BBOX + unifi switch --> vlans, newbie vragen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan je in een setup met een bbox en een aantal unifi switchen met vlans werken of heb je daarvoor een router nodig die vlans ondersteunt?

Mijn setup is:
fiber - fiber to UTP - bboxv3 - unifi switch 1 --- unfi switch 2 --- unifi switch 3
en draai een unifi cloud key 2+

Alle toestellen en unfi AP's hangen rechtstreeks aan de unifi switchen.
Kan ik hiermee mijn netwerk opdelen? Of heb je een USG of EdgeMAX of gelijkwaardige router nodig die vlans ondersteunt?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je je netwerk wil opdelen, heb je op uitzonderingen na (gast netwerken op bepaalde APs, switches in de bedrijfswereld,..) inderdaad een router nodig om het verkeer tussen de LANs te routeren.
De bbox kan dat inderdaad niet
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Voor VLAN's heb je in principe genoeg aan een switch die dat management kan doen. Je kan bijvoorbeeld bij een switch één vlan laten uitkomen op een poort of meerdere vlans 'tagged' over een uplink/trunk poort naar een andere switch sturen.
Als je verkeer wilt scheiden die apart gerouteerd worden bv voor een IOT netwerk en een klassiek thuisnetwerk heb je een router nodig die dat ondersteunt. Een USG kan dit bijvoorbeeld.

Maar er zijn ook andere usecases voor VLAN's. Bijvoorbeeld setopbox verkeer dat rechtstreeks van de modem/router naar de settopbox moet. Of puur WAN verkeer, zo staat mijn Telenet modem in het kantoor maar het core netwerk staat in de garage. Via een VLAN gaat het pure WAN verkeer naar de garage en over het normale netwerk terug naar de clients in het kantoor.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Had al met vlan only geprobeerd, maar kreeg het niet werkend.
Thx
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik dacht een edgerouter x aan te schaffen om wat te experimenteren is ook niet te duur en moest het voldoen, dan deze achter de bbox te plaatsen.
Maar lees dat die EOL zou zijn. Is dat te riskeren of beter voor de edgerouter 4 gaan. Maar is dan ook weer een heel stuk duurder.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of het te riskeren is... voor die prijs kan je weinig mis doen en uiteindelijk zijn die dingen reeds 5 jaar dus bugs zullen er vermoedelijk niet meer inzitten. De router zal dus zonder problemen z'n werk doen maar op zich is het natuurlijk een firewall wat betekend dat hij blootgesteld is aan het boze kwade internet (al updaten sommige mensen nooit hun apparatuur).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”