Draadloos internet flut

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Kortgeleden zijn we verhuisd naar een nieuwbouw inclusief een jaar lang gratis comfort pack van Proximus. Een groot verschil na jarenlang enkel Telenet te hebben gehad. We komen van een modem-only situatie met eigen draadloze router, naar het b-box-verhaal van Proximus en sindsdien is draadloos hier een kleine ramp.

De nieuwe situatie is als volgt:

B-box 3 -> Zyxel switch -> Asus RT-N66U

De b-box is DHCP en de Asus-router staat ingesteld op AP-mode. Zowel de b-box als de asus hebben wifi ingeschakeld staan: zelfde netwerknaam en wachtwoord. Vaste computers ondervinden geen problemen, internet werkt goed en snel.

Draadloze apparaten zoals de iPhone van de madam en iPad en mijn Smartphone zijn een regelrechte ramp: de verbinding is er, de signaalsterkte is goed, maar het internet is tergend traag. Vaak moet je een halve eeuw wachten eer deze toestellen verbinding tot stand brengen met een webpagina of app. Als de verbinding er eenmaal is valt deze om de haverklap weg. Dan zie je op de iPhone en iPad het draaiende bolletje verschijnen naast het wifi-icoon.

Inmiddels zit ik hier alweer een uur te klooien, de asus verzet naar een andere plaats, niets helpt. Het blijft traag. De madam zaagt nu constant dat ze terug Telenet wil (wat volgens mij geen oplossing zal zijn). Zelf zit ik met het probleem dat ik met Chromecast Audio's werk sinds vandaag. Deze verliezen ook constant de verbinding waardoor naar muziek luisteren praktisch onmogelijk is. Verschrikkelijk.

Zijn er hier experts die me op de been kunnen helpen? Het is belangrijk dat alles samen één netwerk vormt voor de Chromecasts. Als ik bijvoorbeeld de b-box wifi een ander netwerk maak dan de asus, dan kunnen toestellen verbonden met asus niet de Chromecasts bedienen. Het rare is sowieso dat je naast de asus router kunt zitten met je Smartphone, maar dat het internet nog altijd harder zuigt dan een Thaise prostituee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Met (Thaise) prostituees heb ik geen ervaring, geen idee hoe hard die zuigen :-(

De RTN66U is normaal geen slechte router, en (gelijktijdig) dual band, deze problemen zouden er niet mogen zijn.
Er zijn veel mogelijke redenen voor een slechte snelheid
  • - IP conflicten (heeft de Asus een vast IP? Welk?)
    - slechte verbindingen
    - WiFi storingen door teveel naburige netwerken
    - instellingen
Ik denk dat je een en ander zal moeten elimineren

* Ik zou de WiFi's van beide routers een verschillende naam geven, dus 4 namen (2.4 GHz en 5GHz). Er is wel een theorie die zegt dat je hele WLAN dezelfde netwerknaam moet hebben, zodat je "seamless" kan roamen, maar dat werkt toch niet altijd zo goed.
Met een aparate naam weet je tenminste op welke AP je ingelogd bent, en kan je misschien de "dader" identificeren.
Wat betreft seamless roamen, ik heb hier geen probleem mee: mijn Android schakelt gewoon over naar het sterkste signaal.

* Waar heb je de meeste problemen? Op 2.4 GHz of op 5 GHz? installeer eens een Wifi analyzer App om te kijken waar er stoorzenders zijn, en kies een ander kanaal (vb: https://en.avm.de/products/fritzapps/fritzapp-wlan/)

* Je zegt zelfde netwerknaam/zelfde wachtwoord, maar controleer ook eens of je dezelfde encryptie hebt ingesteld: namelijk WPA2/AES

* doe eens enkele speedtesten met een bedrade PC, en vergelijk: rechtsreeks op een B-box3 poort, op de switch of op een van de Asus LAN poorten (die als switch ingesteld staan).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

als je er 2 zet op 2.4 ghz moet je ze ook instellen op 20mhz ipv 40mhz anders gaan ze elkaar storen
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Flying schreef:De b-box is DHCP en de Asus-router staat ingesteld op AP-mode.
Is dit een instelling op de Asus (voorbeeld "bridge" mode)?
Indien niet, heb je dat correct gedaan, namelijk:
  • * DHCP uit
    * Asus LAN IP gewijzigd (naar 192.168.1.100 of hoger)
    * Asus verbonden met B-box via een LAN poort (de WAN poort niet gebruiken!)
Default zijn de B-box3 ranges:
  • LAN IP = 192.168.1.1 (zelfde als Asus default IP)
    LAN DHCP = 192.168.1.2 tot 192.168.1.63
    STB DHCP = 192.168.1.64 tot 192.168.1.99
    vrij adressen voor vaste IP's: 192.168.1.100 en hoger
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

AP-mode is een instelling op de Asus.

B-box: 172.16.0.1
DHCP pool: 172.16.3.xxx
Subnet: 255.255.0.0
Asus krijgt een statisch IP van de pool.

Speeltest op desktop bekabeld verbonden is 94 Mbps. De rest kan ik pas na het werk nazien, ik heb ze wel nog beiden op 20 Mhz gezet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Staan je BBOX en Asus ver van elkaar... want anders heeft het totaal geen zin beide hun wireless aan te zetten.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Het is hier vanavond natuurlijk weer prijs. Even duidelijk oplijsten, zal een stuk makkelijker gaan dan op de iPad vanmorgen tijdens het ontbijt.

Instellingen:
B-box 3:
Lan: 172.16.0.1
IPv4 Pool start: 172.16.3.2
IPv4 Pool end: 172.16.3.63
FON uitgeschakeld
Wifi ingeschakeld.

Asus RT-N66U:
Lan (dynamisch): krijgt steeds 172.16.3.3
DHCP is uitgeschakeld. De router staat in de AP-modus selecteerbaar via de instellingen.

Ik heb zonet de namen van de vier netwerken aangepast zodat er twee verschillende zijn op 2.4Ghz en twee op 5Ghz. Vanmorgen heb ik de bandbreedte van beiden op 20Mhz. Zonet merkte ik op dat beide toestellen op kanaal 1 zaten (ingesteld op automatisch). Dat heb ik zonet aangepast zodat er één op kanaal 1 zit en één op kanaal 11.

- Met de smartphone of laptop zijn er geen naburige netwerken te detecteren, ook niet met de wifi analyzer app.

- De twee toestellen staan niet naast elkaar. De ene staat in de garage en de andere in de woonruimte, gescheiden door drie muren.

- De B-box 3 heeft al een belabberde signaalsterkte in vergelijking met de Asus.

- Speedtest vanaf de desktop, rekening houdend dat dit tijdens streaming muziek was en met de tv ingeschakeld. We zitten tussen de 200 en 250 meter van de kast af (er staat hier ook een kast om de hoek, geen idee waarom ze niet deze gebruiken, staat 100 meter dichter).
Afbeelding

Afbeelding

- Alle problemen doen zich voor op 2.4Ghz, er is geen enkel toestel met 5Ghz verbonden.

- Vaak als je op de configuratiepagina van de B-box kijkt zie je één of meerdere verbonden toestellen staan met een rode rand. Wat betekent dit en is dit in deze situatie van belang? Zie screenshot:
Afbeelding
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Het loont de moeite van even de verdeling van alle WIFI netwerken te bekijken met WIFI Analyzer (gratis android app).
Indien er een overaanbod is van naburige netwerken op hetzelfde kanaal waarop jij je AP hebt ingesteld, dan is het inderdaad traag.
Jouw AP moet dan traffic bestemd voor de wireless van de buren uitfilteren er treden colissions op met retransmissions van request tot gevolg. Dan gaat het inderdaad traag. Vergelijk het met in de file rijden op de autostrade.

Ik had een dergelijk probleem ook met de wifi van mijn buren. Aangepast naar een nieuw kanaal en nu zit ik alleen op de autostrade :banana: :cop:
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Heb je in die nieuwbouw ook ooit Telenet gehad?
Want lijkt me eerlijk gezegd wat kort door de bocht dat het Proximus is dat een probleem geeft.

Als het enkel draadloos miserie geeft en zelfs op je eigen Asus.. misschien gewoon de nieuwbouw die problemen veroorzaakt?
Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwbouw zo goed geisoleerd is dat er gewoon amper nog een signaal door die muren gaat (zelf ook vaak voor met gsm ontvangst)

Als het effectief de muren zijn die zo superisoleren zie ik bijna geen andere optie dan met verschillende wireless ap's te werken per ruimte?
Kan wel een kostelijk grapje worden natuurlijk..

Start anders al eens met de toestellen 1 voor 1 te testen..
BBox alleen..
BBox met Asus erop (rechtstreeks)
BBox met asus erop met zyxel switch ertussen..

voor hetzelfde geld is de switch kaduuk en werkt het daarom zo rampzalig..

process of elimination zou ik maar zeggen, hoe meer points of failure hoe lastiger zo iets te troubleshooten is.
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Als ik je screenshot bekijk, dan blijkt dat de iphone en de ipad op de ethernet zijn aangesloten maw wireless via de asus gaan, op het moment van de screenshot.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zoals hierboven beschreven, zaken proberen elimineren zodat sneller duidelijk is wie de boosdoener is. Bij mij (Scarlet weliswaar) merk ik soms traagheid, om een of andere reden is hij dan verbonden met de AP beneden ipv de AP in de kamer zelf met sterker signaal. Etc...
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Neem terug telenet met een modem only. Koop u een archer C7 V2 ( geen V3 ) en installeer daan open-wrt op.
Mijn wifi , internet is hier supersnel en stabiel.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Dat is een mogelijke oplossing maar geen antwoord op zijn vraag.

Bij mij kwam zo'n rode lijn er ook eens op maar dat was tijdens een IP-conflict, normaal zouden er dan LEDs rood zijn op de bbox maar dat zal het al niet zijn als er zo geen branden.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben geen fan van fixed infrastructuur geen static IPs te geven.
Beter is wss om die asus een static IP te geven.

Waarom overigens de /16, waarbij je enkel de main router in 172.16.0.x steekt, en al de rest in 172.16.3.x ? Just wondering.

Probeer trouwens ns de asus met een lan poort te verbinden met je zyxel. Mss loopt er iets fout op de bridging daar.

Je spreekt ook over afstanden van 200-250m. Hou er rekening mee dat cat5 theoretisch max 100m aankan, en dat je in de praktijk het best bij 90m houdt. En zelfs dan kunnen sommige toestellen er last mee hebben.
Ik heb ooit een installatie met een veeeeeeel te lange kabel gezien (onderwijs, uiteraard) die werkte voor de pc in het lokaal, maar toen er een (goedkope, want onderwijs uiteraard) router als switch/AP tussen gehangen werd (op de kabel die daarvoor in de pc stak), wist die van toeten noch blazen. Kon geen signaal op die kabel vinden. Stak ik er een serieuze (lees, professional grade) switch tussen, ging het ineens wel weer. Dat routertje kon dus geen adequaat signaal op die kabel vinden of verzenden.

Tenslotte: is je huisbekabeling eens goed getest? Mogelijk zit daar een probleem waardoor er packet loss optreedt.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Nog een poging om te verduidelijken van dingen die ik al heb gezegd:

- De Wifi Analyzer App toont geen enkel naburig netwerk. Veel storen zullen die dus al niet kunnen, gelukkig.

- Ik heb nooit zelf aangegeven dat Proximus het probleem is. De isolatie is van een veel beter niveau dan het oude appartement die we verlaten hebben. Het is alleen mijn vriendin die dat idee krijgt doordat we vroeger nooit problemen hadden en nu wel. Vandaar dit topic: deze providonafhankelijke problemen proberen oplossen.

- Ik heb al gemerkt dat de signaalsterkte van de B-box 3 zeer slecht is in vergelijking met de Asus.

- Bekabeld werkt het allemaal perfect. Enkel draadloos hebben we miserie. Inmiddels hebben we de iPhone en iPad op 5Ghz gestoken, wat hetzelfde resultaat heeft.

- Meerdere AP's heb ik overwogen, maar komt vrij kostelijk uit helaas. Als last resort is het niet uitgesloten.

- Terug Telenet met een modem-only nemen en die Archer zal niet beter zijn dan terug Telenet met modem only en de Asus.

- De afstanden van 200-250m ging over het huis naar de centrale en niet over de afstand UTP-kabel.

- Ip-adressen worden inmiddels uitgedeeld in de 172.16.0.x range. Dat heb ik aangepast.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zet de wifi van de Bbox 3 eens uit en werk eens enkel met je Asus. Kijk eens of dat een verbetering geeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Flying schreef:- De Wifi Analyzer App toont geen enkel naburig netwerk.
Op een appartement en geen enkel naburig netwerk... is dat een bejaarden tehuis :lol:

Volgens mij moet je in een kooi van Faraday zitten dan ?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:
Flying schreef:- De Wifi Analyzer App toont geen enkel naburig netwerk.
Op een appartement en geen enkel naburig netwerk... is dat een bejaarden tehuis :lol:

Volgens mij moet je in een kooi van Faraday zitten dan ?
Vroeger was het een appartement... Nu is het een huis :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”