Giga Speedboost & Whoppa

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
thomasvochten
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb nog een Whoppa met Internet 200 + Giga SpeedBoost. Op Mijn Telenet en op mijn factuur staan duidelijk dat het om 1Gbps gaat, ik heb dit altijd vlot gehaald - maar sinds een paar weken niet meer.

Nu zegt de klantendienst mij vandaag via Twitter dat je met die combinatie (Whoppa + Giga Speedboost) geen gigabit kan hebben en dat wellicht "een fout" is. Het heeft dus altijd gewerkt. Hebben ze me dan zonder mijn weten gedowngrade en ik betaal voor een dienst die ze niet meer leveren?

Iemand die dezelfde ervaring heeft?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Welke snelheid haal je dan nog maar ?
Via kabel of draadloos ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
thomasvochten
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Zeer wisselend… soms 80Mbps, soms 300Mbps maar nooit veel meer dan dat - terwijl ik vroeger vlotjes 600/700/800 haalde. Uiteraard steeds getest met UTP aan de modem.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

thomasvochten schreef:Nu zegt de klantendienst mij vandaag via Twitter dat je met die combinatie (Whoppa + Giga Speedboost) geen gigabit kan hebben en dat wellicht "een fout" is. Het heeft dus altijd gewerkt. Hebben ze me dan zonder mijn weten gedowngrade en ik betaal voor een dienst die ze niet meer leveren?
De klantendienst zal het weer zelf verkeerd begrepen hebben ofwel niet goed uitgelegd. Volgens mij heb je theoretisch wel degelijk 1Gbps downloadsnelheid, net zoals dat het geval is bij One Up. Bij One Up weet ik echter dat ze dat niet garanderen, en staat ook in de algemene voorwaarden :
*de vermelde internetsnelheden zijn theoretische maximumsnelheden bij aansluiting van een pc of laptop
op de modem met een netwerkkabel. De werkelijke internetsnelheid kan beïnvloed worden door verkeer
op het internet en andere technische factoren (zoals wifi, interne bekabeling, processor,…). De afstand van
de aansluiting tot de node heeft echter geen invloed op de werkelijke internetsnelheid die je kan behalen.


Of je gedowngraded bent en dus tegen een lagere limiet aanloopt zou je in principe moeten kunnen zien aan de snelheid die je wel haalt. Als die altijd dezelfde is (bvb. 180Mbps), dan is de kans inderdaad groot dat ze je gewoon een laag profiel gegeven hebben (bvb 200Mbps down). Als dat varieert, bvb nu 580Mbps, morgen 420Mbps en overmorgen 660Mbps, dan is het dus gewoon binnen die algemene voorwaarden.

EDIT gezien parallelle post. 80Mbps is wel echt weinig als je een 1Gbps profiel hebt. Ik haal hier met 150Mbps ook gewoon altijd 150Mbps. En 300Mbps max is ook wel ver van die theoretische 1Gbps. Maar gezien de schommelingen ligt het dus wellicht toch niet aan een te laag profiel, lijkt me.
thomasvochten
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ze gaan het "onderzoeken" - benieuwd wat het wordt.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

En welke modem heb je?

Dit soort model kon je perfect gebruiken voor een Whoppa + speedboost 1 Gbps (en kreeg je zelf ter vervanging als je nog een zwarte modem had), en je kreeg 'ongeveer' gigabitsnelheid. Maar nadien werd die modem beperkt tot 400 Mbps volgens mij omdat de voorkeur uitgaat naar een exemplaar met meer downstreamkanalen.
thomasvochten
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb een CV8560E, een DOCSIS 3.1 modem-only modem. Dat zou dus het probleem niet mogen zijn 8)

Deze is het
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je hebt inderdaad een Docsis 3.1 modem, en deze kan (meer dan) gigabit aan.
Het probleem is dus niet de modem, en ook niet je abonnement.
Duidelijk een technisch probleem dat Telenet moet oplossen (eventueel interventie nodig van een technieker).
Afhankelijk van de drukte op het netwerk, moet je hiermee gemakkelijk 940 Mbps halen (download)

ter zijde.
De CV8560E is geen "modem-only": zoals je op de afbeelding ziet heeft deze 4 LAN poorten, het is dus een router (HGW).
Via de MAC bridge is het wel mogelijk om je eigen router te voorzien van één publiek IPv4 adres (vandaar de verwarring met de term "modem-only"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thomasvochten
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Het is inderdaad geen modem-only, en ik gebruik hem inderdaad in bridge mode 8)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”