Is dit een degelijke configuratie?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb een PC nodig die vooral stil moet zijn in werking en gebruikt wordt voor fotobewerking (Adobe LR/PS).

Ik kreeg volgend voorstel:
Afbeelding

Is dit een goed voorstel of zijn er zaken te verbeteren? Hoeveel denk je dat dit zou kosten?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

't Is zeker een zeer degelijke setup:
Als je er later een gaming machine wil van maken, of een beetje overclocken (wat erg makkelijk is met een unlocked multiplier), dan zou ik de voeding nog wat hoger nemen maar met de huidige setup is dat zeker voldoende, en op ~50% belasting is het meestal het efficiëntst. Er bestaan ook voedingen zonder ventilator -- 't is moeilijk in te schatten welk fan profiel er in zit en dus vanaf welk verbruik die ventilator in gang schiet en geluid maakt.

Bij de Ryzens brengt het overclocken van de infinity fabric clock (FCLK) veel op, geloof ik, en dan is het optimaal als de ram clock daar een ratio van 1:1 mee heeft. Bijvoorbeeld: als je FCLK 1600Mhz doet, is de ram ideaal op 3200MHz (1600Mhz * 2 omdat het double data rate is (DDR)). Als je echter wil overclocken, dan kan je gokken dat je FCLK 1800Mhz aankan (wat zeker niet altijd lukt, geloof ik!) en dan zou ram van 3600Mhz (1800Mhz *2) ideaal zijn.

De kost hangt af van de shop waar je koopt en zeker met de chip schaarste kijk je best ook eens naar hun voorraad.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

De fan van die voeding kan je bij lage belasting door middel van een knop uitschakelen. Alé ze begint enkel under load the spinnen.
Ik heb de platinum versie daarvan en die had geen problemen om een overclokte 9700k + RX 580 draaien te houden.
Tijdens een bench trok die een kleine 300w van de muur (9700k, RX580, 1 HDD, 3 NVME ssd's, waterpomp en 6 fans).
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Al eens gedacht aan de nieuwere Intel cpu's? Hun ingebouwde gpu's zijn best lekker met PS.

Indien je toch geen games speelt, zou ik de 1030 omruilen voor een goede Intel gpu.

En dan later een degelijke gpu kopen als je toch zoekt spelletjes te spelen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Die 1030 zal voor Photoshop of Lightroom toch nog altijd beter zijn dan de Intel XE onboard GPU hoor. Daarnaast moet je al een serieuze Intel CPU gaan kiezen om de performance van de Ryzen 5600X te evenaren.

Voor hetgene je zoekt lijkt me dit een zeer degelijke configuratie !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bedankt voor de reacties :beerchug:

Ik heb de nieuwe intel overwogen maar in testen scoort die 10% minder in PS, dat is toch al een serieus verschil.

Games speel ik normaal niet, toch niet de laatste 15 jaar :) Een andere grafische kaart kan ik nadien nog toevoegen als de prijzen wat normaler zijn en ik toch ineens een gameverslaving ontwikkel. Zo'n kaart zal wel extra geluid veroorzaken en de configuratie is gebouwd met oog voor zo laag mogelijk geluid.

De prijs is 1.700 EUR incl bouw en win10. Dat vind ik een vrij stevige prijs maar het is wel een lokale winkel waar ik nog terecht kan voor ondersteuning of herstellingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Das redelijk stevig doorgerekend ja. Van waar ben je ? Moest je in de buurt van Noord Limburg wonen dan kan ik wel alternatieven bieden ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vroeger kocht ik mijn PC's bij Bell's in Limburg maar nu woon ik in Gent. De PC-boeren zijn zo dik niet meer gezaaid :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”