Opgepast voor oplichters op 2dehands.be

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Da's dan weer het voordeel van op Facebook te verkopen. Het profiel van een verkoper (of koper) verklapt ook al veel van die persoon.
En ja, ik check elke (ver)koper. Met lokale verkoopsgroepen zijn het ook meestal mensen uit je buurt en dus ook al een grotere drempel om iemand te bedriegen.
Op 2dehands weet je meestal totaal niets, behalve misschien e-mail adres.

Sowieso zie ik nu weer eens hoe op 2dh tegenwoordig ook de interesse totaal ondermaats is. Een hoop oude kinderspullen te koop gezet op zowel 2dh als Facebook. Op 2dh heb ik 5 reacties gekregen, alle 5 fake profielen/bedriegers (zie hierboven). Op Facebook bij sommige items al 5 a 10 geinteresseerden op 24u tijd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Gebruik je dan Facebook marketplace of echt de lokale? Denk eerder de lokale toch?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ja inderdaad, ik merk ook dat er geen kat meer reageert op de zoekertjes die ik plaats. Maar tjah, 2dehands is zichzelf de dieperik aan het instorten. Sinds ze een monopolie hebben nu dat Kapaza weg is, is het 1 grote cashgrab geworden.

Voorbeeld: als je meer dan 1 zoekertje van éénzelfde categorie (bvb. een gitaar en een piano gaan allebei in de categorie Muziekinstrumenten) wil plaatsen moet je al betalen.

Dat hadden ze ten tijde van Kapaza nooit durven te presteren maar nu kunnen ze zich dat permitteren: waar moeten de mensen anders naar toe?

Niet iedereen heeft ook Facebook om kunnen deel te nemen aan die 2dehands groepen etc. Hoog tijd dat er weer eens wat concurrentie komt!!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:Gebruik je dan Facebook marketplace of echt de lokale? Denk eerder de lokale toch?
Allebei, en de meeste reacties komen zelfs via Marketplace, zelfs al zijn het ook allemaal mensen uit de omgeving die mogelijk ook op de lokale groepen zitten.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ja, ik heb er ook een gevangen.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

kamiel schreef:Ja, ik heb er ook een gevangen.
Dat is een van die waar ik ook,prijs mee had. Raar dat die nog gebruikt wordt want hopen negatieve feedback.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ben eens benieuwd wat de reactie zal zijn. Heb die een mail gestuurd met een nieuw e-mail adres.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In de krant staat dat je alles moet afhandelen via 2dehands.be ... uiteindelijk kan je daar toch geen betalingen doen, je kan dus niet anders dan de verdere afhandeling buiten hun website doen ?

Trouwens alsof 2dehands.be iets zou doen aan misbruik... ze doen er nu al niets aan terwijl hun website er vol mee staat.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

't is idd erg op 2de hands, gisteren ook een boel online gezet en vrijwel direct rare mails gekregen, is alsof er een bot achter zit voor nieuwe posts.
Enfin, ik reageer daar toch nooit op ... en meestal wacht ik op een persoon die deftige volzinnen en leestekens gebruikt. :-)

Facebook market place ga ik ook eens proberen denk ik, zie daar toch veel respons op verschijnen op zelfs de meest onnozele dingen :lol:
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Ik snap wel waarom velen overstappen naar marketplace, fb is een stuk intuïtiever dan een externe site.
Maar werkt dat bij jullie wel? Op 2dehands kan je tenminste verkopen in de twee talen en zowel kopen als verkopen zonder geografische restrictie. Bij marketplace zit je vast aan een taal en meestal in een bepaalde straal (en in mijn geval zie ik vnl advertenties uit Schaarbeek terwijl ik toch echt een stuk dichter bij Kortrijk, Geraardsbergen of Oudenaarde woon...).

Het werkt misschien wel om wat babyuitzet te verkopen voor 2,50€ of wat hooibalen; maar als je een beetje specifiek verkoopt (juwelen, high end hifi, collectors items, ik zeg maar wat) dan lijkt marketplace mij vrij beperkt (bovendien lezen mensen uit jouw buurt wat je hebt staan).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog even op inpikken. Zowel hier (als in het artikel op HLN) lees ik regelmatig dat potentiële kopers proberen om de verkoper te contacteren via de chatfunctie van 2dehands.be. Waarom schakel je die functie dan niet gewoon uit? Je laat kopers enkel contact opnemen via mail.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Nog even op inpikken. Zowel hier (als in het artikel op HLN) lees ik regelmatig dat potentiële kopers proberen om de verkoper te contacteren via de chatfunctie van 2dehands.be. Waarom schakel je die functie dan niet gewoon uit? Je laat kopers enkel contact opnemen via mail.
En wat levert dat op? In chat vragen ze sowieso om te mailen naar hun Hotmail e.d. Sowieso wil je al niet dat ze direct aan je mail adres geraken, dus moet het sowieso eerst via 2dehands. Sowieso is chat veel gemakkelijker als je met echt ligitieme kopers te maken hebt.
EDIT: ben precies fan van het woord ‘sowieso’ :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Je laat kopers enkel contact opnemen via mail.
Dat is iets wat ik net NIET doe... de chat werkt prima dus waarom zou je plots moeten mailen via andere wegen ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Wat ook raar is...

Soms vind ik in mijn geconnecteerde mailbox een berichtje dat X een chatbericht gestuurd heeft. Klik hier...

In het begin klikte ik daarop - om rechtstreeks vanuit die mailbox naar 2dehands te gaan, maar een paar keer bleek daar helemaal geen chatbericht te staan. Sindsdien doe ik dit dus niet meer...

Wat ik me ook afvraag is waarom je geen chatberichten kan verwijderen. Je kunt ze enkel archiveren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb dat ook al voorgehad dat er zgz een chatbericht was en ik niks terugvond, ik veronderstel in dat geval dat men er bij 2dehands.be zelf reeds achtergekomen was dat het een fake bericht was, en ze het dus zelf al verwijderd hadden, pro-actief ter bescherming van U...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik veronderstel dat de mogelijkheden voor 2dh om in te grijpen inderdaad niet verder gaan dan het verwijderen van het account.
Daarom best communiceren via het platform want via mail sta je er alleen voor.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Eindelijk een neutraal artikel dat een heel andere kijk op deze hele zaak werpt:
https://doorbraak.be/vrt-flatert-met-ne ... -van-ebay/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wacht, maar dit is het andere uiterste en is ook niet helemaal correct: 2dehands.be is nog niet betalend en zoekertjes vernieuwen kost geen 2 eur. Vanmiddag nog eentje verlengd. En ze vergeten concurrent Facebook.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Screenshot van 2 van mijn zoekertjes:
En hoe ze die prijzen berekenen is mij een raadsel. Bovenste rij is voor een item wat 1500 euro kost. Onderste rij is voor een item wat 50 euro kost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De prijs is eerder categoriegebonden.
En dat systeem is niet nieuw, dat had kapaza ook al, betalen om terug bovenaan te staan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben een oplichter aan het lijntje aan het houden. Hij antwoordt steeds. Ik denk niet dat het een bot is. Het gaat om een Cindy die zogezegd in Aarlen woont. De communicatie verloopt in verschrikkelijk slecht Frans. Het zou me niet verbazen dat Cindy een ondernemende tiener is die vanuit Afrika opereert.

Ik ben beginnen reageren om uit te zoeken hoe de oplichting precies werkt : ik verkoop iets van 10 euro op 2dehands. Men regeert via chat maar wil dadelijk op email overstappen. Ik volg en hoe absurd ook is dit de werkwijze.

De koper woont ver af en kan niet ophalen. (Aarlen!) Maar ze biedt aan om het object te laten ophalen via een koerier"EliteExpress", die ook de betaling zou storten. Daarvoor hebben ze uiteraard al mijn gegevens nodig en moet ik op een website een account aanmaken. Dat lijkt dus op fishing.
EliteExpress bestaat uiteraard niet en de registratiemail die ik van hen ontvang komt van een gmail adres.

Ik heb de website niet durven openen hoewel alles er naar uit ziet dat het over amateurs gaat. Ik weet dus nog niet hoe de oplichting verder loopt.
2dehands heeft intussen de account van de oplichter geschrapt.
Maar ik zou het nuttig vinden om de website aan te geven bij het meldingspunt internetfraude. Helaas kan je blijkbaar zo'n fraude pas aangeven als je al je effectief al opgelicht bent. Preventieve aangifte kan blijkbaar niet.

Iemand suggesties hoe verder te gaan ?
- aangifte
- oplichter nog wat aan het lijntje houden
- oplichter de stuipen op het lijf jagen (kunnen we via mailheaders/website aan IP of andere gegevens komen ?)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

De beste manier is om er niet op te reageren en ze zeker geen aandacht geven.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

tja ik ken er ook een paar op 2dehands .. onder verschillende nick names ..

verkoopt spullen die hij doorbesteld in china en als hij dan douane moet betalen gaat verkoop nie door en houd hij het geld enzo :p


maar zelf ook al 2x de dupe geweest op marktplaats.nl .. 1x voor concert ticket ( 60 euro ) en 1x voor iets ven electronica ( 100 eur) .
Maar nu heeft marktplaats een gelijk oversteken systeem en rekening verficatie .. dat helpt toch al iets ..
Maar 100% zeker ben je nooit .. beste is nog altijd afhalen en cash .. maar soms wil je geen 300km rijden voor iets van 50 euro ..

Voor de rest niks dan goeie ervaringen als koper en verkoper op beide sites .. de rotte appels haal ik er meestal wel uit ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Niet alleen de oplichters zijn een probleem, niks frustrerender dan mensen die bieden, een item laten reserveren en dan stoppen met reageren of zeggen dat ze zullen overschrijven en dat het niet gebeurd. Net gezien dat een bod kan verwijderd worden, maar ondertussen staan de zoekertjes al een paar pagina's ver dus ik zal ze beter al opnieuw maken.

So far:
8 items stonden/staan te koop.
Op 4 nog geen bod (anderhalve week online, maar niet alles verkoopt even vlot natuurlijk dus dat is normaal), 1 item een bod onder vraagprijs maar geaccepteerd (ging wat moeizaam om de betaling binnen te krijgen maar is gebeurd en verzonden). 1 item een bod maar nooit meer reactie, persoon heeft enkel mail als contactinfo..., 1 item een bod en een verzendadres, maar nooit reactie of overschrijving.
Op 1 item een bod, persoon is er om gekomen, was zeer vriendelijk en wist eigenlijk meer van het toestel dan ikzelf, enige top ervaring so far.
De persoon die geboden had onder de vraagprijs had een slechte rating maar kwam wel over de brug. De 2 die niet antwoorden hebben een goede rating, dus die is ook niks waard.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Da's de jeugd van tegenwoordig, denk ik, alles is een spelleke, alles gaat te vlot, en we proberen maar wat. impulsief gedrag.
En als ze dan aan de mama moeten gaan vragen om het te betalen, begint het probleem zekerst...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ook tenenkrommend: een item werd geplaatst op 1 juli. Er werden 4 of 5 bedragen geboden. We zijn drie maand verder en het item staat nog steeds te koop. Misschien wordt de beoogde verkoopprijs niet gehaald maar dat is dan volledig te wijten aan de verkoper die een minimum prijs moet instellen. Hoe belachelijk maak je jezelf niet als verkoper?
Andere situatie: ik zag een knappe espresso machine voor heel weinig geld. Er stonden 6 foto's maar zo goed als geen info over het toestel. Mail gestuurd en op basis van het antwoord beslist om een bod uit te brengen. En plots bleek dat ik helemaal niks kon aanvangen met dat toestel omdat het op de waterleiding aangesloten moet worden. In de mail werd mij verteld dat het met een reservoir was. Bod ingetrokken dan maar. Mochten verkopers écht nuttige info bij het item plaatsen, er zou veel frustratie en onnodige communicatie bespaard worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Er stonden 6 foto's maar zo goed als geen info over het toestel.
Dat zie je inderdaad ook wel zeer vaak, ook op Facebook. Sommigen nemen 0 moeite om meer info te geven over wat ze verkopen. Bvb hoe denk je nu een oude laptop te verkopen, met enkel een foto van het toestel en 0 informatie over wat er aan de binnenkant zit... Anderzijds, misschien zijn er ook kopers die al even onwetend zijn en die dingen puur op foto kopen en toch niets zouden begrijpen van de info die je er bij zet. Denk dat we hier op UB sowieso met een publiek zitten met een nogal bovengemiddeld IQ, terwijl je op 2dh of FB een betere steekproef van de gehele bevolking hebt 8) .
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Op Facebook is het al helemaal om onnozel van te worden, een product met de prijs 123456789 Euro, en wie de effectieve prijs vraagt krijgt als antwoord "pm" :roll: .

Zoekertjes met weinig info laat ik links liggen, teveel risico op fake verkoop. Dan koop je een gsm en krijg je een baksteen ofzo.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Misschien wordt de beoogde verkoopprijs niet gehaald maar dat is dan volledig te wijten aan de verkoper die een minimum prijs moet instellen. Hoe belachelijk maak je jezelf niet als verkoper?
Dat is inderdaad het handigst: een verkoper die een minimumprijs stelt waarmee hij akkoord kan gaan - als beginpunt om de bieding te starten - en ook een iets hogere vraagprijs die geldt als directe meeneemprijs.
Wie echt iets wil hebben, wil niet het risico nemen om het aanbod te mislopen en betaalt graag onmiddellijk de vraagprijs.
Dit neemt niet weg dat eens de bieding toch start er niet boven de vraagprijs kan geboden worden.
Wordt er geboden - minimumprijs of meer, maar onder de vraagprijs - dan kun je na een tijdje als verkoper de bieding stopzetten en het item aan de hoogste bieder laten.
Als iets jou echt interesseert kun je als koper beter direct de verkoper contacteren en vragen als hij met jouw bod akkoord kan gaan. Zo krijg je een beter zicht op wat een verkoper echt verwacht en hoef je niet gefrustreerd zitten wachten tot iemand een hoger bod doet of tot de verkoper reageert.

Ik heb zo ooit eens een oud limonadeflesje aangeboden. Minimumprijs 5 €, vraagprijs 10 €. Iemand bood 6 € en kort erna iemand 25 € en hij zou het binnen het uur ophalen. Hij vroeg wel of ik het ook wou laten voor 20 €. OK voor mij want voor 10 € had ik het ook al laten gaan.
Je kunt je dan de vraag stellen: "Misschien was het wel 30 € waard?", maar ik was blij met mijn 20 € voor wat in mijn ogen maar een stuk glas was en hij blij met een nieuw item voor zijn verzameling.

Vóór ik iets verkoop kijk ik meestal eerst eens naar de vraagprijs voor een gelijkaardig item in mijn omgeving en dan ga ik daar net onder en dat helpt voor een snelle verkoop.
Ongezien wat mensen soms nog durven vragen voor een 2dehands item. Hetgeen jij er nieuw nog voor betaald hebt is meestal een slecht startpunt om je 2dehands vraagprijs te stellen, best eerst eens kijken wat de gemiddelde vraagprijs is op 2dehands sites als garantie voor een snelle verkoop tegen een eerlijke 2dehands prijs.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Doe eens zot en bied iets gratis aan, en kijk welk een marginaal volk je over de vloer krijgt, als het al zover komt.
Eigen ervaring :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Doe eens zot en bied iets gratis aan, en kijk welk een marginaal volk je over de vloer krijgt, als het al zover komt.
Eigen ervaring :)

J.
In onze gemeente is er een speciale weggeefgroep op Facebook. Zonder de stempel "marginaal" te willen drukken komt daar een brede waaier mensen op af. Personen die het als een opportuniteit zien (waarom zou je ervoor betalen als iemand het toch gratis weggeeft), personen die bewust voor kringloop kiezen, mensen die het niet breed hebben, maar daar kan ook wel eens iemand tussen zitten die het item doorverkoopt (wat tegen de regels van de bewuste groep is).

Voor mij maakt het niet uit. Liefst van al aan iemand die het echt kan gebruiken (en niet de middelen heeft om het te kopen), maar los daarvan is het ook een manier om in contact te komen met mensen van jouw dorp/stad die je voordien niet kende.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Flippi schreef: In onze gemeente is er een speciale weggeefgroep op Facebook. Zonder de stempel "marginaal" te willen drukken komt daar een brede waaier mensen op af.
Heb je het over "Freecycle"? Dat bestaat in elke gemeente.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb soms ook voorwerpen die voor mij van geen waarde zijn maar die ik ook niet wil weggooien. Maar gratis online zetten doe ik niet meer:
- om te vermijden dat er inderdaad mensen komen met de bedoeling om het dan zelf te verkopen
- omdat je met zo'n item ook echt veel werk en overlast hebt: talloze vragen beantwoorden, afspraken die niet doorgaan, gezaag over vanalles. Je trekt daar een raar publiek mee aan dat plots veel kritischer is dan wanneer je er een prijs voor vraagt.

Daarom vraag ik er een minimale prijs voor van enkele euro's, eventueel met bieden.
Als het dan niet weggaat breng ik het naar de kringwinkel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:kijk welk een marginaal volk je over de vloer krijgt
Daarvoor moet het zelfs niet gratis zijn. Zo verkocht ik dit voor €5 :
Afbeelding

Vraagt de man van het koppel die het komt afhalen: "kun je daar ook mee bellen ?" :angel:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik had een compostvat, zelf ook gratis gekregen, dus gratis terug weg, de afmetingen stonden in de advertentie.
Eerst een heel gedoe om een afspraak gemaakt te krijgen en dan kwam de hamvraag: "Past dat wel in mijn auto ?" Alsof ik weet met welke auto de brave man rijdt en wat de afmetingen van zijn koffer zijn...
Sindsdien hier ook alles aan een paar euro ipv gratis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Joe de Mannen schreef:Eerst een heel gedoe om een afspraak gemaakt te krijgen en dan kwam de hamvraag: "Past dat wel in mijn auto ?" Alsof ik weet met welke auto de brave man rijdt en wat de afmetingen van zijn koffer zijn..
J.
Hehe, zelf ook al meegemaakt. Mijn reactie was toen: neem de afmetingen van de koffer en toets ze aan de afmetingen van het item. Of mensen die bijna door het lint gaan omdat je niet ingaat op hun vraag. Betrof een Sony smartphone, in perfecte staat maar met hier en daar een beetje lak die eraf was door het gebruik. De potentiële koper wou dat eerst met eigen ogen aanschouwen, ondanks de foto's op de site. Heb gezegd dat ik daar niet aan meedeed. Zijn reactie ga ik jullie besparen. Maar niet getreurd, de volgende dag was er wel een koper die zonder morren de prijs heeft betaald.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:
Flippi schreef: In onze gemeente is er een speciale weggeefgroep op Facebook. Zonder de stempel "marginaal" te willen drukken komt daar een brede waaier mensen op af.
Heb je het over "Freecycle"? Dat bestaat in elke gemeente.
Nee, iemand die privé een facebook groep heeft opgezet om zaken weg te geven.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarnet een droogkast te koop gezet op 2dehands. Binnen de 5 min reactie van een gisteren gecreëerde account in het Frans om hem via mail te contacteren. Duidelijk een crawler/bot. Heb hem dan ook een mailtje gestuurd of hij geïnteresseerd is in die schoenen en hoe we verder afspreken. Laat hem maar eens in zijn haar krabben en uitpluizen wat er mis gegaan is met zijn bot :-D
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jack Daniels schreef:Betrof een Sony smartphone, in perfecte staat maar met hier en daar een beetje lak die eraf was door het gebruik. De potentiële koper wou dat eerst met eigen ogen aanschouwen, ondanks de foto's op de site.
Nu, dat lijkt me niet echt een onredelijke vraag want foto's zijn niet altijd zo duidelijk natuurlijk. Als ik iets ga ophalen en het is niet in orde dan zie ik ook nog af van de koop.

Gisteren op eentje op tweedehands een slechte review nagelaten. Bied de vraagprijs, ik accepteer het bod, hij vraagt rekeningnummer en geeft zijn adres. Ik zet het artikel op reserved. 2 weken reminders zitten sturen, niks ontvangen en geen reactie meer. Uiteindelijk voor een ander bod dan gegaan en vandaag gaan afleveren.
Meteen chats via een ander artikel dat het geen faire review is en om die te verwijderen want een bod is niet bindend. Klopt, maar je verprutst mijn tijd 2 weken, ik mis mensen die het wel willen kopen, etc... "moest ik bij iedereen een slechte review laten die niet kwam opdagen", ja daar dient het wel voor ja, om de rotte appels er uit te halen...
Moest hij in die tussentijd een fractie van een second tijd genomen hebben om zijn bod weg te nemen of even te antwoorden sorry, niet meer nodig was hij minder tijd kwijt dan met zijn geklaag nu.

@hierboven
PM de link naar uw droogkast eens, want men vrouw zoekt er een ;)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”