoveren naar de Pro versie voor routing/nat functies. Aparte routers waren toen nog prijzig dus vele bouwden zelf eentje van een oude 486 pc, 2 nics met Linux/nat/iptables.

En nu zit het allemaal in dat kleine doosje :-) Met wifi, voip, ...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Abusimbal schreef:… Mijn eerste ADSL modem was de alcatel speedtouch usb (groene kwal)
ADSL (3) USB Modem - de groene Pladijs.jpg
Die modem had nog al wat namen … groene scholvis, groene platvis, groene Pladijs :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Happy Birthday!

Dank u om het Telecom landschap meer kleur te geven!

Trouwens...hier is Fritz! (de spitsmuis, mascotte van het bedrijf)
Ik kon geen goed plaatje vinden op internet, dus heb 'k zelf even een scan gemaakt van de 2005 Fritz!Box doos:

Afbeelding

Ik heb de :
- Fritz!Box Fon uit 2005 (reserve / ATA)
- FritzBox 5124 2009 (reserve / ATA)
- FritzBox 7360v2 2015 (in dienst)
Laatst gewijzigd door vasonline 23 maa 2019, 21:17, in totaal 7 gewijzigd.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telenet buitgengezwierd ergens 2004-2005, en overgestapt op Versatel ADSL.

Weet niet meer wat de startsnelheden waren, 128/128 of 256/256 of zelfs 512/512, weet alleen dat het ongelimiteerd was, dus 24/7 downloaden en kon veel meer krijgen dan bij Telenet.

Was nog met een zo'n usb adsl modem, piepklein kastje, en daar stak je de telefoonlijn in :)

Overnames via Tele2 naar edpnet en Dyn6/Dyn24 abbo's, leidde eerst tot de Sagem, en heb daar mee blijven draaien tot ik via edpnet de 7490 aankocht in 2014

Dus 15 jaar geen fritzbox hier maar wel ongelimiteerd internet
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”