Shortcut maar waar?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Gisteren melde mijn zoon dat zijn pc (een oud samenraapsel) het na een week niet meer doet.
Bij het aanzetten inderdaad niets van respons.
Ik heb eens een andere voeding getest en het resultaat was de printplaat van de HD gewoon in de fik vloog, gelukkig doofde het snel na het zonder stroom zetten.
Ik dacht dat daar het probleem zat maar na vervanging van de HD vloog ook deze in de fik.
Ik heb dus verschillende voedingen en kabels gebruikt.
De PC start enkel zonder harde schijven.
De laatste test was met hd onder stroom zonder sata maar toen begon het moederbord te fikken.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik durf eigenlijk de voeding en de ssd(deze fikte niet maar ook hij voorkwam opstarten) niet te recupereren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hint: je bedoelt "short circuit".
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Heronic schreef:De PC start enkel zonder harde schijven.
De laatste test was met hd onder stroom zonder sata maar toen begon het moederbord te fikken.
Dit vind ik raar, want de pc start zonder schijven, maar niet als er toch een schijf aan de voeding hangt los van het moederbord?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je hebt al alles "opgefikt" met die voeding... ik zou ze alvast niet meer vertrouwen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hoe oud zijn die onderdelen en wat is de herkomst?
Vroeger had je voedingen waarbij de kabels grotendeels overeen kwamen maar sommige niet.
Dan loopt stroom ineens over kabels waar dat niet de bedoeling is.
Voor zover ik lees op internet durft men dat vandaag de dag terug doen...
Heb je conversie molexen of een andere kabel gebruikt die niet bij de nieuwe voeding hoorde?

https://forums.tomshardware.com/threads ... s.2741326/
I now understand what happened to my hard drives. When I installed the power supply, I used an old cable from my Corsair power supply to connect the drives since the spacing between connectors on the EVGA cable was too short to fit my drives. Unfortunately, the pinouts on the modular sata connector on the hard drive are different for each manufacturer. When I turned the computer on, the 3.3V cable had 12V on it, ground was now 5V, 5V was now 3.3V. You get the idea.

The fact that there are manufacturer specific pinouts on modular power supplies is beyond stupid IMO. A sata plug should be predictable as to what voltage goes where if it can fit in a modular socket.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Of de voedingskabel van de harddisk(s) ingesneden op een scherp randje van de case?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”