gaming laptop, moeilijke keuze

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Hoi,

Als ouder zie ik door het bos de bomen niet meer.
Welke gaming laptop te kopen voor de student die binnenkort op kot gaat en EurIV wil spelen op laptop???
budget is 1500 / 1750 euro

Alle tips zijn welkom.


groeten
Eve
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

EurIV is Europa Universalis IV?

Dat spel heeft heel lichte systeemvereisten en zelfs een business laptop van 800 zou dat aan moeten kunnen.

Met het budget dat je beschikbaar hebt kan je wel degelijk naar "échte" gaming laptops gaan kijken, maar ik zou voor een kotstudent precies toch eerder kijken naar business-laptop-met-gaming-mogelijkheden en niet per sé naar een gaming laptop zelf. Business laptops zijn in het algemeen beter gebouwd en hebben betere garantievoorwaarden.

Als je dan toch een paar voorstellen wilt hebben:
https://www.coolblue.be/nl/product/8776 ... zerty.html
https://www.coolblue.be/nl/product/8790 ... zerty.html

Voor het gaming-gedeelte moet je kijken naar "discrete" videokaarten (dus met aparte videokaart). Bovenstaande hebben beide NVidia GeForce GTX 1650's, wat een budget-oplossing is, maar meer dan voldoende voor dat type spellen.

Goedkoper wordt het met geïntegreerde videokaarten, bvb:
https://www.coolblue.be/nl/product/8752 ... zerty.html
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Bto geen optie?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik kan je dit model echt wel aanraden, heb ik onlangs nog voorzien voor de buurjongen:
https://www.bol.com/nl/p/asus-tuf-gamin ... oductTitle
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Ik weet dat studenten ook via deze shop kunnen kopen. Of het veel goedkoper is dan ergens anders weet ik niet. Ik denk wel dat zie iets meer service geven zoals vervanglaptops en dergelijke.

https://www.campusshop.be/laptops/laptops/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:Ik kan je dit model echt wel aanraden, heb ik onlangs nog voorzien voor de buurjongen:
https://www.bol.com/nl/p/asus-tuf-gamin ... oductTitle
Is 512GB opslag niet wat weinig ? Veel moderne games tikken toch al snel de 100GB aan, dus een paar spellen en je SSD staat al vol, lijkt me.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja .. hangt van de spellen af natuurlijk. Maar een externe SSD/Disk lijkt me altijd een optie, zeker als het 'maar' voor de gaming opslag is.
Daarnaast, recente spellen kan je nu ook perfect streamen met GamePass of Stadia of ... dus de 'krachtige' laptop zal ook geen lang leven meer beschoren zijn denk ik. 10 EUR/maand voor Gamepass verdien je niet terug in de aanschaf van Games en de laptop zelf hoor ... zelfs ni op 10 jaar :-)

Ik heb géén gaming systeem meer, ik gebruik een lowpower / no-noise minipc en games stream ik via internet of via een VM (parsec).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Daarvoor heb je geen game-laptop nodig.

Als je alle reviews leest, dan wordt de Zephyrus G14 overal bejubeld, en ik kan dat alleen maar beamen: ik heb het G401IV model van 2020 met Ryzen9 & RTX2060. Buiten een bug in Doom Erernal en andere games die de RTX niet zien en op de Radeon “gpu” in de CPU willen draaien (op te lossen door de AMD uit- en terug aan te zetten) & het 2650x1440 maar 60Hz is en geen G-Sync heeft is dit een beest van een laptop. Kan werkelijk álles aan wat je er tegenaan gooit, and then some. Geluid is ook zeer doenbaar, een merkbare verbetering tegenover de oudere (intel) game-laptops die ik heb gehad… Als je geen quality control issues hebt is de build quality echt goed, echt premium. Nogmaals: performance is wauw.

Ik ga wel het 2021 model halen met RTX 3060 en het 120Hz scherm (wel maar 1920x1080, maar voor games is dat perfect). Kan dus wel nog een tijdje duren eer ik m’n huidig 2020 model hier te koop aanbied.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

De lenovo legion 5 pro zou blijkbaar ook wel heel goed zijn volgens de reviews.
En lager kwa prijs dan somige andere merken gaming laptops.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Van de Zephyrus G14 bestaat ook een 1650Ti versie, die is wat goedkoper.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Ok dank ieder voor de reacties!

De tip van de campusshop vind ik interessant.
Dat het helemaal niet hoeft duur te zijn weet ik nu ook.

mersiekes en geniet nog van het weekend
groeten
Eve
Boxerke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 maa 2007, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Ik moet voor mijn oudste dochter een studenten laptop kopen. En op de website van De beste laptop hebben ze altijd goede aanbevelingen voor laptops vind ik.
Ook voor gaming laptops bijvoorbeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”