nieuwe cpu werkt niet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb net mijn nieuwe cpu binnengekregen, een AMD Athlon X4 880K en als ik deze vervang op mijn pc dan start mijn pc precies niet op .... De cpu koeler en de voeding draait, maar meer gebeurd er niet, scherm blijft zwart ...
...

...

Ik had gelezen dat het mss aan een verouderde bios kon liggen dus heb een bios update gedaan (van 1.20 naar 2.40) maar dit werkt nog steeds niet. Bios is upgedate maar verder niets ... Iemand een idee waar ik verder kan zoeken? Als ik mijn oude cpu er dus insteek zoals nu het geval is, is er geen probleem ...

...

Windows 10 x64
asrock fm2a78m pro4+
AMD A4 7300
4Gb RAM
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Verschil in socket nmlk FM2 en FM2+ ?????
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

FM2A78M Pro4+

A-Style : ASRock Cloud
Supports Socket FM2+ 95W / FM2 100W processors


Zou toch beide moeten aankunnen?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Beiden zijn FM2+ en de cpu staat in de cpu supported lijst van het mobo.

Heb je een aparte videokaart want deze cpu heeft geen onboard graphics? Mogelijk staat je BIOS nog ingesteld op "integrated graphics" ofwel steekt de monitorkabel nog op de mobo-aansluiting in plaats van je grafische kaart (als je al een aparte hebt).

Reset je CMOS/BIOS eens door de batterij een paar minuten uit het moederbord te halen. Je gaat dan mogelijk wel het BIOS nog wat moeten optimaliseren maar normaal werken de standaardinstellingen al. Uiteraard heb je eerst een grafische kaart nodig.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

damn, heb geen grafische kaart :( zal daar dan morgen maar om gaan ...
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Nog nieuw gekocht die 880K? Is toch al een tijdje op de markt. Ik heb de voorganger 860K al geruime tijd , goedkope cpu (is de A10 zonder graphics)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

idd nieuw gekocht, maar is goed genoeg voor wat ik hem ga gebruiken :-D
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb zelf een A10-7860K in dagelijkse dienst en nog een tweede (backup) PC met een A6-5400k. Voor deze laatste was ik op zoek naar een krachtigere APU maar voor FM2+ worden deze schaarser met de dag en de prijzen zijn zelfs hoger dan in 2016. Terwijl de X4 880K wel nog vlot beschikbaar is. Idealiter ga ik naar AM4/Ryzen 2200G of 2400G, maar als ik nog een moederbord en DDR4 ram moet aanschaffen, dan denk ik beter dat ik eerst nog 2 jaar bij FM2+ blijf. Ik vind het eigenaardig dat A8 of A10 APU's voor FM2+ er al zo snel uitgegaan zijn, terwijl dit niet het geval blijkt voor X4 880K.

Ik heb ook naar de X4 880K gekeken. Voor de GFX kan je een goedkope kaart nemen, maar ik denk dat je best naar GT1030 kaarten (eventueel passive) gaat die hardware 4k playback ondersteunen. Allez, als je 4K video nu of in de toekomst van doen hebt.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

video's bekijk ik meestal gewoon via mijn raspberry op mijn tv dus die 4K is eigenlijk niet echt nodig ... Kan ik niet gewoon een simpel/goedkoop kaartje erin steken? zoals deze bv? https://www.alternate.be/ASUS/GeForce-G ... 41?lk=6040
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een grafisch kaartje zal jouw probleem idd oplossen.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ok, ben net terug van de winkel. Heb een Asus GeForce GT710 meegekregen maar nu doet die het nog niet :( Ik heb de drivers geinstalleerd dmv de cdrom die erbij zit en als ik dan mijn kaartje erin steek, de pc opnieuw opstart dan krijgt mijn beeldscherm geen signaal :cry:
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

BIOS resetten via Jumper na plaatsen nieuwe cpu.
Of voeding die niet genoeg amps kan leveren op de cpu lijn?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Heb het zelfs nog niet geprobeerd met de nieuwe cpu. Wou eerst al eens checken of ik de grafische kaart aan de praat krijg maar dat lukt dus niet :evil:

Zou het kunnen omdat ergens mijn onboard gpu word aanzien als 1ste optie? Zoja, hoe schakel ik dit uit om het te testen en niet onbelangrijk, kan ik dit, achteraf terug inschakelen ALS dit geen oplossing zou zijn voor mijn probleem? Want als ik het zou kunnen uitschakelen, daarna de pc opnieuw opstart met de nieuwe gpu erin en ik heb geen beeld, moet ik uiteraard wel een mogelijkheid hebben om mijn onboard gpu terug in te schakelen ...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb gemerkt dat als ik een gpu steek, deze voorrang krijgt op het onboard gedeelte. Dus ik vermoed dat het allemaal vanzelf gaat.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Heb je de kabel van de monitor ook op je grafische kaart geplugd, of zit hij nog in de connector van het moederbord?

Als je van soort kabel gewisseld bent (bijvoorbeeld vroeger DVI connector en nu HDMI), dan kan het zijn dat je monitor nog ingesteld staat op de vorige soort connector -- een monitor start een beetje sneller op indien je de connector selecteert ipv op "auto" te laten staan, maar je moet er dan wel aan denken wanneer je een ander soort connector aansluit.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

k heb beide al geprobeerd. Kaart erin gestoken als de pc uitstaat en dan opgestart met de hdmi in de gpu van het moederbord, net als opstarten en de gpu er pas insteken als ik volledig ben opgestart en dan switchen van gpu ..

aansluiting is hetzelfde gebleven, nog steeds hdmi
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Heb je de kaart ingestoken als je pc opgestart is :eek:

In ieder gaval zou je bij problemen bij het opstarten een beep-code moeten horen als je speakertje is aangesloten
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Hoewel het in principe plug'n play is, steek je beter geen dingen in je pc als die nog aan staat. En voor gevoelige zaken zoals ram en SSD leg je best de voeding ook uit vooraleer je die in/uitplugt.

fotoke van je moederbord:

Heb je ook de extra 8-pin voedingskabel voor de cpu socket ingestoken (blauwe cirkel op fotoke)? Je nieuwe cpu heeft een iets hoger verbruik dus mogelijk heeft je moederbord deze nu wel nodig.

Grafische kaart in het PCIe X16 slot steken dat het dichtst bij de cpu socket staat (rode pijl op fotoke). Zorg dat ze diep genoeg zit in de slot -- clipke op het einde van de slot (rode cirkel op fotoke) moet dicht kunnen. Dan de hdmi monitorkabel op de connector van de grafische kaart steken en computer opstarten.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Speakertje heb ik helaas niet meer. Moederbord is gewoon op een osb plaat gevezen en zo onder mijn bureau geschoven, eigen creatie ;-)

Extra voedingskabel is aangesloten ja, maar ben nu aan het proberen nog eerst de gpu op m'n huidige processor werkend te krijgen vooraleer ik die vervang ... dan weet ik alvast dat het aan de gpu ligt.

Ik heb alles gedaan zoals hierboven word beschreven, maar dat werkt dus niet :evil:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Soms zit er een plastiekske als bescherming op de gouden pinnetjes van de grafische kaart -- heb je dat eraf gedaan indien er eentje opzat?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

cptKangaroo schreef:Soms zit er een plastiekske als bescherming op de gouden pinnetjes van de grafische kaart -- heb je dat eraf gedaan indien er eentje opzat?
Jep, heb ik eraf gehaald
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een paar fotokes zou ook al veel helpen. Toont hij zich wel in apparaatbeheer?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Lol ... aan het begin van deze thread zou je nooit gedacht hebben die vraag te moeten stellen :-)

@TS ... in je BIOS kan je normaal je graphics overriden. Normaal kan je beide grafische kaarten gebruiken.

Dus ... PC UITZETTEN! Gfx Card inpluggen. Monitor op mobo geconnecteerd laten en opstarten. In Windows dan zien of beide kaarten gedetecteerd worden.

Indien ja ... heropstarten naar BIOS en in de instellingen moet je ergens primary video adapter oid terugvinden. Deze zet je dan op PCI of PCIe.

Succes
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Je oude grafische drivers kan je beter ook eerst uninstallen.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ondertussen weet ik niet meer wat ik allemaal wel en niet gedaan had maar ik heb nog eens geprobeerd om met de nieuwe cpu EN de nieuwe gpu erin te steken en nu doet hij het wel :roll: Dus het probleem is opgelost, maar ik zou begot niet weten waar het aan lag :evil:
Iig bedankt voor de hulp iedereen en nog een fijne avond voor jullie allen.

Ciao
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ok, toch maar eens even omhoog stampen hier ... Sinds ik het aan de praat heb gekregen, niks dan problemen ... Pc bevriesd soms ineens, kan de muis of toetsenbord niet meer bedienen, beeld "freeze'd" ... dacht dat het aan de drivers ofzo lag, alle drivers update gedaan, met nog steeds hetzelfde fenomeen ... Dan als uiterste reddingsmiddel windows opnieuw geinstalleerd maar tijden de installatie gebeurde hetzelfde ook enkele keren met als gevolg dat ik moest "hopen" dat het 1 keer wel eens zou lukken en de installatie volledig kon uitdoen. Dat is nu gelukt dus hout vast houden dan het weg blijft. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? cpu en gpu zijn nieuw :eek: maar heb toch het gevoeld dat het daaraan ligt ...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

fiestaboyke schreef:Speakertje heb ik helaas niet meer. Moederbord is gewoon op een osb plaat gevezen en zo onder mijn bureau geschoven, eigen creatie ;-):
Hierdoor mss. Ik denk dat je GPU niet deftige vastzit op je moederbord en je hierdoor deze problemen hebt, de kans hierdoor is mss ook blijvende schade. Je liet ook verstaan dat je de GPU in het moederbord stak als hij was opgestart, ook dat is niet goed. :bang:
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

mailracer schreef:
fiestaboyke schreef:Speakertje heb ik helaas niet meer. Moederbord is gewoon op een osb plaat gevezen en zo onder mijn bureau geschoven, eigen creatie ;-):
Hierdoor mss. Ik denk dat je GPU niet deftige vastzit op je moederbord en je hierdoor deze problemen hebt, de kans hierdoor is mss ook blijvende schade. Je liet ook verstaan dat je de GPU in het moederbord stak als hij was opgestart, ook dat is niet goed. :bang:
Gpu zit echt wel deftig in het moederbord dus dat gaat het probleem niet zijn...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ikzelf heb ook het raden ernaar dan. Buiten de zaken die je hebt veranderd kan er mss iets anders schelen, als je zeker bent dat alles deftig gemonteerd is dan.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

heb net nog eens een poging gedaan om de gpu te installeren (op de correcte manier, pc uit, stroomstekker uit e.d.) en nu werkt de pc wel met de nieuwe gpu geinstalleerd ... Dus als hij binnen dit en enkele uren niet vastloopt ga ik nog eens een poging ondernemen om de CPU te wisselen naar de nieuwe ... als dat niet werkt, dan weet ik wss waar de fout ligt neem ik aan ...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Zwart scherm heb ik ook al gehad met ram die niet goed in de slot stak (de clips op de ramslots moeten volledig dicht kunnen) -- de andere symptomen zijn eventueel ook door ram te verklaren maar als het nu wel goed werkt, zou ik daar voorlopig afblijven.

Na het wisselen van componenten is het altijd goed om de BIOS eens te resetten (batterij een paar minuutjes uitnemen) maar dan ben je best een beetje vertrouwd met het nakijken van de BIOS settings. Veel mobos doen zelf wel een reset naar standaardinstellingen als ze een paar keer niet volledig kunnen opstarten.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

cptKangaroo schreef:Zwart scherm heb ik ook al gehad met ram die niet goed in de slot stak (de clips op de ramslots moeten volledig dicht kunnen) -- de andere symptomen zijn eventueel ook door ram te verklaren maar als het nu wel goed werkt, zou ik daar voorlopig afblijven.

Na het wisselen van componenten is het altijd goed om de BIOS eens te resetten (batterij een paar minuutjes uitnemen) maar dan ben je best een beetje vertrouwd met het nakijken van de BIOS settings. Veel mobos doen zelf wel een reset naar standaardinstellingen als ze een paar keer niet volledig kunnen opstarten.
Het ram geheugen heb ik niet aangeweest en steekt nog steeds goed vast hoor ... Nu dan maar eens pc afsluiten, stroom eraf halen, batterij uit mobo halen en een paar minuutjes met rust laten voor ik de cpu vervang en hem opnieuw probeer op te starten... Ga wss rond 23.00u terug verslag brengen hier...

Edit, was onderweg om verslag uit te brengen maar tijdens het laden van de pagina is hij vastgelopen :-( Zal dus wss toch aan de cpu liggen .... Kan deze 'stuk' zijn? Of niet compatibel met 1 van mijn onderdelen???
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Heb je bij iedere switch van de cpu ook telkens mooi de oude thermal paste schoongemaakt van cpu en heatsink, en dan nieuwe erop gesmeerd (zo dun mogelijk)?

De meeste mobos doen ambetant als het cpu fanneke niet specifiek op de "cpu fan" header aangesloten is. Op jouw mobo kan je kiezen tussen 2 cpu fan headers: een 4-pin en een 3-pin naast elkaar. De handleiding toont maar beperkte aantal opties dus zolang je eentje van die 2 headers gebruikt, zou er verder geen probleem mogen zijn.

Alle connectoren eens aangedrukt indien er per ongeluk eentje wat los zit? (ook harddisk en zo -- uiteraard enkel wanneer pc uit staat)

Heb je na de upgrade van de firmware van je mobo ook gecheckt dat het BIOS de nieuwe versie toont? Momenteel wel opletten indien je nieuwe BIOS upgrade zou overwegen want je systeem moet stabiel genoeg zijn zodat het niet vastloopt tijdens de upgrade. Op welke manier heb je die upgrade trouwens gedaan?

Als je in het BIOS geraakt, schrijf dan ook eens op welke voltages ingesteld staan voor je cpu en ram. Je kan altijd de standaardinstellingen ("UEFI Defaults") eens inladen, maar dan wel nakijken of instellingen zoals de harddisk volgorde juist staan. Opties zoals "Fast boot" zet je beter uit bij de eerste keer opstarten na switch van componenten.

Bij schade aan de cpu zou je totaal niet kunnen opstarten, denk ik. Een systeem dat bevriest is "normaal gedrag" als er iets fout loopt, maar de oorzaak vinden, is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Hoe meer feedback, hoe beter we dingen kunnen suggereren.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Staat er in de BIOS een vaste waarde ingesteld voor thermal shutdown of overheat protection of iets in die strekking. Staat die mogelijks te laag, nieuwe CPU kan wel wat meer warmte verdragen. Indien die zeker niet te laag staat, zet die eens op 45graden. Een normaal gekoelde CPU zal rond de 30 worden. Als je het fenomeen nog veel sneller voorhebt door het op 45 graden te zetten, dan weet je dat het probleem aan de warmte ontwikkeling bij de CPU zit, iets wat wel aannemelijk lijkt volgens je symptomen. In dat geval, zie hierboven. Maakt dat niets verschil, ofwel BIOS, ofwel ondermaatse voeding, ofwel CPU defect.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

https://ibb.co/h478aq

Hier is een foto van mijn bios scherm ... kan precies niet echt temperatuur instellen, maar overheating staat wel "enabled" ... Cpu ligt al terug klaar om retour te sturen maar mss nog een paar keer proberen, kan toch pas dinsdag ten vroegste versturen :( Is er hier dan iets te vinden dat ik kan/moet aanpassen?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je gaat het niet kunnen instellen blijkbaar. Maar als jouw CPU al zonder load in de BIOS 43,5 graden weergeeft dan vermoed dat je koeling toch niet in orde is hoor ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Sasuke schreef:Je gaat het niet kunnen instellen blijkbaar. Maar als jouw CPU al zonder load in de BIOS 43,5 graden weergeeft dan vermoed dat je koeling toch niet in orde is hoor ...
Volgens mij klopt dat niet echt .... zou me verwonderen dat die zo warm is, terwijl er geen behuizing rond is en amper belast word ... als ik coretemp download en nu momenteel naar de temp kijk, zegt hij 8° ... dus dat klopt ook niet echt ... is die temperatuursensor op mijn mobo soms defect ofzo?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

No idea ... maar kan wel de oorzaak zijn van het vastlopen met de nieuwe CPU. Die heeft een hogere TDP en wordt dus warmer .... 43,5 is veel, maar ook niet schokkend. Een slecht contact met het oppervlak van de cooler/blok kan dit verklaren. 8 graden is inderdaad vrij onmogelijk, zal eerder zijn dat coretemp het type sensor niet goed kan uitlezen, ik zou er ven vanuitgaande dat de BIOS juist is, dus kijk de koeling eens na? Is het een aftermarket model, of een OEM model. Indien het laatste, eentje van de nieuwe CPU of nog eentje van de oude. In het laatste geval ... mja ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

't schijnt wel een vrij hete chip te zijn. De cpu vcore van 1.44v lijkt nogal hoog -- staat er iets op van auto-overclock of zo? Probeer dat eens op 1.4v of nog ietsje lager. Hoe hoger het voltage, hoe heter de chip wordt.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb enkel een cpu koeler, en dat is diegene die bij de cpu zat ... Héél optimaal is hij niet voor koeling maar ik werk nu al met deze opstelling meer dan 2 jaar en heb ervoor toch nog geen problemen gehad met een oververhitte pc, mijn harde schijven zijn ook SSD's, omwille van het feit dat ik zo weinig mogelijk zoemende geluiden wil hebben van koelers e.d. ... Hier een foto'tje van hoe mijn pc er dan eigenlijk bij steekt ... geen koeling buiten die cpu koeler en langs 1 kant open dat de warmte toch weg kan ... Als ik de nieuwr cpu erop zette gisteren, dan ging hij erop met de koeler die bij de cpu zat, want was een boxed model

Edit: Auto overclock zou ik niet weten ... Daar ben ik helemaal niet mee bekend, en laat alles standaard staan zoals hij normaal word geleverd ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”