Studentenlaptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Ik ben op zoek naar een laptop voor een 16 jarige studente maar zie het bos door de bomen niet meer ...

De vereisten zijn vrij beperkt : gewoon wat kunnen surfen (Smartschool en dergelijke), filmpje kijken, Word documentje maken en af en toe een Powerpoint ineens steken. Ik reken er toch op dat ze er (heel) aantal jaren mee doet, dus het moet niet bottom of the line zijn.

Belangrijkste vereisten :
* Deftige grootte : 14 à 15 inch. 11-13 inch is toch echt wel te klein, 17 inch vind ik dan weer overkill (tenzij het prijsverschil miniem is met een 15 inch)
* Deftig scherm. Touchscreen is niet nodig
* Deftig toetsenbord. Ik heb een absolute bloedhekel aan die 'neptoetsen' van een iMac
* Betrouwbaar : liefst geen laptops die bekend staan om problemen met scharnieren, batterij, scherm en dergelijke
* Processor : weinig CPU intensieve applicaties dus snelle CPU is niet echt topprioriteit. Moet wel stil zijn ... ik las in een ander draadje dat de AMD A9 blijkbaar een klein vliegmaschien is ... Binnen een paar jaar moet hij echter ook nog meekunnen ...
* GPU : huis, tuin en keukengebruik, dus eender welke GPU (ook zo'n integrated) lijkt me perfect in orde
* Geheugen : een 'standaard' 8GB is ruimschoots voldoende, ook voor de iets minder nabije toekomst
* Opslag : 128 à 256GB lijkt mij perfect
* Stevigheid : ze is zeer voorzichtig met haar spullen (in tegenstelling tot haar broer :roll: ). Ik denk dus dat de kans dat de laptop tegen de grond gaat, miniem is
* Draagbaarheid : zolang ze in het middelbaar zit, blijft de laptop gewoon thuis. Als ze (hopelijk) verder studeert, kan de situatie natuurlijk anders zijn.

Welke laptop(s) kunnen jullie mij adviseren ? Weten jullie of er de komende weken nog 'terug naar school' aanbiedingen komen ?

Bedankt voor jullie hulp !
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Budget?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Denk dat geen van de 2 laptops in mijn opruiming echt voldoen voor de TS. Ik kan je anders wel volgende thread aanbevelen om eens te lezen, zeker ook de commentaar achteraf.

https://tweakers.net/reviews/7230/lapto ... -2019.html
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Die Dell uit je opruiming zou toch voldoen ? En dit voor een goede prijs :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

pas enkele laptops voor de studenten gekocht;

wat betreft prijs zeker ok als je er min 3 koopt
https://www.2dehands.be/a/computers-en- ... ousPage=lr

kan ook per stuk;
https://www.electroplaza.be/product/len ... 28-gb-ssd/

nadeel; zit een fins qwerty toetsenbord in
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

De prijs was blijkbaar niet het grootste punt...
Dan zou ik gaan voor i5/8gb/250 of 500gb ssd/integrated graphics in een buissness class laptop.
Dell/Hp probook/Lenovo Thinkpad.
Als de focus ligt op een goed toetsenbord is het simpel, 100% Thinkpad (die een minder lichtgevend scherm heeft dan de andere 2)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Goztow schreef:Budget?
Oops, en ik dacht dat ik aan alles gedacht had ...
Budget is inderdaad niet de belangrijkste factor, alhoewel ik me op basis van de beperkte vereisten moeilijk kan inbeelden dat zo'n laptop veel meer dan €800 kan kosten. Maar ik ga me niet op een bedrag vastpinnen.

Ik heb wel een factuur nodig, dus 2de hands wordt dan lastig, denk ik.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijne student heeft net een 14 inch Asus Zenbook UX433FA gekocht, de zilveren i5 versie, 8GB en SSD van 256GB, met standaard scherm, dus niet het mat scherm. Bij bol.com tijdelijk te koop gestaan aan 749 euro.
Licht, snel genoeg, goede batterijduur en degelijke kwaliteit. Dit type kan last hebben van een coil-spool geluid maar bij hem niets te horen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik ga deze normaal aankopen 679 - 10% studentenkorting als je een unief email adres hebt.

Lenovo ideapad C340 14 - Platinum

Touchscreen is handig om nota's te nemen en schema's rap te tekenen in je word document. (vooral dan met het oog op hoger onderwijs)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Net dik een uur op de website van Lenovo zitten kijken ... zoveel modellen en versies, een mens wordt daar zot van. T490, T495, S540, 530S, C340 ...
Volgens mij zit daar een strategie achter. Ze hopen dat je uiteindelijk volledig doordraait en maar op iets klikt en bestelt om er vanaf te zijn.
:smash2: :smash2:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

q-tec schreef:Lenovo ideapad C340 14 - Platinum
Kan misschien héél lang meegaan als je geluk hebt maar kwaliteit en repareerbaarheid is anders.
Uzzi schreef: T490, T495, S540, 530S, C340 ...
Thinkpad T, X en P is tegenwoordig alles wat goed is AFAIK. Van de rest afblijven (ookal noemt het ook Thinkpad)

Misschien dat een tweedehandsje op factuur beter is. Vanaf de T450 zou ik dan kijken. Want een Thinkpad nieuw bij Lenovo zelf kost een aardige duit. Via de unief is dat bv. veel goedkoper ( maar wel enkel voor studenten lijkt me) bv. https://www.uhasselt.be/laptop
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Lijkt me niet ideaal om nu een laptop te kiezen die ook zal moeten dienen voor het hoger onderwijs (en waar de richting dus nog niet van gekend is).
Allicht beter nu een budgetlaptopje of 2ehands en bij de start van het hoger onderwijs een nieuw exemplaar (bv. via de hoge school aanbiedingen)

Een harde schijf van 128 G vind ik te klein, gebruiker zal snel tegen de limiet aanlopen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”