custom gaming pc valt random uit

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

hoi al 2 jaar valte pc wilikuerig uit zonder reden soms in game soms gewoon op buro blad of some gewoon in bios het is echt wilkuerig soms draait hij week goed anderen keren restart hij 10 keer per dag zonder blue schreen valt gewoon uit en herstart zelf ik heb al gebrobeert extra voeding maar doet zelfde ik heb al geprobeert 2 versilende gehuegens ook valt hij uit memtest kan ik nooit voledig doen want dan is hij uitgevallen in stadaart modius dus op 3600 mhz cpu valt hij uit en op 5ghz maakt niet uit
ik weet echt geen raad meer
pc word niet warmer dan 60c

de pc spec zijn
10900k
asus maximus formula 12
64gb ddr4 gskil 3600 mhz
3090 water gekoeld
4x 16 tb 7200hd
1 ssd 850 evo 500gb
1 ssd 840 evo 250gb
1 ssd 850 evo m.2 500gb
1ssd 970 evo plus 500gb
1ssd 970 evo 1tb
1 ssd 860 evo 1 tb
1 ssd 860 evo 2 tb
4x 3 tb wd digital 5200
2x 8tb segate
1 1tb samsuing

pouwer psu its AX1600i Digital 1600wat
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik ken er niets van maar uw voeding kan maar leveren wat binnen spec valt en niet op basis van wat ge erop meent te kunnen aansluiten.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

18 disken EN een 3090 op 1 voeding ….LOL :-) zelfs al is die 1600W
Ik vermoed dat er gewoon een paar kanalen compleet overbelast zijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:18 disken EN een 3090 op 1 voeding ….LOL :-) zelfs al is die 1600W
Ik vermoed dat er gewoon een paar kanalen compleet overbelast zijn.
elke 2 shijven staan op een andere rail voeding zo het moet geen probleem zijn systeem trekt max 650 watt trouwens op 100% load heb ook getest met nog een zwardere voeding Super Flower Leadex Platinum 2000 watt zelfde probleem

voeding kan 40 amp per rail aan geen enkele gebruikt dat
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Heb je geen log van memtest?
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Kiwivogel schreef:Heb je geen log van memtest?
de memtest in bios kan niet compleeten want dan is die al gerboot ik heb wel andere getest in windows die gingen wel 0 eroros mem stres test of zo iets Prime95 (Blend Test) getest
MemTest64 ook gestes zonder problemen
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Als de BIOS memtest normaal een gegarandeerde "crash" oplevert: probeer eens alle disks los te koppelen en die memtest te runnen. Alle stroomconnectors eens reconnecten is al gebeurd met de andere voeding te testen neem ik aan?
Eventueel ook eens een andere stroomkabel naar de voeding en een ander stopcontact proberen. Als dat allemaal niet werkt en die CPU heeft een iGPU kan je ook eens de GPU (tesamen met HDDs/SSDs) loshalen en zo proberen.
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Testen uitvoeren zonder alle overbodige disken

Als dat werkt:
koop een NAS in plaats van een overdosis aan disken
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Debuggen door eliminatie:
  1. Alles uit de kast halen en moederbord met enkel geheugen, CPU en een lichte GPU.
    (NIET je 3090! En leg iets niet-geleidend onder je moederbord. Moederborddoos bvb)
  2. In de BIOS alles op default en laatste versie erin flashen.
  3. Memtest86+ draaien, indien OK, XMP opzetten en nog eens memtest86+.
  4. Als dat OK is, kan je CPU onder load testen in Windows met Prime95.
  5. Je 3090 terug toevoegen, Furmark draaien.
  6. Als je 3090 nu nog niet ontploft is door Furmark, kan je 1 voor 1 je disken terug beginnen toevoegen
  7. Als alles nu op tafel correct werkt kan je alles terug gaan inbouwen in je kast.
    Opletten dat je nergens kortsluiting maakt. (extra moederbord standoffs bvb)
Als je tijdens 1 van deze stappen crashes begint te krijgen, kan je wisselen naar je andere voeding om PSU uit te sluiten.
Je voedingen zijn overkill voor zelfs een 3090 dus vermogen is geen issue, stabiliteit wel.
Als voeding swappen niet helpt zou je toch al een idee moeten hebben welke component problemen geeft.

Je bent al twee jaar aan het sukkelen met dat systeem, gewoon helemaal uiteenhalen en vanaf nul beginnen opbouwen.
De enige manier om achter de oorzaak te komen is door methodisch 1 voor 1 elk onderdeel te gaan testen.
Het kan ook handig zijn om een tweede PC in de buurt te hebben waarmee je verdachte onderdelen mee kan testen.

En zoals iemand anders al aanraadde, haal die extra SSD's en disken uit je systeem en steek ze in een NAS met 10gbit ethernet.
Ik heb al jaar en dag mijn Steam library op een iSCSI mount naar een NAS staan, werkt perfect.

Succes!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

18 schijven/SSDs voor meer dan 90TB storage :eek: . Waar is dat in godsnaam voor nodig in een gaming PC. :roll:
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Tomby schreef:18 schijven/SSDs voor meer dan 90TB storage :eek: . Waar is dat in godsnaam voor nodig in een gaming PC. :roll:
ik heb meer dan 5000 steam games ook veel games gekocht mme dvd orgin epic gog noem maar op syber punk is bv 70gig gta full 70gig ark ja das meer dan 200gb mijne trainz is meer dan 1 tb groot zo vullen ze snell dus ja dat is ni gerekend me de bacups op men nas staan games worden nu 1 maal biger en bigger
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

xxdolcexx schreef:
Tomby schreef:18 schijven/SSDs voor meer dan 90TB storage :eek: . Waar is dat in godsnaam voor nodig in een gaming PC. :roll:
ik heb meer dan 5000 steam games ook veel games gekocht mme dvd orgin epic gog noem maar op syber punk is bv 70gig gta full 70gig ark ja das meer dan 200gb mijne trainz is meer dan 1 tb groot zo vullen ze snell dus ja dat is ni gerekend me de bacups op men nas staan games worden nu 1 maal biger en bigger
En ik dacht dat ik een probleem had met 1700 games. :lol:
Ik zou toch overwegen een NAS te gaan gebruiken als we over zulke hoeveelheden data beginnen praten.

Ik zit aan 18TB aan Steam games. Met ZSTD compressie op de NAS is dat maar 13TB meer. Trek ik die gemiddelde ratio van 1,4 door naar jouw 90TB, dan spaar je 26TB uit. Qua snelheid merk ik geen verschil met/zonder compressie, de NAS trekt een 10Gbit lijn gewoon vol.

Even de kosten rekenen:
  • Goedkoopste HDD 16EUR per TB.
  • Goedkoopste SSD 78EUR per TB
Dus jouw setup is minimaal EUR1488 aan HDD's en EUR448 aan SSD's. = EUR1936 voor 98TB bruikbaar.
Uitgaande van 1,4 compression ratio en 2TB caching SSD in de NAS: EUR1120 HDD's + EUR156 SSD's = EUR1276 voor 98TB bruikbaar.
Voor EUR660 kan ik al een basic systeem voor TrueNAS in elkaar draaien en nog geld over voor een extra HDD voor RAID5 (Geen hotswap ofc)
En over hoe meer data we praten, hoe groter dat verschil in kosten wordt, ik zou nooit van mijn leven 100TB in een losse PC duwen.

Belangrijkste voor mij is dat ik van die herrie van HDD's af ben, de NAS staat in de garage te pruttelen. I.c.m. waterkoeling is mijn PC fluisterstil.
Ik moet een paar seconden extra wachten als ik een game start omdat ik "maar" 1GB/sec kan lezen. Daar ga ik niet van wakker liggen.
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

GlennB86 schreef:
xxdolcexx schreef:
Tomby schreef:18 schijven/SSDs voor meer dan 90TB storage :eek: . Waar is dat in godsnaam voor nodig in een gaming PC. :roll:
ik heb meer dan 5000 steam games ook veel games gekocht mme dvd orgin epic gog noem maar op syber punk is bv 70gig gta full 70gig ark ja das meer dan 200gb mijne trainz is meer dan 1 tb groot zo vullen ze snell dus ja dat is ni gerekend me de bacups op men nas staan games worden nu 1 maal biger en bigger
En ik dacht dat ik een probleem had met 1700 games. :lol:
Ik zou toch overwegen een NAS te gaan gebruiken als we over zulke hoeveelheden data beginnen praten.

Ik zit aan 18TB aan Steam games. Met ZSTD compressie op de NAS is dat maar 13TB meer. Trek ik die gemiddelde ratio van 1,4 door naar jouw 90TB, dan spaar je 26TB uit. Qua snelheid merk ik geen verschil, de NAS trekt een 10Gbit lijn gewoon vol. Even de kosten rekenen:
  • Goedkoopste HDD 16EUR per TB.
  • Goedkoopste SSD 78EUR per TB
Dus jouw setup is minimaal EUR1488 aan HDD's en EUR448 aan SSD's. = EUR1936 voor 98TB bruikbaar.
Uitgaande van 1,4 compression ratio en 2TB caching SSD in de NAS: EUR1120 HDD's + EUR156 SSD's = EUR1276 voor 98TB bruikbaar.
Voor EUR660 kan ik al een basic systeem voor TrueNAS in elkaar draaien en nog geld over voor een extra HDD voor RAID5 (Geen hotswap ofc)
En over hoe meer data we praten, hoe groter dat verschil in kosten wordt, ik zou nooit van mijn leven 100TB in een losse PC duwen.

Belangrijkste voor mij is dat ik van die herrie van HDD's af ben, de NAS staat in de garage te pruttelen. I.c.m. waterkoeling is mijn PC fluisterstil.
Ik moet een paar seconden extra wachten als ik een game start omdat ik "maar" 1GB/sec kan lezen. Daar ga ik niet van wakker liggen.
ja gelijk heb je wel ma is ni meteen zo begone ma namate de games groter werden had ik meer hds nodig zelf heb ik nog 2 klein nasjes stan synology maar die zijn voor andere data die zijn 4x 16 tb ik zelf heb geen 10 gigabit lijn aleen 1 gbits denk die rooters ook heel prijzig zijn nu heb ik ook 1 pc maar das als server voor men wow of mc als server te draaien en ja men steam game libery word ook nog steeds groter da stopt maar ni lol ben al aant kijken voor naar 12900k over te stappen als ik hem echt ni stabiel krijg heb toch veel ongeluk men vorige 14 core had water shade was 6000 euro zo de drain uit nu deze steeds restart zonder reden en men oude i7 3370 draait 24 uur zonder probleem tis presies de niewer steeds meer problemen geven of ik word lomper :lol:
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

De kosten voor 10gbit zijn niet meer zo hoog tegenwoordig. Je moederbord heeft al 10gbit aan boord. Een unmanaged switch met een paar 10gbit poorten heb je al voor een paar honderd euro. Die zet je dan achter je bestaande router en je 10gbit apparaten kunnen daar op.

Elke deftige NAS kan ook dubbel dienst doen om VM's te draaien, dus je kan daar je gameservers ook op draaien. (Mits genoeg geheugen en CPU)

Qua stabiliteit laatste generatie Intel kan ik niks zeggen, al mijn systemen zijn AMD op een laptop na. (i7-11850H) Ik zou sowieso nakijken dat BIOS bijgewerkt is en niks overklokken tot je alles stabiel hebt.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou ook de voeding verdenken. Je hebt genoeg wattage maar het is eigenlijk de voltage dippen die je computer doen uitvallen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een andere mogelijkheid is dat de schijven, samen met de grafische kaart, misschien de 24 PCIe lanes van de Intel Z490 chipset verzadigen op sommige piekmomenten?
xxdolcexx
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

cptKangaroo schreef:Een andere mogelijkheid is dat de schijven, samen met de grafische kaart, misschien de 24 PCIe lanes van de Intel Z490 chipset verzadigen op sommige piekmomenten?
hoi dat is mis een goei idee dat zou kunne hij is trouwens nog niet uitgevallen sta nu al 24 uur aan ik heb er niet aan gedacht hoeveel pci lanes het zou gebruiken is er ergens een tool voor ? om dat te zien mvg
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Je pc idle laten draaien vs gebruiken zijn 2 aparte zaken, had dit vroeger ook voor game of lightroom starten en viel uit -> bleek voeding te zijn die versleten was :)

Test je pc onder belasting en koppel bijna alles schijven af(je ssd/hdd afkoppelen) -> Je schijf met Windows + 1 extra ssd/hdd eraan laten zet er game op en start deze, zet je settings eens op max dat je videokaart veel vermogen vraagt -> valt ie uit weet je gelijk = voeding
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen idee hoe je die PCIe verzadiging zou kunnen tracken en of je je daarmee wil bezighouden want zoals al aangehaald, is 18 disks toch wel extreem. In de specs van je moederbord staat immers al: "Total supports 3 x M.2 slots and 6 x SATA 6Gb/s ports", dus hoe zijn ze allemaal aangesloten?

Je mobo handleiding geeft ook bepaalde voorwaarden op voor het gebruik van de M.2 slots, eentje waarbij SATA poorten 5 en 6 daardoor uitgezet worden. Kijk eens na of je niet beter een andere M.2 slot gebruikt.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij pci-e conflict zou die toch eerder vastlopen ipv uit te vallen?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

@xxdolcexx: heb je de drivers van het moederbord van de website van de fabrikant gehaald en geïnstalleerd ?
Mijn Gigabyte MB crashte ook af en toe, willekeurige ogenblikken.
Ik had W10 gewoon van bij Microsoft gehaald en die kende zogezegd alle hardware van het moederbord. Niet goed dus.

Ik heb bij Gigabyte de drivers voor W10 gedownload en erop gezet, sindsdien geen problemen meer !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

PCIe gebruikt credit-based flow control. Als je PCIe verzadigd wordt alles gewoon trager, je krijgt geen crashes. Wat wel kan is als je pak 20+ NVMe SSD's aansluit en op allemaal tegelijk leest/schrijft dat je abnormale vertragingen krijgt omdat interrupt requests niet snel genoeg afgehandeld kunnen worden. Linux switched dan over naar polling ipv interrupts. Geen idee hoe Windows hier mee om gaat. Dit gaat sowieso niet het issue van OP zijn want dit veroorzaakt geen crashes, enkel vertragingen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”