24*8 doc 3 emta: aantal ip-leases

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hoi

Hoeveel ip-adressen deelt een 24*8 doc 3 emta Telenet modem eigenlijk uit?

De situatie is dat in een gezin met steeds groter wordende kroost bepaalde toestellen wel op de wifi (via geplaatste accesspoint) geraken maar geen ip-adres meer krijgen van telenet.

Herstarten van de modem lost het probleem tijdelijk op maar dat is natuurlijk geen oplossing ten gronde.

Een extra router er tussen zetten zou uiteraard een oplossing kunnen zijn maar kan er ook door telenet een andere modem voorzien worden of een setting veranderd worden? Ik wil het daar zo eenvoudig mogelijk houden met de Telenet-modem die de zaken beheert en ip-adressen uitdeelt.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

... ieder apparaat een extern IP...?
Ik dacht 16 IP's.
Je zou deze normaal kunnen omwisselen voor een all-in-one.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Tja, dat werkt daar al jaren zo.
Zit daar dan niets van soort firewall tussen, op de Windows firewall na dan? Elk apparaat open en bloot op internet?
Zal eens polsen bij TN voor een all-in-one. Zal eenvoudigste zijn. Anders wordt het een (oude) router die ik nog wel ergens liggen heb.

Edit: klantendienst gecontacteerd. Omruil naar all in one is gratis, morgen eens naar Telenetshop gaan aanschuiven ;-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Intussen: hebben ze wel meer dan 16 toestellen?
Eenmaal er 16 devices een IP gekregen hebben, stopt de emta met uitdelen.
Ook al zijn al die devices niet (meer) aanwezig.
Een reboot van de modem zou de leasing list terug moeten starten.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Inderdaad, veel meer dan 16 toestellen als we eens snel telden. Wat de pot met leases snel deed vollopen. Reboot hielp inderdaad maar dat is natuurlijk geen oplossing ten gronde.

Ondertussen omgeruild. Na telefoontje vooraf kon dit snel en gratis.

TN All in one geïnstalleerd en alles werkt nu zoals het moet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Grappig... somige mensen vechten haast voor dergelijke modem-only die je niet meer kan krijgen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Bwa, dat valt wel mee. Als je genoeg aandringt worden deze of de e-router nog altijd door de technici geplaatst bij een installatie update.
Jero
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2020, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zulk verhaal is nu net de reden waarom telenet deze niet plaatst.

Iemand met verstand van netwerken hangt hier nog eigen apparatuur aan...

Maar de onkundige klanten verpesten het dus voor hen die daar wel gebruik van kunnen maken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Telenet treft ook schuld. Zij zouden de klanten, die een eMTA modem hebben, moeten verwittigen dat deze modems alleen bedoeld zijn om er je eigen firewall aan te hangen.

En niet zoals bij de TS, via switches en AP's, 16 toestellen open en bloot zonder enige firewall een publiek IP adres te geven :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

En dan te weten dat de echte modem only zoals de 24*8 niet meer beschikbaar zijn bij Telenet..
TS zou hem beter op 2dehands plaatsen, dan krijgt hij er nog veel geld voor :-D
Jero schreef:Zulk verhaal is nu net de reden waarom telenet deze niet plaatst.
Iemand met verstand van netwerken hangt hier nog eigen apparatuur aan...
Maar de onkundige klanten verpesten het dus voor hen die daar wel gebruik van kunnen maken
Je kan niet van iedereen verwachten dat ze over volledige IT-kennis beschikken. TS is misschien ergens gaan wonen waar al zo een modem-only hing en niet over de juiste IT-kennis beschikt om de inschatting te maken of er een bijkomende fw/router bij geïnstalleerd dient te worden en/of de gevaren van rechtstreekse verbindingen met de buitenwereld er niet kan van inschatten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou die idd al als reserve overgenomen hebben.
Kwestie van toch nog eentje te hebben die ze kunnen activeren moest de huidige de geest geven.

Hun erouter is dan ook totaal ontoereikend.
Zowel op vlak van het slechts toelaten van 1 router als passthrough bij ipv4, als op vlak van de gebrekkige implementatie van de handout van het ipv6 subnet (slechts een /60, wat onder de recommended sizes van /48 tot /56 is).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Ik zou die idd al als reserve overgenomen hebben.
Kwestie van toch nog eentje te hebben die ze kunnen activeren moest de huidige de geest geven.
De vraag is of TN deze nog wel wil activeren.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben dan wel de TS maar niet de eigenaar van deze telenet-opstelling. Was bij kennissen.

Situatie: papa is zelfstandige in bijberoep en er staat een TN Business op zijn naam waar het hele gezin gebruik van maakt. Mensen hebben geen enkele notie van netwerken en TN heeft lang geleden (10 jaar?) daar gewoon die modem geplaatst. Zonder extra uitleg, zonder vraag om een router te hangen.

Ik zou de zelfstandigen niet de kost willen geven die eenzelfde opstelling hebben thuis. 16 ip-adressen open en bloot blijkt na 10 jaar wel mee te vallen. Zolang de firewall van de computer op staat gebeurt er blijkbaar niet veel :lol:

Ik had graag de modem aangeboden aan het publiek hier maar het betrof een gratis ruil met een router. Ik heb de modem dus teruggegeven aan TN.

De man in de TN shop bevestigde inderdaad wel dat ze meer vragen krijgen om van router naar modem te gaan dan omgekeerd :-)
Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

10 jaar zal die modem daar dan wel nog niet staan... ;)

Maar wow, in deze tijden nog met 16 apparaten met een extern adres online! :p
Wist niet dat Telenet vandaag de dag nog zó veel adressen uitdeelt. Hier in het Scarlet-kamp delen wij al maanden eenzelfde, ongewijzigd, IP-adres met de ganse buurt. :(
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

pluim schreef:10 jaar zal die modem daar dan wel nog niet staan... ;)
:(
En waarom kan dat niet? Dat zal toch niet veel schelen. Soit, ga er niet over discussiëren, zoveel kom ik niet bij die mensen in de garage...
Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

sdecoster schreef:En waarom kan dat niet?
Ik vrees dat 10 jaar geleden een modem met dit aantal down- en upstreamkanalen niet beschikbaar was bij Telenet, of zelf niet bestond.
Volgens mij kan je deze modem nog maar pas sinds 3 of 4 jaar verkrijgen bij Telenet.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”