MAC M1 buitensporige SSD slijtage

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

https://hardware.slashdot.org/story/21/ ... e-ssd-wear

Hopelijk gaat het fruitmerk dit fixen:

Across Twitter and the MacRumors forums, users are reporting that M1 Macs are experiencing extremely high drive writes over a short space of time. In what appear to be the most severe cases, M1 Macs are said to be consuming as much as 10 to 13 percent of the maximum warrantable total bytes written (TBW) value of its SSD.

Ik heb zelf een M1, maar deze 24/7 laten aanstaan lijkt me geen goed idee dus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Niet ontdenkbaar dat er iets mis gaat met een hele nieuwe architectuur, meer zelfs: het is te verwachten. Dat is altijd het risico met zoiets te kopen. Da's ook de reden waarom zonder AppleCare geen optie was voor mij hier.

Sinds Tim Cook is de procedure om alles te ontkennen en hopen dat het vanzelf weggaat. Heb je een probleem met SSD en je zit nog onder wettelijke garantie of AppleCare, ga naar Apple Store en het zal kosteloos hersteld worden (AFAIK krijg je dan een compleet nieuw moederbord gezien hoe die architectuur in elkaar zit?)

Indien het niet vanzelf weggaat, of de druk van de media wordt te groot (kans is klein, het is te technisch en te weinig mensen hebben M1) gaat er iets van uitleg komen dat dit "normaal" is en niets om zorgen over te maken enz. En daarna komt er dan stilletjes een gratis hersteloptie (Apple gaat die niet bekendmaken, MacRumors en co gaan dat doen), maar doorgaans pas tegen dat de eerste AppleCares beginnen af te lopen, binnen 2-3 jaar dus. Mensen die geen AppleCare hadden en het op eigen kosten hebben laten herstellen in een Apple Store kunnen dan ook een terugbetaling vragen.

Niet iets om zorgen over te maken dus, voor zover je AppleCare hebt. Resale value gaat wel weer gene vette zijn als dit klopt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb de M1 gelukkig gekocht om support op mac te kunnen geven, niet om hem 24/7 zelf te gebruiken.
Heb nog een vrij nieuwe MSI hexcore gaming laptop die mijn oude i7 laptop weldra eens gaat vervangen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat heb je met nieuwigheden, de kinderziektes zijn er nog niet uit. Daarom is het altijd verstandig om niet zomaar mee te lopen met de hype bij lanceringen. Ieder voordeel heb zijn nadeel zei een verstandige voetballer daarover :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Is er al geweten wat exact het probleem is?

En wat de oplossing is?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Daarvoor zal wat meer tijd nodig zijn maar het is te vrezen dat dit gewoon het gevolg is van snel met iets willen uitkomen. In eerste instantie zorgt men dat iets werkt. Nadien zal men pas kijken hoe het te verbeteren en efficiënter te laten werken. Zoals al gezegd, kinderziektes die men nooit volledig toe zal geven maar proberen minimaliseren. In de volgende versies zal dit aangepakt worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

CCatalyst schreef:Niet ontdenkbaar dat er iets mis gaat met een hele nieuwe architectuur, meer zelfs: het is te verwachten. Dat is altijd het risico met zoiets te kopen. Da's ook de reden waarom zonder AppleCare geen optie was voor mij hier.
Ik begrijp niet dat premium merken maar de wettelijke minimum garantie geven van 2 jaar.
In mijn ogen bewijst dat dat ze geen vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid.
Tenzij dat wel is en het een reden is om geld te verdienen met extra garantie als dat toch niet nodig is al je product betrouwbaar is.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

JamesEarlGray schreef:Is er al geweten wat exact het probleem is?

En wat de oplossing is?
Nee, kan een Big Sur bug zijn (misschien ook op Intel) of iets met de M1 architectuur. Het kan ook helemaal geen probleem zijn omdat het gebaseerd is op veronderstellingen die niet van toepassing zijn.

Ik ben niet verrast. Ik had nood aan een nieuwe kleinere MB voor onderweg, deze kwam net uit, en ik heb deze gekocht *goed wetende* dat een heel nieuwe architectuur met gebreken zal komen, maar ook dat Apple het gratis zal herstellen, toch voor zover je in aanmerking komt. Ik zit al lang genoeg bij Apple om te weten wat ik kan verwachten en wat niet. Als dit geen probleem blijkt te zijn, zal er straks wel iets anders ontdekt worden in de nieuwe architectuur :-).

Lijkt me dus iig geen reden om geen M1 te kopen, het zijn en blijven prachtige machines, maar neem wel AppleCare erbij (niet specifiek voor dit, wel omdat het een nieuwe architectuur is), tenzij je na 2 jaar weer een nieuwe plant te kopen en de wettelijke volstaat.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

@CCatalyst: als er structureel een fabriekage issue is dan kan dit buiten de garantie ook gratis opgelost worden.
Alleen is dit bij Apple vaak nadat men met een rechtzaak dreigt.
maar ook dat Apple het gratis zal herstellen
Zekerheid ? Uiteindelijk waarschijnlijk wel.
Ik bedoel, het is al een paar keer voorgevallen dat Apple gebruikers in begin afscheept of zegt dat het komt door verkeerd gebruik.
Pas een tijd erna komt Apple met een reparatie programma.

Ik vind een periode van 2 jaar te weinig voor een PC/laptop, je mag toch wel zeker 3jaar verwachten dat een product goed werkt. Zeker bij premium merken.
Er zijn in elektronica wereld weinig merken die meer dan 2 jaar garantie geven. Al goed dat we in EU 2 jaar hebben. Anders was het 1 jaar.

De M1 is een eerste product dus er zullen een deel issues naar boven komen.
Ik blijft het wel verbazend vinden dat men Thunderbolt 3 werkend heeft gekregen op ARM.

EDIT: @powaq: precies dat ja. Winst voor op de klant. Is trouwens tegenwoordig bij zo goed als elk bedrijf vind ik.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 24 feb 2021, 13:52, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Abusimbal schreef:[Ik begrijp niet dat premium merken maar de wettelijke minimum garantie geven van 2 jaar.
In mijn ogen bewijst dat dat ze geen vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid.
Tenzij dat wel is en het een reden is om geld te verdienen met extra garantie als dat toch niet nodig is al je product betrouwbaar is.
Dat brengt geen geld op hé. Als het kon gaven ze geen garantie. Apple is in het verleden altijd een beetje lastig geweest wat betreft garantie en garantieperiodes. Ze zouden liever wat meer AppleCare verkopen.

Dat gezegd zijnde, heb al heel m'n leven Mac's en andere Apple producten (leren met een computer werken op een SE/30 en een LC) en heb eigenlijk nog nooit een serieus issue gehad.

Dit issue van die SSD slijtage is wel verontrustend eigenlijk. Ik stond net om een Mac mini M1 te kopen maar ga dat toch even uitstellen tot men de oorzaak hiervan gevonden heeft.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Abusimbal schreef:@CCatalyst: als er structureel een fabriekage issue is dan kan dit buiten de garantie ook gratis opgelost worden.
Alleen is dit bij Apple vaak nadat men met een rechtzaak dreigt.
Correctie: alleen is dit bij Apple vaak nadat Amerikanen met een rechtszaak dreigen.

Apple heeft jarenlang goedkopere minderwaardige cellular chips gestoken in de iPhones die die buiten de VS verkocht werden terwijl ze in de VS de Rolls-Royce kregen onder de cellular chips. Zelfs in Canada kregen ze ook de minderwaardige chips! Ze zijn daar altijd mee weggeraakt, alhoewel bewezen werd dat niet-US iPhones slechtere resultaten hadden in connectiviteit, maar het is quasi onmogelijk om een deftige class action te kunnen doen buiten de VS - het land waar de consument het meest beschermd is.

De oplossing van Apple was om de prestaties van de Amerikaanse iPhone softwarematig wat te limiteren zodat het verschil niet zo groot merkbaar zijn. Die leverancier van de minderwaardige chips is er echter (gelukkig voor ons) mee gestopt, en nu heeft Apple geen keus meer dan ook de betere chips te gebruiken voor onze iPhones. De laatste die de minderwaardige chip nog kreeg was de iPhone X IIRC. Ook voor cellular zijn ze trouwens bezig met hun eigen silicon.

Ik geloof dat Samsung ook zo'n spelletje speelt of gespeeld heeft met twee kwaliteitsvarianten van chips (is ook een topic over hier dacht ik).

Maar de Macs M1 die ze hier verkopen zijn eigenlijk quasi identiek aan die van de VS, dus het aanspannen van de rechtszaak zal wel komen (als het nodig is) en het gratis herstelprogramma - dat in alle stilte zal verschijnen - zal dan ook volgen.
Abusimbal schreef:Pas een tijd erna komt Apple met een reparatie programma.
Klopt. Zoals ik zei, ze proberen het - doorgaans met succes - te rekken tot wanneer de eerste AppleCares voor de getroffen toestellen beginnen te vervallen en ze het dus niet meer volledig daaronder kunnen afschrijven. Zal wel met een of andere complexe winstreden te maken hebben.

Het voordeel is dan wel dat die reparatieprogramma's gratis en voor iedereen zijn, ook als de wettelijke garantie vervallen is en je geen AppleCare gekocht hebt, en wie eerder betaald heeft voor de reparatie kan de terugbetaling vragen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 feb 2021, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Andere bedrijven doen dat vaak ook, ja. Samsung heeft eigen Exynos chips voor in de EU o.a. en Snapdragon voor US.

Ik walg van deze praktijken. Zeker als een klant al met een rechtzaak moet dreigen voor zijn rechten.
Maar wat doe je eraan ?

Er zijn verschillende issues. Maar Apple komt tot nu toe altijd met een fix. Zoals het hoort.
Als het goed is moet het ook gezegd worden.
https://tweakers.net/nieuws/176116/appl ... 1-soc.html
https://tweakers.net/nieuws/176614/appl ... 1-soc.html

Er is ook iets met malware aan de hand.
https://tweakers.net/nieuws/178336/onde ... -macs.html
Laatst gewijzigd door Abusimbal 24 feb 2021, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Abusimbal schreef:Maar wat doe je eraan ?
Consumentenrechten versterken, pan-EU class actions mogelijk maken zonder veel vereisten. Dat kan je eraan doen. Een Slowaak kan dan bv een class action opstarten en iedere consument in de EU kan daar op instappen. Zoiets is "too big to ignore" voor Apple en co.

Weliswaar gaat dat dan gewoon betekenen dat wij ook alles in premium gaan krijgen naast de VS, voor de niet-EU landen zal men de laakbare praktijken gewoon verder zetten.
Malware is M1-compatibel, ze is dus recent geschreven, maar voor het overige treft ze ook Intel Macs. Het is dus niet specifiek M1.

Het is idd een raadsel hoe die zich zo snel en zoveel heeft kunnen verspreiden, en wat de bedoeling ervan is, want momenteel slaapt hij gewoon.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Bedrijven houden inderdaad rekening met de mogelijke gevolgen en een zaak in de VS kan hen simpelweg meer kosten en dus zijn ze ook toegeeflijker. We hebben dat ook gezien met het VW-schandaal, ook daar was men verschillend in reactie naargelang de markt.

Een sterkere bescherming van de consument in de EU en door de EU-regelgeving is inderdaad wenselijk. Echter hangt ook de bestraffing van justitie af. Onze rechters gaan niet vaak zo ver als elders om zeer hoge straffen uit te spreken. Deze reuzen zijn enkel te bewegen als je ze serieus pijn kan doen, zie de zaak rond google/FB in Australië. Ze zullen altijd proberen de dans te ontspringen dus samenwerking tussen de landen is nodig om zo sterk mogelijk te staan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Om verder te gaan op dit SSD slijtage "probleem"

Meer info
https://www.macrumors.com/2021/02/23/m1 ... -ssd-wear/
https://appleinsider.com/articles/21/02 ... plete-data

Eens eerst wachten. Ik zie mensen smart info lezen met algemene tools.
Als ik zo iets doe dan neem ik ook de tool van de fabrikant bv. Samsung Magician. Een alg. tool zoals SSD Life houd geen rekening met merk specifieke zaken. Weet niet of Apple een tool heeft of iets in het OS ingebouwd om de "health" van de SSD in detail na te kijken.

Sommige mensen "verbruiken" hun SSD ook meer door bepaalde zaken dat ze doen.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 24 feb 2021, 15:05, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

In de gaten houden voor mijn M1 Mac Mini. Deze heeft wel 16GB ram bij mij, zou het probleem daar even groot zijn?

Ik moest mijn Mac Mini wel vervangen want de vorige is door een abrupt afrukken van mijn elektriciteitskabel kapot gevallen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Vaganzza schreef:In de gaten houden voor mijn M1 Mac Mini. Deze heeft wel 16GB ram bij mij, zou het probleem daar even groot zijn?
In principe idd minder gezien de SSD minder zal moeten compenseren, maar het zal ook niet helemaal verdwijnen. Then again, hangt af van wat precies de issue hier is en hoe de M1 architectuur precies in elkaar steekt, beiden zaken waar ik niet de details van ken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:Bedrijven houden inderdaad rekening met de mogelijke gevolgen en een zaak in de VS kan hen simpelweg meer kosten en dus zijn ze ook toegeeflijker. We hebben dat ook gezien met het VW-schandaal, ook daar was men verschillend in reactie naargelang de markt.

Een sterkere bescherming van de consument in de EU en door de EU-regelgeving is inderdaad wenselijk. Echter hangt ook de bestraffing van justitie af. Onze rechters gaan niet vaak zo ver als elders om zeer hoge straffen uit te spreken. Deze reuzen zijn enkel te bewegen als je ze serieus pijn kan doen, zie de zaak rond google/FB in Australië. Ze zullen altijd proberen de dans te ontspringen dus samenwerking tussen de landen is nodig om zo sterk mogelijk te staan.

Wat de EU zou kunnen doen is elk bedrag dat een rechter in een bepaald land als boete geeft verhogen met x aantal keer en dit als boetebedrag gebruiken. Dan geef je de lidstaten nog wat ruimte maar is het effectieve bedrag fors hoger.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik weet niet welke info je krijgt met Schijfhulpprogramma
https://support.apple.com/nl-be/guide/m ... lp2548/mac

Maar 3% gebruikt op 2 maanden is veel volgens mij
Afbeelding
Foto van https://www.macrumors.com/2021/02/23/m1 ... -ssd-wear/

Tenzij je iets schrijf intensief doet. Er is ook niet veel bekend hoe de SSD aansturing in de M1 Mac's juist werkt volgens mij zoals al aangegeven.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Niet iets om zorgen over te maken dus
Dit vind ik wel een beetje simplistisch. Als er nu 1 component is waarmee je als klant toch liever geen quality issues wil, is het toch wel je storage lijkt me. Sowieso is backups altijd een must, maar zelfs dan nog wil ik liever geen tijdbom in mijn systeem. Om maar te zwijgen over het aantal klanten die geen backups nemen en ineens prijs gaan hebben.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Abusimbal schreef:Ik weet niet welke info je krijgt met Schijfhulpprogramma
https://support.apple.com/nl-be/guide/m ... lp2548/mac

Maar 3% gebruikt op 2 maanden is veel volgens mij
Afbeelding
Foto van https://www.macrumors.com/2021/02/23/m1 ... -ssd-wear/

Tenzij je iets schrijf intensief doet. Er is ook niet veel bekend hoe de SSD aansturing in de M1 Mac's juist werkt volgens mij zoals al aangegeven.
3% <-> 150TB written

Los van of 3% veel is, is 150TB in die korte tijd ook gigantisch veel.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Dat bedoelde ik ook. Of die site heeft diegene met het meeste percentage genomen

Misschien kunnen Userbase'rs die een M1 Mac hebben even bij hun kijken wat zij zien.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Tomby schreef:Dit vind ik wel een beetje simplistisch.
"Niets om zorgen over te maken" sloeg op het feit dat Apple het wel gaat herstellen/oplossen/...

Als je data maar op 1 enkel medium opgeslagen is, zonder redundantie, dan moet je je idd wel zorgen maken, en al langer dan vandaag.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

JamesEarlGray schreef:Is er al geweten wat exact het probleem is?

En wat de oplossing is?
Wachten tot de m3
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier sinds 10/02 een Mini 16GB/512GB in gebruik.
Read/written lijkt toch kort bij de realiteit te liggen. Er werden redelijk wat files & images van de NAS gehaald om daarna op externe HDD / SSD over te zetten.
Schermafbeelding 2021-02-24 om 22.22.20.png
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

decat schreef: Read/written lijkt toch kort bij de realiteit te liggen.
Welk tooltje is dit?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

DriveDX, gratis de eerste 14d.

https://binaryfruit.com/drivedx
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”