Telenet modem CH7465LG-TN met bijstation AP7465CE-TN en mesh netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jogo0338
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2021, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Onlangs vertelde een collega mij dat ik met telenet apparatuur een mesh netwerk zou kunnen opzetten. Ik moest hiervoor gewoon het bijstation aansluiten en dan kon ik dit via mijntelenet activeren.

Ik heb Telenet modem 'CH7465LG-TN' met bijstation 'AP7465CE-TN'. Volgens mij zorgt dit wel voor een SSID een één netwerk in uw ganse huis, maar niet voor een mesh netwerk. Met wat ik ondertussen vond via google heb je net iets meer nodig voor een mesh netwerk zoals een mesh master.
ik kwam vooral veel info tegen om een betaalbaar mesh netwerk op te zetten met een ubiquiti mesh-router.

Wie kan dit punt voor mij een beetje verduidelijken zodat ik 100% zeker ben dat je met die telenet apparatuur alleen geen mesh netwerk kan opzetten?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wat is de reden waarom je een mesh netwerk wilt ? Nu met Telenet bakjes lukt dat niet.
Jogo0338
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2021, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik ben bezig met Home automation waarbij ik allemaal IOT devices van Shelly gebruik. Deze werken zonder bridge, maar met wifi en/of cloud. Ik merk in het forum van Shelly dat meer en meer mensen een mesh netwerk opzetten omwille van de stabiliteit van het netwerk. Uiteindelijk staan die devices in elke hoek van uw huis. Bvb in ene garage wil je misschien het verbruik van de diepvriezer monitoren, maar dat zijn meestal geen plaatsen waar je degelijke wifi hebt ;-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mesh is gewoon een marketing term voor een wireless repeater (iets wat je ten allen tijden wil vermijden).

Wil je WIFI in je uithoek van je huis dan doe je dit nog steeds best via een extra bekabeld AP, lukt dat echt niet dan is een tweede optie een AP verbonden via powerline en in laatste instantie via een wireless repeater (mesh).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mesh is geen marketing, maar een werkwijze op vlot een draadloos netwerk op te stellen met behulp van een master, of basisstation en enkele muisklikken of een app. Terwijl je bij tradionele systemen alles per toestel dient in te stellen. Maar in normale omstandigheden ben je geholpen met een extra bekabeld accesspoint. Daarom stel ik voor om het met de set van Telenet te proberen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

mailracer schreef:Mesh is geen marketing, maar een werkwijze op vlot een draadloos netwerk op te stellen met behulp van een master, of basisstation en enkele muisklikken of een app. Terwijl je bij tradionele systemen alles per toestel dient in te stellen.
Dus de manier van instellen maakt het volgens jou een mesh netwerk... terwijl er onderliggend nul komma nul verschil is :roll:

Ondanks wat je schrijft is mesh networking in 99% van de gevallen pure marketing (mesh networking bestaat maar is iets anders dan louter een AP met een basisstation verbinden, ongeacht of dit manueel of met een appje is). Een technologie waar mesh networking wel prominent aanwezig is is bijvoorbeeld Zigbee.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De manier van instellen maakt het geen mesh, het is een van de voordelen, dat het gemakkelijk is in te stellen. Het kan mss wel marketing zijn, maar waarom maakt het daarom slecht (want ik begrijp vooral je negativiteit hiertegen). Als het een mesh is van degelijk kwaliteit, dan kiezen die zaken zelf de beste verbinding (en dat kan met een mix van ap’s, repeaters, powerline). Het heeft een groot voordeel in huizen waar geen ethernetkabels liggen en waar je in elke uithoek WiFi wilt. Ik vermoed dat het goedkoper is dan in elke kamer een kabel te leggen (uurloon inbegrepen) en een switch te plaatsen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

mailracer schreef:Het kan mss wel marketing zijn, maar waarom maakt het daarom slecht (want ik begrijp vooral je negativiteit hiertegen).
Waarom het het slecht maakt... omdat het in 99% van de gevallen een domme wireless repeater blijft die 50% van je bandbreedte verprutst en enkel deftig werkt als je het additionele AP ergens plaatst waar de ontvangst nog vrij goed is (op 5 GHz is dat dus niet echt ver van je eerste AP). M'n negativiteit is voornamelijk vanwege het bedrog... laten we het "mesh" noemen en de consument het idee geven dat het een wondermiddel is (nee, dat is het niet !).
mailracer schreef:Als het een mesh is van degelijk kwaliteit, dan kiezen die zaken zelf de beste verbinding
Voor een echte mesh moet je meerdere AP's (en dan heb ik het niet over twee of zelfs drie) plaatsen op een strategische manier zodat ze direct, dynamisch en niet-hierarchish met elkaar communiceren. Met slechts een extra AP gaat dit gewoon zoals een repeater een vaste link hebben met het master AP... en valt er dus niets te "meshen".
mailracer schreef:Ik vermoed dat het goedkoper is dan in elke kamer een kabel te leggen (uurloon inbegrepen) en een switch te plaatsen.
Zoek eerst al maar eens mesh AP's die voldoen aan de echte meshing concepten en bij voorkeur linken op een afzonderlijke band.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”