Hoe stel ik een aantal hard disks beschikbaar op m'n netwerk?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Help !!
Hoe stel ik een aantal hard disks beschikbaar op m'n netwerk?

Ben in het bezit van een filmcollectie verzameld op een vijftal externe HDD van uiteenlopende grootte.
De films zijn mp4 of mkv telkens met een SRT bestand.

Ik zou deze willen kunnen afspelen met ondertiteling op m'n ouwe nonsmart tv met wel een chromecast.

Ik heb geprobeerd dit te doen met de fritzbox, maar deze geeft de srt's niet door.
De oplossing van 1 schijf te nemen, op m'n pc aan te sluiten en dan via bureaublad te casten vind ik weinig elegant...

Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het afspelen van de SRT's is een functie van de gekozen mediaspeler en niet direct van wie/wat de harde schijven deelt. Of je ze nu aan je PC hangt en 'deelt' of aan de 'fritzbox' en deelt, maakt weinig uit, maar als je enkel een Chromecast hebt moet je toch van ergens 'casten' ?

Mijn raad ... schaf jezelf een Nvidia ShieldTV aan of koop jezelf een NAS, op de manier die jij wil is zeker niet/nooit robuust.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk dat je 2 zaken moet regelen:
1. Files op uw netwerk
2. Afspelen op uw TV

1. Files op uw netwerk
Uw pc kan dat, zoals je nu al doet blijkbaar.
Fritzbox kan dat, maar dat gaat heel traag. Mogelijk snel genoeg voor een film met een beperkte bitrate.
Je hebt nog andere oplossingen, zoals een NAS (staat er hier eentje te koop trouwens: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=60732).

2. Files afspelen op uw TV
Je hebt een chromecast, een oude chromecast of Chromecast TV? Op de chromecast TV kan je KODI installeren en uw films
Er zijn massa's goedkope toestelletjes die files vanop uw netwerk afspelen op uw TV:
- RPI met Kodi/LibreElec
- Android TV toestellethes: Chromecast TV, nVidia Shield, MiBox S, ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Je hebt nog andere oplossingen, zoals een NAS (staat er hier eentje te koop trouwens: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=60732).
De TS heeft 5 disken... met een NAS voor één disk loop je dan niet echt ver. Op zich zou ik trouwens enkel toestellen met RAID-5 of hoger aanbevelen al zorgt het feit dat z'n disken van verschillende omvang zijn eveneens voor een probleem.
heist_175 schreef:Er zijn massa's goedkope toestelletjes die files vanop uw netwerk afspelen op uw TV:
Of gewoon via een app op je smart TV zelf... een Plex (wel een Plex server nodig), DS-Video (als je bv. een Synology NAS hebt), ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Je hebt nog andere oplossingen, zoals een NAS (staat er hier eentje te koop trouwens: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=60732).
De TS heeft 5 disken... met een NAS voor één disk loop je dan niet echt ver.
De TS heeft 5 externe disken, dus dan volstaat een single bay wel, je hebt vooral de USB poorten nodig.
heist_175 schreef:Er zijn massa's goedkope toestelletjes die files vanop uw netwerk afspelen op uw TV:
Of gewoon via een app op je smart TV zelf... een Plex (wel een Plex server nodig), DS-Video (als je bv. een Synology NAS hebt), ...
TS meldde dat ie geen smart-TV heeft, dus moet je het "smart" gedeelte op een andere manier introduceren.

Persoonlijk vind ik dat "smart" gedoe overrated: de kans is groot dat je over enkele jaren die functionaliteit niet meer kan gebruiken, omdat uw TV geen updates meer krijgt en/of het OS niet naar een nieuwere versie kan (wat met smartphones ook vaak gebeurt).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik zou het ook een goed idee vinden om die Nas te kopen van Heist_175. De HDD aansluiten via USB en de films bekijken en dan s'nachts of op een rustig moment of zo de in de NAS aanwezige HDD van 4TB vullen met de films die op de andere (kleinere ?) schijven staan.
Zo dus de bedoeling om minder HDD over te houden.
Alleen weet men niet hoe groot of hoe klein die 5 HDD wel zijn en of ze reeds voorzien zijn met een USB aansluiting of niet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef: Persoonlijk vind ik dat "smart" gedoe overrated: de kans is groot dat je over enkele jaren die functionaliteit niet meer kan gebruiken, omdat uw TV geen updates meer krijgt en/of het OS niet naar een nieuwere versie kan (wat met smartphones ook vaak gebeurt).
Vind ik ook, heb hier ook een domme tv met iets smart aanhangen. Ik zie er weinig kwalitatieve meerwaarde in, maar begrijp uit gemakzucht I guess.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hier een RPi met Kodi / LibreElec en als Nas gebruik ik een Fritz!Box 7360 V2 met daarop een WD portable schijf van 1TB. Speelt alles probleemloos af :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je die schijf niet gewoon inpluggen op je RPi?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Waarschijnlijk moet je dan een extra voeding aan die schijf hebben. De RPi kan niet genoeg stroom leveren voor zoiets.
Kan je die schijf niet gewoon inpluggen op je RPi?
Als dit een reactie op mijn post was, kan ik eraan toevoegen dat ik die schijf ook als Nas gebruik, dus alle toestellen kunnen eraan, ook de smartphone's.
De RPi zit aan de TV en doe ik maar aan als het nodig is.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

lacer schreef:Alleen weet men niet hoe groot of hoe klein die 5 HDD wel zijn en of ze reeds voorzien zijn met een USB aansluiting of niet.
De vraag is inderdaad hoe groot deze zijn... persoonlijk zou ik ze zo snel mogelijk consolideren op één harde schijf (en daarna in een NAS stoppen die voorzien is van RAID).
heist_175 schreef:De TS heeft 5 externe disken, dus dan volstaat een single bay wel, je hebt vooral de USB poorten nodig.
Ik begrijp dat je graag van je NAS verlost bent... maar hier ben je toch niet ernstig in ?

Een zeer low end NAS die 7 jaar oud is en dan nog eens je disken sharen over USB :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:De TS heeft 5 externe disken, dus dan volstaat een single bay wel, je hebt vooral de USB poorten nodig.
Een (.) NAS die 7 jaar oud is en dan nog eens je disken sharen over USB :roll:
Je trekt er wel een Gbit lijn mee toe (ook via USB), tenzij je suggereert dat de TS dan maar een 10Gbit switch moet plaatsen?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”