Nieuwe NAS

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

In mijn FreeNas box heeft een harde schijf het begeven en ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe NAS. Liefst geen zelfbouw meer, want de tijd daarvoor ontbreekt mij nu.

Als ik wat rondgoogle, dan zie ik de QNAP TS453D. Iemand hervaring hiermee? Of kan je iets anders aanraden?

Requirements:
- Snel genoeg om serieus wat jaren mee te gaan.
- Plex transcoding is een dikke plus.
- Pfsense (of Opnsense) er op kunnen draaien (dus zeker ook AES-NI)
- Nog wat kleinere dingen erop draaien (Airsonic, ...).
- Minstens 4 HD's.
- Uitbreiding mogelijk. Bvb bij die QNAP, kan je zo'n extention kopen, zodat ik (eens ik terug nieuwe, grotere schijven bijkoop), al die nieuwe schijven in die extention kan steken en alles overzetten op die extention, en dan later terug het hetzelfde, maar op de NAS. Daar waar ik nu iedere keer met een nieuwe NAS zit.

Nog een ander vraagje, heeft RAID5 nog zin met 10 TB harddisks?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Raid 5 heeft zeker nog zijn nut. Zelf ben ik een synology fanaat, maar qnap maakt ook wel schoon spul. Ga vooral af op de specs of deze voldoen en je doet niets fout. Bij synology heb je ook,de plus reeks waarbij je een extensions kan plaatsen, maar deze zijn vrij duur vind ik.

https://www.synology.com/en-us/products ... UvXU#specs
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik ben wel blij met mijn Synology DS918+. Nu is er ook een iets nieuwe model (de 920).
Maar is Pfsense op zoiets draaien wel een goed idee? Ik had daar ook al aan gedacht om dat te doen maar ik lees overal dat dat echt geen goed idee is vanuit een security standpunt.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ben ook beetje aan het zoeken voor syno te upgraden maar x86 bij qnap/syno en de prijs gaat fel omhoog.
Denk dat ik het hier in twee delen ga kappen, NAS blijft puur NAS en klein servertje appart, zelfs al aan het denken dat ik dat servertje eigenlijk niet eens nodig heb (getting old?)
Zelfbouw NAS kom ik ook veel te prijzig uit maar mis vooral een qnap achtige case :lol:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben van syno afgestapt en tenzij ik echt iets superklein moet hebben zal het zelfbouw blijven. Zelfde stroomverbruik, veel meer bang for buck.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik draai Xpenology als een VM op mijn homeserver en heb 2 disken van 8TB in mirror dedicated voor die VM. Waarom ? Omdat het kan :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb deze week de QNAP TS453D van Tweakers gekregen om te reviewen. Binnen 2 weken zal ik je (middels die review) mijn ervaringen kunnen delen ;)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:Ik draai Xpenology als een VM op mijn homeserver en heb 2 disken van 8TB in mirror dedicated voor die VM. Waarom ? Omdat het kan :-)
Even aan gedacht, maar dan kwam ik weer in hetzelfde schuitje te zitten: keuze voor een fs dat ik niet meer betrouw, op een OS welke officieel niet ondersteund is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Vroeger inderdaad ook met XPenology gepruld. Ook met unraid.

Nu kan ik daar echt geen tijd meer aan spenderen en moet het gewoon gebruiksvriendelijk zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

XPenology is idd leuk voor te experimenteren, maar je moet er ook regelmatig de updates van bij houden. Eenmaal de bootloader de nieuwe ds-manager niet meer ondersteund moet je weer even wachten of zelf experimenteren.
Om terug on-topic te gaan heeft de TS keuze tussen Qnap en Synology. Om iets zelf in elkaar steken is er geen tijd (of goesting).
Zijn er ergens vergelijkingen te vinden van de software die beide draaien op hun nas ? Hardwarematig zijn ze vaak gelijk aan elkaar terwijl de qnap soms goedkoper is met dezelfde specs.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb (dankzij een mede-UB'er) ervaring met zowel Synology als QNAP.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Synology omdat die véél sneller is qua firmware-updates. Een half uur downtime om die QNAP (TS453 Pro) van nieuwe firmware te voorzien is geen uitzondering, bij Synology duurt dat hooguit 10 minuten (afhankelijk van het model vaak nog sneller).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

mailracer schreef: Zijn er ergens vergelijkingen te vinden van de software die beide draaien op hun nas ?
https://computertotaal.nl/artikelen/ove ... enkomsten/

Zelf even gezocht, staan linken in naar demos van de software..
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Qnap is krachtiger voor hetzelfde geld, Synology is een betere keus als je voor de functionaliteit gaat. Zolang je binnen de lijnen kleurt raad ik Synology aan, als je wilt vm’s draaien e.d. raad ik Qnap aan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Met Xpenology heb ik nog zitten klooien voordat ik overgestapt ben naar Freenas. Die updates dat was toch dikwijls miserie, dus daar wil ik liever niet meer naar terug.

Waarom is pfsense draaien op Syno of Qnap geen goed idee? Ok, voor een bedrijf, maar ik ben maar een particulier... Zijn die NASsen dan echt zo lek als een zeef als je ze openzet naar het internet toe?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hangt ervandaan wat je openzet natuurlijk. Als je vlans gebruikt boven je pfSense en je dus je pfSense moet passeren alvorens je aan je Nas kan, dan lijkt mij dat niet onveiliger als eender welke andere firewall/ips oplossing
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

de Synology heeft nog 2 x M.2 2280 NVMe SSD die hem veel sneller maken
https://nascompares.com/2020/05/15/syno ... omparison/

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS920+
The Synology DS920+ NAS is almost certainly the best 2-Bay NAS that the brand has ever made – I say that with a great degree of confidence. Each has not only surpassed that of the predecessor, but also does it with with a rather big jump.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat je sowieso met FreeNAS al aan het goede adres zat (op zich vraagt FreeNAS niet meer tijd dan een Synology).
Als je pfSense wil draaien kijk je ook best naar een hypervisor waarop die dan kan draaien (naast FreeNAS). Dat vraagt wat tijd om op te zetten (maar niet heel veel), maar dat zal ook op een commerciële NAS tijd vragen (VM met pfSense instellen, netwerkpoorten/VLANs, ...).

Ik dacht aan iets als:
https://www.ahead-it.eu/nl/shop/servers ... h=1#config
Zuinig, krachtig genoeg en veel leuke/handige functies. Zelfbouw hoeft niet, je kan een basis op die shop bestellen.
Enige vraagteken is daar of en hoe je de Sata controller in de hypervisor aan de FreeNAS VM kan geven... enige nadeel is dat dit systeem geen M.2 expansieslot heeft voor de hypervisor en andere VMs in zo’n geval :(

Waarschijnlijk is transcoding niet optimaal en uitbreiden is in theorie perfect mogelijk, maar gezien je tijds-criteria niet interessant (extern enclosure vinden en geschikt LSI kaartje vinden en verbinden).

Persoonlijk zou ik voor bovenstaande gaan enkel met FreeNAS en voor pfSense een dedicated box nemen (officiële of Chinees).

Natuurlijk, met een (x86) Synology of QNAP kan je ook niet erg fout gaan. Ze hebben enkel een iets mindere bescherming van je data (synology heeft wel Btrfs, maar maar een beperkte implementatie dacht ik).
Als peace of mind, minimale tijdsbesteding en omkijken je absolute prioriteit zijn is een Synology waarschijnlijk zelfs de beste oplossing.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Veel te duur imo, mijn NAS met xeon-d en 10Gbit heeft meer ram en was inclusief schijven denk ik nog niet zo duur :P
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Er zijn van die alternatieve oplossingen zoals de helios64 (https://wiki.kobol.io/helios64/intro/) maar misschien is dat niet krachtig genoeg voor wat je wil uitsteken.

Ik draai hier als HTPC/netwerkschijf dezelfde SoC (ander bordje, geen UPS etc., wel met een 4xSATA over PCIe), is echt machtig snel voor wat ik nodig heb. Ik denk dat bovenstaande ding een betere NAS gaat geven dan wat ik heb, maar of het een x86 server setup aankan hangt natuurlijk van je requirements af. Stroom ga je er in ieder geval stevig met besparen. Mijn NanoPi M4 gebruikt full CPU load minder dan 20W, idle zit je rond enkele watt. Moet je van een x86 niet verwachten.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Er zijn van die alternatieve oplossingen zoals de helios64 (https://wiki.kobol.io/helios64/intro/)
@rubenvb: Bedankt voor deze heel erg interessante link.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Qnap super specs op papier maar ik vind dat niet alles lekker loopt als je iets meer wil.
Docker heeft meer functionaliteit maar liep bij mijn testen veel vast.
En als qnap vastloopt is het direct heel de nas.

Ook updates op QNAP verlopen niet zo soepel als bij Synology.
Enige reden dat ik xpenology draai is omdat er geen nas is met 8 bays en degelijke processor voor transcoding.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

didi79 schreef:Heb deze week de QNAP TS453D van Tweakers gekregen om te reviewen. Binnen 2 weken zal ik je (middels die review) mijn ervaringen kunnen delen ;)
Hierzo: https://tweakers.net/productreview/2459 ... b-ram.html
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

+3!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik kon niet wachten op je review en heb ondertussen de TS 653D gekocht (16GB versie).

'k Ben er wel tevreden over. De CPU is wel wat een bottleneck, maar dat wist ik op voorhand.
De gebruiksvriendelijkheid (ten opzichte van bvb FreeNAS) maakt veel goed. Geen gepruts meer met jails, waar je dan alles nog zelf moest installeren/configureren. Gewoon dubbeklikken op een app en klaar. Ideaal voor mij dus (momenteel weinig tijd).

'k Ben momenteel alles aan het overzetten van mijn FreeNAS bak.

De QNAPCLUB repo is trouwens een aanrader als je wat meer apps wil.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb lange tijd zitten zoeken naar een oplossing om bestanden op het netwerk beschikbaar te stellen en een aantal services te kunnen draaien.
Een NAS leek geen slechte optie maar ik hou niet van proprietary stuff waar je op een bepaald moment misschien tegen beperkingen aanloopt.
Ik kende FreeNAS ook al sinds een hele tijd, ooit mee gespeeld en toen ze op een bepaald moment met de mogelijkheid speelden om ook te gaan virtualiseren, dacht ik dat dat de oplossing was.
Uiteindelijk hebben ze dat er terug uitgehaald dus was het opnieuw noppes.

Een tijdje geleden heb ik Proxmox VE ontdekt en dat leek me de geschikte oplossing:
- containers met LXC
- full VM's
- op basis van Debian => niet zo kritisch op HW zoals ESXi
- actieve ontwikkeling
- alle features ook voor de free versie

Heb me dan maar een beetje in Samba verdiept en dat draait hier nu allemaal perfect op een SFF Dell systeempje.

Toch ben ik nieuwsgierig om welke reden jullie kiezen voor een dedicated NAS?
Heppie NY!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor mezelf was dit toen ik m'n ds916+ kocht: form factor en ease of use.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een qnap nas en een zelfbouw nas.
De reden van een synology of qnap is idd ease of use. Wil je een samba of nfs share ... click click finish. Doe je dit op zelfbouw linux dan zit je te klooien met nfs server en in config files.
Zoals je zelf aanhaald is een zelfbouw veel flexibeler. Mijn qnap gebruik ik puur voor backup en staat standaard uit.
Mijn zelfbouw draait een stuk of 10-12 docker containers en draait 24/7.
Wil ik dit allemaal doen op een qnap of synology dan ben ik meer geld kwijt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Waar is de tijd dat we nog tijd hadden voor "zelfbouw". De dagen zijn tegenwoordig zo druk dat ik me buiten de kantooruren echt niet meer met zo'n prul wil bezighouden ... Het verste dat ik ga is een quick start guide eens diagonaal bekijken, en voor de rest mag het voor mijn part allemaal next-next-next-finish zijn. Of zoals macOS, laat dat OS voor mij maar werken, in tegenstelling dat ik voor het OS moet werken :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik schipper tussen de twee. Sommige dingen heb ik echt het geduld/tijd niet meer voor, langs de andere kant moet het ook wel betrouwbaar/veilig zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Wat schreef je daar een prachtige review over de QNAP TS453D.
Strak opgebouwd en voorzien van goede foto’s. Zo zou een review eigenlijk altijd in mekaar moeten gestoken worden. Niks op aan te merken eigenlijk (nou ja, op een paar typo’s na).
Wat me vooral opvalt is jouw eerlijke benadering en je heldere besluit.
Iemand die ernstig overweegt dit toestel aan te kopen en er al wat meer over weet, kan na het lezen van je review gerust een finaal besluit nemen wel of niet te kopen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ernie schreef:
Toch ben ik nieuwsgierig om welke reden jullie kiezen voor een dedicated NAS?
Heb jaren zelfbouw gehad, altijd windows based, gaande van een dual celeron over een dual athlon , met als laatste iteratie een dual xenon met een 16 port areca hw raid controller met 12x300GB disks in 2x6dR6 aan... die draaide dan zowel smb als nfs, als iscsi voor een esx setup.

Maar in 2012 dan de afweging gemaakt "wil ik nog wel tijd in zelfbouw steken", en kan de usage scope niet anders, en het antwoord was toen "neen, ik wil iets dat out of the box doet wat het moet doen". Dus doen een Synology DS2411+ gekocht, en gepopulate met 12x2TB disks in 2X6dR6 setup. Die is in gebruik gebleven tot in juli dit jaar.

Dan moest ik in Juli dus terug die oefening doen, wegens hardware die toch al 8j oud was, en storage die boven de 80% full kwam. En weer kwam ik uit op "ik wil iets dat gewoon werkt", en de kostenvergelijking slaat, als je je eigen uren en ongemak meeteld ook echt wel door richting de off the shelf oplossing....
Dus dan gekozen voor een Synology 1019+, met 5x 12TB in Raid6.

Ik merk die shift overigens bij meer dingen. Ik loop op het werk al zo vaak achter problemen aan, dat ik thuis gewoon een "it just works" solution wil, en geen tijd meer wil steken in zelfbouw.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

sandbert schreef: Wat schreef je daar een prachtige review over de QNAP TS453D.
Strak opgebouwd en voorzien van goede foto’s. Zo zou een review eigenlijk altijd in mekaar moeten gestoken worden. Niks op aan te merken eigenlijk (nou ja, op een paar typo’s na).
Wat me vooral opvalt is jouw eerlijke benadering en je heldere besluit.
Iemand die ernstig overweegt dit toestel aan te kopen en er al wat meer over weet, kan na het lezen van je review gerust een finaal besluit nemen wel of niet te kopen.
Bedankt voor het compliment :oops:

Welke typo's, dan kan ik die corrigeren ;-)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Flashblue: exact dat. iOS/macOS en dan die iCloud link en TimeMachine, set-it-and-forget-it.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”