Compleet onverklaarbare switch reboots

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1079 keer
Bedankt: 430 keer

(Effen afsplitsen van het MoCA topic).
Ik zit hier met een probleem waarvan ik helemaal zonder opties aan het geraken ben qua root cause.

Even eerst de oorspronkelijk situatie.
Beneden in mijn bureau heb ik een TP-Link SG108PE 8-port switch met POE (op poorten 1-4). De uplink is een TP-Link PA8015P powerline adapter in poort 8. Er is een TP-Link EAP225 Access Point aangesloten op poort 1. Op de andere poorten zitten dan PC, NAS, Server, Printer...
Boven in onze home-cinema een zeer gelijkaardige setup. Identieke switch, powerline (op poort 8 ) en AP (op poort 1), en daarnaast dan ook TV en consoles (PS5, PS3..) aangesloten.

Al zover ik me herinner heb ik boven een probleem waarbij meermaals per dag het netwerk er heel even uitvloog. Ik dacht eigenlijk gewoon dat het de Powerline was die niet 100% stabiel was, want stopcontact boven zit op een andere groep en snelheid is dan ook merkbaar lager. Stopcontact in bureau zit immers op zelfde groep van stopcontact in de garage (waar de Telenet HGW staat) en daar haal ik minstens 200 Mbps mee. Ik kon die netwerk uptimes makkelijk checken via de Omada controller van mijn APs, want daarin zag ik dat het AP in de bureau weken, zoniet maanden up was, terwijl die in de home-cinema zelden boven de 24u geraakte.

Ondertussen is echter met 100% zekerheid gebleken dat de oorzaak niet die Powerline was, maar dat het de switch is die reboot. Ik kan dit zien in de mgmt interface van de switch waar de packet counts in de statistics allemaal terug zeer laag zijn na een outage. Ook wordt bij een reboot de PoE blijkbaar even gereset of zonder stroom gezet, wat verklaart waarom de uptime van het AP terug vanaf 0 start (heb ook getest met netwerkkabel uittrekken en dat reset de uptime niet).

Ondertussen al een week aan het troubleshooten met allerlei combinaties en ik geraak er gewoon niet uit. Altijd is het boven dat de switch crasht, ongeacht wat ik probeer. Hier is wat ik allemaal al gedaan heb :
* Uplink gewijzigd van Powerline naar MoCA. Was het eerste dat ik deed toen ik nog dacht dat het aan de Powerline lag. Klote toen bleek dat ik met de MoCA hetzelfde probleem had.
* De switches beneden en boven omgewisseld. Opnieuw is het dan boven dat crasht, dus het is geen hardware probleem in de switch.
* De power supplies van de switches beneden en boven omgewisseld. Weer geen effect, dus aan de power supplies ligt het ook niet.
* Boven alles uitgeplugd behalve AP en uplink. Nog altijd hetzelfde probleem.
* Kabel naar de Uplink vervangen. Nog altijd hetzelfde probleem.
* De APs omgewisseld. Nog altijd crash boven, dus het is ook niet dat een van de APs ergens een probleem veroorzaakt.
Qua aangesloten materiaal is het enige dat nog niet veranderd is, de kabel van switch naar AP, maar dat is wat lastiger te testen, maar ik acht de kans nu ook zeer klein dat het daaraan ligt.

Blijven dan over: ergens iets straling/interferentie ? Maar het enige dat vlak naast die switch staat zijn een PS2 en XBox (originele) die powered off zijn. Of anders inkomende pakketjes die de switch doen crashen ? Maar wat zou er boven kunnen binnenkomen (zeker met enkel een AP aangesloten) dat beneden nooit binnenkomt en dus beneden niet doet crashen ? De toestellen die met de AP verbonden zijn, zijn evenzeer soms beneden verbonden, want overdag zit iedereen beneden en toch crasht de switch boven ook overdag soms.

De suggesties in de MoCA thread waren al van TP-Link te vermijden, en wellicht ga ik dus gewoon ook andere switches plaatsen, maar als techie/ingenieur houdt het me bezig wat er juist mis is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 832 keer
Bedankt: 3008 keer
Recent bedankt: 13 keer

Is er iets in je netwerk dat multicast traffiek veroorzaakt (Sunny Home Manager of zoiets)?
Kan je in TP-link switches IGMP snooping instellen? aan- of uitzetten - trial and error?

Misschien volledig ernaast, maar tracht luidop mee te denken :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-98303 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Is er iets in je netwerk dat multicast traffiek veroorzaakt (Sunny Home Manager of zoiets)?
Kan je in TP-link switches IGMP snooping instellen? aan- of uitzetten - trial and error?
Er is inderdaad multi-cast op het netwerk en IGMP snooping staat aan (op beide switches). Op de switch beneden (die dus niet crasht), zie ik de volgende groups:
* 239.0.0.250 : poort 4,8
* 239.255.255.251 : poort 8
* 239.255.3.22 : poort 8
* 224.1.0.38 : poort 1,4,6,8
Op die poorten zit het volgende: 1=AP, 4=Server (W11), 6=PC (W11), 8=Powerline

Op de switch boven zie ik het volgende :
* 239.255.255.251 : poort 1,8
* 239.255.3.22 : poort 1,8
* 224.1.0.38 : poort 8
* 239.0.0.250 : poort 8

Geen idee hoe je kan weten welke wat is, al kan ik wel nog een en ander gokken:
* 224.1.0.38 lijkt iets van Windows te zijn. De reden dat op de switch beneden ook poort 1 in de groep zit, zal zijn omdat mijn laptop via wifi verbonden is. Ik zou hem eens boven kunnen zetten, en zien of poort 1 ook mee verschijnt op de switch boven.
* 239.255.x.x lijken met mijn Chromecast Audio te maken te hebben. Momenteel zit boven op de AP enkel een CCA en een iPad verbonden. Die CCA is normaal beneden verbonden, maar doordat ik de APs omgewisseld heb, is die nu met het AP (en dus ook switch) boven verbonden.
* 239.0.0.250 : geen idee, maar moet met een van de services op de server te maken hebben, denk ik. Ik vermoed mijn backup software, want ik weet dat die multicast gebruikt om zijn backup clients te discoveren.

philippe_d schreef:Misschien volledig ernaast, maar tracht luidop mee te denken :wink:
Much appreciated ;).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zijn de gewisselde power supplies van hetzelfde type?
Zeker dat ze genoeg vermogen kunnen leveren?
Is het mogelijk je AP boven te gebruiken zonder PoE?
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 28 keer

laatste firmware op de switches/APs? (zou eigenlijk niet mogen uitmaken gezien je bij het wisselen van de switches hetzelfde probleem hebt, maar ik zou ze toch op de laatste firwmare zetten indien niet het geval)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

tb0ne schreef:Zijn de gewisselde power supplies van hetzelfde type?
Zeker dat ze genoeg vermogen kunnen leveren?
Ja, het zijn de originele PSUs die mee geleverd werden met de switch. Dus identieke modellen.
tb0ne schreef:Is het mogelijk je AP boven te gebruiken zonder PoE?
Ik heb geen PoE injector, dus momenteel kan ik dat niet testen. Al denk ik eraan van eens te testen met die AP boven disconnected (en dus buiten gebruik). Zullen ze hier thuis wel vloeken dat ze in bed geen/slecht netwerk hebben :).
silentkiller schreef:laatste firmware op de switches/APs? (zou eigenlijk niet mogen uitmaken gezien je bij het wisselen van de switches hetzelfde probleem hebt, maar ik zou ze toch op de laatste firwmare zetten indien niet het geval)
Yep, eerste tests waren nog met oudere firmware, maar er bleek eind vorig jaar nieuwe firmware te zijn die een 'security issue' oplosten. Ik hoopte stiekem dat het ergens een DoS issue was en dus mogelijk gerelateerd aan mijn probleem, maar helaas. Beide op de meest recente firmware nu, en nog altijd zelfde behavior.
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 28 keer

Tomby schreef:want stopcontact boven zit op een andere groep
Heb je de optie om de setup boven van deze groep te halen en aan te sluiten op een andere groep? 't zou niet mogen, maar zit er mss iets op de groep wat de powersupply er doet uitknallen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

silentkiller schreef:Heb je de optie om de setup boven van deze groep te halen en aan te sluiten op een andere groep? 't zou niet mogen, maar zit er mss iets op de groep wat de powersupply er doet uitknallen?
Dat is nog een goede suggestie, thanks! Momenteel zit de PSU mee op een grote stekkerblok waar nog vanalles op zit (versterker, consoles, USB lader...) en die zit in de Powerline geplugd (zijn Powerlines met ingebouwd stopcontact). Misschien is het die Powerline die iets doet dat die PSU niet zo leuk vindt. Gezien ik daar nu MoCA heb, kan ik die Powerline er alleszins vantussen laten.
Anderzijds, in mijn bureau zit ook alles ingeplugd achter een Powerline... Maar bon, het is alleszins het proberen waard.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Aan de powerplug lijkt het ook niet direct te liggen. De Powerline is ondertussen weg, en de stekker van de PSU van de switch zit nu zelfs rechtstreeks in een ander stopcontact (weliswaar nog altijd dezelfde groep). Maar dus zonder resultaat.

Ik heb echter nog een mogelijke, niet evidente, oorzaak gevonden. Op de kamer van mijn zoon staat een oude router met DD-WRT die dient als wireless bridge rechtstreeks naar de Telenet HGW. Dat is ooit zo eens opgezet zodat Wake-on-LAN werkt (wat ik niet werkende kreeg met Wifi rechtstreeks op zijn PC). De SSID die op de HGW gebruikt wordt is echter dezelfde als die op de access points. Het AP boven is echter ook nipt zichtbaar vanop die plaats. Dus heel misschien probeert die DD-WRT soms te connecteren met het AP en crasht de switch dan direct (want ik heb ook nog nooit die DD-WRT in de client list van mijn AP gezien). Anderzijds zou ik denken dat de switch niets speciaal ziet in die trafiek, want wireless bridge is puur tussen DD-WRT en AP en voor de switch is het trafiek als elk ander.

Maar bon, de wireless bridge is er even tussenuit gehaald nu want die WOL hebben we eigenlijk nooit gebruikt (het idee was om remote te kunnen gamen op de PC via Parsec). Fingers crossed.

EDIT

Wireless bridge had er ook niets mee te maken blijkbaar.
Tijd voor de grove middelen.
Switch zit met een verlengkabel in stopcontact kamer verder, in een andere groep. De uplink is nu een lange netwerkkabel die ik nog liggen heb, en is beneden ingeplugd in de switch in de bureau. Idealer zou rechtstreeks naar de home gateway zijn, maar wegens een hond in huis is dat niet ideaal (deur die dan niet dicht kan en zo).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ok, ook bekabeld en in ander stopcontact (andere groep) nog altijd gecrasht.

Er schiet nu echt niets meer over behalve een wifi client die het veroorzaakt. Maar dan moet het ene zijn die eigenlijk nooit met beneden verbindt, en ik kan helemaal niets bedenken. Ik heb nu de AP losgekoppeld, en er zit dus nu letterlijk niets meer op die switch boven behalve de lange uplink kabel die beneden in de switch ingeplugd is. Aangezien ik ook identieke SSID/pwd gebruik, gaan alle wifi clients nu met beneden verbinden (als ze range hebben). Dus ik hoop nu eigenlijk bijna dat de switch beneden zal crashen (momenteel al uptime van 5 dagen) zodat ik dan 1 per 1 wifi clients kan gaan uitproberen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Pluim voor volharding...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 394 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef:Er schiet nu echt niets meer over behalve een wifi client die het veroorzaakt.
Of probleem met hitte/gebrekkige airflow op locatie boven...

Of vocht...

Of stroom die niet al te zuiver is daar...

Of storing van een nabijgelegen apparaat (grotere apparaten of apparaten met een motor in maken meer kans)...

Operating Temperature: 0℃~40℃ (32℉~104℉)
Operating Humidity: 10%~90%RH non-condensing

40 graden is echt niet veel voor een switch, en haal je snel in een woning met de temperaturen van de voorbije dagen, zeker in een hoger gelegen ruimte waar opstijgende hitte niet wegkan. Ik heb allerhande apparaten die de voorbije dagen warmte-gerelateerde waarschuwingen hebben zitten genereren in de syslog.

Then again, ik vermoed dat die 40 graden de limiet is als je PoE op de max capaciteit gebruikt, wat jij niet doet dacht ik, waardoor je meer marge hebt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Of probleem met hitte/gebrekkige airflow op locatie boven...
Dat had ik ondertussen ook al uitgesloten. Sowieso staat de PSU+Switch in een open kast met toch redelijk wat ruimte rond. Voelde ook nooit warm aan.
EDIT: en inderdaad, zeker geen 40C. Boven is het meestal wel een drietal graden warmer dan beneden, maar ook dan zeker nooit boven de 30C. Errond staat ook niets dat kan invloed hebben. Enkel wat oude consoles en die staan allemaal uit. Trouwens, de laatste paar dagen staat de switch helemaal apart op de kast (ook om gemakkelijker kabels en dergelijke te versteken). De crashes gebeuren ook op willekeurige tijdstippen, inclusief in het holst van de nacht. Laatste crash was vanmorgen om 6u30 toen iedereen nog lag te slapen.
CCatalyst schreef:Of stroom die niet al te zuiver is...
Ja, dat had silentkiller hierboven al gesuggereerd. Daarom ook eens met verlengkabel op ander stopcontact aangesloten. De kans dat stroom boven niet zo zuiver is, en beneden wel, lijkt me onderhand wel uitermate klein. Maar dat gaat de huidige test met de switch zonder enige clients wel uitwijzen. Daarna AP er terug aan maar met gewijzigde SSID zodat ik expliciet controle heb over de wifi clients die ik toevoeg. Dus wordt nog wel enkele dagen testen en afwachten, maar hopelijk krijg ik toch eindelijk uitsluitsel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: Dat had ik ondertussen ook al uitgesloten. Sowieso staat de PSU+Switch in een open kast met toch redelijk wat ruimte rond. Voelde ook nooit warm aan.
EDIT: en inderdaad, zeker geen 40C.
Ok, kans is dan inderdaad klein, maar mocht je geen succes hebben met de huidige test zou ik dit toch expliciet willen uitsluiten met een test met een deftige ventilator in de ruimte.

(Noot dat een switch zonder enige clients de facto ook koeler zal draaien).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:(Noot dat een switch zonder enige clients de facto ook koeler zal draaien).
Klopt, maar op dat vlak is er sowieso een enorm verschil tussen de switch boven en beneden, in de zin dat die beneden enorm veel trafiek moet verzetten door o.a. NAS, server (inclusief lokale als cloud backups), PC, laptop werk, etc... Het enige dat de switch boven moet verzetten is wat streaming video van de TV (Netflix etc) of YouTube van de iPad van de dochter. En 's nachts (wanneer hij ook al gecrasht is) is er zo goed als niets qua trafiek.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 167 keer

Lijkt mij gewoon een defecte voeding, binnen of buiten het apparaat.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

brubbel schreef:Lijkt mij gewoon een defecte voeding, binnen of buiten het apparaat.
Misschien de openingspost eerst lezen ? De voedingen alsook de switches en access points, en zelfs kabels, zijn al omgewisseld geweest, terwijl het probleem zich boven in de home cinema blijft voordoen en beneden de switch gewoon dagen probleemloos up blijft. Dus het probleem wordt alleszins veroorzaakt door iets specifiek in de home cinema. Vandaar dat sommigen ook de elektrische installatie verdenken.

Het is niet voor niets dat ik de term 'onverklaarbaar' gebruik, want alle evidente mogelijkheden zijn al geëlimineerd.

Ondertussen is de switch boven, zonder AP, nu wel al ruim 10u up en lijkt het er steeds meer op dat ik richting een wifi client moet zoeken. Morgen sluit ik het AP terug aan met veranderde SSID en laat ik 1 per 1 nieuwe clients toe.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou de switch vervangen door een ander merk/model. Kan je er eentje lenen van iemand in je omgeving? Kan is bestaande dat het en bug is in de firmware en dus het wisselen tussen twee dezelfde switches uiteraard de situatie niet wijzigt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Kiwivogel schreef:Ik zou de switch vervangen door een ander merk/model. Kan je er eentje lenen van iemand in je omgeving? Kan is bestaande dat het en bug is in de firmware en dus het wisselen tussen twee dezelfde switches uiteraard de situatie niet wijzigt.
Klopt, wat ook de uitkomst is, een switch hoort helemaal niet te crashen. Vandaar ook mijn andere thread voor alternatieven, want als het vinden van de oorzaak al zo lastig is, ben ik nog minder hoopvol op het vinden van een oplossing. Ik ken echter wel niemand met een PoE switch, dus even lenen zit er voorlopig niet in.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 67 keer

Heb je toevallig geen hub/router (als switch gebruiken) oid liggen, die je voor de betreffende switch kan plaatsen, of tussen de poorten van switch ? Je zou zo evt kunnen detecteren welk toestel de switch laat crashen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

StarWing schreef:Heb je toevallig geen hub/router (als switch gebruiken) oid liggen, die je voor de betreffende switch kan plaatsen, of tussen de poorten van switch ? Je zou zo evt kunnen detecteren welk toestel de switch laat crashen.
Ik heb inderdaad nog een oude D-Link liggen, en was me ook aan het afvragen of ik die kan gebruiken om mee te troubleshooten, maar ik zie eerlijk gezegd niet in hoe juist ? Zeker nu alles wel richting wifi wijst, en ik het AP dus wel aan de switch moet hangen wegens de vereiste PoE.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Laat die switch eens een dag draaien zonder dat er iets op aangesloten is en check dan de uptime ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 1553 keer
Recent bedankt: 22 keer

Hoe configureer je die switch?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Hoe configureer je die switch?
Had dat eens bekeken toen ik het vorige antwoord schreef, is zo'n Windows toolke dat ze kunnen downloaden van TP-Link waarmee ze settings kunnen configureren en die pushen (of dat via TR-069, SNMP, HTTP, TFTP of iets anders of proprietair is weet ik niet). Die tool ondersteunt verschillende TP-Link switches van het lagere prosumer gamma, niet enkel dit model.

TP-Link is expert in het "vergeten" van nieuwe versies te beschikking te stellen afh van welk land je kiest bij support, maar ook voor NL-BE lijkt de laatste versie aangeboden te worden dus ik veronderstel dat OP wel de laatste versie heeft (wat niet uitsluit dat er bugs in zitten die configs genereren die de switch doen crashen).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:Laat die switch eens een dag draaien zonder dat er iets op aangesloten is en check dan de uptime ?
Dat is wat nu bezig is en voorlopig geen crash. Ondertussen hangen TV en PS5 er ook al aan (wired). Na het weekend ga ik het AP weer aansluiten en verwacht ik weer crashes.
raf1 schreef:Hoe configureer je die switch?
Gewoon via de web interface. Er komt geen toolke aan te pas zoals CCatalyst suggereert.
CCatalyst schreef:wat niet uitsluit dat er bugs in zitten die configs genereren die de switch doen crashen
Nogmaals, het vreemde is dat de crashes altijd boven gebeuren ongeacht welke van mijn 2 switches ik beneden of boven zet. Dus met config heeft het weinig te maken. Overigens gebruik ik eigenlijk niets qua extra features (VLAN, IGMP, LAG, throttling…).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 1553 keer
Recent bedankt: 22 keer

Tomby schreef:Gewoon via de web interface. Er komt geen toolke aan te pas zoals CCatalyst suggereert.
Dan zou ik toch eens checken of het IP-adres van de webinterface mogelijks niet conflicteert met de default gateway van de Telenet HGW.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 67 keer

Tomby schreef: Ik heb inderdaad nog een oude D-Link liggen, en was me ook aan het afvragen of ik die kan gebruiken om mee te troubleshooten, maar ik zie eerlijk gezegd niet in hoe juist ? Zeker nu alles wel richting wifi wijst, en ik het AP dus wel aan de switch moet hangen wegens de vereiste PoE.
Zet poort per poort eens in serie.
Elk toestel dat er nu opzit eens op de andere switch steken en zo doorlussen naar de bestaande. Zo kan je misschien te weten komen welk toestel er de switch laat crashen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Dan zou ik toch eens checken of het IP-adres van de webinterface mogelijks niet conflicteert met de default gateway van de Telenet HGW.
Nope, want hoe verklaar je dan dat de andere crasht als je ze omwisselt ? Het zijn trouwens adressen in de range die zelf mag toekennen.

Switch ondertussen al 24u niet gecrasht nadat ik AP uittrok, dus hopelijk zit ik in goede richting, al heb ik nog totaal geen idee welke WiFi cliënt het dan veroorzaakt. Switch beneden is immers ook up gebleven dus het moet een cliënt zijn die niet met beneden kan verbinden.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member

Ik heb het in het verleden al meegemaakt dat exact dezelfde hardware met exact dezelfde firmware met een unieke client, er een switch wel crashte en een andere niet, op basis van waar in de keten die switch geplaatst was. Met de support van de fabrikant uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat het een firmware issue was. Hiermee wil ik dus aangeven dat je er niet zomaar mag van uitgaan dat het ligt aan een wifi client die enkel boven verbinding maakt. Ikzelf ben van Mechelen, als je van de buurt bent wil ik wel kijken of ik je een switch kan uitlenen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Kiwivogel schreef:Ik heb het in het verleden al meegemaakt dat exact dezelfde hardware met exact dezelfde firmware met een unieke client, er een switch wel crashte en een andere niet, op basis van waar in de keten die switch geplaatst was. Met de support van de fabrikant uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat het een firmware issue was. Hiermee wil ik dus aangeven dat je er niet zomaar mag van uitgaan dat het ligt aan een wifi client die enkel boven verbinding maakt. Ikzelf ben van Mechelen, als je van de buurt bent wil ik wel kijken of ik je een switch kan uitlenen.
Thanks, Mechelen helaas een beetje te ver. Firmware van de switches was ondertussen wel al de meest recente. Nu, het feit dat beide switches het probleem hebben wanneer ze boven staan, wijst er sowieso op dat het een probleem is eigen aan de firmware (en dus moet ik misschien inderdaad TP-Link eens contacteren). Het is op dit moment vooral de vraag wat de crash triggert, want daar heb ik na meer dan een week nog altijd geen verklaring voor. Al heb ik wel het gevoel dat ik vorderingen maak, vooral omdat er nog geen crash gebeurd is zonder de AP.

Nu, ondertussen nog een andere vergezochte verklaring. Wat als een AP (opnieuw, probleem komt voor met allebei de APs als ik ze boven zet) boven om de een of andere reden abnormaal veel stroom trekt van de switch en die op dat moment onderuit gaat ? Alleen zie ik niet direct in waarom hij meer stroom zou trekken dan beneden. Beneden hangt het AP in mijn bureau terwijl er a) veel meer wifi clients zijn dan boven, en b) die grotendeels 2 muren verder in de living zitten. Sinds ik het AP boven wegnam, zitten er beneden gemiddeld 10 wifi clients op het AP en dat zonder enige probleem voor het AP of switch beneden.

Tenslotte heb ik gezien dat er nieuwe Omada software was voor mijn APs. Ik draai Omada op mijn Windows server. De nieuwe Omada komt nu ook melden dat er voor de APs nieuwe firmware is. Ik ga nog even wachten met die te installeren zodat ik eerst kan zien of ik het probleem kan reproduceren. Maar vooral nuttig: ik zie dat de nieuwe Omada veel meer logging mogelijkheden heeft, dus mogelijk helpt dat ook.

EDIT
Dan toch (eindelijk) een device gevonden dat inderdaad altijd met boven verbindt en geen range heeft tot beneden : onze slimme Withings weegschaal. Dat is dan toch eindelijk een kandidaat schuldige. Dat ding connecteert ook maar sporadisch eens en zie ik dus nooit in de actieve client list. Vraag me zelfs af of de switch niet systematisch crasht wanneer die weegschaal connecteert. Alleszins een van de aandachtspunten in het vervolg van mijn tests.

EDIT2
Ik verschiet er eigenlijk van hoe lastig het tegenwoordig is om mooi bij te houden wat je op je netwerk hebt. Ik houd een enorme lijst bij van MAC adressen en wat ze zijn, en dan nog had ik er 3 die ik blijkbaar nog niet genoteerd had. Met hulp van MAC Vendor Lookup site kon ik ene mappen naar de Oculus van mijn zoon, maar er zijn er nu nog 2 waarvan ik momenteel geen idee heb wat ze zijn. De ene is van Xiaomi (maar we hebben geen telefoons van dat merk), de andere van een vendor die de lookup site zelfs niet kent.
Laatst gewijzigd door Tomby op 06 aug 2022, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Gewoon via de web interface. Er komt geen toolke aan te pas zoals CCatalyst suggereert.
Nog eens gekeken in de manual en ik zie dat er idd ook een "Web GUI" is naast de "Easy Smart Configuration Utility" die ik bedoelde.

Begin me hoe langer hoe meer te storen aan dit model, want er zit meer op dan ik dacht maar tegelijk is er niets van firmware update te vinden op TP-Link? Is het uberhaupt wel mogelijk om firmware up te daten?

Het is altijd mogelijk dat die Easy Smart Configuration Utility iets van firmware meepusht in de achtergrond.

Klopt het dat het eigenlijk het (enige) PoE-toestel is dat je verdenkt van de crashes te genereren?
Tomby schreef: Nu, ondertussen nog een andere vergezochte verklaring. Wat als een AP (opnieuw, probleem komt voor met allebei de APs als ik ze boven zet) boven om de een of andere reden abnormaal veel stroom trekt van de switch en die op dat moment onderuit gaat ?
Hoeveelheid stroom die ze kunnen trekken is beperkt afh van de gebruikte standaard (802.af, at, bt, ...). Wat er gebeurt als een toestel meer trekt hangt af van de switch. Sommigen staan het niet toe, anderen staan het wel toe als er nog budget is. Hoe dan ook zou het eigenlijk geen switch onderuit mogen halen, als de consumptie op het max komt dat die kan leveren dan moet de software daar een grens zetten. Natuurlijk, theorie en praktijk, maar ik zou dit iig niet als meest mogelijke verklaring zien.

Tenslotte heb ik gezien dat er nieuwe Omada software was voor mijn APs. Ik draai Omada op mijn Windows server. De nieuwe Omada komt nu ook melden dat er voor de APs nieuwe firmware is. Ik ga nog even wachten met die te installeren zodat ik eerst kan zien of ik het probleem kan reproduceren. Maar vooral nuttig: ik zie dat de nieuwe Omada veel meer logging mogelijkheden heeft, dus mogelijk helpt dat ook.

Noot dat PoE toestellen flink veel extra warmte genereren in de PD switch (ref eerdere discussie)...
Tomby schreef:De ene is van Xiaomi (maar we hebben geen telefoons van dat merk), de andere van een vendor die de lookup site zelfs niet kent.
Xiaomi kan ook tablet, TV, streamer etc zijn. Vendor die lookup site niet kent zal waarschijnlijk een privacy MAC zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 06 aug 2022, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:tegelijk is er niets van firmware update te vinden op TP-Link? Is het uberhaupt wel mogelijk om firmware up te daten?
Toch wel. Ik vond voor mij een meer recente (Nov 2021) hier : https://www.tp-link.com/nl-be/support/d ... l-sg108pe/ . Bemerk echter dat er een hoop hardware revisies zijn, dus hangt ook een beetje af van welke revisie het is. Ik heb blijkbaar 'slechts' 2.0. Overigens ook goed mogelijk dat latere hardware versies die crash niet hebben.
CCatalyst schreef:Het is altijd mogelijk dat die Easy Smart Configuration Utility iets van firmware meepusht in de achtergrond.
Die tool heb ik eigenlijk nog nooit geïnstalleerd, laat staan uitgeprobeerd. Ik vermoed dat die toelaat van meerdere switches tegelijk te configureren en managen, een beetje gelijk hun Omada Controller. Maar de web interface werkt voor mij goed genoeg, en ik was ook gewoon van routers e.d. via hun web interface te configureren.
CCatalyst schreef:Klopt het dat het eigenlijk het (enige) PoE-toestel is dat je verdenkt van de crashes te genereren?
Niet zeker of ik je vraag begrijp. Ik heb thuis maar 2 PoE toestellen, namelijk 2 dergelijke SG108PE units. Aan elk hangt er ook een EAP225 access point (PoE powered). Daarmee dat ik ook uitgebreid kon testen met het omwisselen van de units en dus kon uitsluiten dat het een specifieke unit/PSU is die een probleem heeft.

Op dit moment ben ik bijna zeker dat het een wifi client is die via zijn verbinding met de aangesloten EAP225 dan de SG108PE doet crashen/rebooten. En pas daarnet heb ik ook eindelijk een wifi toestel gevonden dat altijd met boven verbonden is, en dus mogelijk aan de oorzaak ligt. Ik ga me wel nog niet overhaasten van dat uit te testen, want wil eerst zeker zijn dat mijn setup op dit moment stabiel is, nl. alles zoals vroeger aangesloten, behalve het access point.
CCatalyst schreef:Vendor die lookup site niet kent zal waarschijnlijk een privacy MAC zijn.
Ah right, thanks! Ik heb daar vroeger al eens op zitten vloeken, en was het al vergeten. O.a. IOS doet dat, en heb daarom Random MAC afgezet voor mijn thuisnetwerken, maar mogelijk zijn er nog door de mazen geglipt.
Laatst gewijzigd door Tomby op 06 aug 2022, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: Niet zeker of ik je vraag begrijp. Ik heb thuis maar 2 PoE toestellen, namelijk 2 dergelijke SG108PE units. Aan elk hangt er ook een EAP225 access point (PoE powered).
Dat was de vraag, of dat de mogelijke crash via een PoE-powered toestel zou zijn. Maar dan kan je ook een probleem fysiek met PoE niet uitsluiten (opnieuw: warmte + extra software en chip). Dus nog een variabele erbij.
Tomby schreef:Op dit moment ben ik bijna zeker dat het een wifi client is die via zijn verbinding met de aangesloten EAP225 dan de SG108PE doet crashen/rebooten..
Blijft toch een vreemde theorie, de AP zou, als direct blootgesteld toestel, in de eerste plaats al minder-koosjere zaken hebben moeten scrubben (geen garantie natuurlijk). Nuja goed, het is TP-Link dus zeker mogelijk dat een malformed packet (of iets in de topologie) de switch laat crashen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Dat was de vraag, of dat de mogelijke crash via een PoE-powered toestel zou zijn. Maar dan kan je ook een probleem fysiek met PoE niet uitsluiten (opnieuw: warmte + extra software en chip). Dus nog een variabele erbij.
Ja, maar zoals ik al schreef zit er eigenlijk genoeg ruimte rond de switch en PSU, dus als die in deze situatie al zou oververhitten door 1 enkele PoE client, dan zijn die units onbruikbaar. Ik denk niet dat die (veel) warmer staat dan die beneden, buiten het feit dat het in de bureau beneden vaak wel een graad of 2 minder warm is.

Nu, iemand (jij?) had ook al voorgesteld eens een fan te plaatsen om te zien of dat helpt, dus dat is alleszins ook een van de vervolgtesten die nog mogelijk zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ok, de ontknoping komt in zicht. :angel:

Zaterdagavond uiteindelijk ook het AP aangesloten, aangezien er hier toch gezaag was over de wifi boven :). Echter eerst de batterijen uit die slimme weegschaal gehaald. En ja hoor, momenteel al 36u uptime, terwijl ik vroeger bijna nooit de 12u haalde. En dit met de switch terug op zijn originele plek, en alles aangesloten. Straks gaan de batterijen terug in de weegschaal, al vrees ik nu wel een beetje de plottwist waarbij ook dan de switch niet gaat crashen en ik terug op square 1 sta, met het eeuwige mysterie waarom mijn switch al die tijd crashte en nu plots niet meer.

Dit is toch werkelijk ongelooflijk. Blijkbaar is 20' nadat ik het bovenstaande typte, de switch boven dan toch ineens gecrasht... :bang: :bang: :bang: Dus nog zonder verbonden weegschaal. Die klote switch is toch gewoon met mijn voeten aan het spelen ?!
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member

Is er een reden waarom je de support van TP-link niet inschakelt? Wellicht kunnen ze met hun proprietary tools meer logs en debugging vinden/doen dan wat jij nu kan. Het kan zijn dat ze het probleem vinden of een andere switch aanbieden bijvoorbeeld?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Kiwivogel schreef:Is er een reden waarom je de support van TP-link niet inschakelt? Wellicht kunnen ze met hun proprietary tools meer logs en debugging vinden/doen dan wat jij nu kan. Het kan zijn dat ze het probleem vinden of een andere switch aanbieden bijvoorbeeld?
Omdat ik eigenlijk gewoon wat standaard antwoorden verwacht als: heb je de laatste firmware, of stuur hem op, we sturen een andere, of misschien zelfs gewoon gaan zeggen dat hij werkt... Een andere switch aanbieden gaat het probleem niet oplossen gezien ik het probleem met beide units heb hier thuis.

Anderzijds is het nu niet onwaarschijnlijk dat dit probleem er mee te maken heeft.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Gaat over een switch met een MSRP van 80 EUR. Ik denk ook niet dat OP daar gepersonaliseerde support moet bij verwachten.

Wat is de huidige stand van zaken? Heb je al iets van regelmaat kunnen ontdekken in het tijdstip van de reboot? Is het de laatste dagen gelijk gebleven of is er iets veranderd? Heb je al geprobeerd met spanningsfilter op de coax?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Wat is de huidige stand van zaken? Heb je al iets van regelmaat kunnen ontdekken in het tijdstip van de reboot? Is het de laatste dagen gelijk gebleven of is er iets veranderd?
Momenteel heb ik het gestructureerd testen wat stilgelegd omdat ik toch een vermoeden heb dat dat lekstroom probleem ermee te maken heeft. Alhoewel ik volgens mij ook wel getest heb met een setup die volgens mij compleet losstaat van een eventuele lekstroom, namelijk toen ik de switch via verlengkabel in een ander stopcontact stopte, en de uplink via een lange UTP-kabel naar beneden ging. Dit was dan m.i. volledige gescheiden van alle andere toestellen in de home cinema.

In Omada zag ik ook dat ik Transmit Power kon aanpassen. Ik heb dit begin van de week eens verlaagd van High naar Medium in de veronderstelling dat de crashes misschien gebeuren door te hoge PoE demand, en initieel leek ik weer een veel langere uptime te krijgen. Echter, momenteel crasht hij weer om de paar uur. Gisteren echter ook wat dingen zitten in- en uitpluggen op zoek naar dat lekstroom probleem, dus dat kan toch weer een indicatie zijn dat de 2 gerelateerd zijn.

Verder plan nu: In de home cinema staan ook wel redelijk wat toestellen die maar sporadisch gebruikt worden, en die ik met gemak voor langere tijd kan loskoppelen. Ik ga die nu eens loskoppelen zodat alleen de toestellen die dagelijks gebruikt worden aangesloten zijn (TV, versterker, PS5). Dan kijken of ik hiermee effectief ook geen vonkjes kan trekken op de coax shielding. En dan zo eens dagenlang niet aanraken en zien wat dat met de uptime van de switch doet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 114 keer

Tomby schreef:Momenteel heb ik het gestructureerd testen wat stilgelegd omdat ik toch een vermoeden heb dat dat lekstroom probleem ermee te maken heeft.
Ik zie het verband niet tussen een lekstroom op je coax mantel en een reboot van een switch die enkel via UTP verbonden is.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”