Wanneer image maken?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen. Mijn vorige had een handige functie om de PC terug naar aankoopstaat te brengen maar blijkbaar is dat uit Win10 home geschrapt of werkt het niet zo goed. Ik heb al uitgevogeld dat er een aantal gratis mogelijkheden zijn om een image te maken maar het is me onduidelijk wanneer je dat best doet.

Maak je een image voor je de updates installeert, voor je programma's installeert of net erna of beide?

Welk programma gebruiken jullie en wat is de beste methode om uw PC terug te zetten, indien mogelijk met behoud programma's?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

https://www.ct.nl/hotline/systeemimage- ... indows-10/
https://www.ct.nl/reviews/back-ups-make ... ws-getest/

Niettegenstaande men hier niet hoog oploopt met de in W10 ingebouwde mogelijkheid tot het maken van een image heb ik dat toch al succesvol gebruikt.
Blijkbaar dus gewoon geluk gehad?

Edit:
Wanneer je de image precies maakt bepaal je eigenlijk zelf.
1. Een image van een “blote” installatie is wel fijn maar met de mogelijkheden die Microsoft biedt om een online installatie uit te voeren verschuift het nut daarvan misschien toch wel wat naar de achtergrond.
2. Een image die je maakt direct na het installeren van je belangrijkste softwareprogramma’s zal je de meeste tijdswinst opleveren. Op een mum van tijd ben je terug aan de slag met die computer.
Hoe sneller je de image maakt na de install, met of zonder geïnstalleerde software, hoe beter dat toch wel is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan een oude computer beter een nieuwe installatie geven met een verse Windows 10 installatiedisk
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb 2 back-ups. Eentje na het installeren van de drivers. De andere gemaakt na meest gebruikte programma's office, winrar e.d.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idem hier. Ik heb hier van alle W10 PCs in huis images, en ben zeker dat er een aantal slechts W10 Home hebben.
Is ook gemakkelijk terug te vinden in Control Panel -> File History -> System Image Backup (linksonder).

Wanneer maken ? Van een verse install installeer ik drivers en de meest courante applicaties die nodig zijn + minimale config, en dan neem ik een image. Daarna ook nog wel regelmatig (toch zeker eens per jaar) als er al weer veel gewijzigd is, maar mijn systeem nog wel altijd stabiel is. Heb ze wel nog nooit nodig gehad, en wanneer ik ze nodig heb, ga ik misschien toch opteren voor een fresh re-install, ook al omdat ik ook gewone backups heb, die dan ook wel copies van config-files e.d. heeft die ik kan raadplegen voor de re-install.

EDIT: en wat ik ook wel altijd doe is nauwkeurig bijhouden (OneNote) wat er juist geïnstalleerd is, en eventueel hoe. Dan weet ik ook exact wat er juist in elk image zit. Klink als serieuze overkill, maar notities zijn al veel vaker nuttig gebleken dan effectieve images. Dat zijn dan bvb ook notities over een issue waar ik tegenaan loop en (hopelijk) hoe ik het dan gefixt heb.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Acronis al gebruik ik vernamelijk vmware
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Tegen dat je die reset ooit nodig hebt, zal alles op die image al outdatet zijn (in normale omstandigheden). Zelfs als je veel personalisaties wil, zou ik die gewoon goed documentern ipv te vertrouwen op een image.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”