Fritz!box concurrent ?

BertG3
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 161 keer
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer

Fritz!box concurrent ?

Berichtdoor BertG3 » 10 Aug 2016, 09:46

Ik kwam laatst deze tp-link tegen: http://www.tp-link.de/products/details/ ... R900v.html

Ondersteunt vectoring, VOIP, DEC-T, AC,...

Zou dit ook kunnen werken op Proximus lijnen ? Waarschijnlijk niet aan volle snelheid aangezien hij niet whitelisted is.

Ziet er mij anders wel een goed toestel uit.

=> https://www.amazon.de/TP-Link-Archer-VR ... B0142YTBE0

Prijs: €132

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2652 keer
Recent bedankt: 39 keer
Uitgedeelde bedankjes: 726 keer

Re: Fritz!box concurrent ?

Berichtdoor philippe_d » 10 Aug 2016, 10:24

Een vergelijkende test tussen de FritzBox 7490 en de TP Link Archer VR 900V (DE) in PC Magazin

Nu in Duitsland de "Routerzwang" sedert 1 Augustus afgeschaft is (= vrije hardware keuze), komt er concurrentie in de markt van de modems/routers ...

Deze zal niet werken in België. Gezien niet whitelisted zal je onmiddelijk op het "vectoring fall-back profiel" vallen (7 Mbps).
In Duitsland moeten alle modems die aan de specs voldoen aanvaard worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1463 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer

Berichtdoor raf1 » 10 Aug 2016, 14:14

BertG3 schreef:Zou dit ook kunnen werken op Proximus lijnen ? Waarschijnlijk niet aan volle snelheid aangezien hij niet whitelisted is.

Dit moet werken. Proximus vereist alleen een ADSL/VDSL-modem.
Noodzakelijke apparatuur en eindapparatuur: ADSL/VDSL-modem

bron: http://www.proximus.be/nl/id_cr_accessu ... nsten.html

Als consument ben je in principe niet op de hoogte van eventuele snelheidsbeperkingen aangezien Proximus daarover niets vermeld.
Als je de minimumsnelheden van http://proximus.be/internetsnelheid niet haalt, moet je klagen bij Proximus.

qless
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor qless » 10 Aug 2016, 15:01

Nee @raf1,

op VDSL2 lijnen moet een whitelisted modem gebruikt worden, anders vlieg je op fallbackprofiel indien de ROP vectoring heeft. BIPT heeft hier toestemming voor gegeven.

In NL/DE mag je idd elke modem gebruiken, daar gebruiken ze blacklisting als je stoort.

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 10 Aug 2016, 17:49

qless schreef:op VDSL2 lijnen moet een whitelisted modem gebruikt worden, anders vlieg je op fallbackprofiel indien de ROP vectoring heeft. BIPT heeft hier toestemming voor gegeven.

Bovenstaande informatie wordt niet meegedeeld aan de consument terwijl in de telecomwet wel staat dat de consument moet geïnformeerd worden over de snelheid van de breedbandaansluiting en eventuele beperkingen van de eindapparatuur.

In de productfiches van Proximus staat uitsluitend het volgende:
Proximus raadt aan een modem te gebruiken die in haar catalogus vermeld wordt. Indien de klant opteert voor een
andere modem, is Proximus niet aansprakelijk voor het gebruik en/of het onderhoud ervan.

bron: http://www.proximus.be/nl/id_cr_infofic ... iches.html

Over snelheidsbeperkingen of whitelisted modems wordt niets vermeld. Je mag er dus als gemiddelde consument vanuit gaan dat Proximus jouw de minimumsnelheden levert die op http://proximus.be/internetsnelheid worden vermeld.

Als niet-geïnformeerde consument mag je dus verwachten dat Proximus jouw TP Link Archer VR 900V op de beloofde minimumsnelheid zal zetten op het moment dat je klaagt over een eventuele verlaagde snelheid van 7 Mbps.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 98 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor MarkDM » 11 Aug 2016, 13:43

De proefondervindelijke methode vormde de vooruitgang van de wetenschap. Ik ging dus naar de zolder om een oude Fritzbox 7570 VDSL. Totaal niet goedgekeurd door Proximus.
Normaal met een 7360 heb ik 70/20.
Met deze was de sync op 7/0,5 ...
VDSLFB7570_Fallback1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Voip: Edpnet/Voiptiger/Weepee met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra/Dvb-t op Xtrend met Open-Pli

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 11 Aug 2016, 14:09

Logisch, want de Fritzbox 7570 weet totaal niet wat voor een beest Vectoring is.

Zeer groot verschil met de TP Link Archer VR 900V die tegen Vectoring-snelheden zou moeten werken.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MarkDM » 11 Aug 2016, 14:44

Oei, dat had ik over het hoofd gezien. De 7570 is te oud.
Geen nood. Ik heb ook nog een 7340. Die kan wel vectoring, maar is niet white-listed.
Ik kom hierop terug.

Toegevoegd 2u30 later:
De 7340 ook van de zolder gehaald. Firmwareupgrade gedaan van 5.5 naar 6.06.
Met de oude firmware kreeg ik geen VDSL-connectie. Weet niet waarom.
Met de 6.06 wel. Maar ook fall-back.
De 7340 kan volgens mij wel vectoring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 11 Aug 2016, 19:18

Ik weet niet wat er hier nog te bewijzen valt:
Het is een feit dat de modems en de firmwares die niet whitelisted zijn - of ze nu vectoring of niet - op een fall-back profiel gezet worden.
Daar is hier al uitvoerig over gecommuniceerd, en Proximus heeft hiervoor blijkbaar de toelating van het BIPT.

raf1 schreef:Als niet-geïnformeerde consument mag je dus verwachten dat Proximus jouw TP Link Archer VR 900V op de beloofde minimumsnelheid zal zetten op het moment dat je klaagt over een eventuele verlaagde snelheid van 7 Mbps.

Er is een verschil tussen gelijk hebben, en gelijk krijgen.
Ik daag je uit om op jouw Scarlet lijntje een andere modem te gebruiken, en dan te klagen over een eventuele verlaagde snelheid.
Ben benieuwd hoe snel je de " beloofde minimumsnelheid" zal krijgen.

Je bewijst de Forum gebruikers absoluut geen goede dienst, door hier te beweren dat een TP Link Archer VR 900V "zou moeten werken", terwijl we goed weten dat de gebruiker een fall-back profiel krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 618 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 11 Aug 2016, 19:43

philippe_d schreef:Ik weet niet wat er hier nog te bewijzen valt:

Tegen het betoog van philippe valt niks in te brengen, zo eenvoudig is dat.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 11 Aug 2016, 22:55

Inderdaad, philippe_d heeft altijd gelijk. Ik vraag me trouwens af welk betoog hij hier voert.

Om de forumgebruikers een al dan niet goede dienst te bewijzen volgende informatie louter ter info:
Bbox3/s alias Sagemcom [email protected] 3864b: Broadcom BCM63168
TP Link Archer VR 900V v1: Broadcom BCM63168
TP Link Archer VR 900V v2: Broadcom BCM63138

Bingo, krak dezelfde VDSL2-chipset als de Bbox3. Proximus staat met de billen bloot als ze de TP Link Archer VR 900V op verlaagde snelheid zetten.

the proof of the pudding is in the eating

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor Nob » 11 Aug 2016, 23:10

raf1 schreef:the proof of the pudding is in the eating

Waarop wacht je? Bestel er ene en test het uit.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer

Berichtdoor heist_175 » 12 Aug 2016, 07:36

Vergeet niet om hier te laten weten hoe het draait :)

Overigens: Mercedes gebruikt ook motoren van Renault, maar je gaat met uw Mercedes toch echt niet naar een Renault garage rijden hoor :)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Berichtdoor MClaeys » 12 Aug 2016, 07:51

philippe_d schreef:Daar is hier al uitvoerig over gecommuniceerd, en Proximus heeft hiervoor blijkbaar de toelating van het BIPT.

En het blijft een kwalijke zaak. Ik heb nog een Bbox 2 staan thuis, daar kan je de DNS al niet meer op wijzigen (vroeger wel) heb ik gisteren gemerkt :evil: zonet wat zitten opzoeken rond de Bbox 3, blijkt dat hier ook niet te gaan (kan ik zelf niet bevestigen, ik ga er ook geen kopen als dat inderdaad het geval is) :bang: Dus kan ik van t weekend alweer kijken voor een ander toestel DHCP op zich te laten nemen, de enige simpele taak dat dat toestel moest doen...
Xbox Live: MClaeys

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer

Berichtdoor heist_175 » 12 Aug 2016, 08:04

True.
Ik heb enkele dagen geleden mijn bbox2 vervangen door een bbox3 en ik merkte inderdaad op dat ik in de bbox3 de DNS niet kan aanpassen.
Bizar

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Berichtdoor MClaeys » 12 Aug 2016, 08:39

Bij de Bbox 2 gaat het wel, maar het is een bezigheidstherapie functie want hij negeert ze.
Vanavond ga ik de volgende handleiding proberen:

Code: Selecteer alles

Without further ado, here are the steps you need to take to change the DNS server address served by your Bbox2 through DHCP.

1.Connect to your Bbox2 using telnet (example: telnet 192.168.1.1)
2.Login with admin and password BGCVDSL2 (since 15/11/2012 the default password is the serial number of your bbox2)
3.To see the currently served DNS address: rg_conf_print /dev/br0/dhcps/dns/0/ (output example:  (0(192.168.1.1))
4.Change the address like so: rg_conf_set /dev/br0/dhcps/dns/0/ 8.8.8.8
5.Save the configuration by issuing the command: save

Image

Reconnect to your network and check to see that the router gave you the DNS address you wanted through DHCP.

bron: https://carroarmato0.wordpress.com/2012/04/30/how-to-change-dns-in-dhcp-on-the-bbox2/
Xbox Live: MClaeys

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 618 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 12 Aug 2016, 10:09

raf1 schreef:Bingo, krak dezelfde VDSL2-chipset als de Bbox3. Proximus staat met de billen bloot als ze de TP Link Archer VR 900V op verlaagde snelheid zetten.

Maar het gaat hem toch helemaal niet over de chipset die erin zit????? Het is een kwestie van whitelisted of niet. En die TP Link is dat niet. Dat kan toch niet zo moeilijk te begrijpen zijn? :bang:
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MarkDM » 12 Aug 2016, 10:46

Ja, mijn test met de FB7340 heeft aangetoond dat de whitelist nog altijd van toepassing is . En dus niet wat ze in het contract met de klanten omschrijven.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 12 Aug 2016, 23:49

raf1 schreef:Inderdaad, philippe_d heeft altijd gelijk. Ik vraag me trouwens af welk betoog hij hier voert.

Sorry hoor, ik heb echt de pretentie niet om "altijd gelijk" te hebben, ik leer hier op het Forum iedere dag bij (ook van jou ;)).

Ik voer hier ook geen betoog, ik wil de forumgebruiker er gewoon op wijzen dat Proximus een whitelist hanteert, en dat iemand die zich een TP Link Archer VR 900V aanschaft, bijna met zekerheid een fall-back profiel aan zijn been heeft. Hij weze dus gewaarschuwd :wink: .

Of ik hiermee blij ben? Natuurlijk niet.
Ik ben ook voorstander van een vrije hardware keuze, zolang er een duidelijke specificatie is (vb ITU-T G.993.5), en de modem aan deze standard voldoet.
De huidige procedures om een modem te laten whitelisten, zijn niet alleen ingewikkeld en duur, ze laten ook niet toe aan een fabrikant om een modem te laten goedkeuren: het initiatief kan alleen komen van een OLO ...
http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... -cpe-modem

De TP Link Archer VR 900V heeft dus geen schijn van kans om op de whitelist te komen ... tenzij één van de OLO's voor deze modem kiest, en deze laat keuren door Proximus.

flupke19
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 91 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor flupke19 » 15 Aug 2016, 15:06

raf1 schreef:Bingo, krak dezelfde VDSL2-chipset als de Bbox3. Proximus staat met de billen bloot als ze de TP Link Archer VR 900V op verlaagde snelheid zetten.

die chipset heeft er nu eens niks mee te maken, want die procest een bepaalde datapump (die wél belangrijk is) en krijgt zijn data via de Analoge Front-End (AFE) die ook van belang is, tezamen met de Annex-M filter. In het geval van de bbox3 is de AFE de BCM6302. Maar dan nog kijkt Proximus naar het volledige plaatje, en volstaat het niet om zomaar een hoop componenten op een print te gooien.

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor Fluppeke » 15 Aug 2016, 15:34

Welke data maakt niets uit. Volgens wat ze bipt wijsmaken gaat het erom andere gebruikers in de bundel niet te storen. Het analoog gedeelte/VDSL chipset is enkel van belang volgens mij.
Philippe D heeft niet alleen gelijk, hij heeft het ook goed samengevat.. er is een verschil tussen gelijk hébben en gelijk krijgen.
Het weren van alternatieve modems komt toevallig commercieel goed uit. Al de rest (support enz) is puur bijzaak.
Het concept is zo oud als de straat , bij RTT (en later BGC) was je ook verplicht hun goedgekeurde toestellen huren. Ik stel voor dat alle pX klanten met een analoge lijn vlug hun dect toestellen wegsmijten en gaan shoppen in de Px winkel ..dat zijn de beste telefoontoestellen :p

Achjah het 'werkt' en de massa slikt dat..want die denkt 'mijn modem is gratis'. Ga me toch niet proberen opboeien in de naïviteit van de 'massa' op deze feestdag ;) .
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Bssoft » 15 Aug 2016, 18:06

Fluppeke schreef:Het concept is zo oud als de straat , bij RTT (en later BGC) was je ook verplicht hun goedgekeurde toestellen huren.

Weet niet waar je dat gaat halen, het eerste dat vrij kwam waren de PSTN toestellen en dat was nog onder de RTT.
RTT had dan al toestellen die je kon kopen, vb: Symphony telefoon (van de firma B&O en daar gekend onder de naam Kirk Delta) !

Een van de eerste waar je toestellen kon kopen was in de "GB" voor een habbekras, waren echte prutstoestellen uit .... China.

Bij BGC was je al zekers niet meer verplicht een toestel bij hen te nemen of te huren !

Terug naar “Netwerken en Security”