PC bouwen anno 2020

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

Momenteel gebruik ik nog altijd een Surface Pro 3 (met i7) als mijn dagelijks machien. Die begint ondertussen wat aan de trage kant te worden (ik vermoed ook dat hij niet genoeg meer koelt, want Intel XTU toont Thermal Throttling bij het minste van activiteit dat er gebeurt). Het ding is dan ook al 5.5 jaar oud... time flies.

Nu ik enkele weken verlof heb, en in augustus de nieuwe Flight Simulator (FS2020) van Microsoft uitkomt, ben ik serieus aan het overwegen nog eens zelf een PC te bouwen. De SP3 heb ik gewoon veel te weinig mobiel gebruikt om nog geld te spenderen aan een convertible of zelfs laptop, daar blijft mijn iPad ideaal voor. Voor hetzelfde of minder geld, kan je een zeer performante PC bouwen waarop ook moderne games vlot draaien. (We hebben 5 machines in huis, en geen enkele ervan voldoet zelfs maar aan de minimum requirements voor FS2020 :roll: ). Denk overigens niet dat ik zoveel ga gamen (daar heb ik mijn PS4 voor), maar buiten FS2020, zou ik ook wel weer wat development gaan doen. Ben momenteel wat Roblox/Lua aan het leren om mijn zoontje te helpen met het ontwikkelen van Roblox games, en ook met Roblox Studio blijkt mijn SP3 het al lastig te hebben.

Heb al redelijk wat rondgekeken en -gelezen, en ben wel nog altijd niet overtuigd van mijn stuk :P. Qua componenten, zou ik het grotendeels baseren op de laatste Best Buy Guide van Tweakers : https://tweakers.net/reviews/7980/2/des ... steem.html , dus met een Ryzen 5 3600 en Radeon RX 5700 XT, maar dan wel 32GB ipv 16GB.

Maar bon, eerst de vragen.

1. Wat zijn de beste resources om informatie in te winnen, tutorials te lezen, ... voor het builden van je eigen PC ? Je moet weten dat mijn laatste build al dateert van rond 2010. Ondertussen is er precies wel 't een en 't ander veranderd :D.

2. Hoeveel schrik moet ik hebben van issues met drivers, uren tijd verliezen aan troubleshooten, etc... ? Ik dacht dat dat tegenwoordig wel goed meevalt, maar als ik de 5700 XT thread op het Tweakers forum zie, zinkt de moed me wel weer een beetje in de schoenen.

3. Qua scherm, keyboard en muis, houd ik het voorlopig bij wat ik nu heb. Het scherm is een oude Eizo 24" van 1920x1200 maar die voldoet nog perfect. Wat wel een must is, is een 2de scherm. Op dit moment bereik ik dat doordat ik de dock van de SP3 heb, die mooi voor/onder de monitor staat, waardoor ik dus mijn monitor als main screen heb, en dan het scherm van de SP3 als tweede scherm. Heb niet echt de plaats, en zin, om een tweede fullsize monitor erbij te zetten. Een mogelijk alternatief is dan wellicht wel om iPad of SP3 als extra scherm te gebruiken. Voor IOS weet ik alleszins dat er apps zijn (bvb Duet Display), maar ik vermoed dat het ook moet mogelijk zijn om het scherm van een ander Windows systeem als extra scherm te laten werken ?

4. Hoe goed is de Alternate PC Builder tool als het gaat om compatibiliteit van de componenten ? Voor de basic zaken zal dat wel goed zitten (bvb geen AMD chip met een Intel MB), maar wat met bvb afmetingen ? Iemand enige ervaring hiermee ? Overigens zie ik dat ze zelf 'maar' 99 euro vragen om hem voor jou te bouwen. Dat is nog een mogelijkheid als ik het toch niet (meer) zie zitten om zelf alles ineen te steken.

5. Andere tips of dingen waar ik moet op letten ?
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

1. Op zich valt dat vrij goed mee, zeker als je al geselecteerde onderdelen zoals tweakers gebruikt. Gewoon plaats genoeg voorzien en rustig verder werken.

2. Weinig ervaring met radeon gfx, volgens sommigen werken ze goed. Verwacht niet dat fs effectief nvidia gaat nodig hebben (rtx/cuda?).

3. Tweede scherm via dock werkt op laptop niet bijzonder (eerder gebrek memory van de laptop). Al wel eens app gehad om ipad als tweede scherm te gebruiken onder windows maar werkte meer niet dan wel (apple-apple zou wel beter werken). Eventueel kvm (overkill voor enkel beeld) of scherm met 2 ingangen. Ook handig voor development.

4. afmetingen vooral als je extreme koelers / behuizingen gaat uitproberen. Best dan review van case zelf nakijken.

5. Als je geduld hebt, afwachten tot fs2020 reviews?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ik huur bij af en toe een Nvidia V100 bij amazon ec2. Misschien werkt dat ook voor de flight simulator? :-D
Komt goedkoper uit voor de paar keer per maand.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Ik treed het hierboven bij. Omwille van beroepsmisvorming heb ik thuis (en 2x bij Hetzner) een ESXi server. In de thuisserver heb ik een GPU bijgestoken (Nvidia GTX 1080) en nu game ik gewoon via mijn laptop (network of remote) aan de performance van de homeserver in de kelder (geen gezever met geluid of ruimte).

Een ander idee is inderdaad een gamemachine te huren voor die paar uur per maand dat je het zou gebruiken (e.g. parsecgaming).

Maar als je een PC wil bouwen, gewoon een AMD Ryzen 5 CPU, 16GB RAM, 512GB SSD en een Nvidia GPU en ge zijt vertrokken. Ik zou zeker geen superdeluxe GPU nemen als je maar max 1080p gaat hebben. Dan ga je zelfs met een GTX 1650 al meer dan voldoende hebben.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 674 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef:Ik treed het hierboven bij. Omwille van beroepsmisvorming heb ik thuis (en 2x bij Hetzner) een ESXi server. In de thuisserver heb ik een GPU bijgestoken (Nvidia GTX 1080) en nu game ik gewoon via mijn laptop (network of remote) aan de performance van de homeserver in de kelder (geen gezever met geluid of ruimte).
You tickled my curiosity - hoe game je daar dan op? RDP? Steam streaming?
Ik heb hier thuis ook een bakje staan waar ik wel een GPU zou kunnen induwen om mss vanop de laptop wat dingen mogelijk te maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Specs lijken goed mee te vallen al wil je waarschijnlijk toch de mooiste ervaring, eventueel in 4K ?

Code: Selecteer alles

Minimaal
Ryzen 3 1200 of Intel i5-4460
Radeon RX570 of Nvidia GTX770 met minimaal 2GB VRAM
8GB werkgeheugen
150GB opslag
5Mbps internet

Aanbevolen
Ryzen 5 1500X of Intel i5-8400
Radeon RX590 of Nvidia GTX970 met minimaal 4GB VRAM
16GB werkgeheugen
150GB opslag
20Mbps internet

Ideaal
Ryzen 7 Pro 2700X of Intel i7-9800X
Radeon VII of Nvidia RTX2080 met minimaal 8GB VRAM
32GB werkgeheugen
150GB opslag
50Mbps internet
Volgens Tweakers zit er ook een enorme online texture database bij van enkele petabytes (maar offline werkt ook) dus ik zou genoeg disk opslagruimte voorzien om te cachen.

Normaal komen er later dit jaar nog nieuwe grafische kaarten van zowel AMD als nVidia (en ook nieuwe Ryzen CPUs als je zolang kan wachten) dus ik zou voorlopig een tweedehandse kaart gebruiken en dan upgraden als die nieuwe beschikbaar zijn. Tweedehandse GTX1060 / 1070 / 1080 vind je voor zo'n € 100 / 200 /300 (uiteraard ruwe schatting). Een oudere GTX970 zit dicht in de buurt van GTX1060 qua prestaties en is nog goedkoper.

Zoals vaker gezegd: een PC laten bouwen is misschien zonde van het geld want het is makkelijk zelf te doen.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 28 jul 2020, 16:35, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

tien schreef:3. Tweede scherm via dock werkt op laptop niet bijzonder (eerder gebrek memory van de laptop). Al wel eens app gehad om ipad als tweede scherm te gebruiken onder windows maar werkte meer niet dan wel (apple-apple zou wel beter werken). Eventueel kvm (overkill voor enkel beeld) of scherm met 2 ingangen. Ook handig voor development.
KVM lost dit toch niet op, of anders snap ik niet wat je bedoelt ? Want vandaag gebruik ik al een KVM switch om mijn 24" scherm (en K+M) voor zowel mijn werk-laptop, als voor mijn SP3 te gebruiken. Het punt is dat met een vaste PC ipv laptop/SP3, ik dan enkel het 24" scherm heb, en ik dus dat 2de scherm ga missen.
tien schreef:2. Weinig ervaring met radeon gfx, volgens sommigen werken ze goed. Verwacht niet dat fs effectief nvidia gaat nodig hebben (rtx/cuda?).
5. Als je geduld hebt, afwachten tot fs2020 reviews?
FS2020 zit al een tijdje in beta, en heb eigenlijk nog niets gelezen over specifieke feature requirements voor de GPU. Hier staan de officiële requirements : https://www.windowscentral.com/microsof ... quirements (ik vind even geen officiële link, maar overal is het hetzelfde tabelletje). Daaruit blijkt ook verrassend dat zelfs dat 1000 euro systeem van Tweakers al redelijk in de buurt komt van de 'Ideal Spec'. Een Ryzen 5 3600 haalt zelfs een iets hogere Passmark score dan de Ryzen 7 2700X uit de 'Ideal Spec'.

Geduld heb ik wel, al is nu wel een mooi moment gezien mijn verlof. Een belangrijker reden om eventueel te wachten zou overigens zijn dat over enkele maanden zowel nVidia als AMD met hun nieuwste kaarten komen ?

EDIT: die suggestie hierboven van een 'game-server' ga ik zeker ook eens bekijken. Want mijn zoon is nu 10, en ik vrees dat die eigenlijk ook stilaan wel wat hogere requirements zal hebben. Had nu recent bvb Secret Neighbor gekocht op Steam, en ik kreeg dat ik enkel ietwat normaal op zijn laptop draaiend in allerlaagste settings. 2 nieuwe desktops in huis zal toch een beetje teveel van het goede zijn, maar zo'n game server zou dat dan wel oplossen. Al heb ik zelf niet zo'n denderende ervaringen met bvb PS4 Remote Play (om PS4 op mijn PC te spelen lokaal).
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

devilkin schreef:
Sasuke schreef:Ik treed het hierboven bij. Omwille van beroepsmisvorming heb ik thuis (en 2x bij Hetzner) een ESXi server. In de thuisserver heb ik een GPU bijgestoken (Nvidia GTX 1080) en nu game ik gewoon via mijn laptop (network of remote) aan de performance van de homeserver in de kelder (geen gezever met geluid of ruimte).
You tickled my curiosity - hoe game je daar dan op? RDP? Steam streaming?
Ik heb hier thuis ook een bakje staan waar ik wel een GPU zou kunnen induwen om mss vanop de laptop wat dingen mogelijk te maken.
In mijn ESXi HomeServer heb ik de GPU gestoken. Die doorgelust als PCI device naar een Win10 VM. Specifiek voor ESXi heb je dan wel een HDMI dummy plug nodig omdat Nvidia drivers anders de GPU niet willen gebruiken (market protection voor de Grid/Server GPU's).

De Win10 heeft dan 2 GPU's (Vmware VGA en Nvidia). Die van VMWare schakel ik uit.

Het gamen zelf doe ik met de Parsec client, is gratis en vele malen makkellijker/beter dan Steam of Nvidia streaming, alhoewel het principe wel hetzelfde is. Maar Parsec heeft bij mij veel betere performance én geluid + gamepads komen veel beter door (lees, without latency). Parsec streamt je volledig desktop, en niet enkel het game. Je kan via parsec makkellijk zelfs FullHD youtube streams in je remote browser openen zonder latency :)
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Sebiet al eens aan de slag met ParSec. Installeren op de laptop van mijn zoontje, daar dan FS2004 op installeren, en dan streamen naar mijn SP3 (die 3x trager is dan die laptop) en zien hoe vlot dat werkt op LAN.
We zijn een beetje afgedwaald maar ben blij met wat er gesuggereerd is. Want zelfs als het een lokale PC wordt voor mezelf (of eventueel zelfs voor mijn zoon), kan via ParSec ook de andere ervan gebruik maken. Ook al eens rondgelezen rond het gebruik van cloud computing (EC2, Paperspace...) en dat is inderdaad wel enorm cost effective als je zelf niet vaak van plan bent te gamen. Online al wat ervaringen tegengekomen en lijkt, in combinatie met ParSec, nog vrij goed te werken ook, al zijn er wel wat concerns (bandbreedte, video-compressie, geen multi-monitor support, etc...). Maar ziet er eigenlijk allemaal wel leuk uit om eens mee te experimenteren.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Specs voor fs2020
PC Specs

Here are the minimum specs:

CPU: Ryzen 3 1200 / Intel i5-4460
GPU: Radeon RX 570 / NVIDIA GTX 770
VRAM: 2GB
RAM: 8GB
HDD: 150GB
Bandwidth: 5 Mbps
Here are the recommended requirements:

CPU: Ryzen 5 1500X / Intel i5-8400
GPU: Radeon RX 590 / Nvidia GTX 970
VRAM: 4GB
RAM: 16GB
HDD: 150GB
Bandwidth: 20 Mbps
Here are the ideal specs:

CPU: Ryzen 7 Pro 2700X / Intel i7-9800X
GPU: Radeon VII / Nvidia RTX 2080
VRAM: 8GB
RAM: 32GB
HDD: 150GB (SSD recommended)
Bandwidth: 50 Mbps
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Specs voor fs2020
Ja, zoals in 2 posts hierboven (cptKangaroo en mezelf) ook al vermeld :D.

EDIT
Ondertussen ook ParSec eens uitgeprobeerd. Is dus eigenlijk vooral desktop sharing, wellicht met wat optimalizaties voor gaming, en bvb de mogelijkheid van te scalen naar andere resoluties.
Het werkt wel vrij goed, maar ik vind het toch niet echt goed genoeg als een waardig alternatief voor op de PC zelf gamen. Beetje zelfde ervaring als wat ik heb met Remote Play voor de PS4. Vooral de beeldcompressie die regelmatig te zien is, doet wel wat teniet aan de ervaring. Ook heb ik precies sneller motion sickness als ik remote speel. Heb wat Portal geprobeerd, en terwijl dat heel vlot ging op de laptop zelf, werd ik al snel misselijk als ik op mijn Surface remote speelde. Ik vermoed dat lag tussen wat je doet en wat je ziet hier zeker ook een rol bij speelt.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Heb je settings getweaked voor LAN play. ? Want standaard comprimeert die heel hard wegens de default bandwidth settings (10MBit). Langs de andere kant, portal is nu echt geen game om te streamen, net zoals alle andere fast paced FPS games
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen nog wat (veel) tijd gespendeerd aan rondkijken/lezen en kom momenteel op het volgende systeem uit. Ik vermoed eigenlijk dat ik hiermee heel goed zit, want het zijn eigenlijk allemaal componenten die blijkbaar zeer populair zijn (met dank aan Selder voor die PCPartPicker link in de speelgoed-thread) en waar er zeer veel info, reviews, build-video's, enz... te vinden zijn. Wat een verschil met zelf een PC bouwen 10 jaar geleden :beerchug: .

* CPU: AMD Ryzen 5 3600
* CPU-cooler: Cooler Master Hyper 212. Populair en blijkbaar zeer stil.
* MB: MSI B450 Tomahawk Max. Niet echt goedkoop maar blijkbaar een van de betere B450 boards en zonder issues. Ook goed voor OC, wat ik later wellicht ook nog wel ga doen later.
* GPU: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB. Zoals jullie ook al aanhaalden, blijkt die RTX 5700XT toch overkill voor 1080p, maar vooral lijken er nog altijd enorme driver issues mee te bestaan. Nvidia zou op dat vlak zijn zaakje beter voor mekaar hebben. Een 1660 Super is momenteel blijkbaar een van de beste qua price/performance ratio en wordt vaak aanbevolen voor 1080p op High/Ultra settings.
* Memory: G.Skill Trident Z, 32GB (2x16), DDR4-3200, CL16. 3200-CL16 zou zowat de sweet spot zijn. 3200 is ook wat AMD aanbeveelt. Volgens de MSI doc betekent dit eigenlijk een OC, maar met XMP moet dat wellicht gewoon point & click zijn (moet me nog wat inlezen in OC, XMP, etc).
* SSD: Samsung 970 EVO 1TB M.2. Behoorlijk duur, maar de performantie is er ook wel naar.
* PSU: Corsair TX550M. Volgens PCPartPicker zit ik aan een geschat wattage van 309W, dus meer dan 550W PSU moet het zeker niet zijn, en heb wel nog wat buffer over voor enkele eventuele latere extra's (BD/DVD writer, spare HDDs die ik nog liggen heb en eventueel in RAID kan plaatsen...).
* Case: Fractal Design Define R5. Niet zo goedkoop, maar ik wil wel al direct een case met 2 5.25" bays voor eventueel een BD/DVD drive en/of card reader. Het design is ook no-nonsense.

Totaalkost van ong. €1100 bij Alternate.

Enige wat ik me nog afvraag is case fans. De R5 heeft standaard een fan aan de voorkant, en een aan de achterkant. Ik zie echter veel builds met tot 5 of 6 case fans. Is dit iets om in het begin al rekening mee te houden, of is het gemakkelijk die achteraf toe te voegen op het moment je serieus wil gaan overklokken ?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een beetje googlen toont dat die case genoeg plaatsen biedt voor extra fans dus koeling is normaal geen probleem. Iedere ventilator maakt wat geluid dus 't is een beetje subjectief of je liever 1 snellere+luidere fan hebt dan 2 tragere, en hangt ook af van andere geluiden: harddisk geluid&trilling kan veel storender zijn dan constante fan geluid.

Als je wil overclocken is een goeie cpu koeler belangrijker, en dan eerder een waterkoeler ("all-in-one loop" dingen bijvoorbeeld) ipv luchtkoeler. Maar de Ryzens zijn in 't algemeen niet zo ver te overclocken, geloof ik, dus als je een gamer bent zou ik eerder zoveel mogelijk budget in de grafische kaart steken.

Hou er ook rekening mee dat overclocken extra elektriciteit zuipt -- al gaat dat misschien nog meevallen gezien de steeds kleiner wordende chipgroottes. Bij de grafische kaarten zou het wel kunnen dat het verbruik steeds hoger wordt/blijft, vooral voor de high-end kaarten. Die GTX1660 verbruikt zo'n 145W terwijl de strafste kaarten eerder naar de 250-325W neigen. De PSU zou ik eigenlijk dus nog wat straffer maken.

Bij Ryzen is het in principe goed als het geheugen op dezelfde clocksnelheid kan draaien als het Infinity Fabric dat de chiplets verbindt -- ik geloof dat die normaal op 1800Mhz (FCLK) draait, dus 3600Mhz voor het ram (of proberen met 1900/3800 maar dat schijnt niet voor iedere chip weggelegd te zijn). Dual Rank zou ook beter zijn dan Single Rank ram modules. (één van de gegoogelde links). Of het veel uitmaakt en de moeite waard is om het allemaal uit te zoeken, is maar de vraag.

De B450 chipset zou oorspronkelijk niet de volgende Ryzen 4xxx serie ondersteunen maar AMD is daarop teruggekomen, doch ze zeiden dat 4xxx de laatste ging zijn. Ondersteuning voor 4xxx houdt ook in dat je een BIOS update doet die ondersteuning voor oudere Ryzens opgeeft, en je kan dan niet meer naar een ouder BIOS terugflashen. Niet echt een probleem maar ik vermeld het maar.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Qua fans zien dat er meer lucht naar binnen gaat dan naar buiten. Omgekeerd zuigt stof aan.
Hier zijn er 4 intake fans en 2 out.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Voeding zeker niet overdrijven 550W is zeker voldoende als je bij de midrange kaarten blijft, anders kan je 650W overwegen (zeker altijd een goeie voeding kopen, daar mag je niet te veel op besparen)

Voor de rest is dit een superconfiguratie. Ik draai op ongeveer dezelfde hardware een ESXi server met mijn Win10 VM en nog 6 andere server VM’s. En toch kan ik nog vlotjes Doom Eternal spelen op 1080p en high detail.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Deze namiddag wordt alles geleverd en kan ik gaan builden.

Iets wat ik nog niet goed begrijp ivm volgorde van builds. In elke video die ik zag, installeren ze eerst de PSU en gaan ze dan alle kabels aansluiten aan de componenten. Maar vaak zie je hen dan in bochten wringen (of ook de kabels in bochten wringen) om toch maar de connector te kunnen inpluggen.
Is het niet veel gemakkelijker van de kabels eerst in te pluggen in de componenten, en dan pas de kabels door de gaten in de kast e.d. te steken om dan aan de achterkant in te pluggen in de PSU, om dan als laatste de PSU in zijn plaats in de kast te schuiven en vast te schroeven ?
Ik ben overigens voor een full modular PSU gegaan.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

M'n persoonlijke ervaringen: afhankelijk van de ruimte die je hebt rond de PSU en het gemak om daar nog kabels in te pluggen, monteer je de PSU met of zonder de nodige kabels erin.

Moederbord+cpu+ram+fan monteren, dan die in de case monteren, alles aansluiten.

Iedereen heeft wat z'n eigen manier ;)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Sowieso let zeker in wat compactere micro atx kasten dat een koeler met een dubbele fan echt een hel is :angel:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Vroeger las je wel eens dat iemand de SATA connector van z'n moederbord getrokken had -- misschien is dat "de schrik" om componenten eerst aan te sluiten? De zware PSU kan gemakkelijk iets kapottrekken als ie nog niet vastzit in de case maar wel al connectors aangesloten heeft.

Bij sommige moederborden zit nog een tussenstukje dat de LED/Power/... connectors naäapt zodat je die buiten de case al op de juiste plaats kan inpluggen op dat blokje en het dan in z'n geheel op het moederbord aansluit.

Opletten met statische elektriciteit, vooral als je het ram vastpakt. Dus geen fleece'ken aanhebben, en niet op een mat staan wrijven met uw kousen :P Je kan een stuk metaal van de verwarming even aanraken om je te ontladen, en dan de case tesamen aanraken. Nog een bedenking: geregeld zie je die anti-statische zakken (en de mousse) waarin het mobo zit, dan gebruikt worden als onderligger terwijl dat eigenlijk niet correct is (er kan een lading opzitten). Karton van de doos is wel okee.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

En de build is klaar !

Toch 2 dingen waar ik wat twijfels bij heb/had bij het installeren van de CPU fan.
1. Het vastschroeven van de radiator op de CPU/bracket vond ik toch wat scary. Je moet eigenlijk redelijk wat kracht zetten op die schroeven doordat die veren hebben. Op het einde van het inschroeven begonnen vervolgens de standoffs van de backplate nog wat verder mee te draaien. Had ze nochtans goed vastgezet. Op het einde zag ik dan bovendien ook dat de brackets wat verbogen waren, alsof ik de schroeven teveel aangespand had. Al heb ik de indruk dat in de tekening in de manual die brackets uiteindelijk ook gebogen staan. Gaf toch wat een vies gevoel.
2. De bevestiging van de fan aan de radiator is wel serieus flimsy. Dat is met 2 brackets die zogezegd in de radiator klikken, maar veel klik was er toch niet aan, vond ik. Hopelijk springt dat nooit los.

De eerst power on was nog niet helemaal een success, maar ik kreeg on-screen netjes een melding dat ik mijn GPU van PCIe power moet voorzien. Dat was wel zo, maar bleek niet goed ingeplugd. De stekker is 2+6, en de 2 zat niet goed in. Blijkbaar kan je die achter de 6 haken, waardoor hij dan wel mee vast zit samen met de 6.

Heb me wel wat mispakt aan het formaat van de case. Die is een pak dieper dan ik verwacht had, en ik kan die niet zo goed onder mijn bureau krijgen omdat het bureau-meubel een backplate heeft. Gevolg is ook dat er weinig plaats is voor de lucht-uitlaat en de IO (in mijn vorige PC van >10j geleden zat de IO beneden).

Morgen de software install, maar het spannendste is achter de rug :).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef:
De eerst power on was nog niet helemaal een success, maar ik kreeg on-screen netjes een melding dat ik mijn GPU van PCIe power moet voorzien. Dat was wel zo, maar bleek niet goed ingeplugd. De stekker is 2+6, en de 2 zat niet goed in. Blijkbaar kan je die achter de 6 haken, waardoor hij dan wel mee vast zit samen met de 6.
Die fout maken velen dus je bent niet alleen :) (ga je normaal niet meemaken met een enkel 6 pinnetje maar als je gpu er 8 nodig heeft heeft hij er wel 8 nodig)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die brackets van de koeler (de X vorm) mogen een beetje gebogen staan: dat was bij mijn oude Thermolab gelijkaardig. De backplate van de koeler is er om die druk te verdelen en die relatief grote krachten zijn dus voorzien -- op internet zal je wel voorbeelden vinden van koelers die heel het moederbord krom trekken.

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ver je de vijzen met de veren kan invijzen maar omdat er veren opzitten, zou ik zeggen: de veren niet helemaal platdrukken. Als de koeler goed tegen de processor aandrukt, is het al lang goed, en bij de moederbord vijzen trouwens gewoon tot tegen het bord zonder echt kracht op te zetten.

't Is moeilijk in te schatten maar ik zou zeggen dat je normaal toch de haakjes van de plastic fan-houder op de koeler voelt klikken. Die dikke vijzen draaien soms moeilijk in de vijsgaten van de fan -- misschien steken die vijzen net niet diep genoeg en is er wat speling op die stukjes met de haken? Of misschien de anti-trillingsrubberkes vergeten? (afgaand op de afbeeldingen in de handleiding)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:'t Is moeilijk in te schatten maar ik zou zeggen dat je normaal toch de haakjes van de plastic fan-houder op de koeler voelt klikken. Die dikke vijzen draaien soms moeilijk in de vijsgaten van de fan -- misschien steken die vijzen net niet diep genoeg en is er wat speling op die stukjes met de haken? Of misschien de anti-trillingsrubberkes vergeten? (afgaand op de afbeeldingen in de handleiding)
Er komen geen vijzen aan te pas in deze constructie. Je hebt eigenlijk gewoon 2 dunne ijzeren klemmen die aan beide kanten in de radiator haken. De rubbertjes waren al pre-installed en zitten in de vijsgaten.
Hier kun je het vrij goed die klemconstructie zien: https://www.coolermaster.com/catalog/co ... k-edition/ . Heb ondertussen op YT nog al een video gezien waar ze precies niet zeker waren of dat wel vast genoeg klemde. Maar ondertussen de PC op zijn definitieve (alhoewel) plek gezet en alles zit precies nog goed vast, dus het zal wel ok zijn, denk ik.

Ondertussen is alles goed up & running. PC blaast (niet verrassend) mijn Surface Pro 3 i7 op alle vlakken weg in een Passmark 10 benchmark. Zelfs op vlak van memory of storage is de score een factor hoger. Zoontje ondertussen ook al zijn Secret Neighbor kunnen testen. Draait heel vlot met alles maxed out, terwijl voordien op zijn laptop zelfs met alles lowest het maar schokkerig was. Wordt nu wel uitvissen wat de gemakkelijkste manier zal zijn om de PC shared te gebruiken :). Nog niet overtuigd dat Parsec de beste manier is.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 768 keer
Te Koop forum

Tomby schreef:Heb me wel wat mispakt aan het formaat van de case.[...]
Aaaaah, SFF ❤️
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Aaaaah, SFF ❤️
Dat heb ik ook nog overwogen, om gewoon op de bureau te zetten, maar had toch wat schrik qua build aangezien ik niet ervaren ben. Op zich ook totaal geen probleem met een tower onder mijn bureau (mijn PCs vroeger waren ook allemaal towers, zelfs big towers). Het is vooral dat die Define R5 blijkbaar veel dieper is dan ik had verwacht. Had natuurlijk op voorhand moeten checken, maar had totaal niet verwacht dat het een probleem kon zijn.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

SFF is chique en leuk, maar het is klote om erin te werken.

Ik heb ervaring met een Silverstone SG13 en een Fractal Design Node 304. De eerste was door plaatsbeperking enkel te combineren met een laagprofiel luchtkoeler (ik wou geen AIO waterkoeler), de tweede kan een volledige torenkoeler slikken en is dus veel makkelijker stil te houden wegens geen groottebeperkingen.

Tevens is er geen enkele ruimte over voor kabelbeheer, alles zit gewoon wirwar in de ruimte die nog vrij is.

Ten slotte is bij de SG13 een grafische kaart met radiale koeler aangeraden, want die blazen hun warmte lucht naar buiten. De koeler die op de meeste modellen zit, blaast de warme lucht gewoon los de kast in en heeft de beperkte processorkoeler het nóg moeilijker wegens een hoge starttemperatuur.

Onlangs nog een SATA SSD erbij gestoken, dat was een operatie van een kwartier en veel geschonden vel, puur omdat het zo'n geprul is in zo'n kleine ruimte alles te moeten proppen.

Maar eenmaal alles in orde is, staat het wel chique op de kast. :lol:
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Ge moet dan ook wel deftige SFF cases kopen. Zie hoe gemakkelijk het is om de fan van de CPU cooler te vervangen in een Ghost:

[youtube]l0gP_mqGIpA[/youtube]
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Zeer leuke case, maar helaas geen plaats voor een grote dus stille luchtkoeler, dus komt niet in aanmerking.

Ik wil SFF combineren met ultieme stilte. Mijn GPU-koeler is gemod zodat er twee 120mm ventilatoren van Noctua op de radiator zitten en maximaal 800rpm draaien. De CPU heeft een deftige torenkoeler met twee ventilatoren om hem in alle stilte fris te houden. Dit is niet mogelijk in de Louqe Ghost S1.

In alle eerlijkheid, de kleinste SFF kasten vallen daarom af, want bijna geen enkel model kan een volwaardige torenkoeler huisvesten. De Node 304 is daarom een mooi compromis voor mij. Het gaat ook helpen als ik eindelijk mijn GPU zal upgraden naar een moderner exemplaar dat hopelijk ook kleiner zal zijn dan ~30cm.

EDIT: Ik had niet eens door dat dat uw eigen opname is! Amai mijn frank valt laat.

Trouwens, waarom wissel je van NF-B9 naar NF-A9x14? Die smallere ventilator is toch minder capabel? Of is het een kwestie van ruimtegebrek?

EDIT2: potvolkoffie die NH-L12 is een pak beter dan mijn NH-L9x65. Heb ik dan echt een miskoop gedaan. :|
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

NH-L12 is fluisterstil en beat alle andere SFF compatibele coolers right out of the water!

De B9 (buiten de “b”, geen “a” grade kwaliteit) is 25mm, en heeft daarom dus weinig ademruimte onder de koelvinnen. De A9 is echt premium, en heeft vergelijkbare performance en is maar 14mm dik.

35° in dit weer (binnen 27°) in idle en 65°~70° tijdens het gamen vind ik persoonlijk helemaal goed voor een i9-10900F CPU (10c/20t 65W TDP). Tijdens het gamen is mijn blower RTX Ti niet stil, maar zeer verdraagbaar ~ in tegenstelling tot het geluid van m’n RTX gamelaptop, door de dunne fans met 1 miljard RPM kon je daar zelfs bijna niet voor zitten tijdens het gamen.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord met de kwaliteit van de NF-A9x14 want die zit ook op mijn koeler. Heb die eens vervangen door een zogezegd beter exemplaar van Be Quiet maar dat was een teleurstelling: meer lawaai voor gelijkaardige prestaties, terwijl de specs het omgekeerde deden uitschijnen. Meh.

De L12 is echter wel een pak performanter dan de L9 dus snap ik dat het best stil kan blijven icm een CPU met lagere TDP. Ik heb de mijne gebruikt icm een CPU met TDP van 95W en een non-blower GPU die alle restwarmte dus rechtstreeks in de kast dumpt waardoor de CPU-koeler helaas extra werk moest doen om de CPU op een schappelijke temperatuur te houden.

Ja ik weet het, slechte combinatie van componenten. Ik ben van plan om die case en CPU-koeler te hergebruiken icm een APU met een lagere TDP van 65 of 45W en zonder discrete GPU, dat zal volgens mij voldoende ademruimte (ahem) geven aan de CPU-koeler om zich aan zijn taak te kwijten zonder van zijn oren te hoeven maken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ondertussen ook ParSec eens uitgeprobeerd. Is dus eigenlijk vooral desktop sharing, wellicht met wat optimalizaties voor gaming, en bvb de mogelijkheid van te scalen naar andere resoluties.
Het werkt wel vrij goed, maar ik vind het toch niet echt goed genoeg als een waardig alternatief voor op de PC zelf gamen. Beetje zelfde ervaring als wat ik heb met Remote Play voor de PS4. Vooral de beeldcompressie die regelmatig te zien is, doet wel wat teniet aan de ervaring.
Effen mijn mening over Parsec herzien. De eerste testen waren dus van de (non-gaming) laptop met wifi van mijn zoon naar mijn Surface Pro 3 gedockt (LAN - nog minder gaming worthy :p).
Nu ik mijn nieuwe PC heb, heb ik eens getest om te streamen van mijn PC naar die laptop, en nu werkt dit ineens gewoon perfect. Ik heb geen enkel compressie-artefact gezien en de ervaring leek eigenlijk identiek als wanneer ik op de PC zelf speel. Ik vermoed dus dat die eerste mindere ervaring vooral een resource-probleem op de Parsec host (de laptop) was, waar die de combinatie van de game draaien (Portal) en tegelijk real-time encoden/streamen, niet altijd even goed kon verteren.
Test nu was met Secret Neighbor (ook een snelle first-person game), alles op hoogste settings, met gewoon een constante 60fps gelockt. Nu nog maar hopen dat de zoon niet teveel wil gamen op PC :), want voor multi-user op Windows heb je blijkbaar server license nodig. In W10 Pro kan nog steeds slechts 1 user tegelijk werken (al valt daar misschien nog wel rond te werken met VMs ?).
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Voor rdp was er een hack waarmee je meerdere sessies tegelijk kon hebben lopen. Al gaf dat gemengde resultaten... Aangepaste dlls enzo.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Vanavond toch een klein issue gemerkt met mijn R5 kast. Die ingebouwde fan controller lijkt helemaal niet te werken. Er zijn 3 standen, maar ik merk helemaal geen verschil tussen de 3 standen.
Na wat online zoeken kreeg ik echter zekerheid over iets waarover ik bij de build twijfelde: of ik die fans ook op het MB kan aansluiten. En het antwoord blijkt duidelijk ja. Het MB kan fans zowel via PWM als DC aansturen. En dat is natuurlijk een pak flexibeler dan met dat schakelaartje van voor. Beetje stom dat de manual van de R5 dat helemaal niet suggereert.
In de BIOS gezien dat je een curve kan definiëren voor elke fan die de RPM bepaalt in functie van een bepaalde Temp parameter. Moet nu wel nog eens checken wat een goede curve is voor system fans. De default is er een gebaseerd op CPU Temp maar lijkt me geen goede, want de RPM gaat naar max bij een veel hogere CPU Temp dan wat ingesteld staat voor de CPU fan. CPU fan gaat al naar max bij 75C, terwijl de Sys fans met de default curve pas bij 85C naar max gaan.
Ik vermoed overigens dat er ook software bestaat voor de fan control en dat niet persé in de BIOS gedefinieerd moet worden.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Exciting times!!!

Enerzijds komt Intel met een update voor de Hades Canyon NUC (die grotere rechthoekige met het led-skull logo).
De huidige versie heeft een Vega GPU en dat is eigelijk kwatch, GPU intensieve games kunt ge er niet op spelen, grafisch minder zware games gaan zonder meer goed. Deze nieuwe versie zal een RTX2060 hebben, die is toch iets sneller, maar vooral meer ondersteuning en véél betere drivers. Niet te vergelijken met m'n RTX2080Ti (of RTX3090/RTX3080Ti als ze eindelijk beschikbaar zijn) maar voor een portable Full HD scherm aan pakweg ~120FPS met G-sync module gaat dat perfect zijn voor AFPS games. Een serieuze upgrade kwa portability, ik neem de Louqe Ghost nu mee op en af het werk, maar dat is toch een zwaar en van tijd lomp spel.

En dan anderzijds komt Asus met de Flow X13, 13" laptop met GTX1650, da's crap, eventueel misschien wat emulatie onderweg voor oude games met een gamepad, of een racer, misschien is dat ook nog wel goed te doen. Maar dan kan je er een XG Mobile bijkopen, een RTX3080 in de kleinste vorm ooit, 100% custom, kleine eGPU (zonder de bulkyness van een full-size eGPU, en zonder de powerbrick). Dat lijkt me de allerbeste setup droombaar. De 13" is dan nog eens een 120Hz touchscreen én een flip-book, dus je kan die als tablet ook gebruiken, of om te tekenen. Zalig!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ook "dure tijden", de Zen3 CPU's stijgen zowat elke dag in prijs :).
https://tweakers.net/pricewatch/1618228 ... boxed.html

Nu nog wachten op APU's en de niet-X versies van Ryzen7 en Ryzen9: wel al aangekondigd, maar nog niet te krijgen.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Overal wordt gezegd dat de tekorten voor Zen 3 te wijten zijn aan de hoeveelheid wafers de nieuwe consoles kosten. Aangezien AMD daar onder contract het meest van zijn bij-TSMC-ingehuurde capaciteit aan toewijst, blijft er weinig over om Zen 3 chips op te bakken.

De verwachtingen zijn dat over enkele maanden, nadat de piek van de consoles voorbij is en er weer meer capaciteit naar AMD's eigen retail chips kan gaan, het tekort van Zen 3 wordt ingehaald en dat er weer normale voorraden te vinden zullen zijn.

Voor GPU's gaat het iets lastiger worden, aangezien ze weer aan een coin mining craze begonnen zijn, net zoals enkel jaren geleden. Die piek kan in het slechtste geval nog meer dan een jaar duren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Te Koop forum

Jammer, keek uit naar een nieuwe PC en de zen3 5600 leek me perfect voor wat ik zoek. Misschien nog even wachten tot de prijzen wat zakken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik ga ook wachten tot de 5600X < €300 kost :).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Vandaag mijn 5800x geleverd gekregen, samen met de gforce rtx 3060ti

Straks eens met spelen
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”