ervaringen met HTPC's

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

@thamar: dat is dan xbmc op windows gezien je ook mediaportal getest hebt?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

thamar schreef:Al die exotische toestanden en snelle cpu's zijn helemaal niet nodig.
Zie post #2 :-)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja Fryelectro, 7 64bit.

Ik weet het Edward, maar wat sommigen tegenwoordig onder een standaard pc verstaan... ;)
Ik las hier al zaken van een i5 en 4GB ram, zware grafische kaarten etc.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een systeem met een SSD erin met daarop een xbmc live installatie. Mag ik die eigenlijk gewoon afzetten door de stroom eraf te halen ?
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Iceke,

indien op een hd geïnstalleerd best niet!

BTW voor mensen die xbmc goed vinden maar niet veel willen tweaken of een all in one systeem willen kopen:
http://www.openelec.tv/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rpr schreef:indien op een hd geïnstalleerd best niet!
Wat heeft een HD daar mee te maken... een PC zet je NOOIT zomaar zonder spanning, ongeacht of het een normale HD is, een SSD of ander medium (SD kaartje). Bij het plots zonder spanning vallen kan je bij allen corruptie van je filesysteem krijgen !
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat weet ik wel, ik vroeg me af of het slecht was voor de ssd. Het filesystem kan me eigenlijk weinig schelen zolang ik mijn apparaten maar kan op en afzetten met 1 knop.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Normaliter kan je met een Windows Media Center afstandsbediening (die trouwens perfect werkt onder Linux) de "off" knop zo configureren dat ie een shutdown (een propere) uitvoert. Ook de fysieke power knop op je pc kan je zo configureren.

Maar r2504 heeft gelijk, nooit zomaar PC zonder stroom zetten, zelfs niet met SSD.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Het filesystem kan me eigenlijk weinig schelen
Dus dat het corrupt is en je PC de volgende keer mogelijks niet meer opstart is geen probleem :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Enfin, het is vrij simpel he. Ik heb squeezebox/Dreambox/Xbmc/Versterker/Plasma. Mijn madam zet die met 1 knop op en 1 knop af.
De xbmc pc staat in de bios zo ingesteld dat die bij powerloss terug opstart. Ik heb helemaal geen probleem om of en toe de dreambox opnieuw te flashen of xbmc te herinstalleren, waar ik wel een probleem mee heb is het gezaag van mijn madam over het feit dat ze alles juist moet afsluiten ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Koop je een deftige remote...
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

logitech harmony :)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat werkt niet goed... ttz, dat werkt heel goed om je toestellen te bedienen, maar niet op ze tegelijkertijd op of af te zetten + mijn subwoofer & sfeerlampen hebben geen remote control.
Laatst gewijzigd door iceke 26 aug 2011, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

iceke schreef:Ik heb een systeem met een SSD erin met daarop een xbmc live installatie. Mag ik die eigenlijk gewoon afzetten door de stroom eraf te halen ?
Best niet. XBMC heeft toch een functie om je PC uit te schakelen ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Af is niet zo moeilijk, opzetten is ander koek.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

iceke schreef:mijn subwoofer & sfeerlampen hebben geen remote control.
hier kan je ook zo'n remote controlled stekkers voor kopen?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja dat bedoel ik dus, ik heb een Logitech harmony om mijn toestellen te bedienen en zo'n 4 remote controlled stopcontacten.
1. Verlichting
2. TV
3. Toestellen
4. Subwoofer

Wij hebben de gewoonte om alles op of alles af te zetten met die afstandbediening, nu weet ik dat dit niet echt goed is voor een gewone harde schijf, maar is dit ook zo voor een ssd ?
Ik weet dus hoe een remote werkt, ik weet ook dat er temp files achterblijven, ik weet ook dat je een pc normaal moet afsluiten. Ik vroeg me enkel af, als je dat niet doet.. is dat dan schadelijk voor je ssd ?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Als alles R/O gemount is, is er in principe geen probleem met gewoon unpoweren. HD's zijn tegenwoordig beveiligd zodat de kop veilig parkeert en SSD hebben daar uiteraard geen last van. XBMC gebruikt echter dacht ik een MySQL database. Zelfs als die remote staat is er risico op database-corruptie als je gewoon unpowered.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Sorry, maar ik denk dat ge u madam dan eens wat technische kennis moet bijbrengen. Of zorg gewoon eens dan den boel in de soep draait als ge eens op de lappen zijt en zij thuis is. 't Zal rap veranderen.

Voor je SSD zal het niet schadelijk zijn, wel voor je software zoals al gezegd.

Je moet echter wel zeker zijn dat je schakelaars geen verliesstroom hebben. Er sneuvelen zeer veel toestellen als je gebruik maakt van bv die witte stekkerblokken met rood lampje in. Die dingen hebben zeer dikwijls verliesstroom, of de schakelaar blijft na verloop van tijd hangen en 't is om zeep.
Indertijd bij mijn ouders nog gehad, nadat die blok weg was geen kapotte hardware meer. En toen ik nog in pc-winkel werkte was dat de eerste vraag die we stelden als de pc "niks meer deed".

[edit]Ik bedoel lekstroom, ben dan ook geen electriciën ;)
Laatst gewijzigd door Ramaht 26 aug 2011, 12:13, in totaal 1 gewijzigd.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

thamar schreef:Je moet echter wel zeker zijn dat je schakelaars geen verliesstroom hebben. Er sneuvelen zeer veel toestellen als je gebruik maakt van bv die witte stekkerblokken met rood lampje in.
Graag een verduidelijking aub. Wat versta je onder verliesstroom? Een verliesstroom is een stroom die vloeit waar deze niet mag vloeien. Ik zie niet in hoe een verliesstroom je hardware kan beschadigen. De contactweerstand van de schakelaar daarentegen,... Op mijn kamer schakel ik mijn apparatuur ook op deze manier volledig spanningsloos. Nadat de PC afgesloten is natuurlijk.

Dus het gebruiken van zo'n schakeldozen is geen goede manier? Waarom? Hoe dan wel?
Laatst gewijzigd door TomVH 26 aug 2011, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Verliesstroom is stroom die je "verliest" omdat hij vloeit naar aarde. Vermits die verbinding tussen het toestel en aarde jijzelf kan zijn, zal een verliesstroom schakelaar dit verlies detecteren en het zaakje beveiligen door af te springen. (30 mA of 300 mA afhankelijk van kring en installatie).


Dat heeft dus totaal niks te maken met stekkerdozen met een lampje erin of zo...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Geen FUD verspreiden aub. Die stekkerblokken zijn ideaal om sluipverbruikers af te schakelen. Wat je wel kan hebben (vooral bij goedkopere blokken) is dat die schakelaar vonken maakt bij het schakelen die de verliesstroomschakelaar laat trippen, zeker als je er hoge vermogens of toestellen met elektronische voedingen (zoals een pc) mee afschakelt, met als gevolg dat je hele huis zonder stroom zit. Ik moet echter het eerste geval nog tegenkomen waar zo iets je PC beschadigd en ik zit ook al jaren in de IT. Mensen die gewoon met de knop de boel afgooien als de PC nog draait of in standby staat, da's wat anders, maar da's eerder een gevalletje PEBKAC! :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

fryelectro schreef:Verliesstroom is stroom die...
De verliesstroomschakelaar zal in vele gevallen niet werken als "een persoon" aan het net hangt. Een 30 mA mss wel maar een 300 mA zeker niet. De verliesstroomschakelaar heeft de functie te beveiligen tegen onrechtstreekse aanraking maar niet tegen rechtstreekse aanraking (DENK ik).

Wel veel te ver buiten het doel van dit topic.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Sorry verliesstroom is misschien niet de correcte term, lekstroom is misschien beter.

En het gaat inderdaad over die heel goedkope die je in de supermarkten vindt. Misschien dat die kwalitatief al iets beter zijn de laatste jaren, maar pakweg 10j geleden had je veel modellen waarbij de knop soms op de helft bleef steken. Ook kon je redelijke knallen horen in de speakers bij het inschakelen.

[edit]
Is mijn ervaring natuurlijk met die dingen.
Het enige dat overigens sneuvelde was in de meeste gevallen de voeding, in een paar uitzondering als het om goedkope voedingen ging dan dierf het moederbord ook nog eens de geest geven. Bij mijn ouders thuis hebben we +10j geleden dat probleem gehad, 2 voedingen erdoor, moederbord erdoor en dit op een paar maanden tijd. Sedert dat die stekkerblok vervangen is hebben ze geen kapotte zaken meer gehad. Misschien is het toeval, maar ik verwijt toch die goedkope blokken waarvan de knoppen soms blijven hangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

thamar schreef:Misschien is het toeval, maar ik verwijt toch die goedkope blokken waarvan de knoppen soms blijven hangen.
Puur toeval... trouwens je hebt contact of je hebt het niet... zoiets als een half contact bestaat niet echt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Laatste toevoeging, en dan zwijg'k erover ;)

Als die knoppen blijven hangen zit dat constant te schommelen tussen contact en geen contact.


Over HTPC's terug.
Draai nu sedert een paar dagen XBMC op win7 64bit.
Moet toch zeggen dat qua gebruiksgemak en instellingen ik toch veel meer neig naar XMBC dan naar mediaportal. Vond het zeer vervelend dat je bij MP voor de meeste instellingen naar het aparte settingsprogrammatje diende te gaan.
Ik verwacht van het systeem dat het werkt, en liefst zonder veel geprul met codecs. Met MP had ik de laatste tijd last met DTS-bronnen, dan werkte DTS maar werkte stereo nietmeer. Met XBMC hier geen problemen met ondervonden.

Enige probleemke dat ik had was dat bij het booten die telkens geminimaliseerd werd, daar waar je bij MP de optie hebt van "always on top" heb je dit bij XBMC niet. Blijkbaar was het probleem catalyst control center, nam bij het booten heel even prioriteit. Nu wordt dat nietmeer gestart, en via greenbutton knop kan ik altijd de focus van XBMC terugroepen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

thamar schreef:Enige probleemke dat ik had was dat bij het booten die telkens geminimaliseerd werd, daar waar je bij MP de optie hebt van "always on top" heb je dit bij XBMC niet.
Lost dit je probleem niet op... http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... s_a_shell)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

TomVH schreef:
fryelectro schreef:Verliesstroom is stroom die...
De verliesstroomschakelaar zal in vele gevallen niet werken als "een persoon" aan het net hangt. Een 30 mA mss wel maar een 300 mA zeker niet. De verliesstroomschakelaar heeft de functie te beveiligen tegen onrechtstreekse aanraking maar niet tegen rechtstreekse aanraking (DENK ik).
Als je N en L vastneemt zal de verliesstroomschakelaar inderdaad niet trippen, zelfs een van 30 mA zal moeilijk te trippen zijn, tenzij je bijvoorbeeld in een vochtige ruimte staat en er (gemakkelijker) stroom richting aarde kan vloeien.

Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
Wel veel te ver buiten het doel van dit topic.
Idd, bij deze gesloten :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

r2504 schreef:Lost dit je probleem niet op... http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... s_a_shell)
Zou kunnen, maar had niet veel zin om daar al met te experimenteren.
Want ben nog wat windows tweaks aan't doen ook, en dan is de explorer shell soms nog wel handig ;)


Ook nog niet veel zin gehad om te zoeken hoe dat nu juist zit met concurrent sessions op win7...
Alexke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2010, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 17 keer

Mijn ervaringen met HTPC's is nooit echt goed geweest , ze kunnen allemaal mijn hoeveelheid aan media niet aan!
Dit begon al met WMC vroeger toen ik er 4tb met deelde .
Ik zou het nog eens moeten proberen met XBMC , maar dan volgende week ofzo , nu even herexaams

Setup : Core 2 Duo E6600 ,2gb ram , 7800gt --> via HDMI naar mijn Optoma 200HD Fullhd beamer.
Ik gebruik gewoon mijn explorer en dan via VLC , niet echt elegant ... Maar het werkt!
Specs: Intel i7 5960x @ 4.3ghz - Rampage V Extreme - 16gb DDR4 Dual Channel 2800mhz - 2 x 980GTX Ti - AX1200i - 1Tb Samsung 840 EVO
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb 6TB (Mijn geripte dvd collectie) op mijn nas en mijn xbmc speelt dit toch perfect af.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Leuk nieuw ding van Zotac... http://tweakers.net/nieuws/76499/zotac- ... enter.html

Spijtig dat het geen optical out heeft :-(
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”