nVidia RTX 3090 Founders Edition - thermal pad mod

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hoewel de Founders Edition versie van nVidia RTX kaarten heel veel dingen goed doen, kan de kwaliteit van de afwerking van de thermal pads een heel pak veel beter. Alle onderdelen (de geheugencellen van Hynix, de memorycontroller, de hotspots (tussen de PCIe connector en de GPU zelf)) hebben een extreem hoge TDP en nVidia zwaait graag met specificaties van de fabrikanten van de onderdelen, en nVidia zelf specificeert tot wel 110°C voor de geheugencontroller, GDDR6X is megasnel maar dus ook megaheet.

Zelfs als nVidia beweert dat het allemaal geen kwaad kan, vond ik 104°C Memory Junction tijdens een gewoon potje Doom Eternal op 3840x2160 aan 200 FPS toch niet al te gezond.

Blijkbaar zou je de temperaturen van alle onderdelen op de RTX kaart serieus kunnen verlagen door betere thermal pads te gebruiken. Afin, laat die blijkbaar maar achterwegen, want na het vervangen van de thermal paste zie ik inderdaad geen 104°C meer maar een aanvaardbare 86°C!

De RTX 3090 FE openvijzen is poepsimpel. Hoewel het de grootste kaart is die ik ook in m'n handen gehad heb, zit de behuizing zelf tsjokvol hyper-kleine onderdelen die zelfs kleiner zijn dan het kleinste schroevendraaiertje van ifixit! Ook verbazingwekkend dat sommige plaatjes die vijsjes verbergen niet met plastiek of met een soort klepje op hun plaats blijven zitten, maar met magneten. Een onderdeeltje van nog geen 2mm breed/hoog/lang, maar dan wel met een magneetje in. Pretty impressive.
IMG_7066.jpeg
De rest van het gevijs ging zo vlot, dat ik er niet meer aan gedacht heb om nog foto's te nemen. Beetje priegelen met de hyperkleine flatcables van de fans, en de allerkleinste stekker ooit ever voor de LEDs, maar gewoon voorzichtig zijn, en logisch nadenken, veel kracht op zo'n kleine massa zetten is uiteraard een no-go.

Had deze foto nog wel genomen als alles proper was:
IMG_7070.jpeg
Er zijn genoeg guides te vinden op het internet met overzichten hoe je je die nieuwe thermal pads moet snijden en knippen. Bijvoorbeeld deze: en

En dit zijn de resultaten:

Voor:
before.png
Na:
after.png
De Memory junction is van 103,2°C naar 86°C gegaan, dat is ongelooflijk door gewoon de thermal pads te vervangen!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Toch maar tricky, ik sta zo direct niet te springen om die kaart hier open te vijzen :oops: (Max memory junction temp dat ik hier gezien heb is 96°C, thermal throttling zou ingaan vanaf 110°C)
Zoals verwacht verlies je hoogstwaarschijnlijk ook je garantie, zie reactie van NVIDIA werknemer hier:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/fo ... opicPage=2
"Hi Lucas,

Sorry to hear that your GPU memory is overheating. If this is happening under normal gaming use conditions we can replace the card under warranty.

End user thermal re-padding as depicted in the video would definitely void the manufactures warranty. I do not recommend doing this.

Best Regards,
Troy
NVIDIA Customer Care L2"
Welke pads heb jij gebruikt als vervanging?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Is het verbeurd verklaren van de garantie bij het openvijzen van een toestel rechtsgeldig in de EU of in BE?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb Thermalright Thermal Pad 12.8 W/mK, 85x45x1.5mm gebruikt, dat zijn dan nog niet eens dé beste.

De winst in lage temperatuur is zo groot, dat ik m'n RTX3080 ook ga behandelen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”