Meraki MR 12 met OpenWrt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Thuis met een goeie verkoudheid, het ideale moment om nog eens wat te prutsen met hardware :-D
Dankzij bollewolle ben ik sinds vorige week in het bezit van een Meraki MR12, die op het eerste zicht waardeloos is zonder contract.
Op het tweede zicht was het, met behulp van mijn Arduino, een paar schroevendraaiers en wat kabeltjes kinderlijk eenvoudig om OpenWrt op het toestel te zetten.
MR12-OpenWrt.jpg
Alles staat eigenlijk glashelder beschreven op http://www.m2networks.ca/flashing-merak ... h-openwrt/, gewoon uitgevoerd wat daar staat, enkel de "USB to Serial TTL" kabel, die ik niet had, vervangen door de seriële console van mijn Arduino.
De bestanden heb ik gedownload op https://github.com/riptidewave93/Openwr ... /releases/. Ik ga hier nu eerst wat mee experimenteren en dan later misschien een recentere versie van OpenWrt flashen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Nice, kan inderdaad best wel interessant zijn als het abonnement voor de MX60W hier verloopt na 3 jaar.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

payphoneuser schreef:Op het tweede zicht was het, met behulp van mijn Arduino, een paar schroevendraaiers en wat kabeltjes kinderlijk eenvoudig om OpenWrt op het toestel te zetten.

Alles staat eigenlijk glashelder beschreven op http://www.m2networks.ca/flashing-merak ... h-openwrt/
Zo kinderlijk eenvoudig vind ik dat toch niet :-( .
Mag ik jou mijn MR12 sturen om te flashen :-) ?

Ik neem aan dat je toekomstige Firmwares en/of updates dan eenvoudig via de netwerkpoort kan doen (en niet via die seriële bus)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Jammer dat de MR12 maar 1 radio heeft.

Wel goed spul voor de rest :)
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Mag ik jou mijn MR12 sturen om te flashen :-) ?

Ik neem aan dat je toekomstige Firmwares en/of updates dan eenvoudig via de netwerkpoort kan doen (en niet via die seriële bus)?
Als ik u daarmee een plezier kan doen, sure :P
Ik denk dat het inderdaad mogelijk is om de firmware nadien te updaten zonder hardwarematig het toestel te moeten benaderen.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Sweet! Content dat hij nog een 2e leven krijgt zo. Veel plezier ermee en merci om het met de rest te delen! :beerchug:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

payphoneuser schreef:
philippe_d schreef:Mag ik jou mijn MR12 sturen om te flashen :-) ?

Ik neem aan dat je toekomstige Firmwares en/of updates dan eenvoudig via de netwerkpoort kan doen (en niet via die seriële bus)?
Als ik u daarmee een plezier kan doen, sure :P
Ik denk dat het inderdaad mogelijk is om de firmware nadien te updaten zonder hardwarematig het toestel te moeten benaderen.
Mag ik er je ook enkele toesturen om te flashen? :D

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

@kriske zelf doen !
een usb-ttl kabelke een tftp serverke en hypterminal/putty en gaan ... mijn 3 meraki's enkele maanden geleden reeds allemaal gedaan :)
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Veel meer houdt het idd niet in, maar zoals ik al eerder aangaf wil ik er gerust mee helpen als het iemand niet lukt :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Enige nadeel is wat ik ondervonden heb is dat ze allemaal zelfde mac adress hadden ..

Maar das simpel te fixen ( terug het mac die op het AP staat er in stoppen )
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Kitt schreef:@kriske zelf doen !
een usb-ttl kabelke een tftp serverke en hypterminal/putty en gaan ... mijn 3 meraki's enkele maanden geleden reeds allemaal gedaan :)
Waar heb jij zo'n USB-TTL-kabelke gehaald? Ik zou eigenlijk ook zo'n 'universeel' (als dat bestaat) kabelke willen om verschillende routerkes/AP'tjes/... te kunnen debricken...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Interessant onderwerp. Maar blijven deze gratis access points geen eigendom van Meraki, en moeten die nooit teruggestuurd worden?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Bij m'n weten niet ..zou trouwens een fortuin kosten ook om dat terug te sturen naar USA ..

Denk dat er al veel in de vuilbak beland zijn ook na de 3 jaar "gratis" licentie ..want een licentie is niet echt goedkoop ..

http://www.wifishop.nl/meraki-cloud-man ... /pid=32782

Het grappig is da Meraki toen beweerde toen ik een demo volgde da na de 3 jaar de ap's bleven werken maar dat je niks meer kon veranderen ..
Bleek dus totaal onwaar .. eens de licentie vervallen .. geen AP meer ...
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Voor Meraki door Cisco overgenomen is, was dat ook het geval!
Nu hebben ze wel hun licentie systeem aangepast waardoor mijn MR12 na 3jaar nog altijd werkt.
Q: What happens if I add devices in the middle of my license term? Can I buy a pro-rated license?

A: Meraki sells 1, 3, 5, 7 and 10 year licenses, but does not sell pro-rated licenses. When you add a license to an existing account, we calculate the amount of extra time in your account and extend the renewal date for all your devices accordingly. In this way an account only has a single renewal date, avoiding the confusion associated with multiple renewal dates and co-termination.

Q: I don’t understand how the pro-ration calculation works. Please explain.

A: If you add a license to an existing network in the middle of the license period, we give you credit on your new license by extending your renewal date. Here’s an example.

Let’s say you originally purchased a 10 AP, 1 year license. 4 months into the license
term you decide to add a 6 AP, 1 year license. You have extra credit of 4*6=24 AP-
months. We automatically apply those 24 AP-months for your new 16 AP network. This
gives you an additional 24 / 16 = 1.5 months.

The diagram below illustrates this example.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Sinna schreef:
Kitt schreef:@kriske zelf doen !
een usb-ttl kabelke een tftp serverke en hypterminal/putty en gaan ... mijn 3 meraki's enkele maanden geleden reeds allemaal gedaan :)
Waar heb jij zo'n USB-TTL-kabelke gehaald? Ik zou eigenlijk ook zo'n 'universeel' (als dat bestaat) kabelke willen om verschillende routerkes/AP'tjes/... te kunnen debricken...
google it of ebay it

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... l&_sacat=0

Ik heb er met de low-buget Profilic chipset .. FTDI is beter maar eris veel chinese namaak .. geeft soms problemen op WIN7 of Win8+

Geloof dat ik de upgrade gedaan heb met een oude pc met windows XP om die reden .. ( drivers profilic )
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen de laatste nieuwe OpenWrt versie erop geflasht.
MR12-OpenWrt1505.jpg
Support voor MR12/MR16 zit nu by default opgenomen in OpenWrt dus de binaries waarnaar ik in mijn eerste post refereerde zijn niet meer nodig, je kan ze gewoon downloaden op http://downloads.openwrt.org/chaos_calm ... x/generic/ (zoek naar "mr12-")
Ik heb dit nu wel nog via de seriele console gedaan, via de webinterface oid was het mij niet gelukt maar dat komt allicht omdat ik nog te weinig OpenWrt-ervaring heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nu hopen dat er ook een openwrt mogelijk wordt op mijn MR24 :)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

payphoneuser schreef:Ondertussen de laatste nieuwe OpenWrt versie erop geflasht.
MR12-OpenWrt1505.jpg
Support voor MR12/MR16 zit nu by default opgenomen in OpenWrt dus de binaries waarnaar ik in mijn eerste post refereerde zijn niet meer nodig, je kan ze gewoon downloaden op http://downloads.openwrt.org/chaos_calm ... x/generic/ (zoek naar "mr12-")
Ik heb dit nu wel nog via de seriele console gedaan, via de webinterface oid was het mij niet gelukt maar dat komt allicht omdat ik nog te weinig OpenWrt-ervaring heb.
Gisteren 3 meraki's upgedate via de webinterface zonder problemen .. ( de initienele build had ik paar maand geleden via usb-TTL gedaan ) .

Tochwel handiger .. dan telkens op maken en kabeltje aansluiten en tftp servertje op zetten ..

Gewoon deze file heb ik via de web interface ingeladen :

http://downloads.openwrt.org/chaos_calm ... pgrade.bin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”