Nieuwe SSD klonen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb al verschillende kloon software (oa Acronis) geprobeerd maar geen enkele keer slaag ik er in om een 500 gig SSD over ter zetten naar een 1000 gig zonder dat de 1000 heringedeeld wordt. Volume uitbreiden lukt ook niet.

Zelfs klonen met de optie van de drive groottes niet aan te passen lukt niet. Krijg steeds een drive van 500 gig en een gedeelte dat niet wordt toegewezen.

Ergens een limiet?

Of heeft iemand toch een oplossing?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Klonen met easus todo backup en daarna eventueel easus partition master gebruiken om de "indeling" aan te passen/volume uitbreiden. Dit lukt bij mij steeds perfect. De gebruikte software is de gratis versie dus je kunt gerust eens proberen zonder kosten te maken.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Op welk "host" OS draai je de clone software?

Je hebt eigenlijk twee jobs: het clonen, en het in gebruik nemen van de hele disk (veronderstel ik dat je wil). Eens je dus een volume van 500GB op je nieuwe schijf hebt moet je iets als gparted of windows disk management nemen om je partitie en filesystem te expanden.

(Als je al verschillende pogingen gedaan hebt moet je misschien je even verdiepen in TRIM en je "als vrije ruimte zichtbare maar toch al eens gebruikt tijdens clonen" opschonen)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht toch dat ik in het verleden al een SSD gekloond heb naar een groter exemplaar via Macrium Reflect.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Ik begrijp niet waar jullie problemen rond maken...klonen betekent een letterlijke identieke kopie maken dus ook wat betreft de indeling en grootte !!! Het is dus maar meer dan logisch als je van een kleine naar grotere disk gaat dat niet de volledige ruimte gebruikt wordt!! Dit is echter geen probleem, hulpmiddelen genoeg om dan na het klonen met een partitietool de overige ruimte toe te voegen of in te delen zoals je zelf wil!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

murdock447 schreef:Ik begrijp niet waar jullie problemen rond maken...klonen betekent een letterlijke identieke kopie maken dus ook wat betreft de indeling en grootte !!!
En jij lijkt gewoon een probleem te maken van de semantiek van de vraagstelling. De TS wil duidelijk een copy op een grotere SSD met behoud van de nieuwe capaciteit. Er is hier niemand die een probleem van iets maakt. De oplossing is ofwel een pure kloon en dan een repartition tool (zoals sommigen ook al voorstelden), of je hebt ook kloon-tools die tegelijk ook kunnen resizen (zoals bvb Macrium Reflect).

EDIT: ik zie nu pas dat je ook al de eerste reageerder was. Lijkt alsof je je ergert dat anderen ook nog alternatieve manieren voorstellen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zelf heb ik dit wel al gedaan met oa clonezilla - weliswaar afhankelijk van het filesystem.

Nu, indien het niet lukt tijdens de clone zijn er voor de meeste filesystems wel opties achteraf? NTFS kan je resizen, de meeste (alle?) linux filesystems kan je resizen - al moet je daar eerst manueel meestal de partitie aanpassen (verwijderen en opnieuw aanmaken met zelfde start sector)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

[quote ik zie nu pas dat je ook al de eerste reageerder was. Lijkt alsof je je ergert dat anderen ook nog alternatieve manieren voorstellen.][/quote]

Ik erger mij niet aan het feit dat men alternatieven voorstelt op zich, maar ik erger mij wel een beetje aan het feit dat de voorgestelde alternatieven moeilijker en risicovoller zijn voor mislukken(heb door veel zelf uitproberen dit ook moeten ondervinden).
Ik heb zelf in de loop der jaren al meerdere pogingen ondernomen met kloon software waarbij tegelijkertijd de grote van het volume wordt aangepast en vroeg of laat heb je daar problemen mee!
Als de topicstarter een maximale kans op succes wil hebben om zijn huidige diskinhoud over te zetten naar een nieuwe grotere is het klonen met daarna het aanpassen van de indeling/volume het meest eenvoudige, betrouwbare en gegarandeerd de best optie op een goed eindresultaat.
Trouwens klonen met tegelijkertijd aanpassen van het volume gaat al tegen het principe van klonen in...klonen is en blijft een procedure waarbij het resultaat voor en na volledig identiek is anders is het geen "kloon".

Ik vermoed dat topicstarter iets minder ervaring heeft(sorry als dit niet zo is!) en wel degelijk hulp en raad kan gebruiken maar geef dan aub de meest eenvoudige en in dit geval ook de meest betrouwbare oplossing!
Ervaring leert dat dergelijke ingrepen hoe meer ze "geautomatiseerd" zijn hoe meer kans op falen ze hebben...dus klonen+tegelijkertijd aanpassen volume/indeling zal vlugger mislopen dan eerst klonen en naderhand het volume/indeling aanpassen.

Ik probeer ook maar alleen te helpen en wil zeker niemand affronteren ...sorry moest iemand zich "aangevallen voelen" dit is/was niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Een andere optie is natuurlijk om de nieuwe schijf te formatteren (zie mijn opmerking over TRIM), alle bestanden te kopiëren en (wellicht) iets van bootloader erop te zwieren.

Dan ben je ineens van fragmentatie en het filesystem ruikt-niet-meer-fris-gevoel vanaf.
(Als het superbelangrijke data is kan je altijd een file checksum utility tussen de oude en de nieuwe kopie laten draaien.)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@ Slafes
wat is de het merk en vooral type van je nieuwe disk? misschien kan dit meer duidelijkheid brengen waarom je problemen hebt bij een toch redelijk courante bewerking.
Een andere oplossing is gewoon het OS en de programma's opnieuw te installeren op de nieuwe disk en daarna enkel de noodzakelijke data over te zetten. Dit is steeds een goede oplossing omdat je systeem dan wel degelijk volledig afgestemd is op de nieuwe hardware, nadeel is echter dat dit veel tijd inneemt, je de originele software moet hebben enz.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wel, ik ga opteren om gewoon mijn systeem opnieuw te installeren. Dan ben ik waarschijnlijk ook ineens af van het occasionele blue screen tijdens het booten.

Het gaat om windows 10, volume uitbreiden via het beheer tool lukt niet, enkel verkleinen. Zelf nog nooit meegemaakt en heb toch al wel wat ervaring. Bij mijn vorige kloon pogingen van een kleine naar een grotere SSD was dit effectief nooit een probleem en nu wel. Daar deed Acronis het trouwens zonder te verkleinen. Vandaar dat ik het bij deze ook niet goed begreep.

Nieuws SSD is een Kingston A2000 M.2.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Was/is uw huidige bron SSD reeds een gekloond exemplaar?

Ik stel de vraag omdat ik nogal eens vaststel dat gekloonde exemplaren een partitietabel / disk layout hebben waar men echt niet vrolijk van wordt.
Blijkbaar "werkt" dat wel maar ik vraag me toch af hoe men deze nog eens zou kunnen verder klonen met de gratis tools, zonder problemen uiteraard...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, was reeds een gekloond exemplaar. Acronis is echter geen gratis tooltje (allez ja, de OEM bij de schijf eigenlijk wel) dus daar verwacht ik toch ietsje meer van.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mini tool partition Wizard
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

+1
Let erop dat je vanaf versie 12 (of was het versie 11?) met de free tool niet meer kan klonen (nu Pro versie benodigd).
Heb dan maar terug versie 10 geïnstalleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”