Chromebook: ervaringen en discussie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Afbeelding

Gezien er vraag was naar een topic over Chromebooks; bij deze een eigen topic.

Via Wikipedia: "Een Chromebook is een computer die Google Chrome OS als besturingssysteem gebruikt."

Officiele pagina van Google over Chromebooks: https://www.google.be/chrome/devices/chromebooks.html

Later kan deze OP nog wat worden aangepast met nuttige info.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Ok, ik wil al een tijdje zo'n ding testen maar er nooit toe gekomen.

Wie heeft ervaringen? Wie gebruikt dat alle dagen?
Wat als je zonder internet valt? Hebben jullie Chromebooks met een SIM erin en 3G(H)/4G?

En waar test je zo'n ding, zonder 300 euro te moeten uitgeven als test :)
Afbeelding
thomasv
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

FunkStar schreef:Wat als je zonder internet valt? Hebben jullie Chromebooks met een SIM erin en 3G(H)/4G?
(Ik heb zelf geen Chromebook)

Zonder internet heb je er inderdaad niet al te veel aan, al kan je wel documenten en dergelijke ook offline bewaren en aanpassen.

Er zijn bovendien inderdaad Chromebook met mobiel internet beschikbaar via een SIM kaartje, zoals de HP Chromebook 11 volgens de support pagina van Google zelf.
FunkStar schreef:En waar test je zo'n ding, zonder 300 euro te moeten uitgeven als test :)
Cooblue heeft Chromebooks. Wat je altijd kan doen is eentje bestellen, 1TB opstrijken voor je Google Drive hem testen en dan terugsturen (dat is altijd gratis en je hoeft zelfs geen reden te geven).

zorka
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Gebruik dagelijks Chrome OS, weliswaar niet op een Chromebook, maar op een Chromebox (ASUS).

Als je zonder internet valt is het uit met spelen. Er zijn weliswaar een aantal programma's die zonder werken, maar Chrome OS is een internet gebaseerd OS. Ik plug wel zonder problemen mijn vodafone stick in, als ik mijn vast internet weer eens verprutst heb.

Als je het zelf eens wil testen, probeer dan eens of Chromium OS op je PC/laptop draait. Maak een bootable USBstick en gaan met die :banana: . De beste images om mee te starten zijn momenteel die van Arnold The Bat.

Ook staat het OS momenteel nog in zijn kinderschoenen. Gedeelde schijven in een thuisnetwerk benaderen is niet altijd even evident (al schijnt daarin in de nabije toekomst verandering in te komen). Maar zolang je in de cloud werkt gaat alles goed.

Als vervanging van mijn hoofdPC zie ik het momenteel nog niet, maar voor de doorsnee PC gebruiker die surft, mailt, facebook, etc is het weldegelijk een goed alternatief.
Ik gebruik het zoals gezegd zelf dagelijks, zowel professioneel als privé.

e-mail (zowel gmail als outlook webaccess)
tekstverwerking (zowel google docs als microsoft office online)
database beheer (via chrome extensions voor mysql)
server beheer (via remote desktop client)
etc...

software ontwikkeling gebeurd voorlopig nog om windows PC's
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Een overzicht van de huidige chromebooks :

http://www.linux-netbook.com/compare/chromebooks/

In ons gezin gebruiken we een Asus C300 EDU chromebook.
Deze wordt vooral gebruikt door mijn vrouw en de kinderen. Zij gebruikt die louter om te surfen, facebooken en de mails te lezen (wat ook het enige is wat zij op een PC zou doen). De kinderen (10 en 8) hebben elk hun eigen inlogprofiel.
Die zijn allen heel tevreden over het apparaat. Het is licht, start heel snel op, werkt snel en lang op de batterij en is onderhoudsvrij. Geen updates, geen virusscanners en mijn commentaar dat ze niets verkeerds kunnen doen of per ongeluk wissen, meer hebben ze niet nodig.

Ik krijg, jammer genoeg, amper de kans om de chromebook te gebruiken.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

thomasv schreef: Zonder internet heb je er inderdaad niet al te veel aan, al kan je wel documenten en dergelijke ook offline bewaren en aanpassen.
Hoe kunnen offline documenten aangepast worden zonder internet? De programmas van spreadsheed, tekstverwerker en dergelijke gebruik je toch online?
zorka
Plus Member
Plus Member
Te Koop forum

Nog enkele nadelen van Chrome OS.

- Printen is zonder een Cloudprinter niet evident, tenzij je constant een andere PC met google cloudprint hebt draaien (werkt momenteel niet onder OS X Yosemite)
- Benaderen van lokale netwerk bestanden is vrij omslachtig (voorlopig geen ondersteuning voor SMB etc)
- Openvpn instellen is soms een beetje omslachtig
- Geen ondersteuning voor scanner en andere randapparaten
- ....
zorka
Plus Member
Plus Member
Te Koop forum

lukadad schreef:Een overzicht van de huidige chromebooks :

Geen updates, geen virusscanners en mijn commentaar dat ze niets verkeerds kunnen doen of per ongeluk wissen, meer hebben ze niet nodig.
Die updates zijn er wel degelijk, maar gebeuren in de achtergrond en tijdens het opstarten. Soms krijg je meldingen ivm nieuwe rechten voor extensies die dienen bevestigd te orden alvorens deze terug ingeschakeld worden.
Binnen de browser is (bij ons) ook avast actief om malafiede websites etc te checken (geld dit als antivirus ?)

En commentaar geef ik de kinderen toch, of ze nu op de chromebox of op de iMac werken :cop:
thomasv
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

pevepe schreef:
thomasv schreef: Zonder internet heb je er inderdaad niet al te veel aan, al kan je wel documenten en dergelijke ook offline bewaren en aanpassen.
Hoe kunnen offline documenten aangepast worden zonder internet? De programmas van spreadsheed, tekstverwerker en dergelijke gebruik je toch online?
Bekijk een Chromebook al een Chrome browservenster. Je kan dus, net zoals je op Chrome kan op Windows of Mac, extensies installeren. Zo kan je dan je e-mail offline laten bewaren, net zoals documenten bijvoorbeeld.

mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Iemand al gevonden hoe je de volledige gmail account offline kunt krijgen? Maximale is denk ik laatste maand.
zorka
Plus Member
Plus Member
Te Koop forum

Offline Gmail

With Gmail Offline, users can access their mail and compose new messages when they don't have an Internet connection, or when their connection is unreliable or slow. When users reconnect, Gmail automatically sends any outbound messages. Note that the maximum sync period for data is 30 days.

LINK
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Ja dat weet ik ;-). De vraag is dus wie weet hoe te omzeilen ;-)
zorka
Plus Member
Plus Member
Te Koop forum

By default Gmail Offline syncs all messages in Starred and Drafts and the last seven days of mail. Gmail Offline never syncs messages in Trash or Spam. You can change the amount of mail that’s synced:
Al uw e-mail een sterretje geven :banana:
lukadad
Pro Member
Pro Member

Ik heb er een tweede chromebook bij gekocht, de kleinste die er momenteel is : de Asus Flip C100pa, 10 inch touch-HD scherm, volledig omklapbaar tot tablet.

Afbeelding

Ik heb de 4GB versie gekocht, 304$ via Amazon.com. Uit ervaring met de Asus C300 weet ik dat ik de extra 2GB kan gebruiken.

Mijn eerste indrukken van de Asus Flip zijn zeer positief :
Het toetsenbord typt lekker, ondanks de beperkte grootte. De touchscreen icm Chrome OS werkt wonderwel. In tabletmodus wordt het toetsenbord uitgeschakeld en krijg je een touchscreen toetsenbord.
De afwerking van de Flip is goed en eerlijk, je denkt dat je met een duurder toestel te doen hebt.

Ondanks de RK3288 processor heb ik nog geen haperingen meegemaakt. Het toestel reageert direct op aanrakingen op het scherm of op de touchpad. Het touchpad klikt wel iets harder dan bij de Asus C300. De echtgenote vindt het scherm iets te klein, die blijft liever de 13 inch C300 gebruiken.

De accuduur is ook uitstekend. Ik haal er moeiteloos 7 tot 8 uur uit.

Er komt hier geen windowslaptop meer binnen.
Ik kan evenwel niet zonder windows, want mijn domotica-programma draait enkel op Windows.
Maar ik schakel over op een windows desktop systeem en ga die bedienen via chrome desktop.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

heb hier eveneens die kleine asus flip aangekocht (via bol.com/centralpoint.be). Wonderlijk machientje, waarmee iedereen graag aan de slag gaat. Vooral google drive vind ik een aanwinst om foto's, video's e.d. te tonen over het thuisnetwerk...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lukadad
Pro Member
Pro Member

@wied

Is dat dan met een azerty-toetsenbord? Ik had nog even getwijfeld ivm het azerty-toetsenbord, maar de 70 euro extra had ik er niet voor over. Heb dan toch maar gekozen voor de US-import. We zijn nu toch al een tijdje gewend aan een qwerty-toetsenbord.

Eigenlijk jammer dat de keuze voor chromebooks zo minimaal is in België, althans toch voor particulieren. Ik weet niet of er al veel scholen zijn die chromebooks gebruiken. Ik ken er alvast geen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

iemand daar al eens Windows op gezet? Blijkbaar is dat nu mogelijk.

Ik heb er al linux opgezet. Maar ik ben iemand diet niet veel tijd en goesting heeft alles te leren.

Waarom heb ik dat nodig --) KBC Business online banking ondersteunt alleen windows.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

@lukadad

juist, met azerty-bord en 4 GB en gratis verzending voor ca 353,00 €! Mijn vrouw wilde absoluut azerty hebben, bovendien was via ebay verzendingskost naar belgie meer dan 40,00 $ + importduties...
En ja, scholen kennen enkel windows oplossingen. Zij weten amper iets over het bestaan van linux, laat staan chromeOS :-(
Omdat iedereen hier naar de kleine asus grijpt heb ik mijn Mint17/win7 PC eindelijk een qwerty bord kunnen geven :-D

@mgo72

iedereen hier is gewonnen voor die kleine PC omdat er GEEN windows opstaat...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wat zijn de ervaringen met office documenten?

Hoe zit dat met het uitlezen van sdkaartjes van uit fotocamera's? (in de veronderstelling dat er een cardreader in de chromebook zit natuurlijk)

Printen, onze (wifi)printer kunnen wij gebruiken met onze android telefoons, is er dan zekerheid dat dit ook met chromeOS kan?

USB sticks zijn te gebruiken?

Wrsch allemaal domme vragen :)
zorka
Plus Member
Plus Member
Te Koop forum

Office online kan je gewoon gebruiken op een chromebo(x)(ok). Dus zolang die versie voldoet is er geen probleem.

Met usb-sticks/usb-schijven heb ik tot nu toe weinig of geen problemen gehad (uitlezen, schrijven heeft al wel voor problemen gezorgd)

Zolang het een "google cloudprinter" is, zijn er geen problemen. Anders is het koffiedik kijken.... en proberen

EDIT : als je gewoon eens wil spelen met "Chrome OS", kijk dan eens naar "CloudReady". Hier draait het ondertussen op een vijftal oude PC's tot ieders tevredenheid. (toestellen upgraded met 32GB ssd's)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ga dat zeker eens proberen, heb hier nog netbook die ik van onder het stof kan halen...
lukadad
Pro Member
Pro Member

De ASUS Flip chromebook kan je nu voor 269,10 euro binnenhalen via amazon.co.uk
Het betreft de versie met 4GB werkgeheugen en 16GB opslaggeheugen.

http://www.amazon.co.uk/10-1-Inch-Chrom ... =asus+flip

Na een half jaar dit toestel te gebruiken kan ik het van het harte aanraden.
lukadad
Pro Member
Pro Member

Zou het dan toch gebeuren? De volledige Google Play Store bib op Chrome OS?
http://www.androidpolice.com/2016/04/25 ... ever-want/
http://tweakers.net/nieuws/110659/googl ... me-os.html

Mocht dit zo zijn, dan gaat dit een ongelooflijke boost zijn voor chromebooks.
Was al ferm aan het twijfelen om mijn Nexus 10 te vervangen door een pixelC of nog een touchscreen chromebook, maar nu wacht ik af tot na Google I/O.
lukadad
Pro Member
Pro Member

De Play store is beschikbaar op dev53 channel op de Asus Chromebook Flip.

Zelfs de Yelo app werkt!! VTM ook. De kinderen zullen hier blij mee zijn.

Ik zal eens zien welke apps nog allemaal werken...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ik heb nog een oude HP liggen, hier ga ik het OS misschien op zetten. Ooit gedaan volledig in het begin maar toen was de performance nog bagger
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”