USB stick: De schijf is tegen schrijven beveiligd

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ik zit met volgende probleem:

Ik was verleden week data op mijn USB stick aan het transfereren (Kingston Hyperx Savage) en plots werd de copy onderbroken met de melding 'De schijf is tegen schrijven beveiligd'. Hiervoor geen enkel probleem gehad.

Ik heb wel nog read-only toegang tot de bestanden, maar kan dus niets meer toevoegen. Er is nog 37 van de 234gig vrij.

Dan maar proberen formatteren, maar altijd dezelfde melding. Op twee andere pc's geprobeerd, nog altijd write-protected.

Dr. Google geconsulteerd:
- Er is geen write protect-switch op de stick

- Windows registry: in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies sleutel writeProtect op 0 zetten (op een win7 stond dit al zo, op de win10-machines manueel aangemaakt, rebooten, opnieuw proberen maar altijd hetzelfde resultaat: nog altijd write protected

- Via DiskPart command line: eerst de juiste disk selecteren, via 'detail disk' de readonly status checken:

Code: Selecteer alles

DISKPART> detail disk

Kingston HyperX Savage USB Device
Type   : USB
Status : Online
Path   : 0
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : UNAVAILABLE
Current Read-only State : Yes
Read-only  : No
Boot Disk  : No
Pagefile Disk  : No
Hibernation File Disk  : No
Crashdump Disk  : No
Clustered Disk  : No

  Volume ###  Ltr  Label        Fs     Type        Size     Status     Info
  ----------  ---  -----------  -----  ----------  -------  ---------  --------
  Volume 8     I   KINGSTON     NTFS   Removable    234 GB  Healthy

DISKPART>
Geen read-only lock hier.. toch nog even geforceerd via het commando 'attributes disk clear readonly' maar blijft nog steeds write-protected

- Proberen formatteren via Windows 7/10 incl. safe-mode, Killdisk, EaseUs Partition Manager, Apacer format tool, Kingston format tool, HDD Low-level Format: geen resultaat.

- Ook niet via m'n android tablet: geeft telkens 'unsupported operation' bij deleten of formatteren.

- Via mijn Synology NAS proberen formatteren: The system failed to initialize external disk (bestanden kunnen wel gelezen worden)


Is er iemand die een oplossing te bieden heeft? Stick is nog onder garantie maar had er graag de bedrijfsconfidentiële bestanden van afgehaald vooralleer te RMA'en.

Cheers!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Al eens geprobeerd met CBM209XUmptool?
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

In dergelijke gevallen gebruik ik altijd Minitool Partition Wizard. Werkt in 9/10 gevallen om dergelijke problemen op te lossen.
=> https://www.partitionwizard.com/free-pa ... nager.html
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

CBM209XUmptool: dit is specifiek voor die chipsets, vermoed ik? In de Kingston zit een Phison-chip, dus ik vermoed dat die Chipsbank UMPtool niet zal werken? Ik heb wel daarop even verdergezocht en de Phison MPALL tool geprobeerd, maar kan ook daarmee niet formatteren.

Minitool: hele schijf staat als readonly dus er kan niets op uitgevooerd worden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Mijn ervaring hiermee is dat je stick defect is... het "low level filesysteem" (of hoe het ook noemt) heeft je stick als read only gemarkeerd omdat er probably enkele cellen defect zijn, en dat krijg je er niet meer af - zelfs niet door een low-level-format. Zelf al meegemaakt op dikke USB sticks. Is ie nog onder garantie?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Yep, is nog maar 11 maand oud, dus heb zowel winkel als fabrikant-garantie (5 jaar dacht ik).

Heb net bij Kingston een support-ticket gelogd, we zien wel. Ik vrees er ook voor dat'ie niet meer te redden is.. Moest er nog iemand een ideetje hebben, laat maar weten, en aan al de rest toch bedankt om mee te denken!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Misschien eens proberen formatteren vanuit een linux omgeving ipv uit windowsomgeving
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat is een beveiliging van de geheugencontroller wanneer er schade is vastgesteld aan het flashgeheugen. Om (verder) verlies van data te voorkomen wordt de stick permanent in alleen-lezen modus gezet zodat je je gegevens nog kan redden. Ik heb dit ook eens voorgehad met een Sandisk Ultra microSDXC-kaartje van 64 GB. Sandisk heeft mij er toen een nieuw gestuurd.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Zowel vanuit de Synology als op m'n android-tablet heb ik via de linux-terminal proberen formatteren.. Denk niet dat ik daarvoor andere live-cd's moet gebruiken, denk ik..

Maar het klopt wat nickz zegt, stick zit in permanente read-only ter bescherming.. Ik wacht nog op antwoord van Kingston voor de verdere stappen (hoewel ik al sneller antwoord verwacht had.. ook geen bevestiging gekregen van mijn online form verzending, nu ik er over nadenk..)
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Probeer anders eens sdtool.
Weet niet of deze met USB sticks werkt maar bij een van mijn SD kaarten heeft deze geholpen!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”