Nieuwe telenet klant, lag/disconnects met bedraad internet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Goeiedag userbase mensen!

Ik kom van proximus en ben overgeschakeld naar telenet voor de extra snelheid.

Vanuit mijn berging waar coax binnenkomt liep geen ethernet naar waar al mijn ethernet-devices samenkomen, en met powerline bleven we steken op 70Mbps. Begon al goed dus. Was volgens de technieker niets aan te doen.

Dan maar zelf geswitched naar een wifi-bridge die internet verder verdeelde naar mijn ethernet-devices. Dan was de snelheid wel opgelost, maar gamen bleek laggy & veel disconnects. Ik dacht, dat kan nog wel normaal zijn, wifi is nu eenmaal minder stabiel.
Vervolgens als test (voordat ik gaten door de muren ga boren) een ethernet rechtstreeks van modem naar pc gelegd, hiermee zelfde probleem.
Naast de game problematiek zag ik bij een ping -t www.google.com ook om de paar minuten een timeout. Dit kreeg ik ook op andere devices die via wifi zijn aangesloten.

uPnP ingeschakeld, de modem een keer herstart, leek initieel te helpen, maar probleem kwam weer terug. Dan om de ethernet kabel te elimineren weer geswitched naar powerline (ook al heb ik daar maar 70mbps mee), en die lijkt nu stabieler, ook al krijg ik nog steeds af en toe een request timeout bij een google ping, enkel is dit nu niet meer om de paar minuten maar om het uur ofzo.


Ik begin te denken dat dit gewoon een zware miskoop was en ik beter gewoon terug switch naar proximus. Telenet stuurt dinsdag een technieker langs, maar ik heb hier weinig hoop op, omdat het probleem zo "random" lijkt, gezien het nu weer even opgelost lijkt.


Heeft iemand ervaring met eenzelfde probleem, of een idee waar ik naar zou kunnen kijken?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Als het met de powerline stabieler is dan ligt het probleem mogelijk niet aan de internetaansluiting, maar aan de kabel. Heb je de kabel kant en klaar gekocht, of is die gemaakt geweest?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je soms digitale TV van Telenet... dan kan je op de decoder altijd eens kijken naar de signaalwaardes (al gelden deze niet voor internet, ze zijn meestal wel een goede indicatie).

In ieder geval de enige zinvolle test is deze met een ethernet kabel (probeer er eventueel eens een andere zoals Kiwivolgel aangeeft) rechtstreeks op je modem aangesloten.

Wat zijn trouwens de resultaten van de https://speedtest.telenet.be/ (probeer hier ook verschillende keren)
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Kiwivogel schreef:Als het met de powerline stabieler is dan ligt het probleem mogelijk niet aan de internetaansluiting, maar aan de kabel. Heb je de kabel kant en klaar gekocht, of is die gemaakt geweest?
- De kabel was kant en klaar gekocht, een cat 5e kabel van Hama, nooit gebruikt.

- powerline LIJKT stabieler. Ik denk persoonlijk dat het eerder toeval of tijdstip van de dag is (load op de lijn). Met powerline kreeg ik uiteindelijk ook wel timeouts bij een ping google -t, maar veel minder.
Ik heb nu terug geswitched naar ethernet verbinding, en tot nu toe (10 min) ook weer nog geen timeout, terwijl dit gisterenavond om 8u 1 minute per 2-3 minuten was.

Het originele probleem kan natuurlijk nu ineens ook opgelost zijn, maar dat leek voorheen ook.

Ik ben dus heel bang dat die technieker komt en zegt dat er niets aan de hand is, en ik 'savonds weer met problemen zit.
DarkV schreef: Heb je soms digitale TV van Telenet... dan kan je op de decoder altijd eens kijken naar de signaalwaardes (al gelden deze niet voor internet, ze zijn meestal wel een goede indicatie).

In ieder geval de enige zinvolle test is deze met een ethernet kabel (probeer er eventueel eens een andere zoals Kiwivolgel aangeeft) rechtstreeks op je modem aangesloten.

Wat zijn trouwens de resultaten van de https://speedtest.telenet.be/ (probeer hier ook verschillende keren)
Geen digitv van telenet. Ze hebben bij eerste servicedesk contact wel een lijntest gedaan ,en die man zei toen "ik zie dat er wat storingen waren maar die lijken nu opgelost". Daarna heeft het probleem zich alsnog voorgedaan.

Speedtest resultaten zijn mits bedraad/wifi altijd 280mbps geweest met goeie ping. Mijn ping is over het algemeen ook goed, het is enkel dat ik om de x tijd ineens een gigantische spike (packet loss?) krijg en dat leidt dan vaak tot een complete disconnect van het spel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Best al wat gegevens verzamelen dan voor de technieker komt... https://community.spiceworks.com/how_to ... mp-and-log
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Probeer eens een tool zoals pingplotter, laat deze een tijdje lopen naar verschillende ip's.
Hiermee heb ik ooit aan TN kunnen aantonen dat er wel degelijk een fout lag aan hun zijde (oxidatie in de tap).
Initieel verhaal, zoals altijd was ook "het zal wel aan uwe router liggen".

Doe die test met wifi/powerline/kabel.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Een goede technieker zal dit zeker en vast bekijken, wat ik nu ga zeggen, maar wees ervan bewust dat dit helaas een minderheid is:
Heb je de coaxkabel al bekeken? Hoe oud is deze?
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

StarWing schreef:Probeer eens een tool zoals pingplotter, laat deze een tijdje lopen naar verschillende ip's.
Hiermee heb ik ooit aan TN kunnen aantonen dat er wel degelijk een fout lag aan hun zijde (oxidatie in de tap).
Initieel verhaal, zoals altijd was ook "het zal wel aan uwe router liggen".

Doe die test met wifi/powerline/kabel.
Thanks voor de tip! Ik zou zeggen, ik check het zeker, maar het vervelende is dat vandaag het probleem zich nog niet heeft voorgedaan, zowel wifi als ethernet als powerline. Dus nu lijkt het voorlopig weer opgelost :bang: maar ik ben dus bang dat het niet permanent opgelost is.

Ik zal wellicht de technieker afzeggen als ik vanavond nog steeds geen issues heb, zodat ik degelijk informatie kan verzamelen. Of misschien toch maar gewoon opzeggen en terug naar proximus gaan :bdaysmile:

blaatpraat schreef:Een goede technieker zal dit zeker en vast bekijken, wat ik nu ga zeggen, maar wees ervan bewust dat dit helaas een minderheid is:
Heb je de coaxkabel al bekeken? Hoe oud is deze?
Ja die technieker die de installatie kwam doen sprak amper nederlands en deed nul moeite om echt te helpen. Wilde zo snel mogelijk vertrekken, en het feit dat ik tragere snelheden had op de meerderheid van devices was mijn eigen probleem.

De coax kabel heb ik zelf nooit gebruikt, maar het is een appartement van 16 jaar oud. Dus vermoedelijk 16 jaar :)
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Een beetje packetloss op coax (telenet/orange) is normaal.
Ik heb op telenet doorheen de dag 0.2% loss, en soms tot 1% loss, hangt af van de periode.
Het zijn 'normale' waardes bij telenet.
Persoonlijk ben ik er ook niet echt tevreden van, maar 'het is wat het is'.

Maargoed, powerline's of wifi is een slecht idee voor games.
Als je wil gamen, zorg ervoor dat je een UTP hebt liggen tussen je pc en modem.

Als latency belangrijk is, of je wil winnen met het gamen, moet je VDSL hebben. (proximus, scarlet, edpnet)
Latency is bij mij de helft op VDSL in vergelijking met coax, bovendien heb je veel jitter op coax, wat je bij het gamen ook liever niet hebt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

driesp schreef:Een beetje packetloss op coax (telenet/orange) is normaal.
Packetloss naar waar... een server bij TN of één aan de andere kant van de wereld ? En waar ligt de packet loss dan ?
driesp schreef:Als latency belangrijk is, of je wil winnen met het gamen, moet je VDSL hebben. (proximus, scarlet, edpnet)
Latency is bij mij de helft op VDSL in vergelijking met coax, bovendien heb je veel jitter op coax, wat je bij het gamen ook liever niet hebt.
Wat heb je dan van ping tijden (bv. naar www.uwprovider.be of een specifieke server) ?
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

DarkV schreef:Packetloss naar waar... een server bij TN of één aan de andere kant van de wereld ? En waar ligt de packet loss dan ?
Het maakt niet uit naar waar, het probleem ligt aan de technologie DOCSIS.
Tijd voor iets nieuws :)
Proximus is goed bezig met fiber, telenet als ze slim zijn ook (heb geen idee).

Een voorbeeld;
Ik heb beide proximus en telenet, als ik naar een server IP adres ping gelegen in Brussel haal ik het volgende:
Bij proximus: 6ms stabiel
Bij telenet: 12ms, en wat jitter tussen 10ms en 18ms.
Beide routes lopen rechtstreeks over Brussel, dus niet over Amsterdam of Parijs.

Bijkomend heb ik bij proximus 0% loss, bij telenet normaal 0.2%, en momenteel heb ik 0.4% loss.
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

driesp schreef:Een beetje packetloss op coax (telenet/orange) is normaal.
Ik heb op telenet doorheen de dag 0.2% loss, en soms tot 1% loss, hangt af van de periode.
Het zijn 'normale' waardes bij telenet.
Persoonlijk ben ik er ook niet echt tevreden van, maar 'het is wat het is'.

Maargoed, powerline's of wifi is een slecht idee voor games.
Als je wil gamen, zorg ervoor dat je een UTP hebt liggen tussen je pc en modem.

Als latency belangrijk is, of je wil winnen met het gamen, moet je VDSL hebben. (proximus, scarlet, edpnet)
Latency is bij mij de helft op VDSL in vergelijking met coax, bovendien heb je veel jitter op coax, wat je bij het gamen ook liever niet hebt.
Het voorbeeld was ook UTP, rechtstreeks naar modem toe.

Het is heel de dag goed gegaan, tot ~21u, weer random disconnects - niet enkel van game, maar ook van discord (het gekke is - ik hoor de rest wel gewoon, maar zij mij niet meer). Is traffic shaping nog een ding?
Lijkt niets te maken te hebben met powerline, UTP, WiFi, maar puur het tijdstip.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Je draait het best een continue ping via
ping -t 8.8.8.8
Bij VDSL reken je 9ms vast
Bij telenet 17ms gemiddeld met jitter tussen 11ms tot 25ms.

De latency moet zo stabiel mogelijk blijven.
Op VDSL blijft die altijd enorm stabiel.
Bij telenet mag je +- 8ms tot 10ms jitter verwachten, dat is normaal.
0.2 tot 1% loss is ook normaal voor telenet.
1% loss is mijn inziens een slechte lijn, maar is normaal in telenet termen.

Als je vaak jitter ziet van boven de 100ms, dan is er zoizo iets fout, dan is de lijn niet stabiel.
Als je meer loss ziet dan 5%, zou ik ook bellen.

Zorg dat je test op een lijn waarop je niet aan het downloaden of uploaden bent.
Gamen of gewoon surfen is geen probleem.

Indien je hoge jitter ziet of loss boven de 5%;
Ze kunnen normaal gezien bij jou binnen niets doen, het ligt meestal aan de infrastructuur buiten van telenet zelf.
Hen de waardes laten uitlezen van de modems van je buren helpt ook.
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

driesp schreef:Je draait het best een continue ping via
ping -t 8.8.8.8
Bij VDSL reken je 9ms vast
Bij telenet 17ms gemiddeld met jitter tussen 11ms tot 25ms.

De latency moet zo stabiel mogelijk blijven.
Op VDSL blijft die altijd enorm stabiel.
Bij telenet mag je +- 8ms tot 10ms jitter verwachten, dat is normaal.
0.2 tot 1% loss is ook normaal voor telenet.
1% loss is mijn inziens een slechte lijn, maar is normaal in telenet termen.

Als je vaak jitter ziet van boven de 100ms, dan is er zoizo iets fout, dan is de lijn niet stabiel.
Als je meer loss ziet dan 5%, zou ik ook bellen.

Zorg dat je test op een lijn waarop je niet aan het downloaden of uploaden bent.
Gamen of gewoon surfen is geen probleem.

Indien je hoge jitter ziet of loss boven de 5%;
Ze kunnen normaal gezien bij jou binnen niets doen, het ligt meestal aan de infrastructuur buiten van telenet zelf.
Hen de waardes laten uitlezen van de modems van je buren helpt ook.

Als 0.2-1% loss normaal is, verklaart dat de timeouts bij een ping -t. Ik weet ook niet of mijn gaming problemen gerelateerd zijn aan de timeouts.

Maar ik zou denken dat een hele avond niet kunnen gamen of op discord praten, niet acceptabel is.
Sinds 9u kan ik niet gamen (val continu weg), en ben ik slechts in 25% van de gevallen te horen op discord.

De rest van internet werkt fine...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

sniPe schreef:Het is heel de dag goed gegaan, tot ~21u, weer random disconnects - niet enkel van game, maar ook van discord (het gekke is - ik hoor de rest wel gewoon, maar zij mij niet meer). Lijkt niets te maken te hebben met powerline, UTP, WiFi, maar puur het tijdstip.
Dit lijkt me meer een issue van een overvolle node... de zoon van m'n vriendin gamed en gebruikt hier ook Discord maar die heb ik nog nooit horen klagen. Gewoon stellen dat gamen niet lukt bij Telenet lijkt me nogal kort door de bocht.
driesp schreef:Je draait het best een continue ping via
ping -t 8.8.8.8
Bij VDSL reken je 9ms vast
Bij telenet 17ms gemiddeld met jitter tussen 11ms tot 25ms.
Ik heb even 1000 pings gedaan... geen 9ms (al is er ondertussen nog een file copy op het netwerk aan het lopen);

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1000, Received = 1000, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 12ms, Maximum = 19ms, Average = 14ms
driesp schreef:Ze kunnen normaal gezien bij jou binnen niets doen, het ligt meestal aan de infrastructuur buiten van telenet zelf.
Hen de waardes laten uitlezen van de modems van je buren helpt ook.
Als het puur tijdsgebonden is dan heeft het vermoedelijk niets met signaalwaardes te maken maar eerder met een drukke node (en daar is weinig anders aan te doen dan te wachten tot TN het oplost wat maanden kan duren als je de enige klager bent).
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik wist niet dat packet loss bij Telenet “normaal” was. Als ik het me goed herinner gaf de Speedtest bij Telenet telkens 0% loss aan bij mij. Nu heb ik Proximus fiber en deed zonet verschillende speedtests met verschillende servers en heb gemiddeld 10% packet loss. Ziet ernaar uit dat er een probleem is met de lijn hier want dat is niet normaal denk ik?
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

DarkV schreef:
sniPe schreef:Het is heel de dag goed gegaan, tot ~21u, weer random disconnects - niet enkel van game, maar ook van discord (het gekke is - ik hoor de rest wel gewoon, maar zij mij niet meer). Lijkt niets te maken te hebben met powerline, UTP, WiFi, maar puur het tijdstip.
Dit lijkt me meer een issue van een overvolle node... de zoon van m'n vriendin gamed en gebruikt hier ook Discord maar die heb ik nog nooit horen klagen. Gewoon stellen dat gamen niet lukt bij Telenet lijkt me nogal kort door de bocht.

Als het puur tijdsgebonden is dan heeft het vermoedelijk niets met signaalwaardes te maken maar eerder met een drukke node (en daar is weinig anders aan te doen dan te wachten tot TN het oplost wat maanden kan duren als je de enige klager bent).
Ik bedoelde ook niet "telenet an sich", maar gewoon telenet in mijn huidige situatie.

Ik woon in een klein rustig dorpje in limburg, dus zou wel verbaasd zijn van de drukke node. Maar in dat geval zeg ik gewoon terug op en switch ik terug naar proximus :-o maar dan zal ik vermoedelijk een maand dubbel aan 't betalen zijn zeker...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stiaan schreef:Ik wist niet dat packet loss bij Telenet “normaal” was.
Dat is het ook niet... lijkt me gewoon een fabeltje.
sniPe
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 maa 2004, 00:40
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Technieker is geweest, maar kon zoals verwacht niets zien momenteel.

Hij zag wel dat de coax niet sleutelvast was gedraaid aan de modem, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt (zeker gezien het tijdsgebonden is).

Hij kon verder niets doen, hij heeft enkel gezegd het een week lang bij te houden en dan een nieuw ticket te openen. Met de gegevens die ik gisteren had verzameld kon hij niets doen. Hij gaf aan dat het potentieel inderdaad aan een volle node kon liggen, maar dat dit sowieso in beheer van fluvius was dus kon telenet er niets aan doen.

Ik geef het nog een paar dagen, maar stap wellicht gewoon terug over naar proximus :bdaysmile:
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

DarkV schreef:
Stiaan schreef:Ik wist niet dat packet loss bij Telenet “normaal” was.
Dat is het ook niet... lijkt me gewoon een fabeltje.
Het zou goed kunnen dat de kwaliteit in mijn regio voor telenet minder is.
Ik heb maar 2 locaties (mijn werk, en bij mij thuis) dat ik kan gebruiken als referentie.
Op beide locaties heb ik minimum 0.2% loss, normaal 0.4%, op mijn werk hebben we een dik abo, en normaal heb je daar +- 0.5% en soms 1% loss.
De periode maakt niet zoveel uit, zelfs in het putje van de nacht.

Het ligt gewoon aan de infrastructuur, het is bij ons normaal voor telenet.

Om die reden ben ik voorstander van VDSL.
Maar misschien verschilt ook dat gewoon per regio
(ik zit in regio Brussel)
RCTycooner
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2021, 12:09

Hey,

Ik heb iets gelijkaardigs voor met Telenet. Heb jij al contact met hen gehad hierover? Zoja, weet je wat ze hebben aangepast?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”