Frizbox 7590 + lijntest = anonieme oproep

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
vkt
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2018, 12:53

INTRO:
Zodra de 7590 uitkwam heb ik die hier geïnstalleerd. Alles werkt perfect.

Zoals iedereen(?) kregen we we (ook vóór die Fritzbox) wel eens een anonieme telefoonoproep, waarbij er wordt ingehaakt voor je kan opnemen, of er niets te horen is aan de andere kant als je wel snel genoeg bent.
Mét die Fritz worden die wél haarfijn geregistreerd. Omdat toen bleek dat dit bijna degelijks was, en rond hetzelfde uur (tussen 9u30 en 11u30), hebben we zelfs bij de ombudsman klacht ingediend. Uit onderzoek van Proximus bleek dat de oproepen (blijkbaar) te kort waren om geregistreerd te zijn...

KERN:
Onlangs (maanden na de klacht en met nog steeds regelmatig van die spookoproepen) moest Proximus over de voer komen voor TV. (Dat is trouwens een ander verhaal) De technieker heeft toen verschillende lijntesten gedaan.
Toen bleek heel duidelijk dat er bij elk zulke test ook zo een spookoproep binnenkwam !!

Zou het kunnen dat er toch geen echte telefoonoproepen binnen komen, maar dat de Fritzbox die lijntesten (op de POTS-lijn) toch als een bel-signaal herkent???
Heb ik de splitters verkeerd ingestoken of zo?

We zouden hééél graag van die telefoontjes verlost zijn.
Ik ben zelfs al aan het denken geweest om een beltoon in te stellen die begint met stilte gedurende de 3 eerste belletjes en zo.

Fritz!Box 7590
FRITZ!OS 07.01 (up to date)
Momenteel zit ADSL niet meer in de Fritz, enkel nog de POTS (dat is het andere verhaal), spooktelefoontjes blijven.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

vkt schreef:Zou het kunnen dat er toch geen echte telefoonoproepen binnen komen, maar dat de Fritzbox die lijntesten (op de POTS-lijn) toch als een bel-signaal herkent??? Heb ik de splitters verkeerd ingestoken of zo?
Inderdaad een lijntest kan 'bij sommige telefoontoestellen' de bel doen overgaan, bij die lijntest word er ook geen nummer meegestuurd
omdat het ook geen echte oproep is.

Normaal gezien gaat 'bij die specifieke toestellen' eenmalig de bel over tijdens het opstarten van die test !
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

vkt schreef: Mét die Fritz worden die wél haarfijn geregistreerd. Omdat toen bleek dat dit bijna degelijks was, en rond hetzelfde uur (tussen 9u30 en 11u30), hebben we zelfs bij de ombudsman klacht ingediend. Uit onderzoek van Proximus bleek dat de oproepen (blijkbaar) te kort waren om geregistreerd te zijn...
Waarschijnlijk is dit dezelfde bug die ook in de FB7490 aanwezig is. Vanaf dag 1 heeft die dagelijks een oproep van een "unknown number", meestal tussen 11 en 14u maar soms is er een uitschieter vroeger/later.
Zoek maar eens op ghost call + Fritzbox en je zal genoeg info vinden an mensen die dit ook hebben maar helaas geen oplossing (tenzij er recent iets opgedoken is).
Ik heb dit opgelost door anonieme oproepen naar ons vast (EDPnet) nummer naar antwoordapparaat te sturen (melding: "u belt met privénr, probeer nogmaals MET nummerherkenning of laat een bericht achter"). Ik laat de FB steeds een mail sturen voor gemiste oproepen. Op deze manier heb ik dus geen "last" meer omdat de telefoon niet meer belt tenzij er nummerherkenning is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook hier last. Eerst met de 7490 idd en nu ook met de 7590... Irritant maar ja makkelijk te verhelpen bestaat niet dacht ik
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

vkt schreef:Onlangs (maanden na de klacht en met nog steeds regelmatig van die spookoproepen) moest Proximus over de voer komen voor TV. (Dat is trouwens een ander verhaal) De technieker heeft toen verschillende lijntesten gedaan.
Toen bleek heel duidelijk dat er bij elk zulke test ook zo een spookoproep binnenkwam !!

Zou het kunnen dat er toch geen echte telefoonoproepen binnen komen, maar dat de Fritz!box die lijntesten (op de POTS-lijn) toch als een bel-signaal herkent???
De Fritz!Box is zéér gevoelig voor storingen op de PSTN lijn.
De minste schommeling van de gelijkspanning, die normaal continu op de lijn zit, wordt door de FritzBox verkeerdelijk geïnterpreteerd als een belsignaal (= wisselspanning), en dus aanzien als een binnenkomende oproep :(
Dit zijn niet noodzakelijk lijntesten, maar kunnen ook andere oorzaken hebben (voorbeeld: alarminstallatie parallel op de PSTN lijn naast de Fritz!Box, een ander PSTN toestel dat uitbelt, of gewoon wat inductiespanningen op de lijn ...).
Deze "phantom calls" kunnen natuurlijk door Proximus niet gedetecteerd worden (niet omdat ze "te kort" zijn, maar omdat ze gewoon niet bestaan :-) .

Van zodra je geen PSTN lijn meer hebt (wat de normale situatie is met een EDPNet abonnement) heb je daar geen last van.
on4bam schreef:Ik heb dit opgelost door anonieme oproepen naar ons vast (EDPnet) nummer naar antwoordapparaat te sturen (melding: "u belt met privénr, probeer nogmaals MET nummerherkenning of laat een bericht achter"). Ik laat de FB steeds een mail sturen voor gemiste oproepen. Op deze manier heb ik dus geen "last" meer omdat de telefoon niet meer belt tenzij er nummerherkenning is.
Hier gaat het over echte anonieme oproepen op je VoIP lijn. In het geval van de TS zijn het "spookoproepen" op de analoge lijn :wink: .
on4bam schreef:Zoek maar eens op ghost call + Fritz!box en je zal genoeg info vinden an mensen die dit ook hebben maar helaas geen oplossing (tenzij er recent iets opgedoken is).
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om een "RC kring" parallel aan te sluiten op jouw telefoonlijn. Dit zou eventuele kleine spanningsschommelingen kunnen afvlakken (zelf niet getest).

Probeer eens de NTP2007 open te vijzen. Daar zie je 2 kleine dipswitches: zet die eens op "ON".
Hiermee zet je de ingebouwde RC kring (R = 10 kOhm, C = 470 nF) op je lijn.

PS. Op de splitter (TF2007) zitten er ook 2 dipswitches, maar die hebben een heel andere functie (isoleren van het telefonie gedeelte van de raw copper lijn.-).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef: Hier gaat het over echte anonieme oproepen op je VoIP lijn. In het geval van de TS zijn het "spookoproepen" op de analoge lijn :wink: .
Ik betwijfel dat ten zeerste. De oproepen gaan naar 003252******* (wat de instelling is van de caller ID voor de twee externe VOIP providers maar die geen inkomende gesprekken kunnen ontvangen). "Echte" anonieme of privénummers gaan naar 052***** (EDPnet). De ghost calls zijn 1 keer per dag in dezelfde timeframe.
Ik heb een paar keer de telefoon naast mij gehad en direct opgenomen maar kreeg steeds direct de kiestoon. Laat ik bellen dan gaat de telefoon 2 keer over en stopt dan. Nooit 1 keer of 3 keer. Het zijn geen externe oproepen, daar ben ik zeker van.

BTW, verleden jaar in september zijn ze even weg geweest.

De RC kring oplossing had ik ook al gelezen en werkt niet bij iedereen. De DIP switches zal ik eens proberen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De ghost calls of spookoproepen waar wij het over hebben zijn storingen op de inkomende vaste lijn.
Die kan je alleen hebben als:
  • a) de telefoniekabel aangesloten is op de FritzBox (via de Y-kabel).
    b) er in de FritzBox een vaste lijn ingesteld is (Telephony > Telephone Numbers > Landline).
Wat jij beschrijft zijn dus inkomende SIP calls op één van jouw VoIP providers die je alléén gebruikt om uit te bellen.
Als je deze lijnen alléén gebruikt om uit te bellen, dan moet je toch geen toestel instellen dat meebelt met één van deze lijnen?
De eenvoudigste oplossing voor jou is toch de instellingen van jouw toestel(len) zo in te stellen dat ze alleen meebellen met de inkomende lijnen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”