pc systeem specifiek voor SIM Racing(en gaming)

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Ik twijfel er aan om een deftige en realistische racesim setup te bouwen en daarvoor moet ik o.a. een pc samenstellen. Momenteel dus aan het uitkijken wat kan en wat mogelijk is met een redelijk startbudget. Nog geen beslissing genomen maar het kriebelt!

Het budget is +_ 1500euro voor de pc.(5000max voor de totale begin setup)

Wat ik in gedachten heb is het volgende:(rekening houden met multi core belangrijkheid en tevens single core snelheid)
De stabiliteit van het systeem is een belangrijke factor, dus ik ga niet beginnen aan overklokken om er het allerlaatste uit te persen.(beperkte overklok van cpu eventueel als dit de stabiliteit niet beïnvloed)
Ik wil ook bij luchtkoeling blijven!

Core I7-9700K
CPU cooler: Noctua NH-D15
Moederbord: Gigabyte Aorus Z390Ultra
Geheugen: Corsair 32Gb DDR4-2666(niet van plan te overklokken)
GPU: MSI Geforce RTX-2060 Super Gaming X
SSD: Samsung 860 EVO 1Tb (heb ik nog nieuw liggen)
Voeding: Corsair RM750X (of RM850X)
Behuizing: Corsair Carbide Series 100R(of vergelijkbaar, niets speciaals is toch voor in de hoek te staan :-) )

De sim die ik ga gebruiken: Assetto Corsa en Assetto Corsa Competizione ook I-racing is een mogelijkheid.

Hardware: Fanatec Clubsport setup in Prosimu T1000 cockpit en Sparco(FIA gekeurde) stoel (geen game seat maar echte race seat daar ik daar de keuze heb in afmetingen die beter bij mijn gestalte passen en men deze toch kan kopen aan ongeveer dezelfde prijs als een game seat)

Later wellicht upgrade naar full motion system(in stappen 2D->3D) volgens budget en al dan niet blijvende interesse.
Als monitor heb ik voorlopig hier nog wel iets staan....(o.a. professionele Sony 42inch studio monitor + speakers)

Graag jullie mening en/of opmerkingen ivm. het pc systeem.

Wim
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Onlangs stond er op Tweakers een gans artikel over SIM racing... maar kan het niet meteen vinden.

Misschien moet je dat eens opzoeken (is trouwens niet het huidige over de Corsa).
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Onlangs stond er op Tweakers een gans artikel over SIM racing... maar kan het niet meteen vinden.

Misschien moet je dat eens opzoeken (is trouwens niet het huidige over de Corsa).
https://tweakers.net/reviews/8000/commu ... joepw.html
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Bedankt voor de info maar had de 2 artikels al gelezen en alhoewel interessant staat er absoluut geen concrete info in over de gebruikte pc hardware.
Ik zoek meer effectieve info ivm. de benodigde pc.
Als ik op de site van AC en ACC ga kijken naar de aanbevolen systemen vind ik deze toch niet zo heel hoog ...en daarom vraag ik het me af of dit wel correct is.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Stoffel Vandoorne z'n setup kopiëren? Toen ze vanwege covid aan zondaagse simraces deden, was er info over toen hij eerst een "ondermaats" systeem had en toen naar een beter overstapte -- op z'n Twitch account vind je misschien meer info. Maar dat zal wel een serieus prijskaartje gehad hebben :eek:

Op 9 oktober komt AMD met z'n nieuwe kaarten en cpu's dus ik zou minstens op die aankondiging wachten. Een goeie ultrawide monitor maakt het allemaal misschien nog wat echter, of zou een VR bril nog beter zijn?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

cptKangaroo schreef:of zou een VR bril nog beter zijn?
Een vr bril is zeker een optie....maar wellicht niet voor mij :-( aangezien ik al jaren migraine patiënt ben zijn die heftige bewegingen vlakbij mijn ogen + intens licht niet echt mijn ding, spijtig maar dit is nu eenmaal zo. Beginnen met 1 widescreen en naderhand eventueel uitbreiden naar 3 schermen is voor mij een betere optie.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Belangrijke vraag: wanneer wil je dit systeempje hebben? Want qua GPUs komen er leuke kaarten aan de komende 2 maanden (Nvidia met meer midsegment modellen en AMD met RDNA2), en ook bv. AMD plant een CPU update in oktober...imho is het nu niet het moment om een PC te kopen (wat betreft "bang for the buck"). Uiteraard als je graag binnen 2 weken speelt is dit geen optie, en het is nu niet zo dat de huidige hardware mank is ivm de nieuwe.

Daarnaast zou ik toch AMD in overweging nemen voor de CPU, de fps prestaties liggen typisch in de buurt van Intel, daarvoor krijg je typisch 2 cores meer voor je geld.

En ja VR is fantastisch om te simracen...als je er niet misselijk van wordt.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Clemens2 schreef:Belangrijke vraag: wanneer wil je dit systeempje hebben? Want qua GPUs komen er leuke kaarten aan de komende 2 maanden (Nvidia met meer midsegment modellen en AMD met RDNA2), en ook bv. AMD plant een CPU update in oktober...imho is het nu niet het moment om een PC te kopen (wat betreft "bang for the buck"). Uiteraard als je graag binnen 2 weken speelt is dit geen optie, en het is nu niet zo dat de huidige hardware mank is ivm de nieuwe.

Daarnaast zou ik toch AMD in overweging nemen voor de CPU, de fps prestaties liggen typisch in de buurt van Intel, daarvoor krijg je typisch 2 cores meer voor je geld.

En ja VR is fantastisch om te simracen...als je er niet misselijk van wordt.
Het is absoluut niet dringend enerzijds maar anderzijds heb ik nu betrekkelijk veel tijd. ik zou alvast kunnen beginnen met de hardware van de cockpit, stuur, pedalen enz. en tijdelijk mijn huidige "game" pc(I5-6600K + GTX980Ti + 32Gb Ram) gebruiken want deze zal al minstens volstaan om te beginnen. Probleem is wel dat deze op een compleet andere plaats staat dan waar de sim setup moet komen. Tenzij er iemand een tip kan geven om een soort "remote controled" setup te creëren. De huidige pc steeds verplaatsen is absoluut niet praktisch(quasi onmogelijk) vandaar dat ik noodgedwongen een bijkomende pc moet assembleren alhoewel ik al pc's in overvloed heb maar deze zijn niet "gameproof" ;-). Mocht het anders kunnen zou ik het wel doen want het is een extra kost van 1500Euro die enkel en alleen voor het sim racen zal dienen.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Als het enkel voor sim racing is zou ik bij een Intel 10600 of AMD 3600 ( binnenkort 5600) blijven.
Indien geen overklokken B460 intel mobo of b550 AMD. (MSI tomahawk bv).
32gb is ook helemaal niet nodig voor Sim racing, 16gb is voldoende (2666 is ok voor intel, voor amd wil je 3000+)
Voor de GPU zou ik nog even wachten op de 3060 of nieuwe rdna2 kaarten, of tweedehands een mooie 2070 (super) proberen scoren.
Low-mid budget behuizing een Be Quiet Pure BASE 500
750w is ook wat overkill, die voeding die je vernoemt is zeker niet slecht maar een goeie 80+ gold 600w voeding lijkt me meer dan zat.

(Eventueel is steam link ook wel het bekijken waard, zeker als je netwerkbekabeling hebt, hoewel ik niet weet of dat goed samengaat met stuur/pedalen, met xbox controller werkt het hier iig perfect).
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Devilzown schreef:Als het enkel voor sim racing is zou ik bij een Intel 10600 of AMD 3600 ( binnenkort 5600) blijven.
Indien geen overklokken B460 intel mobo of b550 AMD. (MSI tomahawk bv).
32gb is ook helemaal niet nodig voor Sim racing, 16gb is voldoende (2666 is ok voor intel, voor amd wil je 3000+)
Voor de GPU zou ik nog even wachten op de 3060 of nieuwe rdna2 kaarten, of tweedehands een mooie 2070 (super) proberen scoren.
Low-mid budget behuizing een Be Quiet Pure BASE 500
750w is ook wat overkill, die voeding die je vernoemt is zeker niet slecht maar een goeie 80+ gold 600w voeding lijkt me meer dan zat.

(Eventueel is steam link ook wel het bekijken waard, zeker als je netwerkbekabeling hebt, hoewel ik niet weet of dat goed samengaat met stuur/pedalen, met xbox controller werkt het hier iig perfect).
Ik heb een Steam Link liggen die ik nog nooit gebruikt heb, het is misschien het moment om deze eens uit te proberen. Bedraad netwerk is geen probleem heb een erg uitgebreid netwerk zowel bedraad als wifi. AMD is voor mij geen optie zowel CPU als GPU. Die 32Gb is inderdaad overkill maar gezien de huidige lage prijzen geen spelbreker en misschien goed voor de toekomst. Idem voor de voeding, heb al meerdere systemen draaien op dergelijke voeding ook toekomstgericht en best betaalbaar. Grafische kaart is wat zoeken, ik heb wel in NL een 2070Super van MSI(mijn voorkeursmerk voor GPU ) gevonden aan 475Euro wat 100 euro minder is dan mijn gebruikelijke shop hier in België. Afwachten op de nieuwe hardware in de nabije toekomst is zeker een optie. Als ik tegen het einde van het jaar volledig geïnstalleerd ben is dit voor mij ok. Vroeger mag maar moet niet ;-)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Devilzown schreef:2666 is ok voor intel, voor amd wil je 3000+
Die informatie is helaas verouderd, momenteel maakt snelheid (frequentie én timings) even goed veel uit voor Intel zoals dat nu ook doet voor AMD. Check de benchmarks, significante winsten te behalen door te gaan voor snellere RAM bij Intel.
murdock447 schreef:AMD is voor mij geen optie zowel CPU als GPU
Raar, want een groot deel van de community lijkt die wel aan te raden en zeker het advies te geven minstens te wachten op de launches van de nieuwe CPUs en nieuwe GPUs van AMD, respectievelijk op 8 oktober en 28 oktober.

Welke redenen geef je om die links te laten liggen? Het lijkt dat je jezelf enkel maar beperkt en dus figuurlijk pijn doet door zo'n standpunt, maar ieder zijn ding natuurlijk.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

JamesEarlGray schreef: Welke redenen geef je om die links te laten liggen? Het lijkt dat je jezelf enkel maar beperkt en dus figuurlijk pijn doet door zo'n standpunt, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Enerzijds slechte ervaringen met vooral AMD videokaarten en anderzijds al jaren zeer tevreden van Nvidia....
Voor de cpu zou ik eventueel nog kunnen twijfelen maar in een weliswaar ver verleden toch ook minder goede ervaringen mee gehad.

Heb ondertussen nog wat opzoekwerk gedaan en ben tot vaststelling gekomen dat ik hier nog een al wat oudere pc op "overschot" heb die zich wat betreft performantie situeert tussen de minimum en aanbevolen specificaties dus ik zal wellicht in eerste instantie deze gaan gebruiken in afwachting van wat de komende maanden beschikbaar komt.

De keuze voor Intel en Nvidia komt uit mijn jarenlange ervaring(reeds sinds de 286 periode....) met het samenstellen en gebruiken van pc's. Ik zeg niet dat er geen goede AMD producten zijn maar heb in het verleden toch minder goede ervaringen gehad ermee.Zoals ik al eerder zei weliswaar geen ervaring met de recentere producten van AMD het blijft dus een "kleine" optie maar dan moet ik daar toch eerst zeer concreet een objectief voorbeeld van hebben waarom ik deze keuze zou maken(performantie vs prijs bvb).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Aan het wachten op 3090 verdict (& budget & beschikbaarheid....), cuda nodig (amd geen optie)...
als dat positief uitkomt komt er een 2070 vrij maar denk dat het minstens november zal zijn.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Na bijkomend opzoekwerk en nog eens goed bestuderen van de benodigde specificaties heb ik besloten om voorlopig te starten met een systeem opgebouwd uit mijn "recuperatie" voorraad.

De basis is een HP Pavilion desktop met een core I5-4260s quad core en 8Gb Ram ddr3-1600, 120Gb ssd en 1Tb hdd.
Aangezien in deze kast geen "lange" videokaart past heb ik volgende kaart besteld in NL MSI GeForce GTX 1660 SUPER AERO ITX OC deze werkt perfect samen met de cpu en is volgens de specificaties van de software meer dan voldoende(aanbevolen is gtx-970 welke minder performant is!) en best betaalbaar.
Ook de originele voeding was onvoldoende maar ik had nog een nieuwe Coolermaster RS-430-PCAP liggen welke op de 12volt lijn tot 348watt kan leveren dus meer dan voldoende ook is de gepaste enkele 4pin powerconnector aanwezig.

Maw. ik kan voorlopig starten met Assetto Corsa met enkel een kost van +-200Euro aan videokaart wat mij dan nog de tijd geeft om op de gepaste moment (als de prijzen gunstig zijn dus :-) ) een beter systeem samen te stellen.
Voor Assetto Corsa Competizione zit ik ruim boven de minimum specificaties en zelfs dicht bij de recommended dus dat loopt voorlopig ook al redelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”