Asus ROG X13 Flow

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als ik in m'n fotoverzameling scroll, dan zie ik dat ik enkele game-laptops gehad heb rond de tijd dat Doom Eternal en Quake Champions uitkwamen, rond de zomer van 2016. Lang heeft dat game-laptop avontuur niet geduurd, omdat de game laptops van die tijd bakbeesten waren, met flinterdunne fans en een zeer onaangenaam geluid produceerde tijdens het gamen. Daarna dus via de Dan A4-SFX (3 versies) en de Louqe Ghost (4 versies) in gewone desktop game-rigs blijven hangen, met uiteraard AAA-onderdelen erin: GTX en RTX kaarten, PCIe SSD and all that stuff.

Maar met de komst van de Asus ROG X13 Flow laptop ga ik me toch terug wagen aan een laptop avontuur.
IMG_5526.jpeg
De laptop zelf is uitgerust met een AMD Ryzen 7 5800HS, en dit is ook de allereerste keer dat ik een AMD CPU heb ;-)
Verdere specificaties van de laptop zijn: GTX1650 max-Q met 4GB VRAM, 1920x1200 (16:10) Touchscreen aan 120Hz, PCIe SSD, en 16GB vastgesoldeerde RAM, en een 720p webcam waar niemand blij van wordt. De behuizing zelf uitgevoerd in plastiek met een relief op en is aangenaam om aan te raken. Het scherm kan 360° draaien en je kan de laptop zelf dus in elke denkbare en ondenkbare vorm plooien. Aansluitingen zijn eerder beperkt, schaamteloze copy/paste uit de specs: 1x 3.5mm Combo Audio Jack, 1x HDMI 2.0b, 1x USB 3.2 Gen 2 Type-A, 2x USB 3.2 Gen 2 Type-C support DisplayPort / power delivery, 1x ROG XG Mobile Interface. Als afsluiter zit er nog een fingerprint sensor in de powerknop. Deze laatste is wel gevoelig, en in vergelijking met de sensoren op iPhones vroeger werkt deze eigelijk bar slecht, je moet meer 2 keer scannen dan 1 keer, en als je teveel mist, dan moet je vooralsnog je pin code ingeven.

Maar wat deze laptop interessant maakt is de in het vet aangeduide aansluiting hierboven, de ROG XG Mobile Interface. Dit is een Asus-specifieke aansluiting voor een XG Mobile e-GPU met RTX3080 in: https://rog.asus.com/external-graphic-d ... ile-model/
De XG Mobile kan met die aansluiting verbonden worden met de X13 via een PCIE Gen3x8 aansluiting bovenop de USB Type-C stekker. Zonder deze specifieke PCIE aansluiting wordt een e-GPU namelijk wat gekortwiekt, er is gewoon niet genoeg bandbreedte voor de volledige kracht van de GPU te benutten.

Op de XG mobile is het nog wat wachten, want die is nog nergens beschikbaar, niet in de US en niet in de EU. Dus is het voorlopig nog even gamen op de GTX1650, en dat gaat zoals ik verwacht had wel "ok", maar to-taal niet te vergelijken met het RTX2080Ti in m'n SFF. Doom op 1920x1200 met alles op ultra, behalve de Texture pool size op high (because 4GB VRAM) en de schaduwen op low. Resolution scaling optie ook op dynamic, zodat de resolutie van 1920x1200 op drukke momenten beneden zakt, maar dat hij wel probeert van toch minstens 60 frames per second aan te houden. Het gaat, het is speelbaar, maar het is zeker niet dezelfde ervaring als op de RTX in de SFF. Quake Champions (met zijn idiote engine) is speelbaar met alles op low en geen AA, maar in superdrukke momenten is het hier niet haalbaar om op dezelfde manier te gamen.

Hier is een stukje gameplay dat ik zonet opgenomen heb met nVidia ShadowPlay, je kan de FPS en de belasting van de CPU en de GPU zien, en bij de "RS" grafiek zie je aan hoeveel % van 1920x1200 rendert.

[youtube]kb1i0ykGqA[/youtube]

Het is dus wachten op de XG Mobile, en vanaf dan vermoed ik dat ik op dezelfde manier zal kunnen gamen als op m'n SFF PC. Ik maak een vervolg-post met een nieuw gameplay-filmpje als ik de XG Mobile heb :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb ook een tijd mijn laptop met eGPU als gaming station gebruikt, maar na enkele maanden toch weer weggedaan om het simpele feit dat je steeds op de koeling blijft steken. En een laptop die staat te blazen wordt ik nooit blij van ... 1 van de redenen waarom ik mijn laptop quasi altijd op de batterij gebruik (en binnenkort terug zal overstappen naar Macbook als de M2 uitkomt).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Het jammere is dat het weer een eigen standaard is en niet bv. Thunderbolt. Voordeel is dat het PCIe 3.0 x8 is en niet x4 zoals TB3/4.
Ik las dat TB5 in de maak is met 80Gbit en PCIe 4.0 x4, maar dan is het alsnog x4.

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe laptop of desktop.

Desktop heeft voordeel dat het stiller kan zijn en dat je bij mATX nog een PCIe slot heb voor een 10Gbit netwerkkaart.
Ik heb thuis een 10Gbit netwerk.
Via Thunderbolt3/4 verbinding kan ik mijn 10Gbit TB3 netwerkkaart wel aansluiten, maar bij AMD laptop heb je dat nog niet.
Mijn huidige hoofd PC is ook een laptop Dell Latitiude 5480, indien nodig sluit ik mijn Asus eGPU aan, maar dan moet ik de 10Gbit NIC ontkoppelen.

Deze X13 Flow zag ik ook.
Ik ben ook aan het wachten op de reviews van de Intel Phantom Canyon NUC11PHKi7C met Intel® Core™ i7-1165G7 en RTX2060.
https://ark.intel.com/content/www/us/en ... hki7c.html

Maakt deze laptop veel lawaai ?

EDIT: review gevonden
Hierin zegt men dat als je de laptop in tent mode zet hij sneller kan lopen of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hm, moet het nog eens in detail bekijken, eens opzoeken wat de AMD alternative is van XTU.

Ik heb ook wel express de versie met het FullHD scherm en Ryzen 7, omdat dit scherm 120Hz is. De versie met het 4K scherm en de Ryzen 9 (die deze reviewer blijkbaar heeft) is maar 60Hz.
Sasuke schreef:[...] En een laptop die staat te blazen wordt ik nooit blij van ... [...]
Dat is ook exact de reden waarom ik alle game-laptops al weggedaan heb. De meest recente was trouwens nog niet zo lang geleden, met een RTX2070 in, maar dat was echt onmogelijk om daarop te gamen zonder headset, en dan hoorde je het schelle gepiep er nog door.

Dan is deze X13 Flow een verademing, ja, je hoort die ook blazen, maar als je zonder headset speelt valt dat heel goed mee en is zeker niet storend. Fluisterstil of dat zachtere lage gebrom van een desktop is het uiteraard niet.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

AMD Ryzen Master Utility for Overclocking Control denk ik
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

EDIT: blijkbaar 3rd Gen AMD Ryzen™ Desktop Processors on an AMD X570 motherboard.

EDIT2: Radeon Software Adrenalin 2020 Edition ??
https://www.amd.com/en/support/kb/relea ... win-21-2-3
Laatst gewijzigd door Abusimbal 08 maa 2021, 14:20, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die wordt niet ondersteund door deze CPU :-(
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

En de Radeon Software Adrenalin 2020 Edition ?
https://www.amd.com/en/support/kb/relea ... win-21-2-3
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

In mijn zoektocht naar de XG Mobile ben ik tot bij Asus Benelux geraakt, en zelfs die hebben geen informatie of dat de XF Mobile in de benelux gaat uitkomen. Dus maar verder gezocht, buiten de benelux dus, en in Frankrijk gevonden!

Hij is onderweg, en zou vrijdag geleverd moeten worden.

Dan is het dus new game (omdat ik verdomme sommige skulls niet gevonden heb in de niet-herspeelbare missies in Infinite) op een X13 Flow, met de XG17 via 1 USB-C kabel aangesloten op de XG Mobile. Afgewerkt met een ROG Falchion en een G Pro Superlight. Spijtig dat de muizen van Asus ruk zijn, anders zou alles van Asus zijn hah!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En ondertussen is de XG Mobile aangekomen!

Nifty verpakking die openplooit zoals we gewoon zijn van ROG producten. In't echt is het nog cooler dan in de reviews of filmpjes. Zo'n performance in zo'n klein bakske. En - maar dat had ik wel verwacht, anders zou ik er niet naar gezocht hebben - hij doet per-fect waarvoor ik hem gekocht heb: AFPS games met hoge FPS en suuuuuuupersoepele muis spelen.

Synthetische benchmarks tonen aan dat er een beetje verschil zit op het gamen met de X13 en XG Mobile vergeleken met de X13 met XG Mobile maar hierop dan een extern scherm aangesloten, case in point: XG17 17" 240Hz 1920x1080 via HDMI, en een USB-C laadkabel, spijtig dat de XG Mobile geen VirtualLink heeft, maar dat heeft geen enkele 30-reeks dacht ik. Maar om nu over naar huis te schrijven is het ook niet. Daarenboven heb je als je een extern scherm gebruikt net méér plaats nodig als een SFF case zoals de Mjolnir of the Ghost. Maar qua draagbaarheid steekt de X13/XG Mobile er toch wel overal met kop en schouders bovenuit. Vederlichte rugzak, zeer leuk :-)

https://www.3dmark.com/compare/spy/2559 ... y/25594133

Zelfs zonder de Ghost (met RTX3080 Founders Edition) met PG258Q heb ik al 4 PCs waarmee goed games gespeeld kunnen worden. Allemaal opgesteld ziet dat er dan zo uit:
IMG_0413.jpeg
(356.85 KiB) Nog niet gedownload
En de 3Dmark scores van die bakken: https://www.3dmark.com/compare/spy/2559 ... y/25592978
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”