UPS offline vs line-interactif

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vandaag ontdekt bij stroomonderbreking dat mijn APC Smart-ups 1500i van 5 jaar helemaal niets meer doet (neemt niet over, staat enkel onnozel te piepen). Steken sedert vorig jaar nog maar nieuwe batterijen in. Heb de batterijen eens gewisseld met een 2de smartups 1500 van +/-20 jaar oud die hier ook draait. Het ligt wel degelijk aan de UPS, niet aan de batterijen. UPS piept enkel een beetje en blijft op batterij draaien zonder belasting. Hang ik er meer dan 20 watt belasting aan, dan begint die spontaan te cyclen tussen shutdown en startup.

Dus kijken voor een vervanging: ofwel (opnieuw) een line-interactive (occasie Smart-ups op de kop proberen te tikken en nieuwe batterijen insteken). Ofwel een nieuwe offline (Back-ups 1400).

Ik ken de verschillen, maar vraag me af wat jullie over het algemeen hebben staan (of misschien zelfs geen) en eventueel aanraden: offline of line-interactive? Vinden jullie line-interactive de (behoorlijke) meerprijs waard?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb er ook al over nagedacht maar bij nader inzien is het net zo stabiel in Belgie dat het wat mij betreft zinloos leek voor privé gebruik.

Als de stroom er al eens uitgaat is het eerder door een stomiteit (kabel van de haagschaar door of zo) dat de verliesstroomschakelaar eruit gaat en niet door het net.

Indien ik er toch één zou plaatsen zou het een line-interactive zijn om ook te beveiligen tegen hogere netspanningen (oa. door zonnepanelen in de buurt) wat op langere termijn ook niet gezond is voor de meeste apparatuur.
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Ik zou ook voor een line interactive gaan. Met al die zonnepanelen zijn er toch veel pieken op het net. Ik mijn ups toch af en toe op springen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”