Nieuwe router kopen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Op dit moment heb ik een ASUS RT-AC68U router die zijn werk redelijk doet (gelijkvloers). Echter mijn huis bestaat uit een kelder + gelijkvloers + 1ste verdiep en ook nog een 2de verdiep. Op het eerste verdiep is mijn snelheid al een pak minder en op het 2de al helemaal geen signaal (buiten een klein accespoint van de action winkel merk Diamond). In de kelder heb ik een oude linksys E2000 die als accespoint dient om de kelder te voorzien van wifi/internet. Zie schets van hoe mijn netwerk/huis er ongeveer nu uitziet. https://snag.gy/TOuLYJ.jpg
Nu zie ik dat ASUS tot 17 juni een cashback actie doet op volgende routers.


-Asus ROG Rapture GT-AC5300
-Asus ROG Rapture GT-AX11000
-Asus RT-AX88U
-Asus RT-AC88U

Graag had ik dus mijn netwerk uitgebreid met een nieuwe router. Mijn oude zou dan verhuizen naar 1ste verdiep wat zal zorgen voor beter wifi op het 1ste en 2de verdiep.
Reden waarom ik bij Asus blijf is dat ik dus al een asus heb en deze dan in mesh zou kunnen zetten met mijn nieuwe router. Ook is Asus het enige merk dat ik weet die zowel VPN client alsook VPN server kan draaien tegelijkertijd. Wat dagelijks gebruikt wordt.

Heeft er iemand ervaring met bovenstaande 4 routers? voordelen of nadelen of zie ik iets over het hoofd? :)

Alvast bedankt

Mvg
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Meerdere routers is eigenlijk niet goed en overkill. Gewoon je netwerk uitbreiden met een degelijk accesspoint zal voldoende zijn toch, niet ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:Meerdere routers is eigenlijk niet goed en overkill
En dan liefst iets dat je centraal kan managen (en dus van hetzelfde merk).
Tuneboy2005 schreef:Reden waarom ik bij Asus blijf is dat ik dus al een asus heb en deze dan in mesh zou kunnen zetten met mijn nieuwe router.
Mesh netwerken is ook niet de meest ideale vorm... enkel als je echt geen kabels/powerline hebt maar dan best ook met meer dan twee AP's.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

als je toch bij asus blijft, zou ik een AX versie aanschaffen.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Sasuke schreef:Meerdere routers is eigenlijk niet goed en overkill. Gewoon je netwerk uitbreiden met een degelijk accesspoint zal voldoende zijn toch, niet ?
ja maar mijn huidige router zou dan diennen als accespoint op het eerste verdiep en mijn nieuwe router de main router. zoals nu eigenlijk het geval is met mijn action spul. Die staat nu ook in accespoint modus maar het bereik daarvan is bijlange niet als van een deftige router (in accespoint modus)

aangezien er al een ethernet kabel loopt naar het eerste verdiep zou ik beide routers is mesh kunnen zetten en de backhaul verzorgen via die ethernetkabel. zou dan weer een voordeel zijn ten opzichte van die traditionele mesh toestellen die enkel maar via wifi met elkaar kunnen praten.

mvg
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

OK, maar blijft toch een beetje overkill om een 'router' te kopen als accesspoint. Maar OK, als je ze in AP mode zet is de keuze voor jezelf natuurlijk :-) Zoals hierboven aangehaald, MESH is niet echt een aanrader, of ze moeten (verkeerdelijk) bedoelen dat je dan AP failover/roaming kan gebruiken ... dan wil je dat wel en blijf je inderdaad beter binnen het eigen merk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Sasuke schreef:OK, maar blijft toch een beetje overkill om een 'router' te kopen als accesspoint. Maar OK, als je ze in AP mode zet is de keuze voor jezelf natuurlijk :-) Zoals hierboven aangehaald, MESH is niet echt een aanrader, of ze moeten (verkeerdelijk) bedoelen dat je dan AP failover/roaming kan gebruiken ... dan wil je dat wel en blijf je inderdaad beter binnen het eigen merk.
de router die ik AL heb is voor accespoint é. de nieuwe zou dan mijn main router worden. Dus overkill is het niet echt.
Weet enkel niet of ik nu al voor AX wil gaan. Hier thuis zijn de helft van mijn clients nog geen AC. Dus nu al betalen voor AX snelheden terwijl er nog een enkele client is die daar gebruik van maakt zou dan overkill zijn. Mischien binnen een jaar of 2 dan gaan voor AX zou beter zijn volgens mij.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wacht met 802.11ax toestellen te kopen. De 802.11ax standaard is nog niet geratificeerd. Dat zal pas later dit jaar gebeuren.

Alles wat nu op de markt verschijnt en claimt eraan te voldoen, voldoet aan een draft van 802.11ax. Zolang ze hardwarematig in orde zijn kunnen ze dan met een firmware-update voldoen aan de uiteindelijke standaard. Voegt men nog iets toe aan de standaard dat hardwarematige implicaties heeft, dan mogen ze hun 802.11ax claim weer intrekken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben aant overwegen om een NUC te steken met pfsense op.
Daar kan je tenminste wat mee als netwerkbeheerder.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Wacht met 802.11ax toestellen te kopen. De 802.11ax standaard is nog niet geratificeerd. Dat zal pas later dit jaar gebeuren.
Ach, hetzelfde gebeurde met 802.11n indertijd. Daar had je zelfs meerdere "revisies" aan routers en NIC's voor.
Je zal dus zelf moeten kiezen of je wil gaan of niet voor die apparaten. Maar om het daarom zomaar te laten liggen is weer iets te. Zware hardware changes zullen waarschijnlijk niet zomaar meer voorvallen denk ik. Bij 802.11n was het voornamelijk speeds e.d. dat veranderden.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden. na reviews te hebben gelezen op youtube denk ik dat ik zal gaan voor de AX11000. Zal er zeker plezier aan beleven hehe.

Thx

mvg
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”