Harmony Hub: ervaringen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Hallo,

Heeft hier iemand een Harmony Hub in gebruik? Ik zou graag paar gerichte vragen stellen/oplossing zoeken voor mijn probleem.
Ik heb verschillende smartdevices in gebruik (Sonos/Tradfri lights/Samsung TV/Vaillant vsmart, etc).
Ik zou die devices gemakkelijker willen controleren dan voor elk smartdevice een andere app te moeten laden en 5 minuten bezig te moeten zijn met alles in te stellen als je wat wilt wijzigen thuis qua scenes/sferen en dergelijke.

Ik heb hiervoor nu home assistant: ik vind dat veel te ingewikkeld (het werkt wel, maar de leercurve is vrij groot voor iets wat vrij simpel is).
Voorbeelden van dingen die ik wil kunnen instellen:
- Wanneer ik thuis wegga (GPS locatie van telefoon?): zet alle Sonos uit en alle lichten uit.
- Wanneer ik bijna thuiskom: schakel verwarming op die termperatuur.
- Met 1 druk op een knop die Sonos playlist afspelen, die lampen uit, die lampen op die temperatuur, die lampen tot dat niveau gedimd, etc, etc.
- Dingen van buitenshuis kunnen bedienen.

Iemand een idee of dit lukt met Harmony Hub, zulke dingen? Ik weet dat Tradfri niet compatibel is met Harmony Hub, maar je kan wel een Hue emulator installeren op een pi, en Hue is wel compatibel met Harmony Hub, dus op die manier raak ik weg.

Iemand hier ervaring mee?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Tja, ik heb een harmony hub maar veel verder ga ik je niet kunnen helpen....

Je kunt je hub met google assistant (home assistent ook zeker?) verbinden maar dan moet die wel op united states staan (Engels).
Anders werkt het niet.

Ben niet zeker maar ik denk dat je voor de volgende dingen wel degelijk een soort automatisatie nodig hebt zoals google assistent of home assistent of andere...alleen met de hub, denk het niet?
  • - Wanneer ik thuis wegga (GPS locatie van telefoon?): zet alle Sonos uit en alle lichten uit.
    - Wanneer ik bijna thuiskom: schakel verwarming op die termperatuur.
    - Met 1 druk op een knop die Sonos playlist afspelen, die lampen uit, die lampen op die temperatuur, die lampen tot dat niveau gedimd, etc, etc.
    - Dingen van buitenshuis kunnen bedienen.
Iemand die er meer van weet?

EDIT:

Dat ben ik vergeten, Philips Hue werkt wel met de hub...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt! Dat is al iets dat ik meer weet :-)
Nog iemand oplossingen voor mij: dingen die ik wil zijn toch niet supermoeilijk, begrijp niet dat er niet echt een product is voor mijn nood.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 674 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Algemeen probleem: je moet wel je home assistant op het internet ontsluiten, en dat is iets waar ik algemeen de gruwel van heb. Misschien eens kijken naar de HA Cloud ...?
cyberbozzo schreef: - Wanneer ik thuis wegga (GPS locatie van telefoon?): zet alle Sonos uit en alle lichten uit.
Gebruik maken van een HA app op je GSM (of mss IFTTT) om een automation te triggeren.
cyberbozzo schreef: - Wanneer ik bijna thuiskom: schakel verwarming op die termperatuur.
Idem.
cyberbozzo schreef: - Met 1 druk op een knop die Sonos playlist afspelen, die lampen uit, die lampen op die temperatuur, die lampen tot dat niveau gedimd, etc, etc.
Er vanuit gaande dat je dit wilt doen via je harmony remote: dit moet je dan doen via Emulated Roku. Dit device kan je aanspreken via je Harmony en dan aan de buttons bepaalde automations koppelen
cyberbozzo schreef: - Dingen van buitenshuis kunnen bedienen.
HA Cloud bekijken.

Gezien de hoeveelheid zaken die je van buitenaf wilt doen is Google Assistant of iets dergelijks misschien toch een betere optie, al heb ik er vanuit het privacy standpunt een bloedhekel aan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider
Te Koop forum

Als je zou gaan voor de harmony hub, ik heb er hier thuis nog een liggen die ik quasi nooit gebruikt heb en die weg zou kunnen voir een overeen te komen prijsje. Ik vind dat Ide niet echt goed samen werkt met de proximus decoder, vandaar heb ik het wat laten liggen.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Hub > lijkt me dus in eerste instantie niet echt iets als vervanging voor HA. Wel als een aanvulling (die ik misschien later nodig heb want ik wil een hardware remote > dus hub icm een hardware remote van logitech).

HA Cloud > niet nodig. Letsencrypt draait reeds op de HA, en ports zijn geforward op mijn bbox, benaderen van buiten loopt perfect door middel van split DNS.

Maar ik vind het alleen zeer moeilijk om dingen in te stellen, ook totaal niet overzichtelijk. Bijvoorbeeld: ik wil een scene instellen maar ik wil er een delay in (ééns die scene aanstaat, moet er nog 2 minuten gewacht worden alvorens al mijn lampen uitgaan: het is mijn slapengaan scene). Blijkbaar kan je in een scene geen delay verwerken, dan moet je naar een automation gaan als ik het goed begrijp. Dat heb ik gemaakt en werkt perfect. Echter is het blijkbaar moeilijk om die scene vanaf de homepage van HA te triggeren: dat lukt me langs geen kanten.
Ik werk enkel via de web GUI, niet via de yaml, want daarvoor ken ik te weinig van scripting/programmeren.

Algemeen vind ik de opzet van HA zeer ingewikkeld. Bijvoorbeeld: 1u na zonsondergang gaan mijn tuinlampen aan. Maar wanneer ik dan wegga, gaan alle lampen bij me thuis uit (zo ingesteld op basis van mijn presence van mijn iphone). Kom ik dan later die avond thuis, zijn uiteraard de lampen in de tuin uit. Dus ik zou al een thuiskom schema moeten gaan maken met verschillende uren (dus verschillende thuiskom scenes!) indien later dan 18u, dan lampen in huis aan en ook de tuin aan, maar vroeger dan 18u, enkel thuislampen aan en geen tuin.
Dit maakt dat je dan eindigt met 3 verschillende thuiskom scenes.

Ook Spotify integratie lukt me maar niet > ik kan mijn Sonos enkel Radio laten spelen en geen playlists... Al bij al woon ik op een apppartement met 7 lichtpunten, 4 Sonos ONE's en een Vaillant V-smart: het allemaal integreren en goed laten lopen, zou me meerdere dagen kosten, en dat vind ik simpelweg niet aanvaardbaar voor zulke kleine setup. Dit moet anders en beter kunnen IMHO, maar het correcte product heb ik dus nog niet gevonden ;-)

Ik ben technisch vrij goed onderlegd in alles wat met netwerken en dergelijke te maken heeft, maar minder met programmeren/scripting > ik ben daar 10 jaar uit en ben enkel nog bezig met professionele commerciële oplossingen, en daar heb je dit soort dingen allemaal niet mee (dat zit daar meer ingebakken in), maar ik vind dus niet het product dat ik nodig heb...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 68 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbozzo schreef: Algemeen vind ik de opzet van HA zeer ingewikkeld. Bijvoorbeeld: 1u na zonsondergang gaan mijn tuinlampen aan. Maar wanneer ik dan wegga, gaan alle lampen bij me thuis uit (zo ingesteld op basis van mijn presence van mijn iphone). Kom ik dan later die avond thuis, zijn uiteraard de lampen in de tuin uit. Dus ik zou al een thuiskom schema moeten gaan maken met verschillende uren (dus verschillende thuiskom scenes!) indien later dan 18u, dan lampen in huis aan en ook de tuin aan, maar vroeger dan 18u, enkel thuislampen aan en geen tuin.
Dit maakt dat je dan eindigt met 3 verschillende thuiskom scenes.
Je hebt 2 automations nodig: 1 voor je binnenverlichting, een andere voor je buitenverlichting. Die automations hebben meerdere triggers EN condities (donker EN home). Je zal het helaas wel in YAML moeten doen, maar dat kan geen struikelblok zijn met de HA documentatie.

Als dat toch te moeilijk is, kan je misschien eens kijken naar NodeRed. Hoe dan ook, het zal altijd programmeren 'geblazen' zijn, bij alle pakketten.
Ter illustatratie mijn verlichtings-flow:
nrstatemachine.png
EDIT: je mag me altijd een PM stguren als je hulp nodig hebt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een Harmony hub zend geen commando’s over ethernet dacht ik. Ik had vooral begrepen dat deze eigenlijk de afstandsbedieningen nabootst en hierdoor alles bedient via IR, Bluetooth, RF. Of klopt mijn redenering niet.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Klopt. Je hebt ook nog een uitbreiding (companion) voor zwave en zigbee maar die krijg je hier in Europa niet te pakken .

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Anders eens kijken naar Homey...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 761 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een harmony hub kan toch xmpp doen, iir ?
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Voor local access? Ja. Je moet het wel zelf aanzetten

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”