Nu ik enkele weken verlof heb, en in augustus de nieuwe Flight Simulator (FS2020) van Microsoft uitkomt, ben ik serieus aan het overwegen nog eens zelf een PC te bouwen. De SP3 heb ik gewoon veel te weinig mobiel gebruikt om nog geld te spenderen aan een convertible of zelfs laptop, daar blijft mijn iPad ideaal voor. Voor hetzelfde of minder geld, kan je een zeer performante PC bouwen waarop ook moderne games vlot draaien. (We hebben 5 machines in huis, en geen enkele ervan voldoet zelfs maar aan de minimum requirements voor FS2020

Heb al redelijk wat rondgekeken en -gelezen, en ben wel nog altijd niet overtuigd van mijn stuk

Maar bon, eerst de vragen.
1. Wat zijn de beste resources om informatie in te winnen, tutorials te lezen, ... voor het builden van je eigen PC ? Je moet weten dat mijn laatste build al dateert van rond 2010. Ondertussen is er precies wel 't een en 't ander veranderd

2. Hoeveel schrik moet ik hebben van issues met drivers, uren tijd verliezen aan troubleshooten, etc... ? Ik dacht dat dat tegenwoordig wel goed meevalt, maar als ik de 5700 XT thread op het Tweakers forum zie, zinkt de moed me wel weer een beetje in de schoenen.
3. Qua scherm, keyboard en muis, houd ik het voorlopig bij wat ik nu heb. Het scherm is een oude Eizo 24" van 1920x1200 maar die voldoet nog perfect. Wat wel een must is, is een 2de scherm. Op dit moment bereik ik dat doordat ik de dock van de SP3 heb, die mooi voor/onder de monitor staat, waardoor ik dus mijn monitor als main screen heb, en dan het scherm van de SP3 als tweede scherm. Heb niet echt de plaats, en zin, om een tweede fullsize monitor erbij te zetten. Een mogelijk alternatief is dan wellicht wel om iPad of SP3 als extra scherm te gebruiken. Voor IOS weet ik alleszins dat er apps zijn (bvb Duet Display), maar ik vermoed dat het ook moet mogelijk zijn om het scherm van een ander Windows systeem als extra scherm te laten werken ?
4. Hoe goed is de Alternate PC Builder tool als het gaat om compatibiliteit van de componenten ? Voor de basic zaken zal dat wel goed zitten (bvb geen AMD chip met een Intel MB), maar wat met bvb afmetingen ? Iemand enige ervaring hiermee ? Overigens zie ik dat ze zelf 'maar' 99 euro vragen om hem voor jou te bouwen. Dat is nog een mogelijkheid als ik het toch niet (meer) zie zitten om zelf alles ineen te steken.
5. Andere tips of dingen waar ik moet op letten ?