RapidXS / Multifiber België: ervaringen

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Is er al iemand die bij RapidXS klant geworden is en die zijn ervaringen kan delen?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat ze niet eens een Belgische postcode als Belgische postcode herkennen is niet echt een goede start...
Afbeelding
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

cadsite schreef:Dat ze niet eens een Belgische postcode als Belgische postcode herkennen is niet echt een goede start...
Afbeelding
Ze herkennen precies enkel de postcode als ja aansluitbaar bent.
Tik bv postcode 9000 in, en dan werkt het wel ...
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

tussendoor een afspraak gemaakt met fiberklaar. ze gaan deze maandag langskomen voor het doorblazen naar binnen

Edit: tussendoor zijn ze dus vandaag langsgeweest en de lijn is opgeleverd. Heb momenteel een bericht naar RapidXS gestuurd en nu afwachten voor het oplevering.

PS: Er waren 2 super vriendelijke mensen. De blaast de kabel door, de andere las de fiber kabel. Mooi en netjes afgewerkt.
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

@leeyuentuen Heb je al iets gehoord over de oplevering? ik ben in twijfel om mijn pre-order op te zeggen bij mobile vikings en RapidXS een kans te geven maar het gebrek aan ervaringen + 6 maanden vast zitten houdt me tegen.
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

YordiDR schreef:@leeyuentuen Heb je al iets gehoord over de oplevering? ik ben in twijfel om mijn pre-order op te zeggen bij mobile vikings en RapidXS een kans te geven maar het gebrek aan ervaringen + 6 maanden vast zitten houdt me tegen.
wel, ik heb recent nog een mail gestuurd, ze hadden toen toch beloofd voor 2 weken (activatie van fiber klaar) en daarna 2 weken tijd nodig om rapidXS te activeren. Momenteel kreeg ik een mail van fiberklaar dat de aannemer op verlof is tot 1 augustus. Dus zolang fiberklaar de lijn niet activeer kan rapidXS zijn procedure niet starten. lijn was doorgeblazen in mijn huis sinds 4 juli.

Dus ik wacht momenteel nog steeds op de activatie van fiberklaar
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

@leeyuentuen
Waar hebben ze de kabel onder geblazen.
Waar wij wonen is het een grind oprit van 80 m rechtdoor en dan zouden ze schuin naar het huis moeten?
Heb aanvraag gedaan om de fiberkabel te leggen tot binnen.
Zou nu gratis zijn?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

@GLDA,

80m is wel heel ver, is dat allemaal privé domein? Of is deze oprit in theorie een deel van de openbare weg?
Want ik denk niet dat ze het kosteloos zullen doen, als dit daadwerkelijk privaat domein is van jullie.

Omdat het ook iets heel unieks is, ga je sowieso best polsen bij fiberklaar. Indien ze dit niet kosteloos doen, kan je in overleg gaan en een oplossing vinden waar jullie zich allemaal in kunnen vinden.
Een voldoende grote wachtbuis van jullie woning, naar de openbare weg lijkt dan alvast het minste dat je als eigenaar kan doen.
Dan durven ze wel eens een geste te doen als ze maar moeten blazen.

De anderen op dit forum zullen je misschien mer kunnen zeggen hoeveel meter de nutsmaatschappijen voor zich nemen.


dat is een goeie vraag, maar beter in het topic Fiberklaar of Proximus FIber. Daar wordt algemenere de werking van fiberklaar besproken.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... Fiberklaar
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... r+proximus
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Is eigen oprit
hebben gegevens door gegeven moeten nog komen kijken
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

80 meter gaan ze nooit doen zonder dat je minstens een deel bijdraagt, lijkt me ook logisch. Voor hetzelfde geld zeg je je abo op na een jaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

heb het nog eens gevraagd aan fiberklaar of het gratis is
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik geloof dat ik eens ergens gelezen heb dat dit 100euro/m extra was.
Maar kan me de context niet meer herinneren... :?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

dan mogen ze u fiber hebben zou 1000 € zijn goe zot
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In principe gebeuren nutsaansluitingen in een loodrechte lijn vanaf de rooilijn naar je woning. De kortst mogelijke afstand vanaf de openbare weg dus.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

maar hier gaat dat niet daar het huis niet op het einde van de 80 m oprit staat maar -+10 à 20 m en dan naar links gezien van de oprit
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

glda19 schreef:@leeyuentuen
Waar hebben ze de kabel onder geblazen.
Waar wij wonen is het een grind oprit van 80 m rechtdoor en dan zouden ze schuin naar het huis moeten?
Heb aanvraag gedaan om de fiberkabel te leggen tot binnen.
Zou nu gratis zijn?

Ze hebben vanuit het vanuit mijn technische ruimte (waar ook gas, elektriciteit,...) binnen komt naar buiten doorgeblazen. Binnenhuis was ongeveer 5 meter, buiten (oprit) tot aan het voetpad (rooilijn) ongeveer 5m. Alles is door de wachtbuis binnengeblazen. Het gaat hier in 2 fase, eerst was er een aannemer die de flexibele kabel binnen trek vanuit het wachtbuis. Daarna kwam fiber klaar voor de glasvezel door te blazen. Ik heb momenteel nog niks moeten betalen. Ze hebben eerst bij elke woning langsgeweest voor een foto, daarna is de hele straat opengegraven. en zijn ze allemaal blauwe buisjes aan het leggen.
Laatst gewijzigd door leeyuentuen 01 aug 2022, 20:24, in totaal 1 gewijzigd.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

dus niet direct onder de grond
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

glda19 schreef:dus niet direct onder de grond
wachtbuis is onder de grond, onder de oprit
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

hebben wij hier niet
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

glda19 schreef:hebben wij hier niet
ik ben niet zeker, maar ik zag hier bij de buren dat sommige net voor de woning een put graven en daar iets doen.
wat ik denk (niet zeker) hebben ze iets van de vanuit het voetpad hard doorblaast (op aarde) zodat die voor de gevel kan komen. Daarna boren ze een gat aan de gevel om die kabel in de kelder binnen te laten komen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

is hier 80 m rechtdoor en schat +- 20 schuin
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

leeyuentuen schreef:ik ben niet zeker, maar ik zag hier bij de buren dat sommige net voor de woning een put graven en daar iets doen.
Dat is wellicht een raketboring.
[youtube]VMgLYnQNLxo[/youtube]
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef: Dat is wellicht een raketboring.
idd dat is wat ik bedoel xD
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod]
Kunnen we a.u.b. het onderscheid maken tussen:
  • Fiberklaar (= de organisatie die de glasvezel uitrolt).
  • RapidXS / Multifiber (= één van de providers die internet leveren over de glasvezel).

Deze topic gaat over ervaringen met RapidXS / Multifiber
Discussies over Fiberklaar horen thuis in het Fiberklaar topic?

Graag terug on-topic a.u.b
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

kreeg daarnet een telefoon van rapidxs. ze zeggen dat ze momenteel geen fiber kan leveren aan mij omdat de straatkast nog geen apparaat aanwezig is
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Enig idee wanneer RapidXS de fiberverbinding zal kunnen leveren?
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef: 01 sep 2022, 19:43 Enig idee wanneer RapidXS de fiberverbinding zal kunnen leveren?
via de telefoon kon die nog geen datum geven. Ik heb opnieuw een mail gestuurd voor evt iets van datum te laten opplakken.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Worst case scenario neem je eerst nog internet via glasvezel af bij een provider die wel de apparatuur in de kast heeft hangen, zoals Mobile Vikings (1000/500).
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

Flying schreef: 02 sep 2022, 06:49 Worst case scenario neem je eerst nog internet via glasvezel af bij een provider die wel de apparatuur in de kast heeft hangen, zoals Mobile Vikings (1000/500).
ik probeer te bestellen via mobile vikings, maar op de website kan ik geen fiber selecteren, ben effe contact aan het opnemen.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Dit najaar zou ik ook aansluitbaar moeten zijn op fiberklaar. Omdat mijn telenet lijn al een tijdje kwaliteitsissues heeft (packet loss etc) wens ik ook direct op fiber over te stappen van zodra het kan.

Voor internet-only zegt het RapidXS aanbod me wel iets, maar ook hier twijfel ik nog omdat er zo weinig ervaringen zijn.
Ik heb ze gemaild met een aantal semi-technische vragen en kreeg wel vlot antwoord en ook een antwoord waar ik iets mee ben (ipv een typisch gescript antwoord van een algemene helpdesk).

Ik deel even een paar antwoorden die voor anderen mogelijks ook nuttig kunnen zijn:

Wordt er een vast ipv4 ip adres toegewezen?
Het is geen static IP adres wat wij uitdelen, echter worden de IP adressen wel als vast beschouwen.
Deze worden uitgedeeld door middel van DHCP maar worden weer vastgezet op het MAC-adres van de router/firewall. Zolang jij dus hetzelfde apparaat blijft houden zal je IP adres niet wijzigen. Mocht je nou een keer een nieuw apparaat willen aansluiten kan dit in overleg met ons wel aangepast worden naar een ander MAC-adres


Hoe zit jullie connectiviteit in België ineen. Is er meer info ter beschikking over jullie netwerk en capaciteit?
Dit staat niet open en bloot vermeld, wij hebben meer dan voldoende capaciteit om ook in de toekomst bijv. meerdere gig abonnementen te kunnen gaan leveren.
Het is voor ons belangrijk dat wij met de technologie meegaan en niet achterblijven ten opzichte van andere partijen.


Is het mogelijk om het reverse dns record in te laten stellen voor dit ip adres?
Ja, dit is mogelijk.

Is er native ipv6 support?
Nee, dit is er niet, wij kunnen op dit moment nog geen IPV6 leveren, uiteraard gaan wij hier in de toekomst nog wel naar toe.


RapidXS en Multifiber zijn zusterbedrijfjes van dezelfde oprichters die met hostingactiviteiten gestart zijn. Er zijn nog geen neergelegde balansen in België.
Het lijkt me dus allemaal onder de koepel van Weserve BV te vallen (https://www.weserve.nl/).

Als daar de juiste technische mensen achter zitten lijkt me dat wel ok.
Vraag die ik me dan altijd stel is: wat als er ergens iets defect gaat hoe snel ze dit kunnen fixen. Daar ontbreken dan vaak de procedures die grotere ISP's wel hebben.

Op zich wil ik het wel proberen, maar ik blijf ook benieuwd naar concrete ervaringen.

Groeten,
Nick
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

en nu natuurlijk hopen dat men kan aansluiten.
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Nu fiberklaar het kabeltje tot aan de hoek van de straat heeft getrokken moet enkel nog over de geven tot bij ons de kabel komen.
Aangezien dit niet al te lang meer zal duren was ik al aan het kijken naar de mogelijkheden.

Nu is multifiber met zijn 1000/1000 is schitterende provider voor internet, wat me wat afschrikt is de televisie.
Mijn madam gaat niet kunnen pikken dat het beeld minder is op haar geliefde zenders.
Zijn er dus al ervaringen met de televisie ervaring van multifiber?
Dan bedoel ik niet enkel de beeldkwaliteit maar ook het opnemen, doorspoelen en herbekijken.

We zitten momenteel bij proximus maar aangezien men daar niet de volle snelheid wil geven en het weer in schijven gaat verkopen voor de volle pot hoeft het daar voor mij niet meer.

Gezien de situatie waar we nu zitten ga ik ook voor de kleintjes die hun klant moeten verdienen en dus op prijs moeten concurreren.
lebeno
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

Wij hebben meer dan een jaar geleden ons televisie abonnement opgezegd, internet only. Voor TV gebruiken we kodi op raspberry pi 4 en de plugins voor vrt max, vtm go, play en netflix. Deze open source plugins worden door "de community" gemaakt. Ze werken heel goed (ook full hd), tot ze bij de tv aanbieder iets wijzigen dat iets kapot maakt, maar de ontwikkelaars zijn er meestal snel bij om dat te fiksen. Live tv kijken met de play plugin kan niet. Het mooie aan deze oplossing is dat alles geïntegreerd zit onder de uniforme Kodi GUI. Een alternatief is chromecast met de door de aanbieders gemaakte apps.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

malinwa001 schreef: 25 sep 2022, 11:51Zijn er dus al ervaringen met de televisie ervaring van multifiber?
Dan bedoel ik niet enkel de beeldkwaliteit maar ook het opnemen, doorspoelen en herbekijken.
Multifiber biedt TV Vlaanderen App TV aan: https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-internet/
Beeldkwaliteit: 720p
Opnemen: je kan zelf niet opnemen, er is 7 dagen Replay voor de Vlaamse zenders en enkele andere: https://www.tv-vlaanderen.be/apps-en-in ... rt-replay/
Doorspoelen: beperking op doorspoelen van reclame op vraag van de Vlaamse omroepen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals @raf1 hierboven al aangaf: Multifiber biedt TV-Vlaanderen App-TV aan
  1. Voor gebruikservaringen over App-TV kan je beter in de betreffende TV topics lezen, zoals: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=57406
  2. Gezien er geen combinatievoordeel is voor "Alles-in-1" bij Multifiber (Internet + TV), kan je dus beter App-TV apart bestellen bij TV Vlaanderen?
    Dan heb je alle flexibiliteit om alternatieven te proberen ...
App-TV apart kost 9.95€ (Light - 37 zenders), 14.95€ (Basic - 59 zenders) of 19.95€ (Plus - 75 zenders).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

thanks voor de tip @philippe_d.
fiber 50eur, TVV 20eur, GSM 15eur dus alle mogelijkheden onder de 90eur zijn te bekijken.

vraag is dan zijn er wel alternatieven voor TVV als je een vergelijkbare televisie ervaring wil hebben.
heb even zitten googlen en zie niet direct een (legale) andere optie.

even door de ervaringen gegaan en iedereen is daar toch vrij positief over.
blijf nog wel even verder zoeken en laat iets weten als ik een echt alternatief vind
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Afhankelijk van welke zenders je precies wil: VRT Max voor alles van de VRT, VTM GO voor alles van VTM en alles van GoPlay kan je streamen via de ingebouwde Chromecast-functie in hun videospeler. Volkomen legaal, enkel een Chromecast nodig. Opnemen niet mogelijk, maar je kunt heel veel bekijken on demand.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ondertussen al iemand meer nieuws ivm aansluitingen bij RapidXS?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

hier niet, ben tussendoor al naar mv gegaan. als vdsl ipv fiber
Die fiberklaar aansluiting kan ik bij nergens aansluiten.
Brggmn
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2022, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ben nog steeds op zoek naar ervaringen van deze provider in België. Iemand hier ondertussen de stap al gewaagd?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”