high end webcam?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat zijn jullie ervaringen met zeer goede webcams?
Ik doe veel webcasts en ook fysieke events met remote sprekers die via Zoom of Teams inbellen. De audiokwaliteit valt meestal nog mee maar het beeld is dikwijls afgrijselijk. Onscherp, lage resolutie, ruis, problemen met kleur en contrast, en vooral niet stabiel (kwaliteit verandert doorheen het event). Dat is meestal te wijten aan de ondermaatse webcams die in de goedkope kantoor laptops zitten. Daarom zou ik degelijke externe webcams willen voorstellen (aankopen of adviseren) in combinatie met een lichtset.
Zelf ben ik uiterst tevreden over de interne webcam in de nieuwe M1 MacBook Pro's. Je merkt het dadelijk als iemand daarmee inbelt: vloeiende, scherpe en kleurechte video, ook bij slechter licht. Wellicht een combinatie van een goede camera en software voor beeldverbetering.
Bestaat er externe webcams die zo een ervaring kunnen evenaren?

Ik zoek dus niet de vergaderzaal-camera's die een hele zaal filmen of zelf uitsnijdingen maken. Gewoon een USB webcam voor één persoon.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Eender welke moderne videocamera gaat voor zo'n doel beter beeld geven dan een webcam.

Probeer een 2ehands camcorder op de kop te tikken voor een prikje en je kan eender welke HDMI-bron als webcam-input gebruiken met zo'n dongeltje van minder dan 10 euro:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Uiteraard, maar het gaat om remote sprekers waarvoor ik een plug and play oplossing moet aanbieden zonder dat we daar van op afstand support moeten bieden om de setup te doen werken. (het kost nu al veel tijd en energie).
Dus ik zou hen een bepaald type webcam willen aanraden (of als de budgetten het toelaten toesturen) die ze gewoon in hun USB-poort moeten inpluggen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

De beste kwaliteit webcam die ik gebruikt heb tijdens het streamen is een Logitech Brio, dat kreng ziet er goed uit en doet 4K/HDR.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Hier heb je een lijstje:
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-webcams

Je kan ook altijd een DSLR aansluiten als je echt goede kwaliteit wil en zo'n toestel bezit. De meeste merken hebben wel een driver om dat op te zetten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Dizzy schreef:Je kan ook altijd een DSLR aansluiten als je echt goede kwaliteit wil en zo'n toestel bezit. De meeste merken hebben wel een driver om dat op te zetten.
De CMOS-sensors van een DSLR zijn meestal niet gemaakt om lang aan een stuk te capteren en lopen risico op oververhitting. Langer dan 30 min aan één stuk is niet aan te raden.
En Video-over-USB-support is vaak maar beperkt tot bepaalde (high end) modellen...
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Behoorlijk tevreden van mijn Logitech Streamcam.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

selder schreef:De beste kwaliteit webcam die ik gebruikt heb tijdens het streamen is een Logitech Brio, dat kreng ziet er goed uit en doet 4K/HDR.
Ik kan dit perfect bevestigen, althans voor de "stream" versie want er zijn 2 versies van de Logitech Brio de Stream en de Business. Ik heb zelf 2 Stream versie camera's in gebruik en deze doen het perfect! Ze zijn wel niet van de goedkoopste maar met een beetje zoekwerk vind je ze bvb. op Amazon.de merkelijk goedkoper dan hier in België, ik heb ze rond de 170Euro/stuk betaald thuis geleverd.
Laat je niet misleiden door lagere prijzen want dan heb je gegarandeerd te maken met de Business versie wat niet altijd aangegeven is en waar men enkel spreekt van de Logitech Brio (zoek dus naar een aanbieding waar specifiek "Stream" versie staat)

Wat ook een mogelijkheid is: een GoPro camera met HDMI out in combinatie met een Elgato Cam Link interface. Het gaat je dan wel wat meer kosten dan die 170Euro maar wetende dat dergelijke setup's ook in de professionele wereld worden gebruikt zit je daar zeker goed mee.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

meon schreef:
Dizzy schreef:Je kan ook altijd een DSLR aansluiten als je echt goede kwaliteit wil en zo'n toestel bezit. De meeste merken hebben wel een driver om dat op te zetten.
De CMOS-sensors van een DSLR zijn meestal niet gemaakt om lang aan een stuk te capteren en lopen risico op oververhitting. Langer dan 30 min aan één stuk is niet aan te raden.
En Video-over-USB-support is vaak maar beperkt tot bepaalde (high end) modellen...
Dat zal per model verschillen maar de meeste toestellen kunnen ook perfect filmen zonder verhitting. Mijn camera had dat probleem in de eerste versies ook maar het model dat ik heb heeft er geen last van (A6500).

Heb je er 800 EUR voor over dan is er dit:
https://tweakers.net/nieuws/194466/micr ... cherm.html
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

OBS Studio? En als camera geen simpel webcammetje maar de camera van een betere GSM via de OBS stream-functie?

Natuurlijk zal iets via HDMI (en zeker als je daar een DSLR op kan inpluggen) het beste resultaat geven, geef ik toe. Maar wij doen ook regelmatig streams van DJ sets, en we hebben al gemerkt dat op de meeste GSM's van de laatste jaren je ook gewoon de belichting en witbalans kan vastzetten hoor...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bedankt voor de suggesties maar ik zoek naar goede ervaringen met of aanbevelingen voor USB webcams. Zodat ze gemakkelijk verstuurd en geïnstalleerd kunnen worden worden of aangekocht door de spreker zonder dat ze een fortuin kosten.
High end oplossingen, 4K camera's met prime lenzen, DSLRs etc hebben we zelf genoeg ter beschikking en ervaring mee maar dat is dus niet geschikt om naar een remote speaker te sturen aan de andere kant van de wereld.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Brio 4K lijkt mij de beste keuze dan. Als het iets budgetbewuster moet: ik heb een Logitech C922 en die is gewoon oké. Iets van een 70 of 80 euro betaald via Amazon denk ik.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

ik heb ook zo'n logitech c922, geen klagen over.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Logitech c922 en een Stream.
Beiden tot grote tevredenheid.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Dit ziet er ook wel een leuke high end uit maar wellicht enkel voor de surface hub schermen

https://tweakers.net/nieuws/194466/micr ... cherm.html
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

+1 voor Brio
- not that evil -
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier 3 Brio's in gebruik. Heel tevreden van. Werkt ook goed met Hello.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Hier ook Brio, doet wat het moet doen, werkt ook op macos (als webcam, weet niet of je hiermee dan faceid kunt krijgen zoals hello... hello werkt wel ok).

Zus brio stream, heeft blijkbaar de neiging voorkeur micro te worden maar verder nog geen klachten gehoord (vermoed ook wel dat ze hem niet gebruikt :angel: )

Of het echt high-end is... eerder wat meer naar de prosumer kant...
Echt pro ga je meer naar Meon's oplossingen moeten of voor de fun eens kijken bij blackmagic maar dat wil je dus niet naar elke spreker opsturen :-D
(wil je wel echt die kant uit, bij blackmagic vendors ga je ook goedkopere camera's specifiek voor je doel vinden maar pro wil hier wel zeggen dat er dan iemand met het materiaal naar je gesprekspartner gaat. Denk niet dat dat je bedoeling is.)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”