MacBook Pro internet recovery probleem.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb een nieuwe MBP gekocht met de nieuwe M1 chip. Mijn andere pro (van 2018) zou ik willen verkopen en daarvoor dus leeggemaakt. Nu heb ik deze echter iets te grondig leeggemaakt waardoor ik dus een internet recovery moet doen. Dit lukte me op geen elke manier en dus deze binnen gedaan bij Lab9 waar deze was aangekocht voor een clean install. Echter sturen ze mij nu een offerte voor vervangen van het moederbord omdat deze defect zou zijn. Prijskaartje 850€. Kan mijn moederbord stuk gaan omdat mijn ssd te grondig was leeggemaakt? Want deze werkte zeer goed voor het leegmaken en had er dus geen enkel probleem mee. En kan iemand mij toch zeggen hoe ik er een recente os erop krijg?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Normaal kan je via Windows of een andere Mac toch een USB bootable installer maken ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

jphermans schreef:Echter sturen ze mij nu een offerte voor vervangen van het moederbord omdat deze defect zou zijn. Prijskaartje 850€.
Fraude.
jphermans schreef:Kan mijn moederbord stuk gaan omdat mijn ssd te grondig was leeggemaakt?
Neen.
jphermans schreef:En kan iemand mij toch zeggen hoe ik er een recente os erop krijg?
Had je Big Sur (macOS 11) geinstalleerd op die 2018 MacBook Pro?
Sasuke schreef:Normaal kan je via Windows of een andere Mac toch een USB bootable installer maken ?
De zinsnede "Mijn andere pro (van 2018)" bevat een kritieke hint dat OP daar mogelijks niet van zal kunnen booten.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hoe leeg de SSD ook is, van USB moet je altijd kunnen booten.

Met de netwerk recovery heb ik ook al eens issues gehad.
Probeer eens command + shift + R
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

silentkiller schreef:Hoe leeg de SSD ook is, van USB moet je altijd kunnen booten.
Dat dacht ik niet :!: Het zou anders wel heel makkelijk zijn om binnen te raken in een laptop die gestolen of in beslag genomen is.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Booten lukt altijd hé ... de disk benaderen hangt af van encryptie of niet. Als de disk niet encrypted is kan je aan alles aan, ook bij een Mac.

Wat soms helpt is met een gparted iso alle partities verwijderen op de Mac ssd en dan nog eens de internet recovery proberen. Al genoeg voorgehad dat een Mac moeilijk doet omdat die denkt dat er nog een macos partitie op staat. Je kan dan ook ineens de juiste partities maken. Opgelet, enkel doen als niks anders meer werkt.

Meer info: https://www.macworld.co.uk/how-to/recov ... t-3636668/
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

idd, wordt afgehandeld door de EFI, staat los van de disk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sasuke schreef:Booten lukt altijd hé ... de disk benaderen hangt af van encryptie of niet. Als de disk niet encrypted is kan je aan alles aan, ook bij een Mac.
:???: :???: :???: :???: Dit klopt toch niet :???:

Het gaat over een MacBook Pro 2018 => T2 security chip met Secure Boot (bron).

Default Secure Boot settings:

Afbeelding
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Aha, ik wist niet dat onze vrienden van apple dat tegenwoordig ook al hebben dicht gepitst. Je hebt idd gelijk vrees ik voor de TS

De internet recovery zou het toch moeten doen ookal zit je met die T2 chip. Of deze alleen werkt als de schijf geen OS meer bevat (of lijkt te bevatten zoals Sasuke aangeeft), weet ik niet
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

silentkiller schreef:De internet recovery zou het toch moeten doen ookal zit je met die T2 chip.
Ja, of de schijf een OS bevat of niet doet er niet toe, maar er geldt momenteel een specifieke footnote als Big Sur geinstalleerd werd. Dat is dus mijn vraag aan OP.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Had je Big Sur (macOS 11) geinstalleerd op die 2018 MacBook Pro?
Deze was inderdaad geïnstalleerd. Maar geeft dit een verschil?
Met de netwerk recovery heb ik ook al eens issues gehad.
Probeer eens command + shift + R
Kan ik doen wanneer ik deze terug heb gehaald.Staat voorlopig nog in de winkel.
Het gaat over een MacBook Pro 2018 => T2 security chip met Secure Boot
Zou dit dan ook voorkomen dat de internet recovery gedaan kan worden?
De internet recovery zou het toch moeten doen ookal zit je met die T2 chip. Of deze alleen werkt als de schijf geen OS meer bevat (of lijkt te bevatten zoals Sasuke aangeeft), weet ik niet
Heb deze dus te goed leeggemaakt zoals gemeld en was te snel heb in plaats van delete volume, delete volume group gedaan. Dus staat er zeker niets meer op.
Internet via Mobile Vikings
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

jphermans schreef:
Had je Big Sur (macOS 11) geinstalleerd op die 2018 MacBook Pro?
Deze was inderdaad geïnstalleerd. Maar geeft dit een verschil?
Wel, de BridgeOS tussen de T2 en de rest van het OS heeft z'n eigen firmware die mee geupdated wordt met macOS. Die firmware is enkel compatibel met de "grote" versie van het OS waarmee het geinstalleerd is (dus in jouw geval met alle versies van Big Sur).

Big Sur internet recovery is momenteel onbeschikbaar... Maar niet alle hoop is verloren.

Je kan deze methode proberen, een simpele NVRAM reset. Als dat helpt, heb je geluk. Let ook op het advies daar: "DO NOT EVER ATTEMPT TO WIPE YOUR INTERNAL SSD!"

Als dat niet helpt, heb je mogelijks die BridgeOS om zeep geholpen, en moet je die "reviven" op deze manier. De minder duidelijke Apple handleiding staat hier.

Als dat niet helpt, moet je de grove middelen uithalen en BridgeOS restoren, zoals ook op bovenstaande pagina uitgelegd.

En dan hopen dat de herinstallatie niet faalt omdat de BridgeOS nog altijd op Big Sur zit en de Internet Recovery op Catalina, maar afaik zou het nu wel moeten werken.

Wat Lab9 doet is fraude want je hardware is perfect OK zoals zij ook hebben kunnen nagaan met specifieke diagnostische tools. Zeker geen geld aan geven, ook geen "diagnose fee".
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Bedankt voor deze goede uitleg en links.
Zal mijn MacBook Pro gaan halen in de winkel en dan proberen en hopen dat het werkt.
Internet via Mobile Vikings
Eddy S
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

MacBook Pro model 2018, geen garantie meer op? AppleCare op genomen?
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Geen Apple Care en meestal hou ik deze maar voor 2 jaar wat in Belgie toch een wettelijke garantie periode is.
Ik doe eigenlijk ook hetzelfde bij een iPhone (elke 2 jaar een nieuwe zonder extra verzekering).
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Is idd zeer goed uitgelegd, ik had de youtube video ook al bekeken -> duidelijker kan niet.
Eigenlijk zou lab9 zoiets ook moeten weten.

Mocht je hem te koop zetten, laat maar iets weten. Mogelijks interesse.

Mijn 2009 model heeft ondertussen zijn beste tijd gehad. Zelfs met SSD niet meer al te snel ;-)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hmm, hier ook interesse, zelfs in zijn huidige kapotte staat :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik ga nu eerst deze terughalen en kijken of ik deze terug op krijg. Wat waarschijnlijk wel zal lukken met zulke goede tips.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via Mobile Vikings
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”