Zijn desktop en laptop specs vergelijkbaar ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kun je eigenlijk Passmark scores van laptops en desktops met mekaar vergelijken ? Ik zou denken van wel, maar ben een beetje verbaasd om het volgende.
Vorig jaar een desktop PC samengesteld met een Ryzen 5 3600 en GeForce 1660 Super. Die kostte met scherm ongeveer 1100 euro. Vandaag zie ik een laptop staan met een Ryzen 7 4800H en GeForce 1660 Ti en dat ook voor 1100 euro. De Passmark benchmarks van CPU en GPU zijn nagenoeg gelijk. Eigenlijk is het enige verschil dat de PC een SSD van 1TB heeft vs 512GB voor de laptop. Hoedanook ben ik dus verbaasd dat de laptop niet significant duurder is. De PC is welliswaar van een jaar geleden maar de prijzen van CPU en GPU zijn allesbehalve gedaald.
Mis ik iets of zijn laptops daadwerkelijk relatief hetzelfde geprijsd als equivalente desktops ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een jaar verschil?
In de PC wereld is dat toch behoorlijk wat zou ik denken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Een jaar verschil?
In de PC wereld is dat toch behoorlijk wat zou ik denken.
Ja, maar zoals ik aangaf zijn de prijzen eerder gestegen dan gezakt. Die 1660 Super OC heb ik €230 betaald, vandaag kost die minstens €500. De 3600 kostte toen €170, vandaag minstens €220.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Laptop hardware is vandaag goedkoper dan desktop hardware, zeker op de grafische kaarten. Met een laptop ga je geen crypto's minen hé :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:zeker op de grafische kaarten. Met een laptop ga je geen crypto's minen hé :)
Had het eerst verkeerd begrepen en dacht dat je bedoelde dat GPUs in laptops minder snel zijn dan in desktops, wat eigenlijk ook mijn vraag was. Maar nu valt mijn frank dat je bedoelt dat er veel grotere vraag is naar desktop GPUs door mining farms etc.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je eigenlijk ook "efficiënt" minen met CAD kaarten? (bijvoorbeeld de quadro reeks)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Neen, want CAD kaarten zijn veel duurder en hebben geen betere specs. Mogelijk met de server GPU kaarten die je kan virtualiseren wel, maar ook daar is de aanschafprijs een issue.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sasuke schreef:Laptop hardware is vandaag goedkoper dan desktop hardware, zeker op de grafische kaarten. Met een laptop ga je geen crypto's minen hé :)
Hmmm...
https://www.tomshardware.com/news/rtx30 ... g-ethereum
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Iemand heeft mij ooit wijsgemaakt dat hetzelfde nummer gpu eigenlijk een model trager is in laptopconfig.
Maw een geforce gtx980 lijkt een generatie sneller dan een geforce gtx 980m ("m" is de laptopvariant).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”