Ik heb een Mac mini (2018) waarbij USB-C en Thunderbolt de norm is.
Nu wil ik mijn externe HDD vervangen door een optimaal model. (Snelheid & degelijkheid)
Bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pricewatch/736863/ ... ranje.html
De HDD ligt uit het zicht weggewerkt en in principe ga ik deze nooit meenemen dus het uiterlijk of de omvang maakt dus niet uit. Het is dus puur voor backup van foto’s en video. Ook gebruik ik deze Mac met Plex als mediaserver, niet intensief.
Wellicht heeft iemand nog goede tips, do’s and don’t?
Alvast bedankt!
Externe HDD advies (Mac mini / USB-C)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
- Bedankt: 114 keer
Aangezien het toch een vaste opstelling is, zou ik eerder een 3,5 inch HDD aanraden. Bijvoorbeeld een WD MyBook, 8 TB voor 160 euro.
Die wordt geleverd met een USB-A kabel, maar kan je eenvoudig vervangen door een USB-C kabel moest je dat willen.
Die wordt geleverd met een USB-A kabel, maar kan je eenvoudig vervangen door een USB-C kabel moest je dat willen.
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Bedankt voor je reactie! Meer voor minder is natuurljk ideaal.butskristof schreef:Aangezien het toch een vaste opstelling is, zou ik eerder een 3,5 inch HDD aanraden. Bijvoorbeeld een WD MyBook, 8 TB voor 160 euro.
Enige waar ik nog aan denk is dat sommige schijven ook Thunderbolt 3 ondersteunen dat volgens wat ik lees tot 4x sneller zou zijn dan USB 3.
Maar dat merk je natuurljk alleen bij grote bestandsoverdracht, niet in de gewone prestaties.. dus dat is een afweging of ik daarvoor een meerprijs wil betalen.
Nogmaals dank!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
- Bedankt: 114 keer
Voor een harde schijf is dit irrelevant, denk ik. Een normale SATA HDD zal een maximum schrijfsnelheid hebben van pakweg 100-160 MB/s, en dat is de 'weakest link' in dit geval.
USB 2, USB 3 of Thunderbolt 3 is slechts de connectie waar die over loopt. USB 2 heeft 480 Mbps bandbreedte, dus 60 MB/s. Gevolg: de schijf is sneller dan de connectie, en performance is gelimiteerd door de connectie. Gelukkig zijn externe schijven met een USB 2 connectie praktisch niet meer te vinden.
USB 3.1 heeft een bandbreedte van 5 Gbps, ofwel 640 MB/s. Daarmee heb je méér dan genoeg reserve om de volledige mogelijkheden van een harde schijf te benutten. Thunderbolt 3 biedt 40 Gbps, ofwel 5 GB/s. Maar zoals je ziet, levert die extra bandbreedte niks op aangezien je schijf in het beste geval maar 160 MB/s trekt.
Eender welke USB 3 disk zal dus ruwweg dezelfde resultaten geven.
Waar dit natuurlijk wél uitmaakt, is bij solid state storage. Daar liggen de snelheden van de schijven veel hoger, en kan USB 3 mogelijks wel een limiterende factor zijn.
PS, voor de volledigheid: er is ook nog USB 3.2 met 10 Gbps. Vandaar de claim dat TB3 vier maal sneller is dan USB. Maar dat maakt hier dus niks uit.
USB 2, USB 3 of Thunderbolt 3 is slechts de connectie waar die over loopt. USB 2 heeft 480 Mbps bandbreedte, dus 60 MB/s. Gevolg: de schijf is sneller dan de connectie, en performance is gelimiteerd door de connectie. Gelukkig zijn externe schijven met een USB 2 connectie praktisch niet meer te vinden.
USB 3.1 heeft een bandbreedte van 5 Gbps, ofwel 640 MB/s. Daarmee heb je méér dan genoeg reserve om de volledige mogelijkheden van een harde schijf te benutten. Thunderbolt 3 biedt 40 Gbps, ofwel 5 GB/s. Maar zoals je ziet, levert die extra bandbreedte niks op aangezien je schijf in het beste geval maar 160 MB/s trekt.
Eender welke USB 3 disk zal dus ruwweg dezelfde resultaten geven.
Waar dit natuurlijk wél uitmaakt, is bij solid state storage. Daar liggen de snelheden van de schijven veel hoger, en kan USB 3 mogelijks wel een limiterende factor zijn.
PS, voor de volledigheid: er is ook nog USB 3.2 met 10 Gbps. Vandaar de claim dat TB3 vier maal sneller is dan USB. Maar dat maakt hier dus niks uit.
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Bedankt voor de info.
Was toevallig de technische info bij LaCie aan het bekijen en hiermee bevestig je inderdaad wat ik al dacht:
“superhoge Thunderbolt-snelheden en optionele SSD- prestaties voor maximaal 510 MB/s (tot 130 MB/s met HDD)”
Dus dan heeft het inderdaad geen meerwaarde / geen zin om daar meer voor te betalen.
Goed advies, Merci!!
Was toevallig de technische info bij LaCie aan het bekijen en hiermee bevestig je inderdaad wat ik al dacht:
“superhoge Thunderbolt-snelheden en optionele SSD- prestaties voor maximaal 510 MB/s (tot 130 MB/s met HDD)”
Dus dan heeft het inderdaad geen meerwaarde / geen zin om daar meer voor te betalen.
Goed advies, Merci!!