VDSL-syncro niet stabiel

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb wat problemen met mijn nieuwe VDSL-lijn. En ik wil hier mijn gegevens en cijfers delen om te horen wat de diverse mensen die daar blijkbaar veel van weten daarover te zeggen hebben.

Mixtus is verkoper, technisch product van EDPnet. 100/40 max officieel.

Sinds vrijdag 22/05 online via Frizbox7530. Screenshot 1 is van mijn DSL-gegevens van ongeveer 24-uur na eerste gebruik met Fritzbox. Merk op waarde kabelcapaciteit zeer dicht tegen 140/40.
Screenshot 1: waarden zaterdag 23 mei na een dagje online
Screenshot 1: waarden zaterdag 23 mei na een dagje online
Maandag 25 mei lag mijn verbindingen een paar uur uit in de namiddag. Wel syncro en verbinding maar geen dataflow. Zou een globalere storing geweest zijn volgens Mixtus, niet persoonlijk. En heeft waarschijnlijk niets hiermee te maken.

Gisteren vrijdag 29 mei viel om 8u30 mijn verbinding uit. Verlies van DSL-syncro volgens het log. Het volgende half uur probeerde die met veel moeite terug te verbinden, duurde vele minuten om daar in te slagen. En verloor dan terug de verbinding. Tegen 9u bleef die wel verbonden.

Gisteren om 12u35 verloor die terug zijn DSL-syncro. Zelfde situatie. Poging te verbinden, moeizaam, en terug verbinding verliezen.
Ik heb toen bij de instellingen de schuivers van de 'kabelinstellingen' aangepast. Die stonden standaard op 'maximale performance' en die heb ik gezet op 'maximale stabiliteit'. Screenshot 2.
Screenshot 2: kabelinstellingen, actief sinds 29 mei middag
Screenshot 2: kabelinstellingen, actief sinds 29 mei middag
De verbinding leek dan te houden daarna. Geen idee of het toeval was of niet na die aanpassing.

Heb een half uur daarna e-mail naar Mixtus gezonden om dit te rapporteren samen met de huidige gegevens toen; screenshot 3, 4 en 5.
Screenshot 3:Mijn DSL-gegevens gisteren vrijdag 29 mei op de middag
Screenshot 3:Mijn DSL-gegevens gisteren vrijdag 29 mei op de middag
screenshot 4; lijnfouten
screenshot 4; lijnfouten
Screenshot 5; verbindingsstatus vrijdag 29 mei middag
Screenshot 5; verbindingsstatus vrijdag 29 mei middag
Reactie van Mixtus ontvangen dat ze een ticket gingen aanmaken en dat het probleem ongetwijfeld bij Proximus ging liggen. - Geen verder nieuws.

Merk op - screenshot 5 - dat ik eigenlijk geen snelheidsverlies had na die aanpassing die ik gedaan had, wat ik eigenlijk niet had verwacht. De kabelcapaciteit was wel gezakt maar daar had ik toch niets aan in praktijk.

Verder geen problemen, verbinding stabiel. Dit tot afgelopen nacht. Om 01:26 terug 'DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisering)'. Die gaat dan terug synchroniseren tegen juist onder 100/30 profiel. Verbonden, verliest dat en gaat het dan opnieuw proberen tegen 60/10 en blijft verbonden. Dit tot 3u dat er automatische verbreking plaatsvind door de Fritzbox zonder problemen. Volgens het log is gebeurde de verbreking en het opnieuw verbinden in de zelfde seconde.

En daarmee zijn we tot het heden gekomen. Momenteel ruim 11 uur verbonden. En hieronder de actuele waarden;
Afbeelding[/url]Screenshot 6: waarden zaterdag 30 mei

Afbeelding[/url]Screenshot 7: waarden zaterdag 30 mei

Afbeelding[/url]Screenshot 8: spectrum, waarden zaterdag 30 mei

Afbeelding[/url]Screenshot 9: statistieken - 24 uur.

Afbeelding[/url]Screenshot 10: statistieken - 1 week - (onvolledig, de rest links is blanco)

Bij screenshot 9: voor gisteren, vrijdag 29ste om 8u-9u en om 12u was er daar ook zo'n hoge balk van 'fouten die niet verholpen kunnen worden' en 'syncronicaties' maar die is er hier afgevallen.

Dus ik ben nu verbonden met een sterk verlaagde upload momenteel. Die is gelukkig nog juist voldoende voor mijn noden met marge.

Het belangrijkste is een stabiele verbinding zodat ik geen werkonderbrekingen heb en telefoonverbindingen verlies. Al zeg ik niet 'neen' tegen een snellere verbinding als dat stabiel kan.

Ik haal momenteel via ethernet een ping van 7ms, down 85Mbps, up 10,55Mbps via speedtest.

Aanvullig zondag 31 mei: zit nu terug op 100/30 effectieve snelheid. Geen verdere problemen tot op heden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voorlopig geen problemen meer;
verbonden sinds 31.05.2020, 23:43 uur,
DSL actief sinds: 5 dagen, 11 uur, 29 minuten
Screenshot 2020-06-06 at 11.03.16.png
Screenshot 2020-06-06 at 11.04.24.png
Kabelinstellingen staat op maximaal ' maximale stabiliteit'. Ben verbonden met 100/20.

De informatie van 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)' zit steeds dicht bij 16. En in het verleden toen het uitviel gebeurde dat als die 16 bereikte. Dus het lijkt mij te zijn dat het wel werkt en stabiel is maar zeer nabij syncro verlies bijft hangen. - Geen nieuws via Mixtus. Als het zo blijft is het eigenlijk in orde.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Volgens mij kan Mixtus helemaal niets vragen aan Proximus, maar moeten zij aan EDPnet vragen wat er aan de hand is, die dan op haar beurt eventueel contact kan opnemen met Proximus.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, dat is ook wat Mixtus mij melde. Het vermoeden dat het een Proximus-probleem is maar dat zij het via EDPnet moeten vragen omdat ze de lijn afnemen van EDPnet.

Klant (ik) -> Mixtus -> EDPnet -> (Proximus?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Van al uw screenshots is de enige echte belangrijke de grafiek met de statitsieken
Hier zie je SNR over 24 uur, of over een hele week, alsook de fouten en reconnects

Bij een goede stabiele lijn (voorbeeld hieronder):
- moet de SNR constant blijven
- zijn er géén fouten en géén reconnects
statistics 1 week.png
statistics 1 dag.png
(11.38 KiB) Nog niet gedownload
Indien dit niet zo is, dan is Proximus de enige die hier iets kan aan doen (tenzij er iets scheelt aan jouw binnenbekabeling).
WalterB1 schreef:Ik heb toen bij de instellingen de schuivers van de 'kabelinstellingen' aangepast. Die stonden standaard op 'maximale performance' en die heb ik gezet op 'maximale stabiliteit'.
Dat heeft geen enkele zin, gezien Proximus met "profielen" werkt, die altijd lager zijn dan de maximale kabelcapaciteit.

In sommige landen wordt de sync snelheid niet gecapt, maar synct de modem aan de volle lijncapaciteit (zowel upload als download), waarbij een target SNR van 6dB aangehouden wordt.
Als je lijn niet stabiel is, dan valt de verbinding regelmatig weg (6dB is op het randje).
In die gevallen kan de gebruiker zijn stabiliteit verhogen, waarbij er dan gesynct wordt naar een hogere SNR (voorbeeld 9dB). Je boet dan iets in op snelheid, maar verhoogt de stabiliteit, gezien SNR buiten de gevarenzone.

In het Belgsich systeem (met vaste profielen en DLM) heeft deze instelling dus geen nut :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt Phillipe voor uw reactie.

Jammer dat die instelling niets uitmaakt. Het placebo-effect is sterk. Had de indruk dat het beter ging nadat ik dat had aangepast. In mijn waarden zit meer beweging dan in uw screenshot. Maar uw waarden zijn wel een beetje hoger. Dus dat is dus niet echt een probleem?
Mijn huidig weekoverzicht "Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)"
Mijn huidig weekoverzicht "Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)"
Aangaade de binnenbedrading; deze nachtmerrie is de RTT-doos (lettterlijk) op het gelijkvloers van mijn gebouw. Gebouw is van 1969. Misschien is het nog origineel. Lelijk wil niet zeggen slecht maar geruststellend ziet het er niet uit. Er zitten ook losse draden tussen. De installateur maakte er geen opmerking over.

Nog steeds verbonden met die sessie van 31 mei. Als het zo blijft is het goed.
De RTT-doos in mijn appartementsgebouw
De RTT-doos in mijn appartementsgebouw
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:In mijn waarden zit meer beweging dan in uw screenshot. Maar uw waarden zijn wel een beetje hoger. Dus dat is dus niet echt een probleem?
Mijn SNR waarde blijft constant rond de 17dB (hoe hoger hoe beter)
Jouw SNR schommelt tussen 9dB en 15dB ... en dat is niet zo goed.
WalterB1 schreef:Aangaade de binnenbedrading; deze nachtmerrie is de RTT-doos (lettterlijk) op het gelijkvloers van mijn gebouw. Gebouw is van 1969. Misschien is het nog origineel. Lelijk wil niet zeggen slecht maar geruststellend ziet het er niet uit. Er zitten ook losse draden tussen. De installateur maakte er geen opmerking over.
Met de RTT doos in de kelder is niets mis, ik ga ervan uit dat de technieker de juiste verbindingen heeft gemaakt, en alles goed vastzit.
De losse draden zijn kabels naar de gebuurs in jouw appartement die geen telefoonlijn meer hebben.

Het is wel belangrijk dat je modem rechtstreeks aangesloten is op de binnenkomende kabel in jouw appartement, en dat daar geen aftakkingen meer zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Het is wel belangrijk dat je modem rechtstreeks aangesloten is op de binnenkomende kabel in jouw appartement, en dat daar geen aftakkingen meer zijn.
Dat is zo. Zit op het 3de verdiep. De (enige) stekkerdoos is naast de deur in de gang. En daarop is die aangesloten met de bijgeleverde kabel van de Frizbox. Dat stuk van de route gaat niet beter worden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Update:
Ik dacht dat het in orde was. Ik kraaide victorie maandag.

Na 16-dagen verbonden te zijn zonder problemen had ik een re-connect. Snel, geen probleem. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om die 'kabelinstellingen' terug op default te zetten en een reboot te laten doen. Terug verbonden, nu tegen 100/30.

Een twee dagen later, afgelopen nacht;
Verlies van DSL-syncro om
16/06 : 23u24
17/06: 01u15, 01u34, 1u38, 1u42, 1u45, 1u56, 1u58, 2u49

Onderstaande waarden waren de laatste tijd heel stabiel, mooie rechte lijn. Die zijn plots totaal anders en lager.
Screenshot 2020-06-17 at 10.08.18.png
Voorlopig sinds 8 uur verbonden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Welke sync had je dan voor de uitval?
Met zo'n stabiele 15dB vermoed ik dat je op 85 Mbit/s syncte?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Welke sync had je dan voor de uitval?
Met zo'n stabiele 15dB vermoed ik dat je op 85 Mbit/s syncte?
Gedurende de periode van een 15-dagen zonder problemen had ik 100/20. Na de her-verbinding de 15de had ik 100/30.

Nu, na de problematische afgelopen nacht, heb ik 100/26. - Verder geen problemen. Ruim 18 uren verbonden.
Screenshot 2020-06-17 at 20.57.40.png
Screenshot 2020-06-17 at 20.56.53.png
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Update;
nieuwe nacht, nieuwe VDSL-problemen.

DSL antwoordt niet om 18/06 , 1u17 (slechts een keer deze nacht)
...en gaat succesvol herverbinden tegen 70/04
Screenshot 2020-06-18 at 09.28.23.png
Hoop dat de upload nog omhoog zal gaan. 4Mbps is eigenlijk iets te weinig voor mij.

Aanvulling 18/06/2020 om 17u - Wouw, wat een rollercoster. Is wel nog niet uitgevallen tijdens de dag.

Screenshot 2020-06-18 at 17.00.25.png
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds deze morgen, iets voor 9u, sta ik op 85/20, waar ik blij mee ben.

Tijdens zowat de volledige nacht, tussen 1u en 9u , is mijn lijn vele keren uitgevallen (verlies DSL-syncro) en terug verbonden. Verder geen problemen sinds 9u.

Maar mijn stats zijn dan ook een rollercoaster.
Screenshot 2020-06-24 at 18.00.27.png
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

zet uw CIDnr of lijnnr is in een privébericht dan zal ik eens kijken.
Waarschijnlijk zal uw lijn veel counters hebben.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Veel problemen gehad, vooral gisteren.

Contact gehad met Mixtus. Het plan is nu een test-FritzBox te ontvangen van Mixtus en het daarmee even te proberen. Kwestie om een probleem met mijn (nieuwe) FritzBox uit te sluiten. Aan het wachten daarop. - Vooral om het risico bij Proximus te verlagen dat die de oorzaak van de problemen bij mij gaan leggen bij een technische interventie.

De reden van deze post is vooral omdat de statistieken van vandaag er toch wel erg raar uitzien naar mijn mening. Laatste keer dat ik DSL-syncro verloor was vorige nacht om 3u.

En sinds dan heb ik rechte balken van exact 20dB. En dat verbaast mij. - Toen nu is zat daar steeds beweging in. Soms veel, soms weinig, maar niet zo loodrecht en stabiel.

Screenshot 2020-06-26 at 18.42.42.png
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Rechte blokgolven op Signal to noise ration is toch goed nu ?

Ik sukkel al sinds sept 2019 met een onstabiele VDSL lijn die sterk varieert.

Soms waren er tot een 5 a 8 tal disconnects per dag.
Tegenwoordig blijft de lijn verbonden en zijn er geen reconnects wat al positief is.

De Unrecoverable Errors blijven wel wat dan resulteert in wisselende Signal to noise ratio. zie historiek in bijlage.

Ik heb ook een nieuwe FritzBox gekregen (7530 ipv. 7490), echter veel beter is de verbinding er niet door geworden.
Misschien kan technieker ook es kijken naar mijn lijngegevens als ik ze hem PM ?
Bijlagen
DSL5.png
DSL4.png
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

monty_burns_007 schreef:Rechte blokgolven op Signal to noise ration is toch goed nu ?
Wel, dat zou je denken maar tot nu had ik steeds een golvende beweging. En ik ken daar niets van en er is geen logische reden waarom het plots anders zou zijn.

IK heb sinds deze nacht trouwens nog een hogere stabiele balk nu, van 24dB;
Screenshot 2020-06-27 at 11.04.17.png
monty_burns_007 schreef: Ik sukkel al sinds sept 2019 met een onstabiele VDSL lijn die sterk varieert.
Ja, ik zie het. Dat gaat nogal een gang. Verbaast mij dat het niet meer uitvalt.
monty_burns_007 schreef: Misschien kan technieker ook es kijken naar mijn lijngegevens als ik ze hem PM ?
Ja, misschien wel maar het lijkt mij niet gepast om dat te vragen. Technieker zal zeer waarschijnlijk deze tread wel in het oog houden en dan al dan niet een signaal geven daarover.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

De hoge stabiele balk van 24 db duidt erop dat uw probleem wss werd opgelost :-D
Fingers crossed dus.
Heb mijn CID doorgegeven, als hij wil nakijken des te beter, zo niet geen probleem. Ik heb alvast geen disconnects meer. Wel nog een golvend patroon en veel errors.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

De hoge stabiele balk van 24 db duidt erop dat uw probleem wss werd opgelost :-D
Fingers crossed dus.


Volgens mijn meting is uw lijn niet in orde. 1 kabel naar de grond meet op het randje.
Op onderstaande meting zie je veel counters. ( rode cijfers)
Zoals ik in uw pb heb gezegd, best effe laten nakijken.


Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik verklaar mijn probleem als 'schijnbaar opgelost'. - Sinds vrijdag geen onderbrekingen maar. Geen lijnfoutenmeer, stabiele waarden van 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)'.

Is wel langzaam gestegen. Staat nu op een beetje onder de 28dB. - 70/17,5 profiel. - Het werkt. Niet helemaal duidelijk hoe dit is opgelost. Meest waarschijnlijke is dat EDPnet iets gedaan heeft of laten doen. Hoop dat het zo blijft werken.

Bedankt aan wie mij heeft trachten te helpen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn eerder schijnbare oplossing van de problemen was fout. Had nog steeds extreem vaak syncro-verlies.

Vandaag heeft een interventie plaatsgevonden. Eerst technieker EDPnet om de binnenbekabeling te testen. Toen dat in orde bleek te zijn vroeg die een interventie aan bij Proximus.

Tot mijn verbazing kon die een 10 minuten later al komen. Die heeft het nagezien en vertelde iets fout te hebben gevonden in de centrale. Aangepast.

Ik ben nu ruim 3 uur verbonden zonder onderbrekingen, zonder lijnfouten. Spectrum-waarden zijn nu anders. Ziet er goed uit.
Screenshot 2020-07-28 at 17.03.13.png
Bijlagen
Screenshot 2020-07-28 at 17.02.46.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Ik ben nu ruim 3 uur verbonden zonder onderbrekingen, zonder lijnfouten. Spectrum-waarden zijn nu anders. Ziet er goed uit.
Welke syncro? Waarschijnlijk 70/30?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Welke syncro? Waarschijnlijk 70/30?
Correct;
verbonden sinds 28.07.2020, 14:12 uur
Snelheid: ​↓ 70,0 Mbit/s ↑ 30,0 Mbit/s

Al is het belang van de snelheid voor mij zwaar ondergeschikt aan de stabiliteit. Eigenlijk heb ik bijna steeds een 70/30 profiel gehad tijdens al mijn problemen. Verlagingen waren vrij tijdelijk.

Momenteel ruim 6 uren verbonden en geen fouten. - Raar, moet terug gewoon worden online te blijven. Was een flow gewoon geworden van tegelijk online en offline bezig zijn met iets en telkens om te schakelen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Fantastisch Walter!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Fantastisch Walter!
Inderdaad. - Tot ik deze ochtend naar logs keek.

Ik stel vast;

IK kijk naar de regel 'verbinding verloren' en dan de volgende regel dat de verbinding terug up is. De verbinding is niet zeer lang down maar veel meer dan een paar seconden.

Code: Selecteer alles

29.07.20  00:26:48 DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  00:30:27 Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht.

29.07.20  00:47:53  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  00:51:25  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht. 

29.07.20  00:59:04  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  01:03:40  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht. 

29.07.20  01:34:52  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  01:40:39  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht.

29.07.20  02:03:37  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  02:06:06  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht.

29.07.20  02:26:29  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  02:35:30  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht. 

29.07.20  07:22:30  DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
29.07.20  07:24:56  Internetverbinding IPv6 is correct tot stand gebracht. 
Schermafdruk_2020-07-29_08-18-43.png
Schermafdruk_2020-07-29_08-19-12.png

:-(

Ik ga een nieuwe sim bij Lycamobile bestellen voor mijn back-up internet ....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb je die ipv6 nodig en staat ie bij edpnet wel correct aangevinkt? Met ipv4 lijkt er dan geen probleem? Wel raar dat ie inderdaad zegt dat hij de sync kwijt is.

Ik heb zelf ipv6 uit staan in de fritzbox omdat het voor mij geen voordeel biedt. Mijn optie bij edpnet ipv6 is wel aangevinkt.

Alleszins weten ze nu dat er een fout in de centrale zit en niet bij jou, dus gewoon opnieuw interventie vragen!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

"centrale" is een ruim concept. Ik zou zeker de stijglijn nog een keer laten nameten.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

IPv6 nodig hebben is een groot woord. Maar meer van belang; ik zie geen enkele relatie daarmee en het verlies van syncro, wat het probleem is.

De DSL-verbinding is een data-kanaal van bij mij thuis naar een of ander lokaal computersysteem. Welke dataflow er over dat kanaal loopt, of er data over dat kanaal loopt, maakt niets uit.

Een DSL-verbinding is eigenlijk net zoals een dial-up modem. Een manier om twee computers met elkaar te verbinden. Het is gebruikelijk dat die andere computer u dan via een ander netwerk gaat doorverbinden met het internet maar dat is eigenlijk optioneel.

Aanvulling; dat gezegd zijnde; zie geen reden om niet IPv6 uit te schakelen in mijn FrizBox als test. Zie niet in hoe dit een verschil kan maken maar zie ook niet waarom ik het niet eens zou doen. Het werkt toch al niet en er zijn wel vaker zaken die totaal onlogisch zijn en en toch een verschil blijken te maken. - Het zou even goed of slecht moeten werken met IPv6 uit.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Vele problemen kunnen ook opgelost worden door de binnenbekabeling te vernieuwen. Een goeie full copper Cat6 kabel zal de kwaliteit nog verder verbeteren.

Ook de RTT doos is ondanks philippe_d zijn opmerking, eigenlijk best wel eens aan vervanging toe, alle verbindingen met zulke klemmen eigenlijk, puur om het overzichtelijker te maken...
Daar mag Proximus toch ook eens werk van maken, maar ik vermoed da FTTH prioriteit zal krijgen en dit nooit aangepakt zal worden.

Zo'n situaties zijn eigenlijk erg jammer en ogen absoluut niet professioneel, en komen jammer genoeg enorm veel voor.
IMG_20200618_143723 (Large).jpg
Ik ben nog maar een week terug van Belarus, en daar hebben quasi alle woningen FTTH, professioneel afgewerkt, en zalige snelheden.
En dit voor een 'arm' land, een van de laatste dictaturen van Europa ...

Het leven is hier niet slecht, maar ik vraag me toch soms af wat er hier gaande is in Belgistan, wat hier jaren kan duren, kan in een ander land in minder dan 2~3 jaar gerealiseerd worden.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ken schreef:Vele problemen kunnen ook opgelost worden door de binnenbekabeling te vernieuwen. Een goeie full copper Cat6 kabel zal de kwaliteit nog verder verbeteren.
Ja...dat zal wel. Maar begin maar. Appartementsgebouw van einde jaren '60. 3de verdiep. De bedrading zit in de muren.

In mijn ouderlijk huis trok ik kabels langs de rioleringsbuizen en langs de chauffage, door houten vloeren. Dat ging.

En in mijn situatie: de installateur van EDPnet verklaarde de binnenbekabeling in orde bij oplevering einde mei. Een andere technieker van EDPnet verklaarde gisteren mijn binnenbekabeling goed. Nog een andere Proximus technieker die een half uur later kwam verklaarde mijn binnenbekabeling ook in orde gisteren. - Tja.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Algemeen vraagje aan VDSL-gebruikers;

Welk niveau van verbindingsstabiliteit is te beschouwen als redelijk?

context: Dat een lijn vele keren per dag uitvalt voor meerdere minuten tot uren, dat is niet iets waar discussie kan over zijn dat dit niet normaal is. - Maar op een bepaald punt zal het niet meer zo duidelijk zijn. - Vanaf wanneer zouden jullie zeggen; "ja, geweldig is het niet. Maar kom, voor een consumentenproduct is dit te aanvaarden."

Mijn verwachting is 0x DSL-syncroverlies per maand maar misschien is dat niet realistisch.

Aanvulling;
Opgepast: heb het niet over een disconect. Dat is de verbreking van de sessie, de internetverbinding over de nog steeds actieve DSL-verbinding. Het automatisch verbreken en terug verbinden verloopt binnen de zelfde seconde volgens de logs van de Frizbox.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een ideale lijn valt *nooit* uit, en dit is ook zo in de meeste gevallen.
Lijnen die 6 maand aan een stuk "UP" zijn, zijn géén uitzondering, en meestal is dat dat nog te wijten aan externe factoren (vb stroomuitval, werken aan de ROP, prutsen, ...).

Aanvaardbaar zou voor mij zijn max 1 keer per week een korte onderbreking, max 4 per maand.
Meer zou ik al zeer storend vinden :-( .

Hoewel de binnenbekabeling bij jou ver van ideaal is (oud, en slordig), heeft technieker toch een tijdje geleden de diagnose gesteld dat er een kortsluiting zit tussen één draad en de aarde (AE of BE).
Als je (via Mixtus?) aan de lijnwaarden geraakt op jouw EDPNet klantenlogon, dan zal je normaal een rapport zien van de laatste TBF.
(My EDPNet > Mijn administratie > Mijn tickets)
Let hierop op de waarden:

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
Als één van deze waarden onder de 750 kOhm is, dan heb je een probleem (meestal in de buitenbekabeling), en alléén Proximus kan dat oplossen. zie ook: https://www.edpnet.be/en/support/my-edp ... sults.html

Ik heb jouw hele topic niet herlezen, maar ik zie nergens dat er een reparatie geweest is van jouw lijn (lassers). Met andere woorden, de fout die technieker jou heeft meegedeeld (op 27 juni) is m.i. niet hersteld, ik verwacht dan ook niet dat jouw probleem "opgelost" is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Welk niveau van verbindingsstabiliteit is te beschouwen als redelijk?
Je moet 100% verbindingsstabiliteit hebben. Daar valt niets op toe te geven. Mijn Fritz!Box is vandaag bijvoorbeeld al 59 dagen online (na een aanpassing in de ROP). Ik vind alleen een uitzonderlijke onderbreking wegens de herstelling van een defect of vernieuwingen aan het Proximus-netwerk aanvaardbaar.
WalterB1 schreef:Mijn verwachting is 0x DSL-syncroverlies per maand maar misschien is dat niet realistisch.
Perfect realistisch, geen stabiel internet betekent voor mij contractbreuk en genoeg reden om van provider te veranderen.
Als er maanden aan een stuk meerdere onderbrekingen zijn, dan is er iets mis met je internetlijn. Dan is een reparatie nodig. Als Mixtus er niet in slaagt om die reparatie te laten uitvoeren, dan is het misschien slimmer om even 6 maanden Proximus-klant te worden zodat de lijn "gratis" gerepareerd wordt.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:. Met andere woorden, de fout die technieker jou heeft meegedeeld (op 27 juni) is m.i. niet hersteld, ik verwacht dan ook niet dat jouw probleem "opgelost" is?
Wel, dinsdag is een EDPnet-technieker gekomen. Die teste de binnenbekabeling en verklaarde tegenover mij dat er geen probleem mee was. Die vroeg dan de interventie aan van een Proximus-technieker die verbazend genoeg een half uur later daar al was. Die heeft schijnbaar exact het zelfde gedaan als de EDPnet-technieker, de binnenbekabeling gaan testen. Die verklaarde tegenover mij dat daar geen probleem mee was. - Die is dan even weg geweest, naar buiten , 'de centrale', en verklaarde dat het probleem was opgelost.

Dat leek het ook, een aantal uren zag alles er goed uit, geen lijnfouten, stabiel. Maar tijdens de nacht was het terug vertrokken zoals 'normaal'.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De ideale "binnenbekabeling"-opstelling is een NTP2007-aansluitdoos rechtstreeks aangesloten op de invoerkabel waarbij je de kopereindjes goed opschuurt tot ze blinken vooraleer ze aan te sluiten.

Ik zie in dit topic een oude gemeenschappelijke RTT-doos, een onbekende aansluitdoos in het appartement en het is onbekend of de kopereindjes van de aansluitkabels opgeschuurd zijn en blinken.

Na de interventie ging de dB-signaalwaarde al een stuk omhoog, het zou me niet verwonderen dat na het opschuren van alle kopereindjes in de aansluitdozen de signaalwaarden nog verhogen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@raf1 Ja, ik heb een NTP2007. Die is rechtstreeks en alleen aangesloten op de stijgleiding.

Wat de techniekers in de aansluitbox op het gelijkvoer gedaan hebben dat weet ik niet. Bij mij hebben de 3 verschillende technieker die dit jaar al geweest zijn zich beperkt tot het aansluiten van een doosje met lampjes op tijdens hun bezoek. Aan de contactdoos, en zeker de bedrading zelf, zijn die niet geweest.

Op zich zie ik dat wel zitten om die contactdoos te verwijderen en aansluitpunten na te kijken en op te schuren. Alleen kan ik dat niet doen, niet riskeren. Dan geef ik het perfecte excuus om te horen te krijgen 'end-user error, onbevoegde interventie, trek uwe plan'. En helemaal ongelijk hebben ze dan ook niet. Als dat iets was om te doen dan hadden die techniekers dat moeten gedaan hebben.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een gemeenschappelijke aansluitdoos van het gebouw kan je inderdaad niet aanraken zonder toestemming van de eigenaarsvereniging en Proximus.

Die foto van de RTT-doos toont wel aan dat eender wie met de aansluitdoos kan prutsen. Eender wie kan een actief koperpaar "kapen" door een andere verbinding te maken. Dat kan een bijkomend argument zijn om de aansluiting van het gebouw volledig te laten vernieuwen met toestemming van de eigenaarsvereniging.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan iemand mij uitleggen de waarden 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)' en de informatie van de spectrumwaarden, de rode lijn van de 'piloottonen' eigenlijk wil zeggen?

Ik zie in de post van NuKeM dat zijn pilloottonen een beetje onder 768 staat. En de DownstreamNoiseMargin = 19.7 , dat is toch 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)' ?

Ik zit normaal steeds op 1792 van pillootonen (Spectrum). Dat is zeer constant. Behalve na een interventie. Ik heb nu 3 interventies ondergaan en steeds stijgt dan die waarde drastisch, komt zeer rechts te staan (2816, 3840) en dit tot de eerstvolgende keer dat ik syncro verlies. Dat staat die terug op 1792.

Na een interventie gaat de 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)' sterk omhoog en blijft hoog en vrij stabiel tot de het eerst verlies van syncro en dan gaat die ook omlaag en meer zwalpen.

Voorbeeld van 'Storingsafstandmarge ontvangstrichting (dB)' waarden;
ervoor 6 dB , 8dB
na 1ste interventie 24 dB stabiel
na eerst verlies syncro zwalpen tussen 8dB en 22dB

ervoor 12 dB vrij stabiel
2de interventie; 22 dB
syncro-verlies en het zakt naar 12 dB

ervoor 12 dB , niet erg stabiel
Na 3de interventie zat ik vrij stabiel tegen 28 dB
na syncro-verlies een 20 dB (heden, vrij stabiel)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter afsluiting;
Het probleem is technisch gezien opgelost.

Uiteindelijk bleek het toch de stijgleiding te zijn, ondanks dat bij drie eerdere testen het dat niet leek te zijn. Heb zelf de Fritzbox direct aangesloten bij de inkomende telefoonlijn. En daar is die perfect stabiel.

En daarmee is het nu officieel enkel en alleen mijn probleem.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Na oplevering van mijn lijn had ik een sync van een 70/35 - 70/30 voor een paar maanden, ondanks zeer instabiele syncro. Uiteindelijk zakte ik naar 50/10.

Sinds een week en half is mijn technisch probleem opgelost. Na een paar uur had ik 50/15. Donderdag, na een 6 dagen verbonden te zijn, vroeg ik een TBF aan bij EDPnet. Kreeg bericht dat ze dat gedaan hebben en tegelijk viel de lijn uit. Kreeg terug syncro van 50/15.

Verder geen verandering in profiel of her-syncronisaties tot op heden.

Vraag:
Wat is de flow van een TBF? Ik had eigenlijk verwacht dat binnen de 24-48 uur de lijn een paar keer ging uitvallen en diverse automatische snelheidsaanpassingen gingen gebeuren.

[Mod] samengevoegd met bestaande topic
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”