PC werk "plots" niet meer.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kort geleden heb ik 5 pc's gekocht via een tweedehands aanbieding : allen dezelfde config : Core I3, 4GB ram, 250GB disk.
Op 4 ervan heb ik Centos 7 geïnstalleerd, op 1 heb ik Debian gezet.

Nu blijkt dat 2 van de 5 machines "plots" niet meer wilen werken. Ze draaien nog steeds, maar ik kan ze niet bereiken via SSH, ping werkt niet, en als ik een scherm aansluit dan krijg ik gewoon niks te zien. PC reboot etc : niks. Ram vervangen etc : niks. Geen biepjes of whatever bij opstarten. Het enige dat helpt (tot nu toe bij beide pc's 2x gelukt) is de bios batterij eruit nemen, even wachten, insteken en opstarten.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Want zolang die PC's gewoon draaien maakt die BIOS batterij toch niks uit?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Het probleem is niet de bios batterij maar de bios die om een of andere reden corrupt geraakt. Het verwijderen van de batterij en deze er terug insteken zorgt ervoor dat de bios gereset wordt.
Als dit steeds weer gebeurt zijn de moederborden waarschijnlijk defect.
De bios batterij eens vervangen is echter wel een poging waard (je kan ook eens de spanning nameten en kijken of de spanning rond de 3.3V ligt.)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Gewoon even reflecteren vanuit mijn DJ-sector (natuurlijk geldig op alle electronica)... Condensatoren die een tijdlang niet gebruikt geweest zijn, worden vaak wak, vochtig vanbinnen (er zit daar dan ook heel wat karton in). Als je die na enige tijd ineens aanschakelt, dan zeggen die 'plop' en werken die niet meer. Vermoed dat er in elke PC-voeding ook wat van die dingen zitten, en als er eentje plop heeft gezegd, je niet meer het perfecte voltage hebt voor MB en HDD, en er niks gebeurt...

Even uitmeten??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Andere voeding ook al geprobeerd dan?

Had een tijdje terug ook zo'n raar geval (maar was dan eerder dat pc niet wou booten) en daar heb ik de bioschip vervangen en alles draait weer als een zonnetje sindsdien. Misschien ook een piste om eens te bekijken?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

TimoLimo schreef:Andere voeding ook al geprobeerd dan?
Wissel de voeding van een werkende en een niet-werkende pc even?

Of anders de multimeter erop tijdens het opstarten van de pc.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor alle duidelijkheid : de pc boot wel en blijft zelfs draaien. Het is plots dat je geen SSH meer kan doen en het beeldscherm ook niks meer doet. Maar de machine in kwestie blijft wel draaien (bvb ping lukt wel)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uit mijn ervaring is er dan (misschien) een disk probleem. Ping afhandeling zit volledig in het (kernel) geheugen, terwijl ssh de key uitleest van disk (ook al bestaat deze niet).
Probeer eens een ssh -vvv te doen om te zien waar het probleem zit.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”